Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1859506_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. februar 2018
J nr. 2018-529
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 7. februar 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 147, alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Spørgsmål 147
”Er det ministerens forventning, at det øgede tilsyn til en forventet omkostning
på 120 mio. kr. vil tjene sig selv hjem, og vil ministeren forklare, hvordan tils y-
net forventeligt minimerer risikoen for snyd, både mellem netselskaber, ko n-
cernforbundne selskaber og aktører/forbrugere?”
Svar
I april 2017 besluttede regeringen af styrke tilsynet me d energiselskabernes
spareindsats. Det er svært at sige, om et styrket tilsyn kan tjene sig selv hjem,
men det kan nok medføre, at vi opdager - og måske endda forhindrer - nogle
af den slags problemsager, der bl.a. fremgik af særkontrollen af hulmursisol e-
ringssager, hvor der skete udbetalinger til projekter, som ikke var berettiget
hertil.
Tilsyn med energibesparelser og omkostningseffektivitet føres efter 2017 af
Energistyrelsen, mens tilsyn med omkostninger og markedsmæssighed føres
af Energitilsynet. De øgede midler til skærpet tilsyn er fordelt ligeligt mellem
de to institutioner og betyder en oprustning med ca. 10 årsværk hvert sted.
Styrkelsen har både betydet, at allerede eksisterende tilsynsopgaver er blevet
styrket, og at nye tilsynsopgaver er blevet tilføjet. Jeg forventer derfor også, at
det styrkede tilsyn både vil vedrøre netselskaber, koncernforbundne selskaber
og aktører/forbrugere.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/1
www.efkm.dk