Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30. november 2017
J nr. 2017-3620
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 7. november 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 35 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL).
Spørgsmål 35
Vil ministeren opstille scenarier for, hvor stor en reduktion der vil skulle gen-
nemføres i tons CO
2
-ekvivalenter fordelt på landbrug og transport, såfremt
den nødvendige reduktion på non-ETS-området frem til 2030 skal gennemfø-
res her, opgjort i følgende 4 varianter:
1. Uden brug af fleksibilitetsmekanismer
2. Ved udnyttelse af tilladte LULUCF-kreditter
3. Ved udnyttelse af tilladte ETS-kvoter
4. Ved udnyttelse af både tilladte LULUCF-kreditter og ETS-kvoter?
Hvert af de 4 scenarier bedes beskrive den nødvendige årlige reduktion frem
til 2030 fordelt på landbrug og transport i forhold til den senest opgjorte ud-
ledning på de to områder og i forhold til den forventede udledning i 2020 på
de to områder.
Svar
Der blev på miljørådsmødet den 13. oktober 2017 indgået aftaler i Rådet om
forslagene om hhv. byrdefordeling af EU-målet for de ikke-kvotebelagte sek-
torer og LULUCF i perioden 2021-2030. Det sidste skridt, før lovgivningen
endeligt er på plads, er de igangværende trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet og Kommissionen.
Ifølge beslutningen på miljørådsmødet får Danmark tildelt et reduktionsmål
på 39 pct. i 2030 i forhold 2005 for de ikke-kvotebelagte sektorer. Målet tilde-
les blandt andet på baggrund af BNP, og det danske mål er et af de højeste
mål i EU.
Reduktionsforpligtelsen indfries gennem reduktioner af drivhusgasudlednin-
ger fra landbrug, transport, miljø og dele af energisektoren. Dertil har Dan-
mark fået adgang til at anvende fleksibilitetsmekanismer.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk