Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1901179_0001.png
Aktoversigt
Sagstitel: Fase 2 Olie- og gasstrategi for Nordsøen
Sagsnummer: 2016 - 1339
Akt nr.
Dato
Titel
Akt ID # Parter
269218 2
Til
Jens-Birger
Christophersen
(Sagsbehandler, TFU)
Kommentar
44 23-02-2016 Tillæg til tredjepartsnotat
540 05-08-2015 Fwd: Input til tredjepartsadgang DONG E&P 498312 3
# = antal relaterede dokumenter.
3. januar 2017
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0002.png
Aktdetaljer
Akttitel: Tillæg til tredjepartsnotat
Aktnummer: 44
Akt ID:
Dato:
Type:
Original titel:
Dokumenter:
269218
23-02-2016
Indgående
Tillæg til tredjepartsnotat
[1] Tillæg til tredjepartsnotat.eml
[2] 2016-02-23_Memo_Tredjepatsadgang_addendum_rev1.pdf
3. januar 2017
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0003.png
== AKT 269218 == Dokument 1 == [ Tillæg til tredjepartsnotat ] ==
Jens-Birger Christophersen ([email protected])
Til:
Tanja Jo Ebbe Dalgaard ([email protected]), Carsten Hansen ([email protected]), Kristian Dahl Jensen ([email protected])
Cc:
Fra:
Kurt Jager Lykke ([email protected])
Titel:
Tillæg til tredjepartsnotat
Sendt:
23-02-2016 11:11:45
Bilag:
2016-02-23_Memo_Tredjepatsadgang_addendum_rev1.pdf;
Kære Jens-Birger,
Modtag hermed som aftalt tillæg til eksisterende tredjepartsnotat angående skattemæssige forhold i forbindelse med område harmonisering.
Venlig hilsen
Kurt Jager Lykke
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0004.png
== AKT 269218 == Dokument 2 == [ Tillæg til tredjepartsnotat ] ==
Notat
Emne
Til
Kopi
Dansk tredjeparts lovgivning
Tanja Dalgaard
Kristian Dahl
Carsten Hansen
Kurt Jager Lykke
DONG E&P input i relation til tredjeparts lovgivningen
DONG E&P A/S
Nesa Allé 1
2820 Gentofte
Danmark
Tlf. +45 99 55 11 11
Fax +45 99 55 00 11
Fra
Vedrørende
www.dongenergy.dk
CVR-nr. 73 34 96 13
DONG E&P har tidligere givet input til den eksisterende tredjeparts lovgivning
ved et møde med Energistyrelsen og dennes rådgiver Jan Rosnes den 18
marts 2015 hos DONG E&P. DONG E&P har endvidere udarbejdet et Memo
dateret den 10 juli 2016 som yderligere belyste forskellig elementer i forbindelse
med tredjeparts lovgivningen.
I notatet blev det nævnt, at tilknytningsafterne altid søges udformet således at
produktionen for feltejer og værtsejer maksimeres både sammen og hver for
sig. Dette kan i praksis ikke altid opnås, da det er vanskeligt at forudsige alle
fremtidige scenarier på aftaletidspunktet og dermed undgå modsatrettede
interesser. En måde at sikre en ensretning af prioriteter og interesser på, er ved
at udjævne ejerandele på tværs af tilknytningsfelt og værtsfelt. En
harmonisering af ejerandele vanskeliggøres dog betydeligt af den beskatning
der efter gældende regler finder sted ved køb og salg af andele, også i tilfældet
hvor der ikke sker nogen ændring af den samlede værdi for nogen af parterne.
Det kunne med fordel undersøges, om sådanne transaktioner kunne fortages
uden skattemæssige konsekvenser i tilfældet, hvor dette sker uden ændringer
af den samlede værdi hos nogen af de enkelte parter.
Ovennævnte problemstilling uddybes yderligere i nedenstående eksempler.
I Bilag 1 og 2 vises to eksempler på hvilke skattemæssige konsekvenser der vil
være ved en harmoniseringsaftale imellem to uafhængige parter. Eksemplerne
er yderst simplificeret og bygger på de grundforudsætninger, der fremgår under
hvert eksempel.
