Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1829874_0001.png
18. december 2013
Forlig mellem Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance
.
Forlig om en reform af sygedagpengesystemet
Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidli-
gere og bedre indsats
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti)
og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance er
enige om at gennemføre en reform af sygedagpengesystemet, der skal sikre øko-
nomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats. Reformen
bygger på seks principper:
Sygedagpengemodtagere skal have økonomisk sikkerhed under et sygdomsfor-
løb. Frem for at bekymre sig om økonomi skal sygemeldte i stedet kunne bruge
deres kræfter på at komme tilbage i arbejde.
Indsats og opfølgning skal ske tidligt i sygdomsforløbet.
Indsatsen for sygemeldte skal i højere grad afspejle den sygemeldtes behov for
støtte til at vende tilbage til arbejdsmarkedet, så ressourcerne kan fokuseres på
de sygemeldte, der er i risiko for længerevarende sygemelding.
Den virksomhedsrettede indsats skal styrkes. Arbejdspladsen skal efter ønske
inddrages i størst mulig grad, herunder igennem gradvis tilbagevenden til ar-
bejdsmarkedet.
Den enkelte borger skal sikres mulighed for at afvise behandling, som pågæl-
dende ikke ønsker, uden derved at miste sit forsørgelsesgrundlag.
Sagsgangene i sygedagpengesager skal være så enkle som muligt
med mindst
mulig administrativ byrde for sygemeldte, arbejdsgivere og kommuner. Herun-
der skal de digitale muligheder udnyttes bedre, hvilket skal skabe et mere effek-
tivt sygedagpengesystem
Sygedagpenge og den nye jobafklaringsydelse er midlertidige ydelser.
Ny sygedagpengemodel
økonomisk sikkerhed
Aftalepartierne er enige om, at det økonomiske sikkerhedsnet under de sygemeldte
skal følge perioden med uarbejdsdygtighed pga. sygdom og ikke stoppe ved en be-
stemt dato. Derfor indføres en ny sygedagpengemodel, der sikrer sygemeldte of-
fentlig forsørgelse under hele deres sygdomsforløb.
Med den nye sygedagpengemodel indføres en opsamlende forlængelsesregel til
personer, der har modtaget sygedagpenge i en periode på 5 måneder, og som deref-
ter ikke kan forlænges efter en af de gældende syv forlængelsesregler.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Disse personer vil overgå til et jobafklaringsforløb med tilhørende ydelse (satsen
under jobafklaringsforløb svarer til kontanthjælp uden formue- eller ægtefælleaf-
hængighed). Personer, der opfylder betingelserne for forlængelse efter de nuvæ-
rende forlængelsesregler, vil fortsætte med uændret sygedagpengeydelse efter 5
måneder.
Dermed vil der senest efter 5 måneder ske en revurdering af borgerens ret til syge-
dagpenge frem for 12 måneder i dag.
Jobafklaringsforløb
Jobafklaringsforløbet tager udgangspunkt i det ressourceforløb, der er etableret,
som følge af reformen af førtidspension- og fleksjob, herunder rehabiliteringsteam,
samtale kadence og ydelse. Målgruppen for et jobafklaringsforløb vil typisk være
borgere med kortere forløb på offentlig forsørgelse end den gruppe, som i dag er
tiltænkt ressourceforløb (efter reformen for førtidspension og fleksjob), og derfor
forventes også kortere forløb med tidligere og løbende afgang. Det er således lagt
til grund, at jobafklaringsforløbene gennemsnitligt har en varighed på 6 måneder.
Kommunen skal sikre, at rehabiliteringsarbejdet igangsættes umiddelbart efter
overgangen til jobafklaringsforløbet. Senest en måned efter overgangen til
jobaf-
klaringsforløb
skal sagen være forelagt rehabiliteringsteamet og indsatsen iværk-
sættes.
