Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
2013211_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. februar 2019
J nr.
2018-3181
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 377 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 377
Vil ministeren redegøre for, hvad CO
2
-udledningen har været gennemsnitligt pr.
personbil/let varebil pr. år de seneste 10 år?
Svar
Med udgangspunkt i Energistatistikken og med inddragelse af bestandsdata fra
Bilstatistik (Danske Bilimportører), kan jeg oplyse følgende:
Tabel 1
Gennemsnitlig udledning af CO
2
pr. bil pr. år (i ton)
Personbiler
Varebiler
2008
3,3
6,1
2009
3,2
5,7
2010
3,2
5,7
2011
3,1
5,4
2012
3,1
5,1
2013
3,0
5,0
2014
3,1
4,9
2015
3,0
5,1
2016
2,9
5,2
2017
2,8
5,3
Anm.: Antallet køretøjer er opgjort primo året og sammenholdt med de samlede udledninger i året.
Kilde: Egne beregninger baseret på Energistatistikken og bestandstal fra Danske Bilimportører.
Værdierne i tabel 1 er udtryk for de faktiske udledninger fra bilparken (til forskel fra
værdi iht. typegodkendelse af nyregistrerede biler).
Det har ikke været muligt ud fra energistatistikken at udskille lette varebiler, hvorfor
tallene i tabel 1 er for alle varebiler.
Variationerne fra år til år har flere forklaringsvariable, der både kan øge og reduce-
re udledningen. De væsentligste parametre er:
Sammensætning af bilparken (fordeling på størrelser og drivmidler)
Kørselsomfang, kørestil og hastighed mv.
Det enkelte køretøjs energieffektivitet
Iblanding af biobrændstoffer
Grænsehandel
Fordeling af brændstofsalget til køretøjskategorier
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om, hvad CO2-udledningen har været gennemsnitligt pr. personbil/let varebil pr. år de seneste 10 år, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2013211_0002.png
Tallene siger derfor ikke nødvendigvis noget om, hvordan bilernes energieffektivitet
har udviklet sig gennem årene.
Det skal pointeres, at der er en betydelig usikkerhed knyttet til beregningerne. Den-
ne er især knyttet til, hvordan brændstofsalget allokeres til køretøjskategorier (i
Energistatistikken).
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2