Hovedforudsætningen er, at to licenshavere ejer hver sin licens og ønsker, at
dele deres ejerandele, så de fremover vil eje 50% af hver licens. Licenserne er
værdiansat (markedspris) til samme værdi, hvorfor der ved transaktionen i
princippet ikke er nogen part der får en avance, da man ”bytter” to ens
værdiansatte aktiver med hinanden.
Denne transaktion vil dog i begge eksempler udløse beskatning. Hovedårsagen
hertil er, at man skattemæssigt skal værdiansætte hhv. Licensandelen og
Anlægget særskilt og at disse har hver sin skattemæssige behandling.
I eksempel 1, vil transaktionen ikke have nogen skattemæssige effekt på den
del af handelsværdien, der kan henføres til Anlægget (givet, at det vil være
23. februar 2016
Vores ref. KURT S
Dok. ansvarlig KURT S
[email protected]
Tlf. +45 9955 2332
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0005.png
samme forholdsmæssige andel for begge licenser). Derimod vil begge
licensejere blive beskattet af den del af salgssummen der kan henføres til
licensen.
I eksempel 2 hvor den ene licens ikke er udbygget endnu, vil begge parter
ligeledes blive beskattet, dog vil parterne blive beskattet forskelligt. I dette
eksempel vil licensejer C også blive beskattet af den del af salgsværdien der
kan henføres til Anlæg, da ejeren afstår en andel der overstiger sin
skattemæssige nedskrevne værdi og da købesummen ikke vil blive allokeret til
Anlæg.
Begge eksempler viser hvordan de nuværende regler kan virke hæmmende ved
harmoniseringsprocesser, samt kan sætte begrænsninger for mulige løsninger i
forbindelse med Tie-in udbygninger.
Tilsvarende gør sig ikke gældende i Norge, da man her ikke kan afskrive på
købsprisen af et aktiv eller bliver tilsvarende beskattet ved salg af aktiver. Det vil
sige, at der ikke sker beskatning i Norge, mod at afskrivningsgrundlaget
overtages.
Vores ref. KURT S
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0006.png
Bilag 1
Eksempel 1:
Forudsætninger:
2 producerende felter
Hver licens er før "byttehandel" ejet 100% af hver sin ejer
Begge ejere er i skatteposition, hvorfor ekstra indtægter vil udløse skat
Begge ejere har fået tildelt licensen og har udbygget den, således at der
ikke er nogen historiske købesummer på licensen.
Licens A
Oprindelig CAPEX
Akkumuleret skattemæssige afskrivninger
Skattemæssige værdi ved allignment tidspunkt
100
-80
20
License B
Oprindelig CAPEX
Akkumuleret skattemæssige afskrivninger
Skattemæssige værdi ved allignment tidspunkt
75
-13
62
Vores ref. KURT S
Handelsværdi ved salgstidspunkt
Salgspris ved salg af 50% andel
120
60
Handelsværdi ved salgstidspunkt
Salgspris ved salg af 50% andel
120
60
Skattemæssig effekt ved salg (80/20 fordeling af købesum)
Fordeling salgssum:
Licensandel
Anlæg
Skattemæssig effekt ved salg (80/20 fordeling af købesum)
Fordeling salgssum:
Licensandel
Anlæg
12
48
12
48
Opgørelse af skattepligtig indkomst
Avance ved salg af licensandel
12
Opgørelse af skattepligtig indkomst
Avance ved salg af licensandel
12
Skattemæssig effekt ved køb
Tilgang driftsmidler
(afskrives efter saldometode)
Tilgang licensandele
48
Skattemæssig effekt ved køb
Tilgang driftsmidler
(afskrives efter saldometode)
Tilgang licensandele
48
12
12
Skattemæssig driftsmiddelsaldo (anlæg)
Primo
Afgang
Tilgang
Ultimo
20
-48
48
20
Skattemæssig driftsmiddelsaldo (anlæg)
Primo
Afgang
Tilgang
Ultimo
62
-48
48
62
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0007.png
Bilag 2
Eksempel 2:
Forudsætninger:
Licens C er et producerende felt
Licens D er en licens, hvor udbygning ikke er startet
Hver licens er før "byttehandel" ejet 100% af hver sin ejer
Begge ejere er i skatteposition, hvorfor ekstra indtægter vil udløse skat
Begge ejere har fået tildelt licensen og har udbygget den, således at der
ikke er nogen historiske købesummer på licensen.
