Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. oktober 2018
J nr.
2018-2950
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. september 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 350 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 350
Ministeren oplyser under ”Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser, Til
§ 1, Til nr.
3,” i udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi og lov om elforsyning (Pristillæg til elektricitet produceret ved afbrænding af
biomasse, digitalisering m.v.), jf. EFK alm. del
– bilag 329: ”Uanset det anførte kan
det efter Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse imidlertid ikke på
forhånd udelukkes, at ophævelsen af den gældende § 45 vil kunne få karakter af et
ekspropriativt indgreb i forhold til konkrete ikke-afskrevne anlæg, herunder hvis
ophævelsen vil ramme
det pågældende værk atypisk hårdt.” Vil ministeren give en
uddybning af, hvad der menes med ”ekspropriativt indgreb”, og en vurdering af, om
ministeren finder det tilfredsstillende, at ophævelsen af § 45 kan få karakter af et
sådant?
Svar
Europa-Kommissionen har godkendt den nuværende støtteordning for en periode
på 10 år fra 1. april 2009 til 1. april 2019. Statsstøttegodkendelsen (N359/2009) af
ordningen udløber derfor formelt den 1. april 2019. Støtteordningen fremgår af den
gældende VE-lovs § 45.
Lovforslaget håndterer udløbet af statsstøttegodkendelsen ved, at der samtidig
med ophævelsen af den gældende støtteordning indføres en udfasningsordning for
eksisterende ikke-afskrevne anlæg, som giver disse anlæg mulighed for i en
overgangsperiode fortsat at modtage pristillæg på 15 øre pr. kWh. Ifølge den
foreslåede § 45 a vil perioden, hvor anlæggene modtager pristillæg på 15 øre pr.
kWh, blive begrænset svarende til en afskrivningsperiode på 20 år for anlæg
etableret som biomasseanlæg eller multibrændselsanlæg og 15 år for anlæg, som
er ombygget til biomasseanvendelse. Denne periode vil blive beregnet fra
tidspunktet for, hvornår anlægget blev idriftsat.
Efter Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse vil denne
overgangsordning ikke indebære ekspropriation omfattet af grundlovens § 73. I
ministeriets vurdering er der blandt andet lagt vægt på, at aktørerne ikke kan have
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
www.ens.dk
Side 1/2