Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1829870_0001.png
18. juni 2014
Forlig mellem Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre)
og Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
.
Forlig om reform af beskæftigelsesindsatsen
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti er enige om at gennemføre en reform af be-
skæftigelsesindsatsen for dagpengemodtagere.
Beskæftigelsesindsatsen skal til enhver tid understøtte, at Danmark har et velfunge-
rende og fleksibelt arbejdsmarked med lav strukturel arbejdsløshed og høj beskæf-
tigelse. For både den enkelte og for samfundet er der store omkostninger forbundet
med arbejdsløshed. Det er derfor centralt, at tiden som ledig ikke bliver langvarig,
og at den bruges på at ruste den enkelte til varig beskæftigelse.
Aftalepartierne er enige om, at ressourcerne skal bruges på en bedre og mere effek-
tiv måde, så flere ledige kommer hurtigst muligt i varigt job. Samtidig skal refor-
men sikre, at beskæftigelsessystemet har fokus på virksomhedernes behov for ar-
bejdskraft og reel jobformidling, og at kommunerne og a-kasserne får flere friheds-
grader til at tilrettelægge en individuelt tilpasset indsats for ledige.
Den nuværende organisatoriske struktur på beskæftigelsesområdet fastholdes uæn-
dret. Det vil sige, at jobcentrene fastholder myndighedsansvaret for den aktive ind-
sats, og a-kasserne fortsat afholder den indledende CV samtale samt løbende rådig-
hedsvurdering.
Reformen har som mål, at:
Flere ledige opnår varig beskæftigelse hurtigst muligt.
Ledige får en individuel, meningsfuld og jobrettet indsats.
Ledige kan få et reelt uddannelsesløft, hvis de har behov for det.
Uddannelsesindsatsen målrettes ledige med størst behov og virksomhedernes
efterspørgsel efter arbejdskraft.
Virksomhedsservice og jobformidling bliver en kerneopgave i jobcentrene, så
virksomhederne kan få den arbejdskraft, de har behov for.
Regler og bureaukrati fjernes så kommunerne får større handlefrihed, og der
sættes fokus på resultater i stedet for processer.
En individuel og tidlig indsats
Aftalepartierne er enige om, at ledige skal have en individuel og meningsfuld ind-
sats med et klart jobsigte, og at indsatsen igangsættes tidligere end i dag – særligt
med henblik på at forebygge langtidsledighed. Lediges kontakt med beskæftigel-
sessystemet skal samtidig være koordineret og sammenhængende.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Et fælles og intensiveret kontaktforløb
Ledige skal inden for de første to uger til en samtale i a-kassen, hvor deres CV skal
godkendes. A-kassen introducerer og påbegynder en personlig plan for den ledige
blandt andet med beskrivelse af den lediges situation, herunder for eksempel ledig-
hedshistorik, alder, tidligere beskæftigelse, uformelle kompetencer mv.
Alle ledige deltager inden tre til seks ugers ledighed i en fælles samtale i jobcen-
tret, hvor a-kassen medvirker. Ved samtalen fastlægges den lediges personlige
plan, og samtalen bygger videre på CV-samtalen, herunder de indsamlede oplys-
ninger.
Herefter skal alle ledige i de første seks måneder have et intensiveret kontaktforløb
med månedlige samtaler i jobcentret. A-kassen deltager i en fælles samtale, der af-
holdes i jobcentret i 5. eller 6. ledighedsmåned, og afholder som i dag to rådigheds-
samtaler inden for de første seks måneders ledighed.
Samarbejdet mellem jobcenter og a-kassen omkring det intensiverede kontaktfor-
løb understøttes blandt andet ved, at begge parter medvirker til at udarbejde den le-
diges personlige plan, og ved at der afholdes fælles samtaler. Ligeledes vil joblog-
gen understøtte et tæt samarbejde mellem jobcenter og a-kasse.
Samtalerne i kontaktforløbet skal kunne tilrettelægges fleksibelt, så det er muligt at
rykke samtalerne frem, hvis det er relevant for den enkelte ledige med mere kon-
takt de første måneder. Samtidig lempes kravene om frister, så samtalerne kan ud-
skydes med op til to uger.
Efter de første seks måneders ledighed er der samtaler i jobcentret ca. hver tredje
måned og rådighedssamtaler i a-kassen efter behov.
Alle ledige får ret og pligt til ét aktivt tilbud.
Jobcentrene beslutter iværksættelse af aktive tilbud.