Vores ref. KURT S
Licens C
Oprindelig CAPEX
Akkumuleret skattemæssige afskrivninger
Skattemæssige værdi ved allignment tidspunkt
100
-80
20
License D
Oprindelig CAPEX
Akkumuleret skattemæssige afskrivninger
Skattemæssige værdi ved allignment tidspunkt
0
0
0
Handelsværdi ved salgstidspunkt
Salgspris ved salg af 50% andel
120
60
Handelsværdi ved salgstidspunkt
Salgspris ved salg af 50% andel
120
60
Skattemæssig effekt ved salg (80/20 fordeling af købesum)
Fordeling salgssum:
Licensandel
Anlæg
Skattemæssig effekt ved salg (0/100 fordeling af købesum)
Fordeling salgssum:
Licensandel
Anlæg
12
48
60
0
Opgørelse af skattepligtig indkomst
Avance ved salg af licensandel
"Avance ved salg af anlæg (negativ driftsmiddelsaldo)
Skattemæssig effekt ved køb
Tilgang driftsmidler
(afskrives efter saldometode)
Tilgang licensandele
0
12
28
Opgørelse af skattepligtig indkomst
Avance ved salg af licensandel
60
Skattemæssig effekt ved køb
Tilgang driftsmidler
(afskrives efter saldometode)
Tilgang licensandele
48
60
12
Skattemæssig driftsmiddelsaldo (anlæg)
Primo
Afgang
Tilgang
Ultimo
Til beskatning
Ny ultimo saldo
20
-48
0
-28
28
0
Skattemæssig driftsmiddelsaldo (anlæg)
Primo
Afgang
Tilgang
Ultimo
0
0
48
48
Side 4/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0008.png
Aktdetaljer
Akttitel: Fwd: Input til tredjepartsadgang DONG E&P
Aktnummer: 540
Akt ID:
Dato:
Type:
Original titel:
Dokumenter:
498312
05-08-2015
Intern
Fwd: Input til tredjepartsadgang DONG E&P
[1] Fwd Input til tredjepartsadgang DONG E&P.eml
[2] 2015-07-10_Memo_Tredjepartsadgang_rev_4.docx
[3] ATT00001.htm
3. januar 2017
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0009.png
== AKT 498312 == Dokument 1 == [ Fwd: Input til tredjepartsadgang DONG E&P ] ==
Lene Dalsgaard ([email protected]), Kirsten Lundt Erichsen ([email protected]), Jens-Birger Christophersen ([email protected]), Trine
Fugmann ([email protected])
Fra:
Martin Hansen ([email protected])
Titel:
Fwd: Input til tredjepartsadgang DONG E&P
Sendt:
05-08-2015 16:18:48
Bilag:
2015-07-10_Memo_Tredjepartsadgang_rev_4.docx; ATT00001.htm;
Til:
Lad os drøfte når j er tilbage.
Mvh m
Sendt fra min iPhone
Start på videresendt besked:
Fra:
Tanja Jo Ebbe Dalgaard <[email protected]>
Dato:
5. aug. 2015 kl. 14.56.06 CEST
Til:
"[email protected]" <[email protected]>
Emne: Input til tredjepartsadgang DONG E&P
Kære Martin
Jeg håber du har haft en god ferie i Vietnam og at du fik mulighed for at få slappet lidt af.
Som vi har lovet fremsender vi hermed notat i forhold til DONG E&Ps input i relation til tredjeparts lovgivningen (omkring
hvor vi ser der behov for noget vejledning i tolkningen af tredjepartslovgivningen) .Vi har tidligere haft dialog med Jens
Birger og jeres rådgiver Jan Rosnes og vedhæftede afspejler denne dialog. Jeg har ikke cc’et Jens Birger men du videre
sender selvfølgeligt til hvem du mener dette måtte være relevant for.
