Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
1. maj 2019
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets spørgsmål nr.
205 (Alm. del) af 13. marts 2018
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste henholdsvis statsfinanserne, private hus-
holdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil
”God energi”
fremlagt den 13. marts 2018?
Svar
Af
tabel 1 nedenfor
fremgår en vurdering af Alternativets
energiudspil ”God energi”
for statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet, hvor det vurderes mu-
ligt. Der er indhentet bidrag fra Skatteministeriet og Energi-, Forsynings- og Kli-
maministeriet.
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
1.
Generationskontrakt. Det foreslås, at
etablere en bæredygtighedsombuds-
mand, der skal vurdere, hvorvidt nye love
og politiske aftaler ødelægger eller forrin-
ger livsgrundlaget for kommende genera-
tioner (7 generationer frem).
2.
Klimakompenser klimabelastende initi-
ativer. Alle lovforslag, politiske aftaler, fi-
nanslove mv. skal indeholde fyldestgø-
rende overblik over deres forventede kli-
mabelastning, samt dertilhørende kom-
penserende tiltag, såfremt der er en kli-
mabelastning.
3.
Supplerende klimaregnskab. Klimabe-
lastning af import skal indeholdes i et offi-
cielt klimaregnskab mhp. at indrette Dan-
marks klimaindsats efter Danmarks sam-
lede globale klimaaftryk.
Vurdering
Udgifterne hertil vil afhænge af den konkrete dimen-
sionering af opgaver, rækkevidde mv. Til eksempel
er anført udgifterne til den eksisterende ombuds-
mand.
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
ca. 85 mio. kr. årligt
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Der er ikke grundlag for at kunne beregne udgif-
terne forbundet hermed.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Der er ikke grundlag for at kunne beregne udgif-
terne forbundet hermed.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Det er ikke er muligt at vurdere de konkrete provenu-
og fordelingsmæssige konsekvenser af forslaget. Det
4.
Ny undergrundslov. Der foreslås en
kan dog bemærkes, at det offentlige samlet set skøn-
ny undergrundslov med
nes at opnå indtægter fra Nordsøen i størrelsesorde-
- Forbud mod nye efterforsknings- og ind- nen 150 mia. kr. i perioden 2018–40 (2018-niveau),
vindingstilladelser til fossil energi
jf. beregninger fra Skatteministeriet.
En stor andel af
Ikke muligt at vurdere
disse indtægter må formodes at forsvinde, hvis for-
- Fjerne muligheden for forlængelse af
slaget gennemføres og derved have en betydelig ef-
eksisterende licenser og i stedet lave af-
viklingsplaner for eksisterende kulbrinte- fekt på statsfinanserne. Det er ikke muligt at vurdere
effekterne på hhv. erhvervslivet og husholdningerne,
indvindingsanlæg
idet forslaget ikke peger på, hvordan de tabte skatte-
indtægter skal finansieres.
5.
Stop ny efterforskning af olie og gas i
Nordsøen. Der foreslås stop for al ny ef-
Se svar på forslag nr. 4 ovenfor.
Ikke muligt at vurdere
terforskning af olie og gas i Nordsøen in-
den 8. udbudsrunde.
6.
Afskaf den sorte støtte. Der foreslås
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
stop for direkte og indirekte støtte til fossil
Ikke muligt at vurdere
beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
energi
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at
vurdere
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk