Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1954029_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. oktober 2018
J nr.
2018-2984
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 18. september 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 354 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål 354
Vil ministeren
med henvisning til vedlagte responsum af professor Ole Gram
Mortensen dateret den 6. marts 2016
oplyse, hvem der har den endelige
beslutningskompetence i forhold til at give en tilladelse til opsætning af kystnære
vindmøller efter indstilling fra Energistyrelsen?
Svar
En etableringstilladelse til et havvindmølleprojekt meddeles efter VE-loven og det
fremgår af delegationsbekendtgørelsen, at det er Energistyrelsen, som har kompe-
tencen til at meddele etableringstilladelser til havvindmølleprojekter.
Forinden en havvindmøllepark må tages i drift skal der både gives en elprodukti-
onstilladelse og en elproduktionsbevilling. Elproduktionstilladelsen meddeles efter
VE-loven, og elproduktionsbevillingen meddeles efter elforsyningsloven. Energisty-
relsen har kompetencen til at meddele begge disse tilladelser.
Før der gives ovennævnte tilladelser, skal der dog gives tilladelse til at foretage
forundersøgelser. Med ændringslov nr. 1705 blev delegationen af beslutningskom-
petence vedrørende tildeling af forundersøgelsestilladelser til havvindmølleprojek-
ter tilbagekaldt fra Energistyrelsen. Derfor er det mig som energi-, forsynings-, og
klimaminister, der træffer afgørelse om alle tilladelser til at foretage forundersøgel-
ser, hvor ansøgningen herom er modtaget efter 1. januar 2017.
Fsva. kommunal indsigelsesret er det korrekt, hvad professor Ole Gram Mortensen
angiver i sit responsum. For at imødekomme den frustration, der helt forståeligt kan
opstå ifm. opførsel af kystnære havvindmøller, har kommuner i dag mulighed for at
gøre indsigelse imod havvindmøller, der skal opstilles inden for 8 km fra kysten.
Dette skal ske ifm. myndighedshøringen af ansøgning om at foretage forundersø-
gelse. Med energiaftalen fra i sommers blev det besluttet, at den kommunale indsi-
gelsesret skal udvides til at gælde for havvindmøller, der opstilles op til 15 km fra
kysten. Den udvidede kommunale indsigelsesret forventes at træde i kraft den 1.
juli 2019. Den kommunale indsigelsesret har dog ikke tilbagevirkende kraft.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om, hvem der har den endelige beslutningskompetence ift. at give en tilladelse til opsætning af kystnære vindmøller efter indstilling fra Energistyrelsen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1954029_0002.png
Det skal for en god ordens skyld bemærkes, at det i helt særlige tilfælde, hvor en
projektejer har opgivet sit projekt, og hvor forundersøgelsesrapporten er stillet til
rådighed for en anden, vil være mig som minister, der træffer afgørelse om etable-
ringstilladelse. Dette har været gældende siden den 1. januar 2017. I sådanne sær-
lige tilfælde vil en ansøgning om etableringstilladelse også være omfattet af den
kommunale indsigelsesret.
Delegation af beslutningskompetence, relevanskriteriet og sammenhæng mellem
tilladelserne
Når der sker en delegation af beslutningskompetence fra mig som minister til Ener-
gistyrelsen ændrer dette ikke på, hvilke kriterier beslutningen skal tages på bag-
grund af. Det er den gældende lovgivning, der er det afgørende, ikke den delege-
rede kompetence. Hvis kompetencen til at træffe afgørelse om f.eks. etableringstil-
ladelse lå hos mig som minister, så skulle jeg vurdere en ansøgning efter samme
kriterier som Energistyrelsen.
Det er dog korrekt, hvad der angives i responsum af Professor Bent Ole Gram Mor-
tensen, nemlig at jeg som minister, selvom jeg har delegeret beslutningskompeten-
cen til Energistyrelsen, stadig har instruktionsbeføjelser. Når der i responsummet
står, at ministeren kan besluttte, hvilke samfundsmæssige hensyn der skal tages
ifm. opførslen af havvind, forstår jeg det som, at der henvises til relevanskriteriet for
udnyttelse af energi.
Det er en forudsætning for forundersøgelsestilladelsen, at udnyttelse af energi efter
min vurdering er relevant, og at der således ikke gives tilladelse, hvis etablering af
produktionsanlæg på forhånd må anses for udelukket, f.eks. pga. hensyn til miljø,
sikkerhed, skibsfart m.v.
Der er relativt snævre grænser for det skøn, som jeg kan udøve ved vurdering af,
om et område er relevant. I forhold til havvindmøller kan jeg inddrage mere over-
ordnede planmæssige hensyn i forhold til den samlede udbygning af havvindmøl-
ler. Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne, at det bl.a. ikke kan udelukkes,
at der ud fra et overordnet planhensyn på havet fremover ikke ønskes produktions-
vindmøller tæt på kysten, uanset at det ikke i det konkrete tilfælde er udelukket af
hensyn til miljø, sikkerhed, skibsfart, fiskeri m.v. Ansøgningen om tilladelse til at
foretage forundersøgelser kan således afslås, såfremt jeg efter en konkret vurde-
ring finder, at betingelsen om relevans ikke er opfyldt.
Hjemlen til at fastsætte nærmere regler om, hvornår udnyttelse af energi kan være
relevant, er ikke tidligere er udnyttet, jf. i VE-lovens § 22, stk. 10. Der kunne såle-
des laves en bekendtgørelse, som definerer relevansbegrebet og dermed, hvad der
kan betinge et afslag. Bekendtgørelse er jf. ovenstående ikke skrevet, og skulle
den skrives, så vil den kun kunne virke i forhold til fremtidige projekter.
Side
2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om, hvem der har den endelige beslutningskompetence ift. at give en tilladelse til opsætning af kystnære vindmøller efter indstilling fra Energistyrelsen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1954029_0003.png
Som jeg også har nævnt tidligere i svaret, er der nu indført en kommunal indsigel-
sesret for havvindmøller, der opstilles inden for 8 km fra kysten. Endvidere blev det
med energiaftalen besluttet, at den kommunale indsigelsesret skal udvides til at
gælde for havvindmøller, der skal opstilles inden for 15 km fra kysten. Denne er lige
præcis lavet for at sikre lokal opbakning til projekter. Hvis der i stedet var blevet
udstedt en bekendtgørelse som fastlagde, at kystnære projekter ikke længere leve-
de op til relevanskriteriet, ville man risikere at kunne afvise projekter, som reelt ville
være ganske relevante for den danske udbygning med VE. Med den kommunale
indsigelsesret sikres nu den lokale opbakning, selvom der skulle være tale om
kystnære projekter.
Det er endvidere korrekt, når det i responsummet angives, at en forundersøgele-
sestilladelse ikke automatisk giver ret til en etableringstilladelse. Det er VVM-
redegørelsen, som ligger til grund for en etableringstilladelse. Er der i VVM-
redegørelsen væsentlige negative påvirkninger på natur og miljø, så kan et projekt
afvises. Det sker dog sjældent og det er mere normalt, at VVM-redegørelsen an-
vendes til at angive, hvordan et projekt kan tilpasses, således at de negative effek-
ter begrænses til et acceptabelt niveau. Hermed ligger altså på baggrund af VVM-
redegørelsers fund også samfundsmæssige hensyn til grund for eventuelle æn-
dringer i projekter.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
3/3