For at målrette indsatsen får alle ledige fremover ret og pligt til ét aktivt tilbud.
Dermed skal ledige ikke længere have gentagen aktivering hver sjette måned.
Ledige på 30-49 år får ret og pligt tilbuddet senest efter seks måneders sammenlagt
ledighed. For denne aldersgruppe betyder det, at det aktive tilbud fremrykkes, idet
tilbuddet i dag først gives efter senest ni måneders sammenlagt ledighed. Ledige
under 30 år skal som i dag have påbegyndt ret og pligt tilbuddet efter tre måneders
sammenlagt ledighed.
Ledige på 50 år og derover skal senest efter 3 måneders sammenlagt ledighed have
et aktivt tilbud. For denne gruppe skal jobcentrene ligeledes have skærpet fokus på
direkte jobformidling og virksomhedskontakt.
Jobcentrene kan fortsat give et ret og pligt tilbud tidligere, hvis de vurderer, at det
kan være relevant for den ledige.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Individuel indsats – fokus på virksomhedsrettede tilbud
I dialog med den enkelte ledige vurderer jobcentret, hvilket indhold der er relevant
i forhold til ret og pligt tilbuddet, der som i dag skal have en varighed af minimum
to uger.
Jobcentret kan frit anvende alle tilbud i den eksisterende redskabsvifte, men skal
have særlig fokus på virksomhedsrettede tilbud.
Ledige får mulighed for selv at finde et virksomhedsrettet tilbud og får ret til til-
buddet, hvis det lykkes, og reglerne ellers er overholdt.
Jobcentret og den ledige kan aftale yderligere aktive tilbud samt supplerende job-
søgningsaktiviteter, og derudover kan jobcentret altid igangsætte et ekstra tilbud ef-
ter behov, som den ledige har pligt til at deltage i.
Ingen driftsrefusion for øvrig vejledning og opkvalificering
Den statslige driftsrefusion på kommunernes udgifter til øvrig vejledning og op-
kvalificering sænkes fra de nuværende 50 til 0 procent for dagpengemodtagere.
Driftsrefusionen for ordinær uddannelse forbliver op til 50 procent lige som i dag.
En fjernelse af driftsrefusionen for øvrig vejledning og opkvalificering skal med-
virke til, at den enkelte kommune i højere grad anvender ordinær uddannelse eller
virksomhedsrettede tilbud og kun bruger øvrige vejledning og opkvalificering, hvis
det vurderes at være særligt egnet til at hjælpe den ledige i job.
I forlængelse af omlægningen af driftsrefusionen afsættes en pulje på 20 mio. kr.
årligt til at understøtte indsatser for ledige med særlige udfordringer.
Mulighed for et reelt uddannelsesløft
Aftalepartierne er enige om, at uddannelsesindsatsen målrettes ledige med færrest
kompetencer. Samtidig skal der være større fokus på reel opkvalificering i indsat-
sen og mere jobrettet uddannelse, så ledige i højere grad besidder de kompetencer,
som virksomhederne efterspørger.
Ny ordning med ret til seks ugers jobrettet uddannelse
En ny ordning med seks ugers jobrettet uddannelse erstatter den hidtidige ordning
med ret til seks ugers selvvalgt uddannelse. Ordningen målrettes ufaglærte og fag-
lærte ledige samt ledige med en kort videregående uddannelse, der samtidig har en
erhvervsfaglig uddannelse.
Retten til seks ugers jobrettet uddannelse opnås fra første ledighedsdag, og ledige
kan kun deltage i ét samlet kursusforløb.
Såfremt den ledige ønsker at benytte retten til jobrettet uddannelse tidligt i ledig-
hedsforløbet, skal den ledige efter sin cv-samtale i a-kassen til en samtale i jobcen-
tret hurtigst muligt og senest en uge efter den ledige anmoder om det. Her kan job-
centret rådgive og vejlede om valg af uddannelse fra positivlisten.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
For at sikre reelt jobrettede tilbud udarbejdes der en landsdækkende positivliste for
seks ugers jobrettet uddannelse, der fastsætter, hvilke kurser det er muligt at få i
ordningen. Positivlisten fastlægges med afsæt i de nuværende AMU-kurser samt
relevante uddannelsestilbud til KVU’ere i form af udvalgte kurser på akademini-
veau.
Der afsættes en pulje på 5 mio. kr. årligt, hvorfra der kan ydes tilskud til kurser på
positivlisten, der overstiger en varighed på 6 uger.
