Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. januar 2019
J nr.
2018-2483
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. august 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 309 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 309
Vil ministeren redegøre for omkostningerne ved at opnå en CO
2
-reduktion på 1
mio. ton CO
2
ved hjælp af henholdsvis elbusser og biogasbusser?
Svar
Hvis det antages, at en bus kører på ren biogas, vil drivhusgasudledningen i trans-
portsektoren blive reduceret med ca. 72 ton CO
2
-ækvivalenter i forhold til en die-
selbus, der kører på B7 (diesel tilsat 7 pct. biodiesel). Hvis en bus kører med gas
fra gasnettet (med ca. 10 pct. biogas) vil reduktionen være på ca. 15 ton CO
2
-
ækvivalenter pr. år. En elbus vil reducere udledningen i transportsektoren med 74
ton/år. Beregningen er baseret på Energistyrelsens rapport "Alternative Drivmidler
til transport".
Det kan oplyses, at modellen ikke repræsenterer et gennemsnit af køretøjer, men
en enkelt busmodel, der modelmæssigt udstyres med variabel teknologi og driv-
middel. Dette sker med det formål at kunne sammenligne teknologier på nogenlun-
de lige vilkår. I praksis kan der derfor være store variationer og afvigelser fra mo-
dellens resultater.
Omkostninger
For at nå CO
2
-reduktion på 1 mio. ton, skal der bruges ca. 1.400 busser, der hver
kører i 10 år, hvis der er tale om busser, der kører på ren biogas. Hvis der benyttes
gas fra gasnettet skal der 6.700 busser til for at opnå samme besparelse. Der skal
bruges ca. 1.350 elbusser for at opnå samme besparelse.
På baggrund heraf kan omkostningerne ved at reducere udledningen med 1 mio.
ton opgøres med udgangspunkt i Energistyrelsens ”Alternativ Drivmiddel-model” og
rapporten "Rammevilkår for gas til tung vejtransport" udarbejdet for Energistyrel-
sen.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
www.efkm.dk
Side 1/2