Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1858082_0001.png
EFK-udvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. februar 2018
J nr.
2018-137
EFK-udvalget har i brev af 8. februar stillet mig følgende spørgsmål 151 alm. del,
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 151
Ministeren bedes kommentere publikationen "13 bidrag til en sammenhængende
energipolitik" fra Dansk Fjernvarme, jf. EFK alm. del - bilag 151.
Svar
Jeg vil gerne kvittere for spørgsmålet og for modtagelsen af publikationen fra
Dansk Fjernvarme. De 13 bidrag vil indgå som input til regeringens energiudspil,
som nu er under udarbejdelse, og hvoraf flere af emnerne indgår. Flere af bidrage-
ne er ligeledes i god tråd med energikommissionens anbefalinger.
Jeg har valgt at besvare spørgsmålet ved at kommentere på de enkelte bidrag i
publikationen fra Dansk Fjernvarme, jf. nedenfor.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2801
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/2-18 om publikationen "13 bidrag til en sammenhængende energipolitik" fra Dansk Fjernvarme, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1858082_0002.png
Bidrag i publikationen ”13 bidrag til en sam-
menhængende energipolitik”
1.
Giv fjernvarmeselskaberne mulighed for selv
at vælge miljøvenligt brændsel.
Dansk Fjernvarme anbefaler at reducere den stats-
lige afgift på naturgas og at fjernvarmeselskaberne
skal have frit brændselsvalg, så de selv kan beslut-
te hvilket brændsel, der for dem giver den mest
miljøvenlige og omkostningseffektive varmeproduk-
tion.
2. Giv fjernvarmeselskaberne mulighed for at
fokusere på fjernvarmeproduktion
Dansk Fjernvarme anbefaler, at kraftvarmekravet
ophæves, under hensyntagen til allerede foretagne
investeringer, sådan at selskaberne og deres ejere
i fællesskab kan beslutte sig for den billigste og
mest klimavenlige løsning.
Kommentarer til publikationen ”13 bidrag til en
sammenhængende energipolitik”
Regeringen forventer at komme med et oplæg til
den fremtidige indretning af afgiftssystemet i for-
bindelse med energiudspillet. I forhold til spørgs-
målet om brændselsbindingen til naturgas, forven-
tes det ligeledes at indgå i regerings energiudspil.
Det indgår i regeringens forsyningsstrategi,
Forsy-
ning for fremtiden,
at regeringen foreslår, at kraft-
varmekravet og brændselsbindingen til naturgas
bliver afskaffet for de ikke-kvoteomfattede sektorer.
Det fremgår endvidere, at regeringen vil analysere
bindingerne inden for kvotesektoren. Regeringen
forventer at komme med et oplæg i forbindelse
med energiudspillet.
3. Miljøvenlig varmeforsyning i hele Danmark
Dansk Fjernvarme anbefaler bedre vilkår for el-
drevne varmepumper og for elpatroner i fjernvar-
men, herunder at el-tarifsystemer understøtter flek-
sibilitet og lagring via omkostningsægte afregnings-
former.
Regeringen ønsker at fremme varmepumper som
led i elektrificeringen af energisystemet. Regerin-
gen har i forbindelse med erhvervs- og iværksæt-
teraftalen fra november 2017 indgået aftale om
lempelse af elvarmeafgiften. Det er i den forbindel-
se ligeledes aftalt at søge at gennemføre en varig
lempelse af elvarmeafgiften med 25 øre pr. kWh
fra 2021. Det vil fremme eldrevne varmepumper og
elpatroner. Regeringen forventer at komme med et
oplæg til den fremtidige indretning af afgiftssyste-
met i forbindelse med energiudspillet. Det fremgår
af lovgivningen, at tarifferne skal fastsættes efter
rimelige, objektive og ikkediskriminerende kriterier
for, hvilke omkostninger de enkelte køberkategorier
giver anledning, og at det er en opgave for Energi-
tilsynet, som er en uafhængig myndighed.
4. Bygningsreglementet bør afspejle den reelle
varmeefterspørgsel
Dansk Fjernvarme anbefaler, at bygningsregle-
mentet opdateres, så forbrugerne får reelle lav-
energihuse med miljøvenlig varme, der matcher
deres forbrug uden brug af uøkonomisk egenpro-
duktion.
Regeringen er enig i, at energikravene i Bygnings-
reglementet skal sikre energieffektive bygninger,
men at kravene ikke bør være så stramme, at de
fordrer egenproduktion af energi. Derfor har rege-
ringen i november 2017 besluttet at revidere Byg-
ningsreglementet, således at bygningsklasse 2020
ikke gøres obligatorisk, men i stedet forbliver en
frivillig klasse.
Side
2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/2-18 om publikationen "13 bidrag til en sammenhængende energipolitik" fra Dansk Fjernvarme, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1858082_0003.png
5. Biomasse er en trædesten på vej mod 100 %
vedvarende energi i varmeproduktionen
Dansk Fjernvarme anbefaler, at de politisk fastsat-
te investeringsvilkår med elproduktionstilskud frem-
tidssikres, og at fremtidige ændringer i skatter og
afgifter som minimum ikke ændrer på konkurren-
cedygtigheden overfor fossile brændsler eller giver
ulige vilkår til individuel opvarmning med biomasse,
eksempelvis træpiller.