Regional uddannelsespulje
Der afsættes en regional uddannelsespulje på samlet 100 mio. kr. årligt, så flere
dagpengemodtagere kan få korte, erhvervsrettede uddannelsesforløb – specifikt in-
den for områder, hvor der forventes jobåbninger inden for de næste seks måneder.
Kommunerne kan med midler fra uddannelsespuljen få dækket 80 procent af
driftsudgifterne til køb af erhvervsrettede uddannelsesforløb, der fremgår af en po-
sitivliste.
Der udarbejdes regionale positivlister for puljen blandt andet med udgangspunkt i
arbejdsmarkedsbalancen og i samarbejde med fx VEU-centrene og andre uddan-
nelsesudbydere, jobcentre, a-kasser og brancheorganisationer. Derudover skal de
regionale positivlister drøftes og godkendes af de Regionale Arbejdsmarkedsråd.
Der skal være mulighed for, at den regionale positivliste kan omfatte konkrete ud-
dannelser, der er etableret i samarbejde mellem virksomheder og uddannelsesinsti-
tutioner.
Pulje til uddannelsesløft
Der afsættes en pulje på 150 mio. kr. årligt, så ledige med størst behov får mulig-
hed for et uddannelsesløft fra ufaglært til faglært.
Puljen giver mulighed for, at ledige, der er fyldt 30 år og enten er ufaglærte eller
faglærte med en forældet uddannelse, kan starte på en erhvervsuddannelse allerede
i starten af ledighedsperioden.
Puljen omfatter ledige, der tilstrækkelig erhvervserfaring til at påbegynde et ud-
dannelsesforløb i spor 1 og spor 2 med skolepraktik på den nye erhvervsuddannelse
for voksne.
Under hele uddannelsen vil den ledige få højest 80 procent af den maksimale dag-
pengesats med mulighed for at låne op til den hidtidige dagpengesats, og den ledige
fritages for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet under uddannelsesforløbet
Det er jobcentret, der i dialog med den ledige beslutter, om uddannelsesløftet skal
igangsættes, og hvad indholdet skal være. Uddannelsen skal kunne gennemføres
inden for dagpengeperioden på to år.
Ledige, der deltager i et uddannelsesforløb, skal efter 16 måneders ledighed have
en samtale i jobcenteret med henblik på at komme i job efter endt uddannelse.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Målrettet og styrket voksenlærlingeordning
Voksenlærlingeordningen styrkes og målrettes ledige og ufaglærte beskæftigede,
da de har størst uddannelsesbehov.
Ufaglærte ledige og ledige med en forældet uddannelse kan benytte ordningen efter
to måneders ledighed. For ledige med en erhvervskompetencegivende uddannelse
forudsætter det 12 måneders forudgående ledighed, hvis arbejdspladsen skal have
tilskuddet.
Tilskuddet til virksomheder, som ansætter en ledig som voksenlærling, forhøjes fra
30 kr. til 40 kr. i timen. Tilskudsperioden udvides samtidig for de voksenlærlinge,
der kommer fra ledighed, så virksomhederne kan få tilskud under hele uddannel-
sesforløbet. Samtidig får alle virksomheder – uanset branche – mulighed for at
modtage tilskud for de voksenlærlinge, der kommer fra ledighed. Det betyder, at
ordningen for ledige afkobles arbejdsmarkedsbalancen.
Aldersgrænsen for voksenlærlingeordningen fastholdes på 25 år, hvilket er i over-
ensstemmelse med aldersgrænsen for den nye erhvervsuddannelse for voksne.
Styrkede muligheder for læse-, skrive- og regnekurser
Ledige uden uddannelse tilbydes læse-, skrive og regnekurser af jobcentret, hvis
den ledige selv efterspørger det, og en læse-, skrive- og regnetest viser behov for
det. Kurset kan bestå af et undervisningsforløb for ordblinde (OBU) eller et læse-,
skrive og regnekursus i form af et forberedende voksenundervisningstrin (FVU).
Ledige under 25 år, der ikke har afsluttet en ungdomsuddannelse, testes altid for,
om de har svært ved at skrive, læse og regne. Hvis testen påpeger problemer, får
den unge ret og pligt til at deltage i relevant undervisning.
Ret til at få vurderet uformelle kvalifikationer
Ufaglærte ledige, der er fyldt 30 år, får ret til at få en realkompetencevurdering
med henblik på uddannelse og job, hvor de kan få vurderet og få papir på deres
uformelle kvalifikationer opnået via erhvervsdeltagelse.