Formålet er, at den sygemeldte kommer tilbage i arbejde
Formålet med et jobafklaringsforløb er, at den sygemeldte kommer tilbage på ar-
bejdsmarkedet. Et jobafklaringsforløb er kendetegnet ved, at den sygemeldte skal
have en individuelt tilpasset og helhedsorienteret indsats, der skal bidrage til at ud-
vikle arbejdsevnen.
Fokus for forløbet er, at borgerens arbejdsevne bliver udviklet gennem en konkret
og aktiv indsats, hvor den enkeltes mål i forhold til arbejde og uddannelse er sty-
rende for, hvilke aktiviteter, der sættes i gang.
I jobafklaringsforløbet får den sygemeldte en koordinerende sagsbehandler, der er
gennemgående i forløbet. Den koordinerende sagsbehandler sikrer, at indsatsen
bliver koordineret og justeret undervejs i forhold til borgeren situation og mål, og
bistår den enkelte med at gennemføre de indsatser, der bliver sat i værk med hen-
blik på at udvikle arbejdsevnen og så vidt muligt komme tilbage i arbejde.
Et jobafklaringsforløb er som udgangspunkt så kort som muligt med afsæt i syge-
meldtes situation. Jobafklaringsforløb kan maksimalt løbe i op til 2 år ad gangen,
og som udgangspunkt vil den sygemeldte have mulighed for to jobafklaringsforløb.
Såfremt borgeren herefter fortsat er uarbejdsdygtig som følge af sygdom, kan reha-
biliteringsteamet efter, at sagen som udgangspunkt har været forelagt for klinisk
funktion i regionen, indstille borgeren til et nyt jobafklaringsforløb. På den måde
sikres, at ingen syge borgere ender uden offentlig forsørgelse.
Senest efter 2 år i et jobafklaringsforløb skal kommunen sikre en systematisk vur-
dering af den enkelte borgers arbejdsevne og mulighed for at komme tilbage i ar-
bejde, herunder:
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
om borgeren er rask og kan komme tilbage til arbejdsmarkedet således at borge-
ren skal overgå til fx dagpenge, kontanthjælp eller selvforsørgelse
om borgeren har en betydelig nedsat arbejdsevne sådan, at sagen kan forelæg-
ges rehabiliteringsteamet med henblik på en vurdering af, om borgeren skal ha-
ve fx et fleksjob eller på førtidspension.
om borgeren fortsat er uarbejdsdygtig som følge af sygdom og derfor skal have
et nyt jobafklaringsforløb og dermed have sin sag forelagt rehabiliteringsteamet.
Hvis det i rehabiliteringsteamet vurderes, at borgeren fortsat er uarbejdsdygtig som
følge af sygdom, skal den sygemeldte således have et nyt jobafklaringsforløb.
Rehabiliteringsteamet skal i forbindelse med et nyt jobafklaringsforløb give indstil-
ling om, hvilken tværfaglig indsats borgeren skal have i den nye periode. Sigtet
med indsatsen skal være at fremme borgerens vej tilbage til beskæftigelse.
For jobafklaringsforløb gælder, at kommunerne ikke kan anvende en kommunal
lægekonsulent, men i stedet alene kan søge sundhedsfaglig rådgivning og vurde-
ring fra en klinisk funktion i regionerne. Kommunen kan fortsat søge lægefaglig
rådgivning gennem borgerens praktiserende læge.
Personer, der har deltaget i et jobafklaringsforløb, anses for at have deltaget i et
ressourceforløb i relation til reglerne om førtidspension.
Styrket visitation efter det andet 2-årige jobafklaringsforløb
Udgangspunktet er, at den sygemeldte ikke skal være langvarigt i jobafklaringsfor-
løb. Derfor skal der for den mindre gruppe af sygemeldte, som efter to år på afkla-
ringsforløb måtte blive forlænget med yderligere to år, igangsættes en grundig og
systematisk visitation, senest når personen har et halvt år tilbage af sit andet jobaf-
klaringsforløb. Den grundige og systematiske visitation skal sikre, at flest mulige
af de sygemeldte bliver afklaret, samtidig med at borgere, der er uarbejdsdygtige på
grund af sygdom, ikke ender uden offentlig forsørgelse.
