Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
2005456_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. januar 2019
J nr.
2018-2483
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. august 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 310 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 310
Vil ministeren redegøre for CO
2
-udledningen (tons pr. år) for følgende:
Rutebus drevet af el med det nuværende energimiks (sommer 2018),
Rutebus drevet af biogas
Rutebus drevet af naturgas?
Svar
Baseret på forudsætninger fra Energistyrelsens
”Alternativ
Drivmiddel-model” kan
der beregnes følgende udstødningsemissioner:
Tabel 1
Drivhusgasemissioner (hhv. udstødning- og vugge-til-grav-emissioner) fra biogas, naturgas og el
anvendt i busser. Opgivet i ton pr. bus pr. år.
Teknologi
Udstødningsemissioner
(ton CO
2
-ækv.)
0
65
2
2
59
74
Elbus
Gasbus drevet med naturgas (CNG)
Gasbus drevet med ren biogas (CBG)
Gasbus med gas fra nettet (CNG/CBG)
1
Dieselbus drevet med B7 (7 pct. biodiesel)
Vugge-til-grav-
emissioner (ton
CO
2
-ækv.)
15
80
-57
66
83
1: Antaget 10 pct. biogas. Emissionerne er beregnet forholdsmæssigt ud fra data for hhv. biogas og naturgas.
2: Der er tale om methanlækage, der er omregnet til CO
2
-ækv.
Kilde:
Alternative Drivmidler til transport, Energistyrelsen 2016. 2020 valgt som referenceår.
Det kan oplyses, at modellen ikke repræsenterer et gennemsnit af køretøjer, men
en enkelt busmodel, der modelmæssigt udstyres med variabel teknologi og driv-
middel. Dette sker med det formål at kunne sammenligne teknologier på nogenlun-
de lige vilkår. I praksis kan der derfor være store variationer og afvigelser fra mo-
dellens resultater.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om CO2-udledningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2005456_0002.png
Biobrændstoffer anses for værende CO
2
-neutrale ved anvendelsen, mens der ind-
går emissioner ved fremstilling af drivmidlet i vugge-til-grav-emissionerne. Der er
en ganske betydelig usikkerhed forbundet med opgørelsen af vugge-til-grav-
emissioner.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2