Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1823130_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. november 2017
J nr. 2017-3366
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 27. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 27 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Spørgsmål 27
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25. oktober 2017 fra Debra -
Energibranchen om fjernvarmetvang i forbindelse med foretræde for udval-
get den 26. oktober 2017, jf. EFK alm. del - bilag 19.
Svar
Debra
Energibranchen (herefter Debra) m.fl. har forud for deres foretræde
for EFK-udvalget den 26. oktober fremsendt en skriftlig beskrivelse. Beskri-
velsen henviser desuden til bilag 1a-6b, som indeholder eksempler på korre-
spondance til og fra Horsens Kommune vedr. tilslutningspligt.
Det fremgår af materialet, at Debra og de berørte borgere har en oplevelse
af utilfredsstillende vejledning fra Horsens Kommune vedr. tilslutningspligt.
Jeg har ikke mulighed for at kommentere konkret på de fremsatte synspunk-
ter. Jeg kan dog indledningsvist oplyse, at en fritagelse fra tilslutningspligten
afgøres efter kommunalbestyrelsens konkrete skøn, og at Horsens Kommu-
nes afgørelser kan påklages til Energiklagenævnet.
Kommunerne er varmeplanmyndighed og kan i dag pålægge forbrugerne at
være tilsluttet samt forblive tilsluttet det kollektive forsyningsnet. Tilslutnings-
pligten reducerer konkurrencen mellem fjernvarme og individuel opvarmning
og medfører, at forbrugerne kan pålægges en omkostning til den kollektive
forsyning, uanset om de aftager varme eller ej.
Jeg deler Debras synspunkter om, at forbrugerne skal have valgmuligheder.
Regeringen har derfor i sin forsyningsstrategi
Forsyning for fremtiden
fra
2016 bl.a. foreslået at ophæve muligheden for
fremadrettet
at pålægge til-
slutningspligten for eksisterende byggeri, så forbrugerne selv kan vælge op-
varmningsform.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/10-17 fra Debra - Energibranchen om fjernvarmetvang ifm. foretræde for udvalget den 26/10-17, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1823130_0002.png
Regeringen indgik på den baggrund en bred aftale om den økonomiske re-
gulering af fjernvarmesektoren i juni i år, hvor der som det første igangsættes
en analyse af at ophæve muligheden for at pålægge tilslutningspligt på eksi-
sterende byggeri. Det omfatter husstande, som i dag ikke er tilsluttet den kol-
lektive forsyning. Analysen afrapporteres 2. halvår 2017. En ophævelse af
denne mulighed vil få betydning for de forbrugere, som i dag ikke er omfattet
af en tilslutningspligt.
Regeringen har derudover i forsyningsstrategien forslået, at der skal ses
nærmere på muligheden for at ophæve byggeri med pålagt tilslutningspligt. I
aftalen om økonomisk regulering er det blandt parterne aftalt, at der igang-
sættes en analyse af mulighederne for og konsekvenser af at ophæve en
al-
lerede
pålagt tilslutnings- eller forblivelsespligt. Denne analyse afrapporteres
senest i 2. halvår 2018. Det vil få betydning for de forbrugere, som i dag alle-
rede er omfattet af en tilslutnings- eller forblivelsespligt.
Endelig har regeringen i forsyningsstrategien foreslået, at en ophævelse af
muligheden for at pålægge tilslutningspligt for
nybyggeri
skal undersøges
nærmere. I aftalen om økonomisk regulering har parterne aftalt, at der skal
ses på en ophævelse af muligheden for fremadrettet at pålægge tilslutnings-
pligt for
nybyggeri.
Denne analyse afrapporteres i 2. halvår 2018. En ophæ-
velse af denne mulighed vil betyde, at endnu ikke opført byggeri ikke fremad-
rettet kan pålægges tilslutning til den kollektive forsyning.
Analyserne skal danne grundlag for generelle drøftelser om ophævelse af til-
slutnings- og forblivelsespligten med fokus på, hvilke fordele og ulemper der
er forbundet med at give forbrugerne mulighed for i højere grad at vælge den
forsyningsform, der er bedst og billigst for dem.
Forbrugernes vilkår ligger mig meget på sinde, hvorfor jeg netop også vil
bemærke, at tilslutningspligten ikke bør ophæves uden en grundig analyse af
muligheder og konsekvenser. Det bør blandt andet holdes for øje, at der og-
så kan være negative konsekvenser for de forbrugere, der ikke har råd til el-
ler mulighed for at skifte til en alternativ forsyning.
For en generel redegørelse for reglerne om tilslutningspligt til fjernvarmenet-
tet kan jeg henvise til besvarelsen af EFKM alm. del spørgsmål 28.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2