Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1877450_0001.png
9. april 2018
J.nr. 2018 - 2208
.
Til Folketinget – Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 214 af 15. marts 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm., om det årlige merprovenu efter tilbageløb og adfærd, hvis forslag 41 om fradragsgrænse for benzin- og dieselbiler i Alternativets energiudspil God energi af 13. marts 2018 gennemføres, til skatteministeren, kopi til energi-, forsynings- og klimaministeren
1877450_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det årlige merprovenu efter tilbageløb og adfærd, hvis forslag
41 om fradragsgrænse for benzin- og dieselbiler i Alternativets energiudspil ”God energi”
af 13. marts 2018 gennemføres?
Svar
I Alternativets energiudspil ”God energi” fra den 13. marts 2018 foreslås det at forhøje
knækpunktet for fradrag og tillæg for god brændstoføkonomi i registreringsafgiften fra 20
km/l for benzinbiler og 22 km/l for dieselbiler til hhv. 25,2 km/l og 28,1 km/l. Tillægget
for hver km/l, bilen tilbagelægger mindre end knækpunktet, fastholdes på 6.000 kr., og
det samme gør fradraget på 4.000 kr. for hver km/l, bilen tilbagelægger mere end knæk-
punktet.
Med en vis usikkerhed skønnes det, at forslaget om at forhøje kilometergrænserne vil
medføre et varigt merprovenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbudseffekter) på
ca. 1,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af knækpunkt for god brændstoføkonomi
Mia. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
2019
4,7
3,6
2,1
2020
4,7
3,6
2,0
2021 Varig virkning
4,7
3,6
2,0
4,7
3,6
1,6
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at forslaget får virkning fra 2019. Provenuskøn er beregnet på baggrund af Skat-
teministeriets bilmodel, der bygger på data fra Det Digitale Motorregister for nyregistrerede personbiler for 2016, som
efterfølgende er justeret for registreringsafgiftsnedsættelsen ved FL17 og den seneste aftale om
Omlægning af bilafgifter-
ne.
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes, at med de foreslåede kilometergrænser for benzin og diesel på hhv. 25,2
km/l og 28,1 km/l vil kilometergrænserne ikke længere være differentieret på baggrund af
energiindholdet i benzin og diesel, der balancerer kravene for god brændstoføkonomi på
tværs af brændstoftype, og som er afspejlet ved gældende regler.
Side 2 af 2