Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1935621_0001.png
Energi-, forsynings- og klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. september 2018
J nr.
2018-1129
Energi-, forsynings- og klimaudvalget har i brev af d. 20. marts 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 221 alm. del, som jeg foreløbigt besvarede den 17. april 2018, og
som jeg hermed endeligt skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens
Joel (S).
Spørgsmål 221
Vil ministeren udbygge EFK alm. del
svar på spm. 247 (2016-17) med tal i
faste priser for hvert enkelt år frem til 2030?
Svar
EFK alm. del spm. 247 (2016-2017) vedrørte oplysninger om de PSO-udgifter og
PSO-fremskrivninger, der blev lagt til grund for PSO-aftalen af november 2016.
Nedenfor er tabellen i svar på spm. 247 (2016-2017) omregnet fra løbende til faste
2018-priser:
Tabel 1
Sammenligning af beregningstekniske fremskrivninger af PSO-udgifterne, 2020-2025
2020
Fremskrivning lagt til grund for PSO-aftalen, mia. kr., 2018-
priser
Fremskrivning lagt til grund for PSO-aftalen, pct.-andel af
BNP
Energistyrelsens PSO-fremskrivning, mia. kr., 2018-priser
Forskel, mia. kr., 2018-priser
1
2021
6,6
0,29
6,7
-
2022
6,5
0,28
6,5
-
2023
6,5
0,28
5,8
0,7
2024
6,7
0,28
5,0
1,7
2025
6,9
0,28
4,3
2,5
6,8
0,30
6,9
-
Anm.: Tallene er afrundet til en decimal. I tabeller kan afrunding medføre, at tallene ikke summer til totalen. 1)
Der er ikke forskel på fremskrivningerne af PSO-afgifterne i årene 2020-2022. Den mindre forskel
mellem fremskrivninger i tabel 1 skyldes alene deflatering af de bagvedliggende tal. Deflatering vil også i
mindre udstrækning påvirke forskel på tal i 2023-2025.
Kilde: Energistyrelsens PSO-fremskrivning samt Finansministeriets beregninger.
Med
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
blev prioriteringer og finansiering opgjort
frem til og med 2025, hvilket jeg også redegjorde for i det midlertidige svar.
At PSO-aftalen blev regnet frem til og med 2025 skal bl.a. ses i sammenhæng
med, at den mellemfristede planlægningshorisont aktuelt går til 2025. Finansmini-
steriets langfristede fremskrivninger baseres på beregningstekniske principper efter
den mellemfristede planlægningshorisont, idet der efter 2025 ikke er taget stilling til
den samlede finanspolitiske prioriteringer og mål.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om udbygning af svaret på EFK alm. del – spm. 247 (2016-17) om BNP ift. PSO-aftalen med tal i faste priser for hvert enkelt år frem til 2030, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1935621_0002.png
De PSO-fremskrivninger, der blev lagt til grund for PSO-aftalen, løb kun til og med
2025. Det er derfor ikke muligt at udvide rækkerne frem til 2030 med udgangspunkt
i antagelserne fra aftaletidspunktet.
Finansministeriet har oplyst mig, at ved indgåelse af politiske aftaler er det normal
praksis, at beslutningsgrundlaget er de beregninger og skøn, som forelå på det
tidspunkt, og at der generelt ikke gennemføres genberegninger, herunder udvidelse
af beregningsperioden af gennemførte regelændringer.
Siden det foreløbige svar blev afgivet, er hhv. Energistyrelsens seneste PSO-
fremskrivning og Danmarks Konvergensprogram 2018 (KP18) blevet offentliggjort.
Konsekvens for finanspolitisk råderum af konkret indregning af PSO-udgifter i KP18
Indtil KP18 er skøn for PSO-udgifterne efter 2022 blevet fremskrevet beregnings-
teknisk som en fast andel af BNP. I forbindelse med KP18 indregnes nu de konkre-
te udgiftsskøn for 2023-2025 baseret på Energistyrelsens opdaterede PSO-
fremskrivning. Det skal ses i sammenhæng med, at de fremtidige rammer for ener-
gipolitikken fastsættes i forbindelse med den nye energiaftale.
Sammenlignet med den mellemfristede fremskrivning i august 2017 er råderummet
isoleret set øget med ca. ¼ mia. kr. i 2023 voksende til 2�½ mia. kr. i 2025 som føl-
ge af, at de konkrete udgiftsskøn for PSO er indregnet i KP18 (og ikke som en fast
andel af BNP som hidtil),
jf. tabel 2.
Det fremgår af Energiaftale af 29. juni 2018, at parterne er enige om, at prioritere et
tilsvarende beløb i forbindelse med aftalen til at understøtte den grønne omstilling
og gøre dagligdagen billigere for danskerne. Ud over dette bidrag prioriteres ca.
