Energi- Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. oktober 2018
J nr.
2018-3128
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 1. oktober 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 383 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål 383
Hvad er baggrunden for, at forbrugeren skal betale for at få lukket permanent for
gassen til et forbrugssted, hvis gasselskabet ikke skal møde fysisk op på adres-
sen?
Svar
Jeg er ikke bekendt med, hvorvidt en permanent lukning af gassen til et forbrugs-
sted kan gennemføres uden en fysisk tilstedeværelse på adressen fra gasselska-
bets side. En afbrydelse af naturgasforsyningen medfører som udgangspunkt en
afbrydelse af stikledning og fjernelse af naturgasmåleren. Forbrugeren skal i den
forbindelse betale et gebyr, som dækker udgifterne til lukningen. Det fremgår af
distributionsselskabernes hjemmesider, hvad det koster at blive frakoblet naturgas-
nettet permanent.
Gebyret er en del af de leveringsbetingelser, som distributionsselskabet har indgået
med forbrugeren for levering af naturgas. Gebyret skal sikre, at de tilbageværende
naturgaskunder ikke betaler de direkte omkostninger, der er forbundet med, at en
kunde vælger at blive frakoblet naturgasforsyningen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
www.efkm.dk
Side 1/1