Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1869959_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. marts 2018
J nr.
2017 - 3358
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. februar 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 164 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 164
Vil ministeren udarbejde en redegørelse for styringen af den danske handel med el
med fokus på, hvilke aktører, der har hvilke beføjelser i forhold til at importere og
eksportere el, og til at lukke ned for danske vindmøller?
Følgende forhold ønskes særlig belyst:
Hvilken rolle har Energinet i forhold til ovenstående, og hvilke andre aktører
har indflydelse herpå?
Hvilke styringsparametre er bestemmende for handlen med el, herunder
vægtningen mellem at importere el fra Tyskland og at aftage dansk produce-
ret vindmøllestrøm?
Hvilke aktører tjener penge på transithandel med el?
Hvilke aktører på elområdet vil have en økonomisk fordel ved etablering af
Viking Link?
Svar
Da der er tale om et omfattende spørgsmål, som kræver et længere svar, er svaret
inddelt jf. spørgsmålets underpunkter.
Energinets rolle og andre aktører
Energinets rolle er at facilitere elmarkedet og anvendelsen af de danske udlands-
forbindelser, mens det er elmarkedets udbud og efterspørgsel, som sætter elpri-
serne i hvert prisområde og dermed afgør, om der importeres eller eksporteres
elektricitet. Det skyldes, at elektriciteten løber fra et lavprisområde til et højprisom-
råde, indtil der opstår ligevægt, eller kapaciteten på udlandsforbindelsen er op-
brugt.
Danmarks forbindelser til udlandet muliggør, at elektricitet kan flyde mellem de to
danske prisområder, Danmarks forbundne nabolande og resten af Europa. Det
nordiske elmarked, som Danmark er en del af, er således koblet til resten af Euro-
pa. På dette fælleseuropæiske elmarked kan danske producenter, forbrugere og
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om en redegørelse for styringen af den danske handel med el, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1869959_0002.png
elhandlere handle med udenlandske modparter, mens de forskellige prisområder
afspejler de fysiske flaskehalse i elsystemet.
Hver dag fastsætter Energinet kapaciteten på de danske udlandsforbindelser ud fra
systemtekniske forhold i samarbejde med nabo-TSOerne. Kapaciteten på forbin-
delserne mellem prisområder stilles til rådighed for markedet som helhed, frem for
specifikke aktører og håndteres af elbørserne, der booker kapaciteten imellem
prisområderne. Det sker i forbindelse med, at elmarkedets efterspørgsel og udbud
matches. Den resterende kapacitet, der måtte være tilbage, efter elmarkederne er
lukket, står til rådighed for Energinet og nabo-TSOerne til at balancere elsystemet
inden og i driftstimen.
Bestemmende styringsparametre
Vindmølleejere kan vælge at undlade at producere eller nedregulere deres produk-
tion, hvis de finder det økonomisk fordelagtigt. Incitamentet til at undlade at produ-
cere kommer enten fra spotmarkedet, hvor prisen kan være negativ, så ejeren skal
betale penge for at afsætte sin produktion, og derfor hellere vil undlade at produce-
re. Eller det kan komme fra intradaymarkedet, hvor en anden aktør er villig til at
betale vindmølleejeren for at undlade at producere.
En sådan situation kan opstå, hvis en aktør forventer at komme i ubalance, som
følge af en højere produktion end planlagt, og ikke selv har mulighed for at nedre-
gulere produktionen. I så fald kan aktøren betale for, at vindmøllen ikke producerer,
og dermed sikre, at der ikke opstår en ubalance. Alternativt kan vindmølleejeren
deltage i regulerkraftmarkedet, hvis dette vurderes fordelagtigt. Her betaler Energi-
net ejeren for at nedregulere produktionen for at balancere elsystemet i driftstimen,
hvis dette findes nødvendigt.
Uanset mekanismen indgås der markedsbaserede aftaler, hvor ejeren af den en-
kelte vindmølle selv bestemmer sin deltagelse i elmarkederne og til hvilken pris.
Kun i yderst sjældne tilfælde, fx i forbindelse med systemkritiske situationer med
fare for overbelastning af nettet, har Energinet mulighed for tvangsmæssigt at ned-
regulere vindproduktion. I sådanne situationer kompenseres vindmølleejeren for
den tabte produktion. Energinet undersøger i øjeblikket mulighederne for en mar-
kedsgørelse af disse nedreguleringer.