Ny forlængelsesregel ved livstruende, alvorlig sygdom
Der indføres en ny forlængelsesregel i sygedagpengesystemet, som sikrer, at per-
soner med livstruende, alvorlig sygdom, som ikke kan få forlænget sygedagpenge-
ne efter en af de gældende forlængelsesregler, kan fortsætte på sygedagpenge uden
tidsbegrænsning, hvis der foreligger en konkret, lægelig vurdering af, at den syge-
meldte har en livstruende, alvorlig sygdom. Denne nye forlængelsesregel dækker
samtidig forlængelsesreglen om terminal sygdom, og denne udgår som konsekvens
heraf.
Gældende forlængelsesregler med tidsbegrænsning
Med den nye sygedagpengemodel vil de eksisterende muligheder for at forlænge
udbetalingen af sygedagpenge blive bevaret. Forlængelsesperioden vil i de forlæn-
gelsesmuligheder, der har en tidsmæssig begrænsning, blive udvidet, så den samle-
de periode er uændret.
Den fremrykkede revurdering til efter 5 måneder skal ses i sammenhæng med de
gældende forlængelsesregler. Således forudsættes, at sygemeldte, hvor det for ek-
sempel er nødvendigt at afklare arbejdsevnen, fortsat forlænges på sygedagpenge
efter gældende regler, ligesom det for eksempel gælder personer som har et ar-
bejdsmarkedsperspektiv og som er under eller venter på lægebehandling.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Tidligere og bedre indsats for sygedagpengemodtagere
Aftalepartierne er enige om at fremme en tidlig indsats. Derfor indføres en ny op-
følgningsmodel med indbygget mulighed for at bruge en fast-track-løsning, der be-
tyder, at virksomheder eller borgere, der ønsker, at kommunen iværksætter en eks-
traordinær tidlig indsats, får mulighed for at anmode kommunen om dette i risiko-
sager. Hvis det er en virksomhed, der sender fast-track-anmodningen til kommu-
nen, skal medarbejderen have mulighed for at sige nej til den ekstraordinære, tidli-
ge indsats.
Kommunen indkalder den sygemeldte til den første opfølgningssamtale, der som
udgangspunkt skal afholdes senest 2 uger efter, at virksomheden eller borgeren har
anmodet om fast-track.
Den nye opfølgningsmodel indebærer derudover, at den sygemeldte skal have væ-
ret hos lægen, inden den sygemeldte kommer til den første opfølgningssamtale hos
kommunen senest 8 uger efter første fraværsdag. Dette sikrer, at der ved kommu-
nens første opfølgning foreligger relevante oplysninger i forhold til den sygemeld-
tes muligheder for at arbejde samt eventuelt skånebehov. Den sygemeldte skal også
have besvaret en række spørgsmål om, hvordan sygdommen påvirker arbejdet. På
denne måde har kommunen
allerede i forbindelse med den første opfølgning
al-
le relevante oplysninger til at iværksætte den rette indsats.
På baggrund af opfølgningssamtalen planlægger kommunen den tidlige indsats
sammen med virksomheden og den sygemeldte. Indsatsen skal være tilpasset den
sygemeldtes forudsætninger og behov samt den sygemeldtes helbredstilstand og
ressourcer på samme måde som efter de nugældende regler.
Ressourcerne i sygedagpengeindsatsen skal fokuseres mod risikosager, det vil sige
sager, hvor den sygemeldte ikke forventer at være raskmeldt inden for 8 uger efter
den første fraværsdag. De nuværende visitationskategorier afskaffes derfor til for-
del for en visitation til tre kategorier, der sikrer, at indsatsen i den enkelte sygedag-
pengesag matcher den sygemeldtes behov for støtte til at vende tilbage til arbejds-
markedet:
For sygemeldte, der forventes fuldt raskmeldte inden for 2 måneder (kategori
1), vil det være op til kommunen at tilrettelægge opfølgningen på baggrund af
de konkrete sager. Der vil ikke være centrale lovkrav til,
hvornår
og
hvordan
der følges op samt til
indholdet
af opfølgningen.