Realkompetencevurderingen finansieres af jobcentret og foretages af en ordinær
uddannelsesinstitution under enten voksenuddannelses- (VUC), arbejdsmarkedsud-
dannelses- (AMU), erhvervsuddannelses- ( EUD) eller videregående voksenuddan-
nelsesområdet (VVU).
Evaluering af effekten af uddannelsesløftet
Det er afgørende, at uddannelsesinitiativerne i reformen har den tilsigtede virkning
og således styrker lediges langsigtede tilknytning til arbejdsmarkedet. Aftaleparti-
erne er derfor enige om, at der skal foretages en omfattende effektevaluering af alle
uddannelsesinitiativerne, som blandt andet skal belyse beskæftigelses- og løneffek-
ter.
Nogle af initiativerne er længerevarende forløb, og beskæftigelsesvirkningerne vil
derfor først slå igennem på længere sigt. Fx forventes et uddannelsesløft fra ufag-
lært til faglært at have en varighed på mellem �½ og 1�½ år, mens voksenlærlingefor-
løbene forventes at have en varighed på 2 år.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Der afsættes 10 mio. kr. i perioden fra 2016-2019 til en effektevaluering af hvert af
uddannelsesinitiativerne: Seks ugers jobrettet uddannelse, regional uddannelsespul-
je, pulje til uddannelsesløft samt styrkelsen af voksenlærlingeordningen. Der er
enighed om at drøfte resultaterne af effektevalueringerne samt foretage eventuelle
ændringer i brugen af uddannelse i den aktive beskæftigelsespolitik.
Mere ansvar til den enkelte og styrket rådighed
Aftalepartierne er enige om, at ledige skal have større indflydelse på indsatsen for
at styrke deres muligheder for at komme i arbejde. Der er også enighed om, at med
større medindflydelse og mere valgfrihed til den enkelte ledige følger et behov for
styrket opfølgning på rådighed.
Jobsøgningsaktiviteter samles i en joblog
Ledige skal registrere alle jobsøgningsaktiviteter i en digital joblog, der giver den
ledige overblik over egen jobsøgning. Jobloggen skal også bruges til at forbedre
vejledningen til den ledige om jobsøgning, og til at vurdere om jobsøgningen er til-
strækkelig til, at den ledige lever op til rådighedskravet om aktiv jobsøgning.
Ledige har selv ansvaret for at registrere egne jobsøgningsaktiviteter i jobloggen.
A-kassen og jobcentret får adgang til oplysningerne, så de kan følge med i den le-
diges jobsøgning og bedst muligt kan målrette vejledningen til den enkelte.
A-kassen skal samtidig bruge oplysningerne til at vurdere, om den enkelte ledige
søger tilstrækkeligt til at leve op til rådighedskravene, og a-kassen skal på den bag-
grund følge målrettet op over for de ledige, som enten ikke bruger jobloggen eller
søger job, som de skal.
Ledige booker samtalerne
Ledige får selv ansvaret for at booke samtaler med jobcentret og a-kassen og melde
sig til relevante jobsøgningsaktiviteter via jobnet.dk.
Jobcentret og a-kassen skal give relevant vejledning til ledige om selvbooking-
systemet, og de kan fratage ledige retten til selv at booke samtaler, hvis det vurde-
res, at den enkelte ikke kan administrere det.
Samtaler, hvor både jobcentret og a-kassen skal deltage, skal indkaldes af jobcen-
tret.
Styrkede muligheder for opfølgning på rådighed
Med jobloggen og det intensive kontaktforløb bliver der styrkede muligheder for,
at jobcentre og a-kasser løbende kan følge med i den lediges jobsøgning
Jobcentrene får samtidig mulighed for at give rådighedsafprøvende tilbud, hvis de
finder, at den ledige ikke medvirker aktivt i indsatsen. De rådighedsafprøvende til-
bud kan gives inden for den nuværende redskabsvifte, der suppleres med tilbud om
nytteindsats.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Ledige, der udebliver en eller flere dage fra tilbud, sanktioneres. Sanktionen inde-
bærer, at der ikke udbetales dagpenge fra den dag, de udebliver, og indtil de igen
deltager i tilbuddet.
