Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1833147_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. december 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 97 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
”Ministeren
bedes redegøre for, hvad virksomheden er pligtig til at oplyse tillidsre-
præsentanten/medarbejderrepræsentanten ved godkendelse af aktivering i støttede
ordninger, som fx virksomhedspraktik, løntilskud m.fl. Der bedes for hver enkelt
ordning endvidere redegjort for, i hvilken detaljeringsgrad oplysningspligten gæl-
der, herunder
a. Hvilken periode opgørelsen dækker over
b. Antallet af ansatte
c. De ansattes kontraktbaserede timetal og de faktiske timetal for den enkelte an-
satte
d. Antallet af ansatte på forskellige kontrakttyper
e. Antallet af aktiverede på forskellige støttede ordninger
f. Et beregnet forholdstal med angivelse af hvilke faktorer, som medgår i bereg-
ningen af det konkrete forholdstal.”
Svar:
Spørgsmål nr. 97:
J.nr. 17/15707
Jeg forstår spørgsmålet således, at der ønskes oplysninger om, hvilke informationer
en medarbejderrepræsentant skal have for at kunne medvirke til godkendelse af en
virksomhedspraktik eller et løntilskudsjob.
For at understøtte en hensigtsmæssig brug af virksomhedspraktik og løntilskud er
der regler om, at der skal foreligge skriftlige tilkendegivelser fra både arbejdsgiver-
og arbejdstagersiden om, hvorvidt der er enighed om rimelighedskravets og merbe-
skæftigelseskravets overholdelse.
For
virksomhedspraktik
skal der foreligge skriftlige tilkendegivelser fra arbejdsgi-
veren og fra en medarbejderrepræsentant om,
-
-
-
hvorvidt der er enighed om, at rimelighedskravet er opfyldt,
at der er enighed, hvis virksomheden i forbindelse med vurderingen af rimelig-
hedskravet afgrænses på en anden måde end ud fra P-nummeret,
hvorvidt etablering af praktik på mere end 13 uger har været drøftet mellem ar-
bejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant.
For virksomhedspraktik i form af nytteindsats skal den skriftlige tilkendegivelse fra
medarbejdersiden foretages af tillidsrepræsentanten, hvis der er en sådan i virk-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at redegøre for, hvad virksomheden er pligtig til at oplyse tillidsrepræsentanten/medarbejderrepræsentanten ved godkendelse af aktivering i støttede ordninger, til beskæftigelsesministeren
somheden og ellers af en medarbejderrepræsentant. Derudover skal tillidsrepræsen-
tanten, eller hvis en sådan ikke findes, en medarbejderrepræsentant på de af ansøg-
ningen berørte arbejdspladser høres, hvis jobcenteret ønsker dispensation fra rime-
lighedskravet i forbindelse med nytteindsats.
For
løntilskudsjob
skal der foreligge skriftlige tilkendegivelser om,
-
-
hvorvidt der er enighed om, at rimelighedskravet og merbeskæftigelseskravet
er opfyldt,
at der er enighed, hvis virksomheden i forbindelse med vurderingen af rimelig-
heds- og merbeskæftigelseskravet afgrænses på en anden måde end ud fra P-
nummeret,
at repræsentanter for de ansatte er blevet hørt om ansøgningen,
at de ansatte er positive overfor at medvirke til at opfylde formålet med ansæt-
telsen.
-
-
Rimelighedskravet gælder for både virksomhedspraktik og løntilskud og indebæ-
rer, at der skal være et rimeligt forhold mellem antallet af personer i virksomheds-
praktik og i løntilskudsjob i forhold til antallet af ordinært ansatte.
Merbeskæftigelseskravet gælder derimod kun for løntilskud og indebærer, at et
løntilskudsjob skal medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte i forhold til
virksomhedens normale beskæftigelse.
For så vidt angår spørgsmålet om detaljeringsgraden kan følgende oplyses for ri-
melighedskravet og merbeskæftigelseskravet:
Ad a. Periodeopgørelse
Vurderingen af rimelighedskravet og merbeskæftigelseskravet foretages forud for
etableringen af praktikken eller løntilskudsjobbet. Hvis der sker væsentlige æn-
dringer under et forløb, skal arbejdsgiveren underrette jobcenteret om dette, og
jobcenteret vil i så fald kunne vurdere, om der er grundlag for at revidere eller evt.
stoppe tilbuddet.
