Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1878523_0001.png
26. MARTS 2018
7519843 SFS/JNO
Sune Fugleholm
[email protected]
Direkte +45 72 30 72 76
Mobil +45 25 43 03 10
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att. Janni Torp Kjærgaard
Redegørelse for Kammeradvokatens bistand ved besvarelse af spørgsmål fra Folketin-
get om overdragelse af kompensationsaftalen
I brev af 27. september 2016 stillede Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget spørgsmål nr.
375 alm. del til ministeren. Spørgsmålet handlede om, hvorvidt Nordsøaftalen kunne fort-
sætte, hvis A. P. Møller – Mærsk A/S og Mærsk Olie og Gas A/S (bevillingshaverne) solgte
olieaktiviteterne fra.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodede Energistyrelsen om min vurdering af, hvil-
ken retsvirkning en overførsel af eneretsbevillingen til en tredjepart uden for DUC kunne
have for kompensationsaftalen.
Min vurdering var, at en ny erhverver af eneretsbevillingen ikke uden videre kunne indtræde
i kompensationsaftalen, og at der således ikke var nogen ubetinget pligt for staten til at lade
kompensationsaftalen følge med eneretsbevillingen. Der blev ikke i den forbindelse foretaget
nogen nærmere vurdering af, under hvilke omstændigheder staten ville være forpligtet til at
meddele samtykke til indtræden i kompensationsaftalen.
Den 21. august 2017 offentliggjorde A.P. Møller – Mærsk A/S, at man havde indgået aftale
med franske Total S.A. om salg af Mærsk Olie og Gas A/S til Total. Aftalen indebar en over-
dragelse af eneretsbevillingen til Total.
I konsekvens heraf anmodede Energistyrelsen om min vurdering af statens muligheder for at
godkende overdragelsen af selve eneretsbevillingen (koncessionen) efter undergrundsloven,
men samtidig meddele afslag på, at kompensationsaftalen blev medoverdraget.
København
Vester Farimagsgade 23
DK-1606 København V
Aarhus
Åboulevarden 49
DK-8000 Aarhus
Telefon +45 33 15 20 10
Fax +45 33 15 61 15
www.kammeradvokaten.dk
Redegørelse for
Kammeradvokatens rådgivning
vedr. overdragelse af
kompensationsaftalen udk.
26_3_2018 (13833648_1)
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om det abstrakte i EFK alm. del – spm. 72, der går ud på, om der er forskel på at sælge olieaktiviteterne til en køber inden for eller uden for DUC-kredsen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1878523_0002.png
26. MARTS 2018
Herefter foretog jeg en indgående undersøgelse og vurdering af statens retlige muligheder for
ikke at lade kompensationsaftalen følge med eneretsbevillingen til Total. Sammenfatningen
af min vurdering og anbefaling i notat af 15. december 2017 er offentliggjort og sendt til
Folketinget. Vurderingen var, at det i den foreliggende situation reelt ikke var en retlig mu-
lighed at afvise en medoverdragelse af kompensationsaftalen. Det skyldtes, at der ikke forelå
sådanne tungtvejende saglige grunde, som måtte være forudsætningen for et så alvorligt ind-
greb over for A.P. Møller – Mærsk A/S.
Der er ikke nogen modsætning mellem de to vurderinger. Forskellen er, at jeg i den første
vurdering alene tog stilling til, at overdragelse af kompensationsaftalen krævede statens med-
virken, men ikke foretog nogen nærmere undersøgelse af, under hvilke nærmere omstændig-
heder staten retligt kunne afvise at medvirke. Den undersøgelse foretog jeg først i forbindelse
med den konkrete vurdering af, om staten var forpligtet til at meddele samtykke til medover-
dragelse af kompensationsaftalen til Total, og alene i relation til denne overdragelse.
I lyset af det efterfølgende forløb må jeg konstatere, at det retrospektivt ville have være hen-
sigtsmæssigt, hvis den første vurdering havde været ledsaget af det forbehold, at statens mu-
ligheder for konkret at afvise at medvirke til medoverdragelse af kompensationsaftalen ikke
var undersøgt og i sidste instans ville bero på en vurdering af, om der i den konkrete situation
forelå de nødvendige saglige grunde.
Med venlig hilsen
Kammeradvokaten
Sune Fugleholm
Partner, Advokat (H)
Side 2/2