6. Overskudsvarmen skal varme i stuerne
Dansk Fjernvarme anbefaler at fjerne dobbeltbe-
skatningen af overskudsvarme, fritage overskuds-
varmen fra varmeforsyningslovens prisbestemmel-
ser, sikre afgiftsfrihed for de virksomheder, der vil
forære varmen væk, og sikre halvering af elafgiften
til varmepumper i fjernvarmen – også
efter 2021.
7. Bind el- og fjernvarmenettet tættere sammen
Dansk Fjernvarme anbefaler, at der sikres omkost-
ningsægte eltariffer for fjernvarmen, så betaling for
transport og levering af energien afspejler den reel-
le omkostning, som fjernvarmeselskaberne giver
anledning til.
8. Naturgasforsyningen skal omstilles til miljø-
venlig forsyning
Dansk Fjernvarme anbefaler en ændring af de
samfundsøkonomiske forudsætninger, så de bi-
drager til at sikre en bæredygtig omstilling af
varmeforsyningen, og at løbende ændringer i tek-
nologikataloget ikke betyder, at selskaberne skal
ændre deres projektforslag med tilbagevirkende
kraft.
9. Fair regulering af miljøomkostningerne i
varmeforsyningen
Dansk Fjernvarme anbefaler, at konkurrencefor-
holdet mellem privat opvarmning og fjernvarme
sidestilles, så der i begge tilfælde betales for de
miljømæssige omkostninger, som varmeproduktio-
nen medfører.
10. Stærk tværkommunal myndighed i energi-
planlægningen
Dansk Fjernvarme anbefaler at myndighedsbefø-
jelsen, i de områder, hvor varmeforsyningen går på
tværs af kommuneskel, løftes til en ny tværkom-
munal myndighed.
I energiudspillet forventer regeringen at komme
med et oplæg til den fremtidige støtte til vedvaren-
de energi, herunder også den fremtidige støtte til
elproduktion på biomasse.
Regeringen ønsker, jf. regeringsgrundlet at udnytte
overskudsvarme. I forbindelse med energiudspillet
vil regeringen se nærmere på anbefalingerne fra
Afgifts- og tilskudsanalysens del 5 om overskuds-
varme.
Det fremgår af lovgivningen, at tarifferne skal fast-
sættes efter rimelige, objektive og ikkediskrimine-
rende kriterier for, hvilke omkostninger de enkelte
køberkategorier giver anledning, og at det er en
opgave for Energitilsynet, som er en uafhængig
myndighed.
Det fremgår af forsyningsstrategien,
Forsyning for
fremtiden,
at regeringen vil skabe et bedre grund-
lag for investeringsbeslutninger. Der lægges op til,
at den eksisterende vejledning og projektbekendt-
gørelsen opdateres, samtidig med der indføres
dokumentationspligt for beregningsforudsætninger.
Fjernvarmeværker er i dag pålagt afgifter, som ikke
gør sig gældende for brændeovne. Der har som
led i arbejdet med forsyningssikkerhedsafgiften
været forsøgt at indføre afgifter på biomasse til
brug for privat opvarmning.
Det fremgår af regeringens forsyningsstrategi,
For-
syning for fremtiden,
at der vil blive foretaget et
serviceeftersyn af den nuværende godkendelses-
proces, herunder en lempelse af krav om myndig-
hedsgodkendelse af investeringer. Det fremgår
endvidere, at det vil blive analyseret, om dele af
godkendelsesprocessen bør ligge hos en anden
myndighed end kommunen.
Side
3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/2-18 om publikationen "13 bidrag til en sammenhængende energipolitik" fra Dansk Fjernvarme, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1858082_0004.png
11. Forskning og udvikling skal styrkes
Dansk Fjernvarme anbefaler, at det politiske ambi-
tionsniveau indenfor forskning og udvikling af
energitekno-logi hæves til en milliard kroner, og at
de afsatte midler sikres en bred anvendelse i hele
udviklingskæden samt får en mere permanent sta-
tus, så der ikke hvert år forhandles om beløbets
størrelse.
Regeringen prioriterer forskning, udvikling og de-
monstration på energiområdet højt som et vigtigt
grundlag for vækst og beskæftigelse. Derfor har
regeringen forpligtet sig til at fordoble energiforsk-
ningsmidlerne i 2020 som et led i vores deltagelse i
det internationale samarbejde Mission Innovation.
Regeringen vil naturligvis leve op til denne forplig-
telse, og der er derfor allerede sket en stigning i
midlerne til energiforskningsindsatsen på de sene-
ste års finanslove. Regeringen forventer at komme
med et oplæg om forskning, udvikling og demon-
stration i energiudspillet.
12. Fjernkøling skal udbredes
Dansk Fjernvarme anbefaler, at der fastsættes kla-
re rammer, der vil sikre udbredelse af fjernkøling i
Danmark.
Det fremgår af regeringens forsyningsstrategi,
For-
syning for fremtiden,
at regeringen vil forbedre de
regulatoriske rammer i fjernkølingssektoren og sik-
re, at sektoren fortsat kan udbredes på markedsvil-
kår via konkrete initiativer.
13. Reduktion af CO₂ bør være i højsædet med
ny energispareordning
Dansk Fjernvarme anbefaler, at energispareindsat-
sen placeres hos en skattefinansieret enhed, mens
fjernvarmen får mulighed for at fokusere på om-
lægning og optimering af produktionen og distribu-
tion.
Det er regeringens ambition, at der i energiudspillet
præsenteres et oplæg til en ny model for energi-
spareordningen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
4/4