100 mio. kr. yderligere årligt over perioden 2018-2025 fra det finanspolitiske råde-
rum.
Tabel 2
Ændring i finanspolitisk råderum i KP18 siden fremskrivningen i august 2017 ved indregning af
konkrete skøn for PSO-udgifter efter 2022, 2020-2025
2020
Indregning af konkrete skøn for PSO-udgifter efter
2022 i KP18, mia. kr., 2018-priser
-
2021
-
2022
-
2023
¼
2024
1�½
2025
2�½
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard.
Kilde: KP18 samt Finansministeriets beregninger.
Skøn for PSO-udgifter i KP18
I Finansministeriets prognoser fremskrives økonomien efter neutrale principper
efter den mellemfristede planlægningshorisont, der aktuelt løber til og med 2025.
Det indebærer blandt andet, at PSO-udgifterne fremskrives som en fast andel af
BNP efter 2025.
Side
2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om udbygning af svaret på EFK alm. del – spm. 247 (2016-17) om BNP ift. PSO-aftalen med tal i faste priser for hvert enkelt år frem til 2030, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1935621_0003.png
Ovenstående betyder således, at PSO-udgifterne i KP18 fra 2020 til og med 2025
er baseret på Energistyrelsens PSO-fremskrivning, hvorefter de fra 2026 og frem er
fremskrevet som en fast andel af BNP.
Skøn for PSO-udgifter i KP18 er nedenfor sammenholdt med Energistyrelsens
seneste fremskrivning for perioden 2020-2030, hvor udgifterne i KP18 således fra
2026 og frem er fremskrevet som en fast andel af BNP. I tabel 3 er udgifterne op-
gjort i 2018-niveau.
Tabel 3
Sammenligning af PSO-udgifter i KP18 og Energistyrelsens PSO-fremskrivning, 2020-2030 i 2018-niveau
2020
PSO-udgifter i
KP18, mia. kr.,
2018-niveau
PSO-udgifter i
KP18, pct.-andel af
BNP
Energistyrelsens
PSO-fremskrivning -
april 2018, mia. kr.,
2018-niveau
Forskel, mia. kr.,
2018-niveau
5,9
2021
5,7
2022
5,2
2023
4,5
2024
3,6
2025
2,7
2026
2,7
2027
2,7
2028
2,7
2029
2,7
2030
2,7
0,27
0,26
0,24
0,20
0,16
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
5,9
5,7
5,2
4,5
3,6
2,7
2,3
2,2
2,0
1,9
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,4
0,6
0,7
0,9
1,2
Anm.: Tallene er afrundet til en decimal. I tabeller kan afrunding medføre, at tallene ikke summer til totalen. En
mindre del af PSO-udgifterne udgøres af driftsomkostninger, og er derfor beregningsteknisk lagt som
offentligt forbrug i den mellemfristede fremskrivning til KP18.
Kilde: Energistyrelsens PSO-fremskrivning, KP18 samt Finansministeriets beregninger.
I nedenstående tabel 4 er udgifterne opgjort i faste 2018-priser.
Tabel 4
Sammenligning af PSO-udgifter i KP18 og Energistyrelsens PSO-fremskrivning, 2020-2030 i 2018-priser
2020
PSO-udgifter
i KP18, mia.
kr., 2018-
priser
PSO-udgifter
i KP18, pct.-
andel af BNP
Energistyrel-
sens PSO-
fremskrivning
- april 2018,
mia. kr.,
2018-priser
Forskel, mia.
kr., 2018-
priser
6,1
2021
6,0
2022
5,6
2023
4,9
2024
3,9
2025
3,0
2026
3,1
2027
3,1
2028
3,1
2029
3,2
2030
3,2
0,27
0,26
0,24
0,20
0,16
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
6,1
6,0
5,6
4,9
3,9
3,0
2,6
2,5
2,3
2,1
1,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
0,6
0,8
1,0
1,4
Anm.: Tallene er afrundet til en decimal. I tabeller kan afrunding medføre, at tallene ikke summer til totalen. En
mindre del af PSO-udgifterne udgøres af driftsomkostninger, og er derfor beregningsteknisk lagt som
offentligt forbrug i den mellemfristede fremskrivning til KP18.
Kilde: Energistyrelsens PSO-fremskrivning, KP18 samt Finansministeriets beregninger.
Side
3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om udbygning af svaret på EFK alm. del – spm. 247 (2016-17) om BNP ift. PSO-aftalen med tal i faste priser for hvert enkelt år frem til 2030, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1935621_0004.png
Det bemærkes afslutningsvist, at skøn for PSO-udgifterne fra Energistyrelsens
basisfremskrivning er forbundet med betydelig usikkerhed. Det skyldes bl.a. udgif-
ternes afhængighed af elprisen og gasprisen. Skøn for udgifterne kan således
svinge markant.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
4/4