Ad b. Antal ansatte
Ved opgørelsen af antallet af ordinært ansatte for både rimeligheds- og merbeskæf-
tigelseskravet medregnes alle beskæftigede uanset arbejdstidens længde. Der med-
regnes dog ikke personer, der er ansat med offentligt tilskud (fx løntilskud, fleks-
job, voksenlærlinge, seniorjob), eller personer, der er ansat efter en ansættelsesafta-
le, som er indgået for et bestemt tidsrum eller med henblik på en bestemt arbejds-
opgave.
For rimelighedskravet opgøres antallet af ordinært ansatte som et gennemsnit for
de seneste tre måneder før etableringen, dog fire måneder for sæsonarbejde.
For merbeskæftigelseskravet foretages vurderingen af, om der er tale om en netto-
udvidelse forskelligt for henholdsvis private og offentlige arbejdsgivere:
-
Hos
private arbejdsgivere
skal der være tale om en nettoudvidelse i forhold til
det gennemsnitlige antal ordinært ansatte i de seneste 12 måneder, og der må
ikke inden for de sidste 3 måneder være afskediget eller fratrådt en ordinært
ansat fra den pågældende stilling.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at redegøre for, hvad virksomheden er pligtig til at oplyse tillidsrepræsentanten/medarbejderrepræsentanten ved godkendelse af aktivering i støttede ordninger, til beskæftigelsesministeren
-
Hos
offentlige arbejdsgivere
vurderes nettoudvidelsen ved, at der tages ud-
gangspunkt i antallet af ordinært ansatte ud fra arbejdsgiverens budget.
Ad c. Antal formelle timer og antal konkrete timer, de ansatte har
Som det fremgår ovenfor under b, medregnes ordinært ansatte uafhængigt af ar-
bejdstidens længde.
Ad d. Antallet af ansatte på forskellige kontrakttyper
Som det fremgår ovenfor under b, medregnes alle ordinært ansatte uanset ansættel-
sestyper bortset fra personer, der enten er ansat med offentligt tilskud eller efter en
ansættelsesaftale indgået for et bestemt tidsrum eller en bestemt arbejdsopgave.
Ad e. Antal af aktiverede på forskellige støttede ordninger
Ved opgørelsen tages der højde for, hvilke typer af personer i støttet beskæftigelse,
der tæller med i vurderingen af rimelighedskravet og merbeskæftigelseskravet.
Ad f. Forholdstallet og hvilke faktorer, der indgår i beregningen af det konkrete
forholdstal
I virksomheder med 0-50 ansatte må der ifølge rimelighedskravet være 1 person i
virksomhedspraktik eller i løntilskud for hver 5 ordinært ansatte, og i virksomheder
med over 50 ansatte må der derudover være 1 person for hver 10 ordinært ansatte.
Rimelighedskravet gælder ikke for sygedagpengemodtagere, der skal i virksom-
hedspraktik i den virksomhed, hvor de er ansat.
Ved vurderingen af rimelighedskravet og af merbeskæftigelseskravet afgrænses
virksomheden som en arbejdsplads med selvstændigt P-nummer (produktionsen-
hedsnummer, jf. lov om det centrale virksomhedsregister). I tilfælde, hvor en sådan
afgrænsning af virksomheden ikke vurderes hensigtsmæssig, kan der aftales en an-
den afgrænsning, forudsat at der er enighed mellem virksomheden og de ansatte
herom. Der skal foreligge skriftlig tilkendegivelse om denne enighed fra både ar-
bejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant.
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 96, er der etableret et digitalt
selvbetjeningssystem VITAS, som kan benyttes i forbindelse med oprettelsen af
bl.a. virksomhedspraktik og løntilskudsjob. De oplysninger, som medarbejderen
skal bruge i forbindelse med godkendelse af sådanne tilbud, fremgår af VITAS, der
således erstatter de blanketter, der ellers er blevet anvendt. Derudover indgår der i
regeringens udspil til en forenkling af beskæftigelsesindsatsen et forslag om, en
ensretning af reglerne om merbeskæftigelseskravet, så opgørelsen af ordinært an-
satte foretages på samme måde på offentlige arbejdspladser, som det er tilfældet i
private virksomheder.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3