Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1876927_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. april 2018
J nr.
2018-1009
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 21. marts 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 222 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 222
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. marts 2018 fra Vindmølleindu-
strien om ’Vind er vejen til vækst og velstand’, jf. EFK alm. del – bilag 189.
Svar
EFK-udvalget har bedt mig kommentere på Vindmølleindustriens henvendelse
vedrørende otte anbefalinger til, hvordan Danmark sikrer bedst udnyttelse af vind-
energi som en ressource til fordel for dansk vækst og velstand. Nedenfor vil jeg
derfor kommentere på anbefalingerne i pjecen ”Vind er vejen til vækst og velstand”.
Anbefaling 1: Hæv målet for andelen af VE i 2030 til omkring 60 pct.
Regeringens mål om mindst 50 pct. vedvarende energi i 2030 er et ambitiøst mål,
som vil fastholde Danmarks forspring i udviklingen og implementeringen af nye
grønne teknologier. Målsætningen kan sammenlignes med EU’s fælles målsætning
for vedvarende energi på 27 pct. i 2030. Det er ganske ambitiøst, at vi i Danmark
har en målsætning, der er næsten dobbelt så høj som EU’s fælles målsætning.
Enkelte landes mål for vedvarende energi skal herudover ses i sammenhæng med
deres energimiks, naturressourcer og historiske omstændigheder. For Danmarks
vedkommende skal der blandt andet tages højde for, at de lavest hængende frugter
på eksempelvis fjernvarmeområdet allerede er høstet, hvilket bevirker, at yderligere
udvikling i andelen af vedvarende energi vil være dyrere end tidligere. Derfor er der
fortsat behov for massive investeringer i den grønne omstilling for at nå regeringen
2030-mål. Dette vil regeringen forholde sig til i det kommende energiudspil.
Anbefaling 2: Øg vindens markedsværdi gennem national elektrificering og interna-
tionalt samarbejde om en CO
2
-pris.
Vindmølleindustrien peger i sin anden anbefaling først på behovet for en national
elektrificering herunder en strategi for indfasning af eldrevne varmepumper mv.
Regeringen er enig i, at der er behov for at øge integrationen på tværs af el-, fjern-
varme- og gassystemerne. Brug af eldrevne varmepumper er en energieffektiv
løsning, og derfor har regeringen allerede fra 1. maj 2018 taget første skridt og
foreslået, at der gennemføres betydelige lempelser i elvarmeafgiften, så der skabes
mere lige konkurrencevilkår for forskellige energiformer. Regeringen ser gerne en
permanent lempelse som en del af den kommende energiaftale. Derudover er der
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommentarer til henvendelse af 20/3-18 fra Vindmølleindustrien om ’Vind er vejen til vækst og velstand’ ifm. foretræde for udvalget, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1876927_0002.png
etableret en pulje til etablering af store varmepumper til fjernvarmeproduktion og
afsat midler til ordninger for eldrevne varmepumper, der skal sætte gang i markedet
for varmepumper på abonnement.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at opfyldelsen af klimamål for de ikke kvo-
teomfattede sektorer sker omkostningseffektivt og teknologineutralt. Elbiler forven-
tes med tiden at fortrænge de gængse teknologier, når prisen er faldet til et konkur-
rencedygtigt niveau.
Vindmølleindustrien anbefaler også, at Danmark skal arbejde for at sikre en inter-
national minimumspris på CO
2
. EU’s kvotehandelssystem er det centrale instru-
ment til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og teknologineutral grøn
omstilling. Prisen på CO
2
-udledninger har ikke været tilstrækkelig høj til at drive den
grønne omstilling på grund af et stort overskud af kvoter. Derfor har regeringen
arbejdet hårdt for at sikre strukturelle reformer af kvotesystemet. Det er i år lykke-
des at nå en aftale om EU’s kvotehandelssystem for perioden 2021-2030, der for-
ventes at føre til permanent annullering af et stort antal kvoter. Meget tyder på, at
aftalen allerede nu begynder at få effekt. Prisen på kvoter er på under et år mere
end fordoblet.
Jeg er slutteligt meget enig med Vindmølleindustrien i, at vi skal have udviklet et
indre marked for elektricitet i Europa. Princippet for varernes frie bevægelighed skal
også gælde for handel med elektricitet. Det har regeringen arbejdet hårdt for i for-
bindelse med fastlæggelsen af Rådets position til et el-markedsdesign før jul. Jeg
er desuden tilfreds med, at det lykkedes at lande en aftale mellem Danmark og
Tyskland sidste sommer – den såkaldte flaskehalsaftale – om handel med elektrici-
tet på den dansk-tyske grænse. Aftalen sikrer, at danske producenter gradvist vil
kunne eksportere mere strøm til Tyskland, end det i en periode har været muligt.
Anbefaling 3: Genindfør energimilliarden til forskning og udvikling.
Støtte til forskning, udvikling og demonstration er en vigtig prioritering for regerin-
gen. Regeringen har derfor allerede forpligtet sig til at øge de statslige energiforsk-
ningsmidler til 580 mio. kr. i 2020 som følge af deltagelse i det internationale sam-
arbejde Mission Innovation. Dette skal understøtte de nationale energipolitiske
målsætninger og udnytte det store fremtidige eksportpotentiale på energiområdet.
I forbindelse med det kommende energiudspil vil regeringen præsentere sit forslag
til fremtidige initiativer inden for forskning, udvikling og demonstration. Jeg er sam-
tidig meget enig i, at det er vigtigt, at støttemidlerne bruges på den bedst mulige
måde gennem hele udviklingskæden. Dette vil være et fokusområde i det kom-
mende energiudspil.
Anbefaling 4: Skab attraktive vilkår for test og demonstration af vindmølleteknologi
og prioritér nye grønne løsninger som hybridanlæg og energilagring.
