Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1944001_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. september 2018
J nr.
2018 - 1589
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 25. april stillet mig følgende
spørgsmål 242 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 242
Vil ministeren kommentere det materiale, udvalget har modtaget fra ISOBRO i for-
bindelse med foretræde den 12. april 2018, jf. EFK alm. del
bilag 226?
Svar
I min foreløbige besvarelse af spørgsmål 242 alm. del orienterede jeg d. 23. maj
2018 udvalget om, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet på baggrund af ma-
terialet fra ISOBRO har afholdt møde med ISOBRO og Dansk Affaldsforening, som
har fremsendt supplerende oplysninger om ISOBROs beregninger.
På baggrund af det materiale, der er blevet forelagt EFK-udvalget samt de supple-
rende oplysninger, vil jeg nedenfor kommentere på ISOBROs materiale. Jeg vil i
den forbindelse gerne takke ISOBRO for deres omfattende arbejde med at belyse
forholdene for kommunale og frivillige genbrugsbutikker og notere, at regeringen
påskønner de almennyttige organisationers store arbejde og bidrag til det danske
samfund.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at regeringen er optaget af, at der er fair og lige
konkurrence og derfor har regeringen indgået en aftale med Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om fair og lige konkurrence mellem offentlige
og private aktører. Det drejer sig bl.a. om at sikre fair prissætning ved offentlig er-
hvervsaktivitet, at der kommer klarere regler for kontrolbud, samt at der kommer en
bedre klageadgang ved offentlig erhvervsaktivitet.
I den henseende er det på baggrund af materialet fra ISOBRO regeringens opfat-
telse, at der i dag er usikkerhed om data, prissætning, tilsyn og konkurrencevilkår i
affaldssektoren, hvilket bidrager til at skabe uigennemsigtige og usikre forretnings-
vilkår på genbrugsmarkedet. Derfor er der behov for at se nærmere på, hvordan
der kan skabes større gennemsigtighed på genbrugsmarkedet. Det kan fx sikres
gennem et klarere snit mellem offentlige og private erhvervsaktiviteter eller gennem
regler om prissætning, standardkontoplaner og omkostningsfordeling samt et aktivt
tilsyn med de kommunale erhvervsaktiviteter.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om kommentar til materiale fra ISOBRO ifm. foretræde den 12/4-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1944001_0002.png
Kommentarerne til ISOBROs materiale skal ses i lyset af den datausikkerhed som i
dag kendetegner affaldssektoren.
Betydning af kommunale genbrugsbutikker for frivillige genbrugsbutikker
ISOBROs beregninger viser, at etableringen af kommunale genbrugsbutikker har
en negativ effekt på omsætningen i de frivillige genbrugsbutikker. I beregningerne
har ISOBRO opgjort udviklingen i omsætningen fra 2015-2016 i seks udvalgte
kommuner, hvor kommunerne har etableret egne genbrugsbutikker. Udviklingen i
omsætningen er herefter sammenholdt med udviklingen i resten af landet.
ISOBROs data indikerer, at den øgede omsætning i de kommunale genbrugsbutik-
ker i de seks udvalgte kommuner i 2015-2016 til dels er sket på bekostning af om-
sætningen i de frivillige butikker.
De kommunale genbrugsbutikker i tre ud af de seks udvalgte kommuner er dog
mere end ti år gamle. I to kommuner er der etableret nye butikker i hhv. 2012 og
2015, mens en kommune både har en gammel butik og har etableret en ny i 2012.
Energi- Forsynings- og Klimaministeriet vurderer generelt, at tilstedeværelsen af
kommunale genbrugsbutikker kan medføre en negativ effekt på omsætningen i de
frivillige genbrugsbutikker, idet de i en vis udstrækning konkurrerer om det samme
marked. I de konkrete eksempler kan det dog ikke udelukkes, at den faldende om-
sætning i de frivillige genbrugsbutikker kan skyldes andre årsager end tilstedevæ-
relsen af de kommunale genbrugsbutikker.
Effekten af kommunale genbrugsbutikker på den samlede genbrugskage
ISOBRO fremlægger derudover tal, der peger på, at konkurrencen fra de kommu-
nale butikker har haft en negativ effekt på den samlede mængde af genbrug (”gen-
brugskagen”) på 0,7 pct..
Energi- Forsynings- og Klimaministeriet vurderer, at der er behov for mere sikre tal
for den solgte mængde genbrugsgenstande for mere præcist at kunne vurdere
effekten på
”genbrugskagen”.
Samfundsøkonomisk gevinst ved salg i frivillige fremfor kommunale butikker
Ifølge ISOBRO kan det bedre betale sig for både kommunerne og samfundet som
helhed, når kommunerne samarbejder med frivillige butikker fremfor at etablere
egne genbrugsbutikker.
ISOBRO har gennemført beregninger, der indikerer et større økonomisk overskud
ved salg i frivillige fremfor kommunale genbrugsbutikker.
Energi- Forsynings- og Klimaministeriet vurderer, at en samfundsøkonomisk vurde-
ring af kommunale og frivillige genbrugsbutikker er vanskelig at udføre på baggrund
af nuværende datagrundlag. Der vil bl.a. være behov for mere information om evt.
Side
2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om kommentar til materiale fra ISOBRO ifm. foretræde den 12/4-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1944001_0003.png
forskelle i udgiftsgrundlaget for frivillige og kommunale butikker, som kunne gøre
data mere sammenligneligt.
Salg til markedspris/krydssubsidiering
ISOBRO noterer, at kommunale genbrugsbutikker ikke i alle tilfælde sælger gen-
brugsgenstande til markedspris. ISOBRO angiver, at det er vanskeligt at vurdere
markedsprisen for genbrugsgenstande, men forelægger blandt andet eksempler
på, at kommuner benytter sig af betydelige prisnedsættelser efter få uger eller store
kunderabatter, der vurderes at give kunstigt lave priser. Desuden fremvises ek-
sempler på, at salgsprisen tilsyneladende ikke sættes, så butikkernes fulde om-
kostninger dækkes, da flere butikker opererer med underskud over en årrække.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har ikke haft mulighed for at efterprøve
ISOBROs udsagn. For en gennemgang af reglerne skal jeg henvise til min besva-
relse af EFK-spørgsmål alm. del. 287. Heraf fremgår det, at Ankestyrelsen har vur-
deret, at kommunalt salg af genbrugsgenstande skal foregå til markedspris. Hvis
det skal kunne eftervises, om kommunerne sælger til markedspris, vurderer Energi,
Forsynings- og Klimaministeriet, at der er behov for en større ensartethed i gen-
brugsbutikkernes regnskabspraksis fx ved nærmere regler om standardkontopla-
ner, omkostningsfordeling mv. tilsvarende de øvrige forsyningsområder.
Tilsyn med de kommunale genbrugsbutikker
ISOBRO giver i materialet udtryk for, at der ikke er nogen myndighed, der fører
tilsyn med de kommunale genbrugsbutikker. Energi-, Forsynings- og Klimaministe-
riet gør opmærksom på, at Ankestyrelsen er tilsynsførende myndighed for kommu-
nale genbrugsbutikker. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet vurderer, at et
aktivt tilsyn er et centralt element for at sikre salg til markedspris og undgå kryds-
subsidiering.
Regeringen har taget materialet fra såvel ISOBRO som Dansk Affaldsforening til
efterretning, og materialet vil indgå i de fremadrettede overvejelser om initiativer
som led i arbejdet med fair og lige konkurrence.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
3/3