Virksomhedsservice og jobformidling
Aftalepartierne er enige om, at beskæftigelsesindsatsen i langt højere grad skal ha-
ve fokus på landets virksomheder. Virksomhedsservice og jobformidling skal være
en kerneopgave for jobcentrene, så virksomhederne kan få den arbejdskraft, de har
brug for.
Nyt og styrket servicekoncept for virksomheder
For at styrke virksomhedskontakten skal alle jobcentre fremadrettet have et tæt
samarbejde med virksomhederne inden for tre servicespor: Rekruttering af ledige,
uddannelse og opkvalificering af medarbejdere samt fastholdelse af sygemeldte
medarbejdere.
Jobcentrene skal fremadrettet have jobformidling som en del af deres kerneopga-
ver. Det kan dreje sig om hjælp til at rekruttere arbejdskraft, informere og hjælpe
virksomhederne med at oprette relevante uddannelses- og opkvalificeringsforløb til
nyansatte medarbejdere herunder opkvalificeringsjob. Derudover skal jobcentrene
tilbyde virksomhederne hjælp til at fastholde sygemeldte og skadelidte medarbej-
dere.
Koordineret virksomhedskontakt på tværs af kommuner
Kommunerne skal fremover samarbejde på tværs af kommunegrænserne om virk-
somhedskontakten, så virksomheder hurtigere kan få bedre hjælp til at rekruttere
arbejdskraft.
Samarbejdet på tværs af kommunegrænser skal understøtte, at hvert jobcenter hur-
tigt følger op, når en virksomhed henvender sig med et konkret behov for arbejds-
kraft.
Nationalt kontaktpunkt for store virksomheder
Store og landsdækkende virksomheder skal kunne henvende sig til et nationalt kon-
taktpunkt, så de har én central indgang til beskæftigelsessystemet.
Det nationale kontaktpunkt skal have dialog med store landsdækkende virksomhe-
der om de overordnede rammer for service og sikre, at virksomhedernes ønsker til
beskæftigelsessystemet bliver koordineret på tværs af jobcentre.
Bedre brug af virksomhedsrettede tilbud
Aftalepartierne er enige om, at de virksomhedsrettede tilbud skal bruges bedre, så
flere ledige får styrket deres erhvervserfaringer, netværk og relationer på arbejds-
markedet.
Målretning af lønstilskud
Løntilskudsordningerne forenkles og målrettes, og reglerne for offentligt og privat
løntilskud skal i højere grad harmoniseres.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Det indebærer, at kvote- og sanktionssystemet for offentligt løntilskud afskaffes,
løntilskudssatsen til det offentlige reduceres fra de nuværende 141,02 kr. pr. time
til 105,96 kr. pr. time, og at løn- og timetalsberegningen for offentligt løntilskud
forenkles. Samtidig indføres der en seks måneders karensperiode for offentligt løn-
tilskud, som allerede i dag gælder for private løntilskud.
Derudover ændres varigheden af et privat løntilskud fra de nuværende maksimalt
12 måneder til maksimalt seks måneder. Herudover ændres varigheden for offent-
lige løntilskud fra de nuværende maksimale seks måneder til fire måneder for dag-
pengemodtagere.
Jobrotation målrettes for at opnå bedre effekter
De to eksisterende jobrotationsordninger målrettes, så jobrotationsforløb i større
omfang anvendes til ledige med størst behov.
Varigheden af et jobrotationsvikariat for ledige bliver afkortet fra 12 måneder til
maksimalt seks måneder, kravet til forudgående ledighed hæves fra tre til seks må-
neder, og statsrefusionen til kommunerne reduceres fra de nuværende 100 procent
til 60 procent. Samtidig bliver muligheden for at kombinere elev- og lærlingeforløb
med ansættelse af jobrotationsvikar i jobrotationsforløb afskaffet permane
nt.
Endelig hæves rammebevillingen på den særlige jobrotationsordning, der er målret-
tet ledige med en videregående uddannelse, med 200 mio. kr. årligt.
Trainee-indsats og virksomhedspraktik i op til otte uger for dimittender
Ledige dimittender med en videregående uddannelse får mulighed for at komme i
virksomhedspraktik i op til otte uger i stedet for fire uger, for dermed at få mere er-
hvervserfaring at søge videre på. Samtidig forlænges trainee-indsatsen for nyud-
dannede inden for AC-området og FTF-området i en toårig periode.
En særlig indsats for langtidsledige
Aftalepartierne er enige om, at der er behov for en effektiv og målrettet indsats for
ledige sidst i dagpengeperioden.