Udveksling af elektricitet mellem Danmark og Tyskland er først og fremmest styret
af elpris-dannelsen i spotmarkedet, men Tyskland har etableret og tilsluttet så store
mængder vind- og solproduktionskapacitet i det nordlige Tyskland, at det tyske
transmissionsnet ikke kan håndtere den maksimale produktion. Når den tyske pro-
duktion overstiger det, som nettet kan håndtere, forsøger Tyskland at afsætte pro-
duktionen til nabolande.
I forhold til modtagelse af energi fra Tyskland, på anmodning af den tyske TSO
TenneT, er Energinets rolle at matche den tyske elektricitet med en tilsvarende
Side
2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om en redegørelse for styringen af den danske handel med el, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1869959_0003.png
nedregulering af elektricitet i Danmark (eller Norden), så balancen opretholdes i
elsystemet. Konkret henvender TenneT sig til Energinet med et ønske om at afsæt-
te en vis mængde elektricitet, ud over den udveksling, som allerede er aftalt i spot-
markedet. En forudsætning for, at Danmark kan modtage elektricitet (uanset
mængden), er, at det er muligt at afsætte den i Danmark (eller Norden) gennem
frivillige, markedsbaserede aftaler via regulerkraftmarkedet. Uden tilstedeværelse
af dette accepterer Energinet ikke at modtage elektriciteten.
Økonomiske fordele ved transithandel med el
Energinet har ingen gevinst ved udvekslingen med Tyskland på baggrund af Ten-
neTs anmodning, mens aktørerne og dermed også vindmølleejerens gevinst er
afhængig af, hvordan de prissætter deres bud for nedregulering.
Danmarks geografiske placering mellem det nordiske og det europæiske elsystem,
muliggør transit af el mellem de to områder via Danmark - for eksempel fra Tysk-
land til Norden med transit igennem Danmark. Her sker der ingen påvirkning af
danske aktører, idet betalingen fra Norden for den tyske elektricitet videreformidles
ubeskåret af Energinet til TenneT.
Flaskehalsindtægter forekommer som følge af prisforskelle på elmarkedet pga.
begrænset handelskapacitet mellem prisområder. Det vil sige, at en fuldt udnyttet
forbindelse skaber flaskehalsindtægter, hvis der er en prisforskel mellem de to for-
bundne områder. Indtægterne udgør den eksporterede mængde ganget med pris-
forskellen mellem de to områder. Flaskehalsindtægterne tilfalder i første omgang
Energinet, men anvendes efterfølgende til at reducere Energinets tarifopkrævning
og tilfalder dermed i sidste ende de danske elforbrugere.
En andel af de samlede flaskehalsindtægterne stammer fra transit af el via Dan-
mark - for eksempel fra Tyskland igennem Danmark til Norden. Transit er således
blot et udtryk for, at der er en prisforskel mellem to lande, som Danmark adskiller.
Her kan der opstå flaskehalsindtægter på begge Danmarks grænser, men princip-
pet er det samme som noteret ovenfor. I forbindelse med transit er Energinet en del
af Inter-TSO Compensation (ITC) ordningen, som er en fælles europæisk aftale om
kompensation af omkostninger forbundet med at være transitland for el. Her mod-
tager Danmark en økonomisk kompensation baseret på den transitstrøm, som lø-
ber igennem Danmark. Indtægten tilfalder, som tilfældet er med øvrige flaskehals-
indtægter, i første omgang Energinet, men bruges efterfølgende til at reducere
Energinets tarifopkrævning og tilfalder dermed i sidste ende de danske elforbruge-
re.
Økonomiske fordele ved etablering af Viking Link
I business casen for Viking Link projektpakken fremgår det, at forbindelserne vil
skabe betydelige handelsgevinster for Danmark. Det skyldes dels, at forbindelserne
skaber større afsætningsmuligheder for producenter i Danmark, som både kan
udnytte produktionskapaciteten bedre og opnå højere afregningspriser for deres
Side
3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om en redegørelse for styringen af den danske handel med el, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1869959_0004.png
produktion, og dels at forbindelserne forventes at generere væsentlige flaskehals-
indtægter. I projektet for Viking Link deles flaskehalsindtægterne 50-50 mellem
henholdsvis Energinet og National Grid i UK. Indtægterne, der tilfalder Energinet,
anvendes efterfølgende til at reducere tarifferne i transmissionsnettet. De højere
afregningspriser for producenterne i Danmark forventes at reducere behovet for
støtte til indpasning af vedvarende energi og omkostningerne hertil.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
4/4