Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. februar 2018
J nr.
2018-183
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 15. januar 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 105 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 105
Er det ministerens opfattelse, at køberetsordningen fungerer optimalt i dag, og kan
ministeren genkende det billede, der tegnes i henvendelsen fra Best Energy A/S, jf.
EFK alm. del – bilag 85, af henholdsvis ”fremkomsten af kostprisen” og det, at sol-
og vindmølleandele udbudt på favorable vilkår ofte erhverves af investorer, der ikke
bor i umiddelbar nærhed af de møller, de investerer i?
Svar
Køberetsordningen er én af fire ordninger i lov om fremme af vedvarende energi
(VE-loven), som har til hensigt at fremme lokalbefolkningens accept af og engage-
ment i udbygningen med vindmøller på land. Den har til formål at øge den lokale
interesse i og opbakning til opstilling af nye, moderne vindmøller ved at sikre retten
til at købe ejerandele i vindmøller for borgere i nærområdet.
Køberetsordningen giver mulighed for at købe andele i et kommende vindmøllepro-
jekt, hvis man er nabo til det sted, hvor møllerne skal opstilles, eller hvis man bor
inden for samme kommune. Naboer kan dermed blive medejere af projektet, og
ejerandelene kan man købe til kostpris. Køberetsordningen forpligter opstillere af
nye vindmølleprojekter til at udbyde minimum 20 pct. af projektet til lokale borgere.
Naboer, som bor inden for 4,5 kilometers grænse, har hver især førsteret til at købe
50 af de udbudte ejerandele. Hvis ikke alle andele købes af de nære naboer, udvi-
des gruppen af købere til at gælde alle bosatte i den eller de kommuner, som
vindmølleprojektet opstilles i.
Udbuddet af ejerandele i medfør af køberetsordningen skal ske inden vindmøllerne
nettilsluttes. Hvis et mølleprojekt sælges videre til en anden projektejer, før ejeran-
delene er blevet udbudt, kan kostprisen, som ejerandele beregnes ud fra, stige. Det
skyldes, at kostprisen i dette tilfælde også afspejler den eventuelle avance, som
sælgeren af projektet måtte have opnået. Køberetsordningen regulerer ikke en
eventuel avance, som sælger opnår, idet det afgørende er kostprisen for den nye
projektejer, som har pligt til at udbyde ejerandelene.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
www.efkm.dk
Side 1/2