Sygemeldte med længerevarende, men forudsigelige forløb, hvor sygdommen
er udredt, og der er igangsat behandling (kategori 2), skal have en indsats, hvor
der er et klart fokus på tilbagevenden i job.
Sygemeldte med komplekse problemer (kategori 3) skal hurtigst muligt have
deres sag behandlet i de nye tværfaglige rehabiliteringsteam. Med komplekse
problemer forstås sager, hvor der ikke er en klar forventet raskmeldingsdato, og
hvor der er tale om en diffus, uafklaret sygdom, der udgør en betydelig barriere
for arbejdsevnen og/eller betydelig beskæftigelsesmæssig eller social udfordring
udover sygdommen.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Alle sygemeldte sikres adgang til
Min side
og digitale selvbetjeningsværktøjer. Der
skabes fleksibel adgang til forsøg med opfølgning, indsats og administrative proce-
durer, herunder yderligere digitalisering
Mulighed for at sige nej til lægebehandling
uden at miste sin forsørgelse
Den enkelte borger skal bidrage til egen helbredelse, så borgeren hurtigst muligt
kan vende tilbage til arbejde. Men samtidig er der ingen borgere, der skal tvinges
til at deltage i en behandling, som de ikke ønsker. Det er i den forbindelse vigtig at
sikre, at der gøres en indsats for at finde en anden behandlingsmulighed, når borge-
ren ikke ønsker at deltage i den lægebehandling, som borgeren er blevet tilbudt.
Den enkelte borger får derfor ret til at få forelagt sin sag for en klinisk funktion i
regionen i de særlige tilfælde, hvor manglende deltagelse i lægebehandling fører
til, at kommunen overvejer at stoppe sygedagpengene eller beslutter ikke at tilken-
de fleksjob eller førtidspension. Klinisk funktion skal så vidt muligt foreslå alterna-
tiv behandling. Hvis borgeren ikke ønsker denne behandling, bortfalder kravet om
at deltage i lægebehandlingen. Initiativet sker som en som to-årigt forsøg, og initia-
tivet evalueres med henblik på en vurdering af, om det bør permanentgøres.
Et mere digitalt sygedagpengesystem
Aftalepartierne er enige om, at udbetalingen af sygedagpenge i højere grad skal ske
automatisk og digitalt. Der indføres derfor et nyt beregningsgrundlag og et nyt be-
skæftigelseskrav, der kan opgøres via indkomstregistret. Ligeledes skal udbetaling
af barselsdagpenge så vidt muligt efter samme model kunne ske via oplysningerne i
indkomstregistret, både ved opgørelse af beskæftigelseskrav og ved beregning af
barselsdagpengene.
Forslaget skal sikre en administrativ lettelse for både landets virksomheder og
kommunerne.
Refusion
Med henblik på at understøtte en hurtig og effektiv opfølgning i forhold til den sy-
gemeldte, sættes ydelsesrefusionen til 0 pct. efter 12 måneder på sygedagpenge
og/eller jobafklaringsforløb. Det svarer til de eksisterende refusionsregler på syge-
dagpengeområdet, hvor der ikke er refusion efter 52 uger. Idet refusionen af syge-
dagpengeydelsen og ydelsen under jobafklaringsforløb vil skulle indgå som led i en
generel refusionsomlægning af ydelser på tværs af modtagere forudsættes det, at
refusionerne justeres på linje med øvrige ydelser i en refusionsomlægning.
Ikrafttrædelse
Aftalen indfases sådan, at ingen sygemeldte risikerer at stå uden offentlig forsør-
gelse fra 1. juli 2014.
Den 1. juli 2014 indføres den nye sygedagpengemodel med jobafklaringsforløb
samt den nye forlængelsesregel ved livstruende, alvorlig sygdom. Endvidere
iværksættes forsøget om muligheden for at sige nej til lægebehandling uden ydel-
sesmæssige konsekvenser.
