Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1823133_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. november 2017
J nr. 2017-3366
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 27. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 28 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Spørgsmål 28
Vil ministeren redegøre generelt for reglerne om tilslutningspligt til fjern-
varmenettet?
Svar
Jeg har tidligere ved en anden lejlighed redegjort for reglerne om tilslut-
ningspligt, jf. besvarelsen af EFK alm. del
spm. 118 2014-15 (2. samling).
Det gør jeg gerne igen.
Det er kommunalbestyrelsen i samarbejde med forsyningsselskaberne og
andre berørte parter, der udfører den kommunale varmeplanlægning.
Kommunalbestyrelsen godkender med hjemmel i varmeforsyningsloven
bl.a. projekter for etablering af nye kollektive varmeforsyningsanlæg og
ændring af et områdes forsyningsform.
Et område kan alene godkendes til f.eks. fjernvarmeforsyning, hvis fjern-
varmen er samfundsøkonomisk mere fordelagtig end den eksisterende for-
syning i området. Dermed varetages varmeforsyningslovens formål, som er
at fremme den mest samfundsøkonomiske, herunder miljøvenlige, anven-
delse af energi til opvarmning og forsyning med varmt vand.
Kommunerne kan i dag pålægge forbrugerne at blive tilsluttet til eller forbli-
ve tilsluttet til den kollektive fjernvarme.
Reglerne om tilslutningspligt bidrager til at sikre, at der i et givet område er
tilstrækkelig tilslutning til den kollektive forsyning, når kommunalbestyrelsen
har besluttet, at der skal etableres forsyningsledninger i området. Derved er
der en sammenhæng mellem den samfundsøkonomisk mest fordelagtige
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om de generelle regler om tilslutningspligt til fjernvarmenet, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1823133_0002.png
løsning og den billigste løsning for forbrugerne, da der sikres et varme-
grundlag for den samfundsøkonomisk bedste forsyning.
Tilslutningspligten kan således bidrage til, at flere ejendomme i et område
vil konvertere til fjernvarme. Jo flere ejendomme, der tilslutter sig den kol-
lektive varmeforsyning, desto flere vil kunne udnytte den varme, som alli-
gevel løber i områdets ledninger. Derved mindskes varmetabet i ledninger-
ne, og udgifterne til opvarmning for den enkelte boligejer bliver lavere, når
der er flere til at bære de investeringer og udgifter, der alligevel afholdes.
Man må stadig installere og anvende andre lovlige varmekilder.
Eksisterende ejendomme kan kræves tilsluttet det kollektive fjernvarmean-
læg inden for 9 år, fra beslutningen er truffet af kommunalbestyrelsen.
Nogle typer af ejendomme kan ikke kræves tilsluttet den kollektive forsy-
ning i området, jf. § 15, stk. 1, nr. 1-6, i bekendtgørelse nr. 904 af 24. juni
2016 om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg. I disse tilfælde
har ejendommen krav på fritagelse fra tilslutningspligten.
En type ejendomme, som er fritaget fra tilslutningspligten, er bl.a. ejen-
domme, der er indrettet med et vedvarende energianlæg, og hvor anlægget
har en kapacitet, som kan dække mere end halvdelen af bygningens ener-
giforbrug til opvarmning og forsyning med varmt vand den dag, afgørelsen
om tilslutningspligt meddeles borgeren. En fritagelse fra tilslutningspligten
afgøres efter kommunalbestyrelsens konkrete skøn.
Tilslutningspligten indebærer ikke en egentlig aftagepligt eller pligt til at op-
varme sin bolig eller fjernvarme. Man skal derimod efter reglerne betale til-
slutningsudgiften og fjernvarmevirksomhedens faste udgifter. Man kan si-
ge, at ejendomsejeren skal betale for, at ejendommen til hver en tid kan
kobles på det kollektive forsyningssystem og forsynes med fjernvarme.
Reglerne om tilslutningspligt er i overensstemmelse med EU-retten.
Jeg kan i øvrigt henvise til svar på EFKM alm. del spørgsmål 27, hvor jeg
redegør for, hvordan regeringen har besluttet at adressere spørgsmålet om
tilslutningspligt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2