Styrket indsats sidst i dagpengeperioden
Jobcentret skal tilbyde ledige en særlig intensiv og individuelt tilrettelagt indsats og
jobsøgningsstøtte i den sidste del af dagpengeperioden.
Den styrkede indsats sættes i værk efter 16 måneders ledighed, hvor der afholdes
en supplerende samtale i jobcentret med det formål at revurdere indsatsen til den
ledige. A-kassen deltager i samtalen.
Indsatsen kan fx være tilbud om en personlig jobformidler samt et kombinations-
forløb med hyppige samtaler og et virksomhedsrettet tilbud, hvor den ledige samti-
dig kan få tilknyttet en jobkontaktperson i virksomheden.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Fokus på kvalitet i indsatsen for ledige i risiko for langtidsledighed
Der gennemføres et udviklingsarbejde i samarbejde med jobcentrene og a-kasserne
med fokus på indholdet i den gode og effektfulde indsats for ledige i risiko for
langtidsledighed.
Gennem erfaringsopsamling kortlægges blandt andet det udbytterige samtaleforløb,
de gode jobstøtteaktiviteter og håndtering af ledige, der mangler motivation.
Der afsættes en pulje på 10 mio. kr. årligt til særlige indsatser til ledige over 50 år,
herunder forsøg med særlig fokus på jobformidling.
Kompetenceudvikling for jobkonsulenter
Aftalepartierne er enige om, at ledige skal mødes af et professionelt beskæftigel-
sessystem, og at der afsættes betydelige ressourcer til at give jobkonsulenterne me-
re efteruddannelse og kompetenceudvikling, så de kan løfte de nye opgaver, der
følger med reformen.
Der afsættes i alt 150 mio. kr. i perioden 2015-2020 til kompetenceudvikling og
videreuddannelse af jobkonsulenter i a-kasser og jobcentre.
Kommunerne og a-kasser skal delvist medfinansiere kompetenceudviklingen og
inddrages i kortlægningen af behovet.
Der udvikles samtidig et nyt landsdækkende afklaringsværktøj, der skal understøtte
og guide tilrettelæggelsen af en indsats, der er tilpasset den enkelte lediges konkre-
te behov. Værktøjet skal understøtte jobkonsulenternes arbejde i både jobcentrene
og a-kasserne, når de skal vurdere den enkelte lediges muligheder for at komme i
job og i forhold til at tilrettelægge den konkrete indsats ud fra den enkeltes forud-
sætninger.
Flere frihedsgrader til kommunerne og færre regler
Aftalepartierne er enige om, kommunerne skal have styrkede incitamenter og større
frihedsgrader til at tilrettelægge en meningsfuld indsats for den enkelte ledige.
Arbejdsprocesser i kommuner afbureaukratiseres
Beskæftigelsesindsatsen afbureaukratiseres, så arbejdsprocesser i kommunerne bli-
ver forenklet, og der sikres mere effektive arbejdsgange. Det drejer sig blandt andet
om, at de centrale love på beskæftigelsesområdet gennemskrives, og at offentligt
løntilskud afbureaukratiseres.
Enkel og mere effektiv administration via digitalisering
Bedre brug af digitale værktøjer skal sikre mere enkle arbejdsprocesser i kommu-
nerne og forbedre mulighederne for mere effektiv styring af indsatsen. Administra-
tionen af voksenlærlingeordningen digitaliseres, formkravene i forhold til befor-
dringsgodtgørelsen afskaffes, og ledige skal selv booke deres samtaler digitalt.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Bedre organisering og styrket partsinddragelse
Aftalepartierne er enige om at styrke samarbejdet på tværs af kommunegrænserne,
forenkle partsinddragelsen, og at arbejdsmarkedets parter inddrages i beskæftigel-
sesindsatsen på en bedre måde.
Samtidig er der enighed om, at der er behov for, at staten i højere grad understøtter
kommunerne med implementering af reformer på beskæftigelsesområdet.
Styrket og forenklet partsinddragelse
Arbejdsmarkedets parter skal være med til at sikre, at der sker en større tværgående
koordination og samarbejde på tværs af kommuner og a-kasser med fx VEU-centre
og de regionale vækstfora.
