Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. marts 2018
J nr.
2017-2582
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 23. februar 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 170 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål 170
I forhold til EU’s koncessionsdirektiv har Danmark fået en undtagelse fra den ud-
budspligt, der ellers gælder for tildeling af licenser. Undtagelsen omfatter de area-
ler, som A.P. Møller – Mærsk har eneret til. Gælder denne undtagelse også auto-
matisk ved et salg af eneretten til Total, eller skal eneretten i henhold til EU’s regler
i udbud, og skal det eventuelle salg af eneretten til Total godkendes af EU?
Svar
Koncessionsdirektivet indeholder regler for, hvordan medlemsstater skal give tilla-
delser til indvinding af olie og gas, men indeholder ikke krav om, at et ejerskifte af
en eksisterende kulbrintetilladelse medfører, at den skal sendes i udbud. Det frem-
går således af koncessionsdirektivets art. 3, stk. 5, litra a, at kravet om udbud i art.
3, stk. 1, ikke omfatter ”tildeling
af en tilladelse, som udelukkende skyldes ændring i
navn eller ejerskab for den enhed, som er i besiddelse af en eksisterende tilladelse,
eller ændring i denne enheds sammensætning eller overførsel af en tilladelse”.
overdragelsen af eneretsbevillingen til Total skal derfor ikke godkendes af EU i
forbindelse med direktivet.
Det bemærkes endvidere, at Danmarks undtagelse fra direktivet kun omhandler
den konkrete situation om forlængelse af eneretsbevillingen. Det fremgår således
af præamblen til koncessionsdirektivet fra 1994, at ”Danmark
befinder sig i en sær-
lig situation, eftersom det er forpligtet til at optage forhandlinger om en eventuel
fortsættelse af virksomheden efter udløbet af den koncession, der blev udstedt den
8. juli 1962, og som vedrører de områder, der opgives den 8. juli 2012; Danmark
indrømmes derfor en undtagelse for disse områders vedkommende –”.
Den omtalte koncession er Mærsks eneretsbevilling, som dermed ikke blev omfat-
tet af direktivets krav om at blive sendt i udbud ved sit udløb den 8. juli 2012, som
følge af direktivets art. 13.
Denne undtagelse blev udnyttet, da eneretsbevillingen i 2003 blev forlænget til
2042, jf. beslutningsforslag B 7 af 19. december 2003, lov nr. 1230 af 27. december
2003 og tillæg til aftale af 29/9 2003 mellem økonomi- og erhvervsministeren og
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2810
www.efkm.dk
Side 1/2