Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1875767_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
5. april 2018
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets spørgsmål nr.
216 (Alm. del) af 15. marts 2018
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere de samfundsøkonomiske konsekvenser af forslag 8 i Alter-
nativets udspil ”God energi” af 13. marts 2018 om, at beregninger og olieprissce-
narier, der ligger til grund for fremtidige politiske aftaler, baseres på en forvent-
ning om, at Partisaftalens klimamål opnås?
Svar
Alternativet foreslår med ”God energi” at: ”… de beregninger og olieprisscenari-
er, der ligger til grund for fremtidige politiske aftaler
modsat i dag
skal baseres
på en forventning om, at Parisaftalens klimamål opnås.”
De mellemfristede fremskrivninger, som ligger til grund for politiske aftaler, tager
udgangspunkt i vedtagen politik (hvortil kommer en række beregningstekniske
forudsætninger). Sigtet med de mellemfristede fremskrivninger er således at vur-
dere udsigterne for, og holdbarheden af, de offentlige finanser ved den planlagte
og vedtagne økonomiske politik.
Fremskrivningen af olieprisen, som anvendes i de mellemfristede fremskrivninger,
er baseret på det internationale energiagenturs (IEA)
New policies scenario
(NPS)
samt de gældende markedsforventninger.
1
Scenariet er baseret på de enkelte lan-
des gennemførte initiativer og konkrete udmeldinger i forhold til reduktioner af
CO
2
-udledningen, og er dermed konsistent med de øvrige fremskrivningsprincip-
per.
IEA laver også en fremskrivning af olieprisen, hvor det er forudsat at udledningen
af drivhusgasser bliver således, at den globale opvarmning i 2100 maksimalt bliver
2 grader over det præindustrielle niveau. Scenariet svarer overordnet til, at Paris-
aftalen overholdes. Det er det såkaldte sustainable development-scenarie (SD).
Når SD-scenariet ikke anvendes i fremskrivningerne er det fordi, de enkelte lande
ikke har udmeldt og vedtaget tiltag, der kan indfri målene. I takt med at landene
1
Se
Danmarks Konvergensprogram 2015
for uddybning af metoden.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om at vurdere de samfundsøkonomiske konsekvenser af forslag 8 i Alternativets udspil God energi af 13. marts 2018, til finansministeren, kopi til energi-, forsynings- og klimaministeren
1875767_0002.png
Side 2 af 2
kommer med mere konkrete udmeldinger i forhold til overholdelse af Paris-
aftalen vil NPS-scenariet afspejle dette.
For de offentlige finanser vil en overgang til SD-scenariet isoleret set have betyd-
ning for statens indtægter fra aktiviteterne i Nordsøen. Disse omfatter kulbrinte-
skat, selskabsskat og overskudsandelen fra statens deltagelse i Dansk Undergrunds
Consortium (DUC). I tilfælde af, at man gik over til SD-scenariet, vil det skøns-
mæssigt indebære et mindreprovenu på i størrelsesordenen op mod 0,15 pct. af
BNP i 2025, hvilket alt andet lige vil reducere det skønnede råderum i den offent-
lige økonomi frem mod 2025 omtrent tilsvarende.
2
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Det angivne mindreprovenu er beregnet i forhold til
Opdateret 2025-forløb, august 2017.
I forbindelse med Danmarks Kon-
vergensprogram 2018 vil der blive foretaget en ny vurdering af statens indtægter fra aktiviteterne i Nordsøen.
2