Der oprettes nye Regionale Arbejdsmarkedsråd, som erstatter de nuværende 94 lo-
kale beskæftigelsesråd og de fire regionale beskæftigelsesråd, og som dækker hvert
sit arbejdskraftopland. Aftalepartierne er enige om, at antallet af regionale ar-
bejdsmarkedsråd og den præcise geografiske opdeling af de nye råd drøftes med
arbejdsmarkedets parter og forligskredsen. Kommunerne kan fortsat have lokale
råd, hvis de ønsker det.
Et stærkere tværkommunalt samarbejde
Kommunerne forpligtes til at drøfte konkrete samarbejder på beskæftigelsesområ-
det i regi af de nuværende fem Kommunekontaktråd (KKR) for at styrke det tvær-
kommunale samarbejde om beskæftigelsesindsatsen.
En mere entydig og effektiv organisering
Beskæftigelsesregionerne nedlægges, og den statslige styring af beskæftigelsesind-
satsen samles i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og tre decentrale ar-
bejdsmarkedskontorer, der placeres i Aalborg, Odense og Roskilde.
De decentrale arbejdsmarkedskontorer skal ligeledes sekretariatsbetjene de nye
Regionale Arbejdsmarkedsråd.
Afskaffelse af G-dage
Forligspartierne er enige om gradvist at afskaffe arbejdsgivernes dagpengegodtgø-
relse for 1., 2. og 3. ledighedsdag (de såkaldte G-dage) for personer med mindre
end 3 måneders ansættelse. En afskaffelse vil betyde, at der udbetales arbejdsløs-
hedsdagpenge for de dage, hvor der tidligere blev udbetalt G-dage fra en arbejdsgi-
ver. Der er enighed om at afskaffe en G-dag fra 2015 og yderligere en i 2017 og
den sidste i 2018, således at G-dage for personer med mindre end 3 måneders an-
sættelse er afskaffet fra 2018. Forslaget indebærer fuldt indfaset merudgifter på 60
mio. kr. årligt.
Reform af refusionssystemet
Som led i den samlede beskæftigelsesreform gennemføres med virkning fra 2016
den af regeringen foreslåede refusionsomlægning, som skal understøtte en effektiv
beskæftigelsesindsats. Provenuet fra effekterne af refusionsomlægningen udgør i
alt 2,1 mia. kr. i perioden 2018-20, jf. skitse til Vækstpakke 2014. Det vil være op
til regeringen i næste valgperiode at tage stilling til den konkrete anvendelse.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Forligskredsen er enig om, at omlægningen skal gennemføres samtidig med tilpas-
ninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem, som imødegår de byrdefor-
delingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægningen, og som tager
hensyn til kommunernes forskellige befolkningssammensætning. Tilpasningerne
forudsættes at omfatte tre elementer, således som det er fremlagt. For det første en
initial tilpasning af udligningssystemet fra 2016, der øger udligningsniveauet, hæ-
ver overudligningsgrænsen og forstærker udligningen for kommuner med højt
strukturelt underskud indenfor rammerne af refusionsomlægningen på beskæftigel-
sesområdet. For det andet en midlertidig kompensationsordning. Og for det tredje
en yderligere tilpasning af tilskuds- og udligningssystemet, som håndterer de lang-
sigtede byrdemæssige ændringer fra 2018. Ændringerne sker på baggrund af et ar-
bejde i Økonomi- og Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg.
Forligskredsen er enig om at drøfte refusionsomlægning og udligningsændringer i
august 2014 med henblik på fremsættelse af lovforslag i samlingen 2014-15.
Ikrafttrædelse
Den lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen sker i efteråret 2014 med henblik
på vedtagelse inden 1. januar 2015.
Reformen af beskæftigelsesindsatsen træder i kraft den 1. juli 2015 med følgende
undtagelser, der træder i kraft den 1. januar 2015:
Afskaffelse af gentagen aktivering
Omlægning af driftsrefusion
Regional pulje
Ny ordning med ret til seks ugers jobrettet uddannelse
Målrettet voksenlærlingeordning
Styrkede muligheder for læse-, skrive- og regnekurser
Målretning af offentligt og privat løntilskud
Jobrotation
Virksomhedspraktik og trainee-indsats
Styrket indsats sidst i ledighedsperioden
Kvalitet i indsatsen for ledige i særlig risiko for langtidsledighed
En mere entydig og effektiv organisering
Afskaffelse af G-dage for korttidsansættelser
Den nuværende suspension af strafrefusionen udløber den 29. december 2014,
hvorfor afskaffelsen heraf skal træde i kraft samme dato.
