Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1934226_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. september 2018
J nr.
2018 - 2221
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 28. juni 2018 stillet mig følgende
spørgsmål 302 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
.
Spørgsmål 302
Ministeren bedes kommentere materialet fra Nuvve om intelligent integration af
elbiler i det danske elnet i forbindelse med foretræde den 28. juni 2018, jf. EFK alm.
del
bilag 314.
Svar
I materialet redegøres der dels for de udfordringer, der fremadrettet kan være med
at integrere et stort antal elbiler i det danske energisystem (elnet), og dels for de
muligheder, der samtidig kan være i, at elbiler kan bidrage til f.eks. balancering af
elnettet og fungere som ellager.
Ser man til Norge, har de oplevet tilfælde med overbelastning af lokale net i områ-
der med en meget stor andel elbiler, når disse sættes til opladning på samme tid. I
Norge er der dog tale om, at man har haft en stærkt forceret indfasning af elbiler,
hvilket formentlig har givet udfordringer i forhold til infrastruktur og forsyning.
Det er min overbevisning, at vi i Danmark kan indfase elbiler på en hensigtsmæssig
måde ved løbende at sikre den nødvendige forstærkning af de lokale net. I Dan-
mark har vi ikke oplevet udfordringer i elnettet som konsekvens af indpasning af el-
biler. Det er et område som både de danske netselskaber og deres brancheorgani-
sation har løbende fokus på, fordi udviklingen pludselig kan komme til at gå rigtig
stærkt.
I de kommende år vil der være behov for at udvikle nye forretningsmodeller til
håndtering af ikke bare en øget mængde el-biler men også andre teknologier ek-
sempelvis lagring, som kan være med til at fremme et integreret og fleksibelt ener-
gisystem. Første skridt er taget, når det gælder intelligente elmålere og fleksibel
afregning af el. Blandt andet skal alle elmålere i 2020 være fjernaflæste og på
timebasis.
Ligeledes findes der allerede ladeinfrastruktur i det offentlige rum, hvor man kan
betale for præcis den mængde el, man bruger til opladning af bilen. Forskellige nye
smartere løsninger vil højst sandsynligt blive udviklet i de kommende år.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om kommentar til materiale fra Nuvve om intelligent integration af elbiler i det danske elnet ifm. foretræde den 28/6-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1934226_0002.png
Med hensyn til elbilers muligheder for at bidrage til elnettet, er der formentlig et
stort potentiale fremadrettet. Ladestandere med mulighed for returladning til elnet-
tet er en vigtig brik for at kunne udnytte potentialet. Der er dog en række tekniske
og adfærdsmæssige barrierer, der skal håndteres, før potentialet kan udnyttes.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2