Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1877440_0001.png
9. april 2018
J.nr. 2018 - 2171
.
Til Folketinget – Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 215 af 15. marts 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm., om de økonomiske konsekvenser årligt ved at have en gennemsnitlig personbil, der kører et gennemsnitligt antal kilometer om året, hvis benzinafgiften hæves fra 4,61 kr./l til 6 kr./l og diezelafgiften hæves fra 3,5 kr./l til 4,32 kr./l, som Alternativet foreslår i energiudspillet God energi af 13. marts 2018 (forslag 44), til skatteministeren, kopi til energi-, forsynings- og klimaministeren
1877440_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser årligt ved at have en gennem-
snitlig personbil, der kører et gennemsnitligt antal kilometer om året, hvis benzinafgiften
hæves fra 4,61 kr./l til 6 kr./l og diezelafgiften hæves fra 3,5 kr./l til 4,32 kr./l, som Alter-
nativet foreslår i energiudspillet ”God energi” af 13. marts 2018 (forslag 44)?
Svar
Det skønnes, at hvis benzin- og dieselafgiften hæves til hhv. 6 kr. og 4,32 kr. per liter, vil
det medføre en stigning for en gennemsnitlig personbil på hhv. ca. 1.200 kr. for en ben-
zinbil og 1.400 kr. for en dieselbil i årlige meromkostninger til afgifter og moms ved
brændstof,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Årlige omkostninger til brændstof for en gennemsnitlig benzin- og dieselpersonbil
Før
Afgift
Benzin, kr.
Diesel, kr.
3.300
3.150
Moms
1.650
2.000
I alt
4.950
5.150
Afgift
4.250
4.300
Efter
Moms
1.900
2.250
I alt
6.150
6.550
Ændring
I alt
1.200
1.400
Anm.: Årlige omkostninger til brændstof er beregnet ud fra et årligt gennemsnitligt kørselsomfang på ca. 13.000 kilometer
for benzindrevne personbiler og ca. 22.000 kilometer for dieseldrevne personbiler og en gennemsnitlig benzin- og dieselpris
på hhv. ca. 12 kr. og ca. 10 kr. (inkl. afgift og moms) før afgiftsstigningen. Afgiften dækker over omkostninger til energi-,
CO
2
- og NO
x
-afgift og er før afgiftsstigningen i 2018 på ca. 4,62 kr. pr. liter benzin (inkl. biobrændstof) og ca. 3,15 kr. pr.
liter diesel (inkl. biobrændstof). Tal er afrundet til nærmeste 50 kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Det er forudsat, at afgiftsstigningen overvæltes fuldstændig i forbrugerprisen, og at stig-
ningen ikke medfører et ændret årligt kørselsomfang.
Side 2 af 2