Ring eller skriv, hvis du har kommentarer eller behov for yderligere input.
Mvh
Tanja
Med venlig hilsen
Tanja Jo Ebbe Dalgaard
Head of DK Strategy & Asset Management
Senior Director
DONG Energy Distribution
Tlf. +45 99 55 57 96
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0010.png
== AKT 498312 == Dokument 2 == [ Fwd: Input til tredjepartsadgang DONG E&P ] ==
Notat
Emne
Til
Kopi
Fra
Vedrørende
Dansk tredjeparts lovgivning
Martin Hansen
Tanja Dalgaard
Flemming Horn Nielsen
Kurt Jager Lykke
DONG E&P input i relation til tredjeparts lovgivningen
DONG E&P A/S
Nesa Allé 1
2820 Gentofte
Danmark
Tlf. +45 99 55 11 11
Fax +45 99 55 00 11
www.dongenergy.dk
CVR-nr. 73 34 96 13
DONG E&P har tidligere givet input til den eksisterende tredjeparts lovgivning
ved et møde med Energistyrelsen og dennes rådgiver Jan Rosnes den 18
marts 2015 hos DONG E&P. Nedenstående overvejelser er i
overensstemmelse med de synspunkter, som blev givet til kende ved dette
møde.
Den danske tredjeparts lovgivning blev etableret tilbage i december 2012.
Bekendtgørelsen er i sin ordlyd meget lig den tilsvarende norske
bekendtgørelse for tredjeparts adgang. Der har siden indførelsen ikke været
færdigforhandlet nogen tilknytningsaftaler. Der er derfor, i modsætning til i
Norge, endnu ikke etableret en praksis i forhold til fortolkning af elementerne i
bekendtgørelsen.
I og med den danske tredjeparts lovgivning er nærmest identisk med den
norske, må det forventes, at der over tid etableres en praksis, hvor tarifniveauer
og andre elementer vil være i nogenlunde overensstemmelse med de niveauer
og forhold man ser i Norge. Det vurderes, at reguleringen er rimeligt
velfungerende i Norge og at det også vil være tilfældet i Danmark, når der er
etableret en praksis
Denne manglende etablering af praksis giver imidlertid anledning til en
manglende forventningsafstemning i forhold til rammen for acceptable tariffer
blandt industriens aktører i Danmark og er medvirkende til at vanskeliggøre
igangværende og fremtidige tie-in forhandlinger.
Et tiltag som kunne være medvirkende til at fremskynde en etablering af praksis
for acceptable tarifniveauer, er udfærdigelsen af en vejledning til tredjeparts
lovgivningen. En vejledning kunne således give retningslinjer for, hvorledes en
række elementer ifølge Energistyrelsen skal fortolkes og implementeres. Det
kunne være elementer som:
Hvornår og i hvilket omfang er en vært omfattet af tredjeparts
lovgivningen og kan der være tilfælde, hvor tredjeparts reglerne ikke
finder anvendelse?
Et af bekendtgørelsens overordnede principper er, at hovedparten af
profitten skal tilfalde feltejer, men bekendtgørelsen regulerer ikke
nærmere hvor stor en andel ”hovedparten”
udgør. Vejledningen kunne
10. juli 2015
Vores ref. KURTS
Dok. ansvarlig KURTS
[email protected]
Tlf. +45 9955 2332
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0011.png
derfor med fordel beskrive Energistyrelsens forventninger til denne
fordeling?
Værtsejeren må ifølge bekendtgørelsen indregne en rimelig profit i
forhold til den risiko, værtsejeren påtager sig. Hvad er en rimelig profit
og hvilken risiko må værtsejeren forventes at påtage sig?
Hvilken nuværende og fremtidig egenproduktion kan værtsejeren
indregne i sin kapacitetsopgørelse?
Hvorledes bestemmes udsat værtsproduktion i forbindelse med
kapacitetsskabelse på værtsplatformen?
