Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1833145_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. december 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 96 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke regler og myndighedsforanstaltninger, der
gælder for virksomhedernes brug af aktivering i virksomhedspraktik, særligt med
henblik på kontrol af overholdelse af rimelighedskravet, når virksomhederne an-
vender aktiverede fra forskellige kommuner.
Svar:
Spørgsmål nr. 96:
J.nr. 17/15707
Jeg mener det er vigtigt, at den enkelte borger oplever at være på en arbejdsplads
med kollegaer ansat på ordinære vilkår. Ligeledes er det i min optik vigtigt, at ledi-
ge i en virksomhedsrettet indsats primært arbejder sammen med ordinært ansatte på
en rigtig arbejdsplads, og derved får størst udbytte af forløbet. Derudover skal for-
holdstalskravet sammen med merbeskæftigelseskravet være med til at hindre kon-
kurrenceforvridning og fortrængning af ordinært ansatte.
Jeg forstår selve spørgsmålet således, at der spørges til, hvilke regler og kontrolfor-
anstaltninger, der findes med henblik på at understøtte, at rimelighedskravet over-
holdes, også når flere kommuner etablerer virksomhedspraktik på den samme virk-
somhed.
Ifølge lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er det et krav, at der skal være et rime-
ligt forhold mellem antal ansatte i løntilskud og virksomhedspraktik og antal ansat-
te uden tilskud.
Formålet med rimelighedskravet er bl.a. at understøtte, at personen i virksomheds-
praktik får det nødvendige faglige, sociale eller sproglige udbytte af forløbet, og at
forløbet foregår på en ordinær arbejdsplads med ordinære kollegaer og ikke på en
arbejdsplads med overvægt af personer i støttet beskæftigelse.
Både for private og offentlige arbejdsgivere må antallet af personer i virksomheds-
praktik og i løntilskudsjob højst udgøre 1 person for hver 5 ordinært ansatte, hvis
der er under 50 ansatte. I virksomheder med 50 ansatte og herover er det herefter 1
person for hver 10 ordinært ansatte.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om at redegøre for, hvilke regler og myndighedsforanstaltninger, der gælder for virksomhedernes brug af aktivering i virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Opgørelsen af antallet af ordinært ansatte sker ved at beregne gennemsnittet af an-
tallet af ordinært ansatte i de seneste 3 måneder før etableringen af virksomheds-
praktikken.
Jeg kan oplyse, at det er jobcenteret, der godkender et givent tilbud om virksom-
hedspraktik. I forbindelse hermed skal jobcenteret påse, at betingelserne for, at for-
løbet kan godkendes, er opfyldt, hvilket i første omgang sker på baggrund af de op-
lysninger, herunder om overholdelsen af rimelighedskravet, som arbejdsgiveren
oplyser på tro og love.
Det er kommunens ansvar at etablere hensigtsmæssige administrative tilsynsrutiner
i forbindelse med bevilling af og opfølgning på brugen af virksomhedsrettede akti-
veringsredskaber, fx lejlighedsvise stikprøvekontroller, ligesom jobcenteret ved
tvivl skal undersøge forholdene nærmere, fx via indhentning af yderligere doku-
mentation fra virksomheden, e-indkomst eller de såkaldte KLV-lister.
Der er i 2017 etableret en landsdækkende digital løsning (VITAS), som letter ad-
ministrationen og styrker dokumentationsarbejdet i forhold til etableringen af de
virksomhedsrettede tilbud, herunder virksomhedspraktik.
VITAS giver således mulighed for automatisk indhentning af data fra eksisterende
registre. Dette gælder allerede i forhold til rimelighedskravet, hvor der automatisk
indhentes oplysninger om, hvor mange tilskudspersoner en given virksomhed har
på et givent tidspunkt. Også selv om virksomheden har ledige i aktivering fra andre
kommuner. I regeringens udspil til en forenkling af beskæftigelsesindsatsen indgår
et forslag om, at også oplysninger om antallet af ordinært ansatte i den pågældende
virksomhed, der i dag indtastes manuelt på tro og love af virksomheden, fremadret-
tet skal kunne hentes automatisk via e-indkomst, således at et givent jobcenter altid
automatisk kan se, hvorvidt virksomheden opfylder rimelighedskravet. Det foreslås
ydermere, at den konkrete udmøntning af forslaget drøftes med DA, LO og KL.
Med forslaget sikres en væsentlig større transparens, og ligeledes vil forslaget in-
debære en administrativ lettelse og muliggøre en digitalisering af opgørelsen.
Pr. 1. januar 2018 bliver det obligatorisk for arbejdsgiverne at anvende VITAS ved
ansøgninger om virksomhedspraktik, nytteindsats, løntilskudsjob og tilskud til
voksenlærlinge efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Desuden underretter jobcenteret løbende Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR)
om, hvor mange borgere i de forskellige målgrupper, der - i hvilke perioder - delta-
ger i virksomhedspraktik eller i løntilskudsjob i forskellige virksomheder. Herved
kan arbejdsmarkedets parter følge med i anvendelsen af disse redskaber i beskæfti-
gelsesindsatsen. Underretningen sker via et landsdækkende it-system (KLV) og har
til hensigt, at blandt andet medlemmerne af de enkelte RAR - heriblandt repræsen-
tanter fra arbejdsgivere og faglige organisationer - kan få indsigt i, hvordan ordnin-
gerne benyttes.
Hvis oplysningerne indikerer en uhensigtsmæssig brug af virksomhedspraktik eller
løntilskudsforløb, er det naturligt at rejse problemstillingen i det pågældende RAR
med efterfølgende kontakt til det eller de relevante jobcentre.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om at redegøre for, hvilke regler og myndighedsforanstaltninger, der gælder for virksomhedernes brug af aktivering i virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3