Desuden er der følgende undtagelser:
Joblog – implementeres trinvis med fuld indfasning primo 2016.
Selvbooking – træder fuldt i kraft primo 2016.
Digitalisering af voksenlærlingeordningen – træder i kraft medio 2016.
Afklaringsværktøjet bliver trinvis implementeret, hvor første version vil være
klar medio 2015, og sidste trin vil være fuldt indfaset 1. januar 2017.
Økonomi
Aftalen om en reform af den aktive beskæftigelsesindsats indebærer en ompriorite-
ring af ressourcerne på beskæftigelsesområdet for at understøtte en mere effektiv
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
1829870_0012.png
indsats for ledige. Samtidig medfører reformen et positivt bidrag til beskæftigelsen,
der styrker de offentlige finanser.
Gennem afbureaukratisering og effektivisering af beskæftigelsesindsatsen tilveje-
bringes en umiddelbar direkte mindreudgift på ca. 650 mio. kr. fuldt indfaset i
2020, som omprioriteres til et betydeligt løft i den jobrettede uddannelse, en tidli-
gere og individuel indsats for ledige samt nye tilbud for langtidsledige.
Aftalen løfter isoleret set den strukturelle beskæftigelse med 800 personer og styr-
ker isoleret de offentlige finanser med 80 mio. kr. i 2020,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved Aftale om en beskæftigelsesreform (fuldt indfaset)
Mio. kr. 2014-niveau
Direkte virkning 2020, Samlet strukturel virk-
uændret adfærd
ning 2020, ændret ad-
færd
En individuel og tidligere indsats
145
-210
Afskaffelse af meningsløs aktivering
-370
-260
Løft i den jobrettede uddannelse
500
520
Styrket indsats for langtidsledige
85
65
Bedre brug af virksomhedsrettede tilbud
-20
-25
Bedre service til virksomhederne
5
5
Kompetente medarbejdere i jobcentre og a-
25
25
kasser
Afbureaukratisering og regelforenkling
-60
-60
Bedre organisering af beskæftigelsesindsat-
-95
-95
sen
Målretning af puljer på beskæftigelsesområ-
-105
-105
det
Afskaffelse af G-dage
60
60
I alt
170
-80
På lang sigt styrker aftalen den strukturelle beskæftigelse med 3.000 personer og
forbedrer BNP med 2,7 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Beskæftigelses og BNP-virkninger af udspil til en beskæftigelsesreform
2020
Langt sigt
Strukturel beskæftigelse
800
3.000
BNP
0,5 mia. kr.
2,7 mia. kr.
Forligspartierne konstaterer, at der i aftalen om kommunernes økonomi for 2015
mellem regeringen og KL indgår effektiviseringer for 550 mio. kr. årligt i jobcen-
trene. Hertil kommer et provenu fra effekterne af den aftalte omlægning af refusi-
onssystemet svarende til ca. 0,8 mia. kr. årligt i 2020.
Den samlede strukturelle virkning på 80 mio. kr. i 2020 har partierne forskellige
ønsker til den konkrete udmøntning af, og det vil derfor være op til regeringen i
næste valgperiode at tage stilling til den konkrete anvendelse.
Bilagsoversigt
Intensiveret kontaktforløb i a-kassen og jobcentret
Tidspunkt for første ret og pligt tilbud
Afskaffelse af gentagen aktivering
Redskabsviften på aktive tilbud
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
Driftsrefusion
Ny ordning med ret til seks ugers jobrettet uddannelse
Regional pulje
Pulje til uddannelsesløft
Målrettet og styrket voksenlærlingeordning
Styrkede muligheder for læse-, skrive- og regnekurser
Ret til realkompetencevurdering
Joblog for ledige
Selvbooking
Rådighed og sanktioner
Nyt og styrket servicekoncept for virksomheder
Koordineret virksomhedskontakt på tværs af kommuner
Nationalt kontaktpunkt for store virksomheder
Målretning af offentligt og privat løntilskud
Målretning af jobrotationsordningerne
Virksomhedspraktik og trainee-indsats
Indsats sidst i ledighedsperioden
Kvalitet i indsatsen for ledige i særlig risiko for langtidsledighed
Kompetenceudvikling for jobkonsulenter
Afklaringsværktøj
Arbejdsprocesser i kommuner afbureaukratiseres
Enkel og mere effektiv administration via digitalisering
Bedre organisering og styrket partsinddragelse
Afskaffelse af G-dage for kortidsansættelser
13