Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. februar 2019
J nr.
2018-3181
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 377 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 377
Vil ministeren redegøre for, hvad CO
2
-udledningen har været gennemsnitligt pr.
personbil/let varebil pr. år de seneste 10 år?
Svar
Med udgangspunkt i Energistatistikken og med inddragelse af bestandsdata fra
Bilstatistik (Danske Bilimportører), kan jeg oplyse følgende:
Tabel 1
Gennemsnitlig udledning af CO
2
pr. bil pr. år (i ton)
Personbiler
Varebiler
2008
3,3
6,1
2009
3,2
5,7
2010
3,2
5,7
2011
3,1
5,4
2012
3,1
5,1
2013
3,0
5,0
2014
3,1
4,9
2015
3,0
5,1
2016
2,9
5,2
2017
2,8
5,3
Anm.: Antallet køretøjer er opgjort primo året og sammenholdt med de samlede udledninger i året.
Kilde: Egne beregninger baseret på Energistatistikken og bestandstal fra Danske Bilimportører.
Værdierne i tabel 1 er udtryk for de faktiske udledninger fra bilparken (til forskel fra
værdi iht. typegodkendelse af nyregistrerede biler).
Det har ikke været muligt ud fra energistatistikken at udskille lette varebiler, hvorfor
tallene i tabel 1 er for alle varebiler.
Variationerne fra år til år har flere forklaringsvariable, der både kan øge og reduce-
re udledningen. De væsentligste parametre er:
Sammensætning af bilparken (fordeling på størrelser og drivmidler)
Kørselsomfang, kørestil og hastighed mv.
Det enkelte køretøjs energieffektivitet
Iblanding af biobrændstoffer
Grænsehandel
Fordeling af brændstofsalget til køretøjskategorier
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
www.efkm.dk
Side 1/2