Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1851678_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. februar 2018
J nr.
2017-3342
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 10. januar 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 104 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Spørgsmål 104
Såfremt Kommissionens forslag til revision af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/73/EC om fælles regler for det indre marked for naturgas gennemfø-
res, vil det så betyde, at EU får hjemmel til direkte eller indirekte at begrænse den
gasmængde, der transporteres gennem specifikke gasrør med destination i EU?
Svar
Jeg oversendte den 4. december 2017 grund- og nærhedsnotat om Kommissio-
nens forslag til revision af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EC om
fælles regler for det indre marked for naturgas (”gasdirektivet”) til EFK-udvalgets
orientering.
Af notatet fremgår, at hovedformålet med direktivforslaget er at udvide direktivets
anvendelsesområde. Konkret foreslår Kommissionen at udvide direktivets definition
af ”sammenkoblingslinjer”, således at også sammenkoblingslinjer mellem med-
lemslande og tredjelande udtrykkeligt er omfattet af gasdirektivet. Kommissionen
foreslår, at ændringen skal omfatte både eksisterende og fremtidige rørledninger
op til grænsen af EU’s jurisdiktion.
Forslaget betyder, at sammenkoblingslinjer mellem medlemslande og tredjelande
fremadrettet vil være omfattet af gasdirektivets krav om bl.a. tredjepartsadgang,
tarifregulering, ejermæssig adskillelse mellem gastransmission og produkti-
on/handelsaktiviteter og gennemsigtighed.
Hensigten med forslaget til revision af gasdirektivet er dermed ikke at begrænse
den gasmængde, der transporteres gennem gastransmissionsledninger fra tredje-
lande til EU. Forslaget indeholder således ikke umiddelbart anvendelige hjemler,
der vil kunne benyttes til at fastsætte begrænsninger på den gasmængde, der
transporteres.
Der er imidlertid eksempler på, at Kommissionen – i forbindelse med beslutning om
at undtage infrastruktur fra reglerne i gasdirektivet – har stillet krav, som indirekte
har haft betydning for, hvor stor en andel af den tekniske kapacitet af gastransmis-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 104: MFU spm., om EU får hjemmel til at begrænse den gasmængde, der transporteres gennem specifikke gasrør med destination i EU, hvis de fælles regler for det indre marked for naturgas gennemføres, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1851678_0002.png
sionsledninger, som selskaber med dominerende markedsstilling, har kunnet be-
nytte.
I forbindelse med godkendelse af en undtagelse for OPAL-ledningen, der fører gas
fra Nord Stream 1 videre på land i Tyskland, stillede Kommissionen et vilkår om, at
gasselskaber med dominerende indflydelse på det tjekkiske gasmarked kun kunne
reservere mere end 50 pct. af transportkapaciteten, hvis selskaberne gennemførte
et såkaldt ”gas release program”, hvor gassen udbydes til salg på betingelser fast-
sat af reguleringsmyndigheden.
Et sådant program er aldrig blevet gennemført, hvorfor der ikke har været en fuld
udnyttelse af transportkapaciteten i OPAL-ledningen. Kommissionen har efterføl-
gende truffet beslutning om, at ændre på undtagelsen, således at kapaciteten ud-
bydes til gasaktører i markedet.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2