Den 1. januar 2015 træder resten af forslagene i kraft.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Opfølgning
Aftalepartierne er enige om at følge op på de økonomiske forudsætninger bag re-
formen. Såfremt de økonomiske forudsætninger bag reformen viser sig ikke at hol-
de, er aftalepartierne forpligtet til at finde løsninger herpå.
Løsningerne skal findes på sygedagpengeområdet og understøtte reformens intenti-
oner om, at sygemeldte skal have en tidlige og aktiv indsats, og at ingen sygemeld-
te skal ende uden offentlig forsørgelse. Regeringen vil udarbejde årlige statusrede-
gørelser til forligskredsen fra 2016 og frem med særligt fokus på:
Antallet af borgere på hhv. sygedagpenge og jobafklaringsforløb, herunder va-
righed og effekt.
Kommunernes brug af forlængelsesregler, herunder brug af den nye forlængel-
sesregel ved livstruende, alvorlig sygdom.
Udviklingen i den aktive indsats på hhv. sygedagpenge- og jobafklaringsforløb,
herunder den tidlige og tværfaglige indsats.
Udviklingen i brugen af fast-track-ordningen.
Aftalepartierne er enige om, at der efter 2 år gennemføres en grundig evaluering af,
om revurderingstidspunktet er hensigtsmæssigt i forhold til samspillet med sund-
hedsvæsnet, herunder udredningstider. Hvis det viser sig, at der er uhensigtsmæs-
sigt mange uafklarede sygemeldte ved revurderingstidspunktet efter 5 måneder,
skal forligskredsen drøfte mulige justeringer i sygedagpengesystemet, som sikrer,
at flere sygemeldte kan nå at blive afklarede inden revurderingen.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
1829874_0007.png
Økonomi og beskæftigelseseffekt
Mio. kr. (2014 PL) 2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Fuld
indfas-
ning
Opsamlende for-
længelsesregel, i
alt
Heraf:
Ydelse
Indsats
4
-45
52
-9
-120
140
-29
0
-34
-120
140
-54
200
-60
-120
140
-80
300
-86
-120
140
-106
400
-111
-120
140
-131
600
-137
-120
140
-157
700
-415
-120
140
-435
1.700
Beskæftigelsesef-
-3
fekt
Beskæftigelsesef- 0
fekt (fuldtidsper-
soner)
Forlængelse, livs-
truende
11
Aktiv indsats m.v.
3
Digitalisering
Styrket visitation
I alt
Finansiering
Omprioritering af
pulje til særlige
indsatser
0
0
80
Overgangsordning 62
30
91
-80
69
0
101
30
80
-80
-3
0
-7
30
77
-80
-3
0
-35
30
77
-80
-3
5
-56
30
77
-80
-3
5
-81
30
77
-80
-3
5
-107
30
77
-80
-3
5
-385
-32
-15
Beskæftigelsesret- -30
tede initiativer
Bidrag fra satspul-
je 2014
-18
Effektivisering af
asylområdet
-
-86
-101
Finansiering i alt -80
Bilagsoversigt
Bilag 1. Ny sygedagpengemodel
Bilag 2. Ny opfølgningsmodel
Tidlig indsats og fast-track
Bilag 3. Mulighed for at afvise lægebehandling uden ydelseskonse-
kvenser (2-årigt forsøg)
Bilag 4. Ny visitationsmodel
Bilag 5. Minimal indsats for de snart raskmeldte
Bilag 6. En arbejdsfastholdende indsats for de længerevarende sygemeldte
Bilag 7. Tværfaglig indsats for sygemeldte med komplekse problemer
Bilag 8. Øget opmærksomhed om mulig forsikring hos pensionsselskab
Bilag 9. Sygemeldte ledige bliver i a-kassen og får udbetalt ydelse ved kortvarig
sygdom, dvs. op til to uger (afbureaukratisering).
Bilag 10. Digitalisering af sygedagpengelovens beskæftigelseskrav og bereg-
ningsregler
7