Vores ref. KURTS
En aftale om tie-in til en værtsplatform er en relativ kompleks og tværfaglig
aftale, som er meget afhængig af den specifikke tilknytningssituation. Derfor
skal den fortolkning som en vejledning lægger op til stadig give råderum til, at
parterne selv kan forhandle en løsning under skyldig hensyn til den specifikke
situation og gældende lovgivning, der sikrer en hensigtsmæssig indvinding af
de danske ressourcer.
En af de associerede problemstillinger som DONG E&P inden for den seneste
tid er støt på i forbindelse med tilknytningsforhandlinger, er ejerskabet til
modifikationer på værtsplatformen. I henhold til de danske afskrivningsregler,
skal man eje udstyret for at kunne oppebære retten til afskrivninger samt opnå
kulbrintefradrag. Tilknytningskandidatens ejerskab giver en række operationelle
og ansvarsmæssige problemstillinger, som kan være problematiske, men som
dog kan løses rent aftalemæssigt, om end det havde været nemmere hvis
tilknytningskandidaten kunne beholde afskrivningsret og kulbrintefradrag,
selvom ejerskabet overdrages til værtsejerne. Denne mulighed findes således i
Norge, hvor det her er vanlig praksis, at tilknytningskandidaten betaler for
modifikationer men beholder fradrag efter overdragelse til værtsejerne, som
heller ikke bliver beskattet
af denne ”gave”. I begge scenarier er det vanligt at
aftale, hvorledes fremtidige rettigheder og eventuelle indtægter eller udgifter
skal fordeles mellem parterne. En fortolkning af tredjepartslovgivningen, hvor
denne overdragelse kan ske efter ovennævnte principper, vil således være i
tråd med den norske regulering af tredjepartslovgivningen.
Et scenarie, hvor værtsejeren betaler for modifikationerne og får dækket disse
via tariffer fra tilknytningskandidaten er også uhensigtsmæssig, da ingen af
parterne i dette scenarie kan opnå kulbrintefradrag. En sådan løsning vil
endvidere være udfordret af værtens tilbøjelighed til at fortage store
investeringer i noget som jf. tredjepartsbekendtgørelsen vil have en begrænset
profit. Det vil dog stadig være endog meget hensigtsmæssigt, hvis
tilknytningskandidaten kunne opnå kulbrintefradrag i forbindelse med leasing
eller tilsvarende investeringsmodel. Det er ikke utænkeligt, at der kan findes
institutionelle investorer til et sådanne scenarie.
Hvis der i ovenstående tilfælde skal kigges på afskrivningsreglerne, kunne det i
samme ombæring med fordel undersøges, om fremrykkelse af afskrivninger
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0012.png
kunne være et middel til at øge investeringsniveauet i Nordsøen under
fastholdelse af samme indtægt til staten.
Endelig er der et enkelt yderligere emne som ofte berøres i forbindelse med
tilknytningsforhandlinger. Tilknytningsaftalerne søges altid udformet således at
produktionen for feltejer og værtsejer maksimeres både sammen og hver for
sig. Dette kan i praksis ikke altid opnås, da det er vanskeligt at forudsige alle
fremtidige scenarier på aftaletidspunktet og dermed undgå modsatrettede
interesser. En måde at sikre en ensretning af prioriteter og interesser på, er ved
at udjævne ejerandele på tværs af tilknytningsfelt og værtsfelt. En
harmonisering af ejerandele vanskeliggøres dog betydeligt af den beskatning
der efter gældende regler finder sted ved køb og salg af andele, også i tilfældet
hvor der ikke sker nogen ændring af den samlede værdi for nogen af parterne.
Det kunne med fordel undersøges, om sådanne transaktioner kunne fortages
uden skattemæssige konsekvenser i tilfældet, hvor dette sker uden ændringer
af den samlede værdi hos nogen af de enkelte parter.
Vores ref. KURTS
Side 3/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om oversendelse af de aktindsigter, der er givet vedrørende arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe Udvalget vedrørende en olie- og gasstrategi fase 2 (OGS2), til energi-, forsynings- og klimaministeren
1901179_0013.png
== AKT 498312 == Dokument 3 == [ Fwd: Input til tredjepartsadgang DONG E&P ] ==