Det er en prioritet for regeringen, at Danmark fastholder sin position som globalt
førende udviklings- og demonstrationsland på vindområdet. Det var blandt andet
derfor, at regeringen og Dansk Folkeparti i februar foretog justeringer af stemmeaf-
Side
2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommentarer til henvendelse af 20/3-18 fra Vindmølleindustrien om ’Vind er vejen til vækst og velstand’ ifm. foretræde for udvalget, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1876927_0003.png
talen om de kommende teknologineutrale udbud med vind og sol i 2018 og 2019,
således der også blev afsat penge til forsøgsmøller, der etableres uden for de nati-
onale testcentre for store vindmøller.
Det er endvidere regeringens målsætning, at Danmark i højere grad skal fremme
en effektiv udnyttelse af de store mængder vedvarende energi, der produceres i
Danmark. Det kræver, at det danske energisystem bliver langt mere integreret på
tværs af sektorer samt mere fleksibelt både i produktion og forbrug. Lagring er et
godt eksempel, hvor der er teknologiske løsninger på vej, der kan skabe langt stør-
re fleksibilitet og integration. Derfor blev der i en nylig aftale afsat 130. mio. kr. til
stor skala forsøg med lagring.
De nærmere rammevilkår for støtten til udviklings- og demonstrationsprojekter på
vindområdet for perioden efter 2019 vil blive fremlagt med regeringens kommende
energiudspil.
Anbefaling 5: Fastlæg udbudsrunder, der sikrer et vigtigt dansk bidrag til et nordeu-
ropæisk marked.
Hvordan regeringen planlægger at nå det ambitiøse mål om, at Danmark i 2030
skal have mindst 50 pct. af sit energibehov dækket af vedvarende energi, vil blive
fremlagt med det kommende energiudspil. Det ligger dog allerede nu fast, at ét af
de håndtag, som vi skal dreje på, er den fortsatte udbygning med vedvarende
energi, herunder både landvind og havvind.
Regeringen ønsker en øget harmonisering og markedsliggørelse af støtten til ved-
varende energi. Vi har allerede med de kommende teknologineutrale udbud med
vind og sol i 2018-2019 taget et vigtigt skridt i den retning, og vi skal videre ned ad
den vej. Derfor ser jeg umiddelbart ikke for mig, at vi blandt andet øremærker støtte
specifikt til landvind og åben dør-havvind. Vi skal væk fra håndholdte støtteordnin-
ger og mod mere konkurrence og marked.
Havvind derimod er af en anden størrelse og har den fordel, at møllerne står langt
fra nærmeste nabo. Der vil derfor fortsat være ræson i at afholde specifikke udbud
for havvind. Regeringens holdning til hvornår, hvordan og hvor meget vil blive præ-
senteret i det kommende energiudspil.
Anbefaling 6: Vælg en udbudsmodel, der kan håndtere overgangen til tilskudsfri
vindenergi og sikre at tilskudsfriheden nås hurtigst muligt.
Dette er jeg som minister i udgangspunktet enig i. Endemålet er, at vedvarende
energi såsom landvind og havvind kan klare sig på markedsvilkår og uden støtte.
Der er vi dog ikke helt endnu, men regeringen har således en klar målsætning om
en øget harmonisering og markedsliggørelse af støtten til vedvarende energi.
Anbefaling 7: Revider planlægningsrammerne for landvind så nye incitamenter
sikrer, at den nyeste vindteknologi kan stilles op.
Som minister er jeg meget optaget af at sikre den lokale opbakning til den grønne
omstilling i Danmark. Uden lokal opbakning kan vi ikke fastholde den grønne om-
Side
3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommentarer til henvendelse af 20/3-18 fra Vindmølleindustrien om ’Vind er vejen til vækst og velstand’ ifm. foretræde for udvalget, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1876927_0004.png
stilling. Den konkrete planlægning af vindmøller på land finder sted ude i kommu-
nerne, hvilket jeg synes, der er god ræson i, idet planlægningen på den måde sker
så tæt på de berørte borgere som muligt.
Jeg skal bemærke, at reglerne for planlægning af vindmøller på land henhører un-
der Erhvervsministeriet, men jeg er som udgangspunkt enig i, at vi skal sikre den
mest hensigtsmæssige indretning af planlægningsrammerne for landvind fremad-
rettet – det gælder både for lokalbefolkningen, kommunerne og projektudviklerne.
Anbefaling 8: Udarbejd en langsigtet strategi for havvind, der skaber klare rammer
for adgangen til areal og net og som gør det muligt at gøre Danmark til Europas
grønne kraftværk.
Danmark er i en unik position til fortsat at udbygge med havvind, og regeringen har
store ambitioner på området. Over de kommende 3-4 år vil der blive installeret
yderligere fire store, danske havvindmølleparker, hvoraf de tre placeres i Nordsø-
en. De fire nye parker betyder mere end en fordobling af danske havvindmølleka-
pacitet frem mod 2022. Vi er således allerede godt på vej, men regeringen vil vide-
re endnu.
Regeringen vil i sit kommende energiudspil fremlægge tiltag på havvindområdet,
som skal sikre, at vi fastholder og udbygger Danmarks globale førerposition på
havvindområdet.
Regeringen har allerede meldt ud, at vi med henblik på at sikre et beslutnings-
grundlag for en fortsat udbygning vil igangsætte en screening af Nordsøen og
Østersøen for mulige placeringer til yderligere havvind.
Afsluttende vil jeg gerne understrege, at jeg altid er glad for input fra branchen. Det
bidrager til at give mig et bedre billede af de forskellige hensyn, der skal tages, når
fremtidens energipolitik skal besluttes.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
4/4