Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1877442_0001.png
9. april 2018
J.nr. 2018 - 2175
.
Til Folketinget – Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 212 af 15. marts 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvad det vil koste i potentielt tabt provenu til statskassen, hvis forslag 4 og 5 om indvinding i Nordsøen i Alternativets energiudspil God energi af 13. marts 2018 gennemføres, til skatteministeren, kopi til energi-, forsynings- og klimaministeren
1877442_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste i potentielt tabt provenu til statskassen,
hvis forslag 4 og 5 om indvinding i Nordsøen i Alternativets energiudspil ”God Energi”
af 13. marts 2018 gennemføres?
Svar
De omtalte forslag i Alternativets energiudspil ”God Energi” af 13. marts 2018 vurderes
at have vidtrækkende konsekvenser for selskaberne, der opererer i Nordsøen.
1
Forslagene vil i høj grad påvirke selskabernes investeringer, hvilket ligeledes vil påvirke
produktion og driftsomkostninger mv. inden for en kortere årrække. Det vil alt sammen
påvirke skatteindtægterne til det offentlige.
Skatteministeriets model til beregning af skatteindtægter fra Nordsøen er bl.a. baseret på
Energistyrelsens produktionsprognose. Denne estimerer bl.a. produktionen fra den dan-
ske del af Nordsøen samt selskabernes driftsomkostninger og investeringer. Alternativets
forslag vurderes at være så indgribende, at det ikke er muligt at foretage et egentligt pro-
venuskøn på baggrund af den nuværende produktionsprognose.
Det kan dog bemærkes, at det offentlige samlet set skønnes at opnå indtægter fra Nord-
søen i en størrelsesorden af 110 mia. kr. i perioden fra 2018–40 (2018-niveau),
jf. Økono-
misk Redegørelse, december 2017.
2
En betydelig andel af disse indtægter må formodes at for-
svinde, hvis de nævnte forslag vedtages.
Foruden reduktionen i skatteindtægterne kan Alternativets forslag også få afledte økono-
miske konsekvenser for det offentlige. Det gælder navnlig, hvis forslagene skal forstås så-
ledes, at staten forudsættes at skulle bringe eksisterende koncessioner til ophør før udløb,
hvilket vil kunne give anledning til erstatningskrav fra de berørte virksomheder eventuelt
med henvisning til, at et sådant indgreb må anses for ekspropriativt.
1
Forslag 4 indeholder fx et forbud mod nye efterforsknings- og indvindingstilladelser, ligesom der skal laves afviklingspla-
ner for alle eksisterende kulbrinteindvindingsanlæg over en periode på 10 år. Forslag 5 indeholder et stop for al ny efter-
forskning af olie og gas i Nordsøen.
I forbindelse med de løbende vurderinger af økonomien foretages en beregningsteknisk opgørelse over de forventede
statslige indtægter i forbindelse med kulbrinteindvindingen i Nordsøen.
2
Side 2 af 2