Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1874372_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. april 2018
J nr.
2018-931
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af d. 13. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 206 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 206
Kan ministeren oplyse, hvad det vil have af konsekvenser for forsyningssikkerhe-
den af energi i Danmark at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil
”God energi” fremlagt den 13. marts 2018?
Svar
Der skelnes ofte mellem to typer forsyningssikkerhed: 1) forsyningssikkerhed ift.
leverance af brændsler, og 2) elforsyningssikkerhed. Da det ikke oplyses i spørgs-
målet, hvilken type forsyningssikkerhed der menes specifikt, forsøges her at belyse
konsekvenserne af Alternativets energiudspil ”God energi” ud fra begge typer for-
syningssikkerhed.
Forsyningssikkerhed ift. leverance af brændsler
Alternativet nævner flere forslag, der potentielt kan påvirke brændselsforsynings-
sikkerheden. Forslagene om at afvikle den nuværende indvinding af olie og gas
inden for 10 år, samt forslaget om ikke at give nye tilladelser til olie- og gasindvin-
dinger og stop for efterforskning af olie og gas i Nordsøen (forslag 4 og 5) forringer
umiddelbart forsyningen med olie og naturgas.
Begrænsningen er dog af lille betydning for forsyningssikkerheden for olie og olie-
produkter, da den danske produktion udgør en meget lille del af den totale ver-
densproduktion, og der ikke er problemer i at få forsyning fra udlandet. Forsyningen
med naturgas kan være mere kritisk, da dette er ledningsbaseret og derfor nemme-
re at afbryde og sværere at få alternative forsyninger.
Forslaget skal ses sammen med forslag om et fossilfrit Danmark i 2035. Når for-
brug af olie og naturgas skal udfases over ti år, mens forbrug af fossile brændsler
skal ophøre senest i 2035, vil effekten på forsyningssikkerheden af olie og naturgas
være meget begrænset. Der kan dog opstå forsyningsmæssige problemer for nogle
virksomheder der anvender naturgas til særlige processer, hvor omstilling til anden
teknologi enten er forholdsvis dyr, eller ikke mulig inden for den givne tidshorisont.
Det kan betyde, at disse former for produktion vil forsvinde fra Danmark.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om, hvad det vil have af konsekvenser for forsyningssikkerheden af energi i Danmark at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1874372_0002.png
Under forudsætning af at det muligt at opnå fossilfrihed i 2035, vil der derfor være
begrænsede effekter på forsyningssikkerhed med olie og naturgas.
Forslag om begrænsning af brug af biomasse og udfasning af første generation
biobrændsler til 2025 (forslag 10 og 20) forringer den indenlandske forsyning med
især importeret biomasse. Her er der dog ikke tale om en forringelse af forsynings-
sikkerheden, da det er efterspørgslen og ikke udbuddet, der begrænses.
Elforsyningssikkerhed
Ved elforsyningssikkerheden handler det om, om der kan leveres el på alle tids-
punkter, hvor der er efterspørgsel. Her er det vigtigt at skelne mellem forskellige
markeder for el.
Næsten alt el produceret og efterspurgt i Danmark forhandles på Nordpool på det
såkaldte day-ahead marked. Udbud og efterspørgsel meldes ind på Nordpool én
dag i forvejen, hvor de to kobles ved hjælp af prisen på el, så der opstår ligevægt
mellem de to. Så længe der udbydes og efterspørges el, vil der derfor være en pris,
og det vil gælde, at udbud vil være lig efterspørgsel. Tiltag og politikker, der ændrer
på udbud eller efterspørgsel af el, vil derfor påvirke prisen på el, men ikke nødven-
digvis den fysiske elforsyningssikkerhed. Dette forudsætter dog, at forbrugerne
reagerer på elprisen. En del af forbruget, især i husholdningerne, reagerer pt. ikke
særlig meget på kortvarige prisudsving. Ændringer i kapacitet kan derfor påvirke
forsyningssikkerheden. For eksempel kan der opstå forsyningssikkerhedsproble-
mer i Østdanmark som følge af udfasning af større kraftværker. Hvis Alternativets
forslag øger kapaciteten i Østdanmark kan det være med til at øge forsyningssik-
kerheden, hvis ikke kan det omvendte være tilfældet.
På selve dagen hvor udbud og efterspørgsel realiseres kan der være afvigelser fra
de indmeldte mængder. Der er derfor behov for at kunne tilpasse udbud og efter-
spørgsel med kort varsel. Til dette formål er der et såkaldt intra-day marked. Ener-
ginet har nogle redskaber til at kunne reagere på udsving i energiforbrug og pro-
duktion. På dette marked kan der opstå et problem, hvis der ikke er nok kapacitet,
der kan levere de nødvendige ydelser på kort tid.
Alternativets forslag betyder en stor udbygning på 1 GW om året i perioden 2021-
2030 med fluktuerende VE-elproduktion, især vindenergi (forslag 11), samtidig
med, at al energiproduktion skal være fossilfri i 2035, og at brugen af biomasse
skal begrænses (forslag 10 og 20).
Den forholdsvis hurtige udfasning af fossile brændsler, sammen med en begræns-
ning på biomasse, gør umiddelbart, at der vil være mindre regulerbar elproduktion
på markedet til 2035. Dette vil alt andet lige påvirke elforsyningssikkerheden nega-
tivt.
Side
2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om, hvad det vil have af konsekvenser for forsyningssikkerheden af energi i Danmark at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1874372_0003.png
Der kan dog være mulighed for, at andre teknologier og brændsler, f.eks. batterier
samt biogas og andre former for VE-gas, samt øgede udlandsforbindelser kan er-
statte den regulerbare fossile elproduktion, men det er ikke umiddelbart klart fra
Alternativets forslag.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
3/3