Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1908306_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 77 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 77:
”Vil ministeren redegøre for, hvor meget de samlede offentlige ydelser vil stige,
hvis man afskaffer kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen for de familietyper, der
fremgår af Beskæftigelsesministeriets hjemmeside på følgende link:
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Flere%20i%20
arbejde/Kontanthjaelpsloft.aspx
Der ønskes derfor en opgørelse over fremgangen i de offentlige ydelser under for-
udsætning af, at kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen afskaffes, for følgende
familietyper:
a. Enlige kontanthjælpsmodtagere over 30 år uden børn.
b. Enlige kontanthjælpsmodtagere over 30 år med 1 barn.
c. Enlige kontanthjælpsmodtagere over 30 år med 2 børn.
d. Enlige kontanthjælpsmodtagere over 30 år med 3 børn.
e. Enlige kontanthjælpsmodtagere over 30 år med 4 børn.
f. Par på kontanthjælp over 30 år uden børn.
g. Par på kontanthjælp over 30 år med 1 barn.
h. Par på kontanthjælp over 30 år med 2 børn.
i. Par på kontanthjælp over 30 år med 3 børn.
j. Par på kontanthjælp over 30 år med 4 børn.
Ministeren bedes opgøre fremgangen i de samlede offentlige ydelser for hver af
familietyperne i kroner og øre. Ydelserne bedes opgjort pr. måned og før skat for
hver af familietyperne.”
Svar:
Formålet med kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen er, at flere skal i beskæfti-
gelse og færre være på offentlig forsørgelse. Vi har med kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen styrket det økonomiske incitament til at vælge et aktivt arbejdsliv
og har dermed skabt et rigtig godt grundlag for, at flere kan få fodfæste på ar-
bejdsmarkedet.
Afskaffelse af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen vil således svække det øko-
nomiske incitament og derved medføre merudgifter til udbetaling af boligstøtte og
særlig støtte til personer, som i dag er berørt af kontanthjælpsloftet samt til øget
11. juni 2018
J.nr. 2017 - 8626
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om redegørelse for, hvor meget de samlede offentlige ydelser vil stige, hvis man afskaffer kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, til beskæftigelsesministeren
1908306_0002.png
udbetaling af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse til personer i
dag berørt af 225-timersreglen.
Spørgsmålet er forstået sådan, at der spørges til de faktiske offentlige udgifter for
alle borgere indenfor de enkelte familietyper.
I 2017 var der blandt kontanthjælpsmodtagere over 30 år gennemsnitlige månedli-
ge reduktioner i boligstøtte og særlig støtte på 25,1 mio. kr. som følge af kontant-
hjælpsloftet og reduktioner i kontanthjælp på 18,4 mio. kr. som følge af 225-
timersreglen. Det svarer til en samlet årlig reduktion på 522 mio. kr.
Tabel 1. Samlet reduktion pr. måned blandt kontanthjælpsmodtagere, som følge af kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen, fordelt efter familietype, 2017.
Mio. kr.
Enlige over 30 år uden børn.
Enlige over 30 år med 1 barn.
Enlige over 30 år med 2 børn.
Enlige over 30 år med 3 børn.
Enlige over 30 år med 4 børn.
Par over 30 år uden børn.
Par over 30 år med 1 barn.
Par over 30 år med 2 børn.
Par over 30 år med 3 børn.
Par over 30 år med 4 børn.,
Andre typer
Alle (månedlig reduktion)
Alle (årlig reduktion)
Loftsreduktion
4,0
7,2
4,9
2,0
1,0
0,4
0,2
0,5
0,6
0,4
3,8
25,1
301,2
225-timers reduktion
6,5
0,8
0,4
0,1
0,1
0,5
0,3
0,3
0,2
0,1
9,1
18,4
220,8
Samlet reduktion
10,5
8,0
5,4
2,2
1,1
0,9
0,5
0,8
0,8
0,5
12,9
43,5
522,0
Berørte af
reformen
12.200
4.200
2.400
1.000
400
1.000
500
700
600
300
5.800
28.900
46.000
Anm. På månedsbasis er antal berørte opgjort som fuldtidspersoner. På årsbasis er antallet opgjort
som det samlede antal personer, der har været berørt hen over året. Tallene er afrundet til nærmeste
hundrede.
Kilde:
KMD og STAR’s ydelsesregistre.
Ses der på den samlede gruppe af kontanthjælps-, uddannelseshjælps- og integrati-
onsydelsesmodtagere var der i 2017 gennemsnitlige månedlige reduktioner i bolig-
støtte og særlig støtte på 31,5 mio. kr. som følge af kontanthjælpsloftet og redukti-
oner i kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse på 26,8 mio. kr. som
følge af 225-timersreglen. Det svarer til en samlet årlig reduktion på 699,6 mio. kr.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om redegørelse for, hvor meget de samlede offentlige ydelser vil stige, hvis man afskaffer kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, til beskæftigelsesministeren
1908306_0003.png
Tabel 2. Samlet reduktion pr. måned blandt samtlige ydelsesmodtagere i kontanthjælpssyste-
met, som følge af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, fordelt efter familietype, 2017.
Mio. kr.
Enlige uden børn.
Enlige med 1 barn.
Enlige med 2 børn.
Enlige med 3 børn.
Enlige med 4 børn.
Par uden børn.
Par med 1 barn.
Par med 2 børn.
Par med 3 børn.
Par med 4 børn.
Andre typer
Alle (månedlig reduktion)
Alle (årlig reduktion)
Loftsreduktion
4,3
8,8
5,9
2,4
1,1
0,6
0,6
1,2
1,1
0,8
4,6
31,5
378
225-timers reduktion
7,0
0,8
0,5
0,2
0,1
0,9
1,1
1,6
1,4
0,7
12,7
26,8
321,6
Samlet reduktion
11,3
9,6
6,4
2,5
1,2
1,5
1,7
2,7
2,6
1,5
17,2
58,3
699,6
Berørte af
reformen
13.300
5.400
3.100
1.200
500
1.500
1.200
1.600
1.400
800
7.300
37.400
61.000
Anm. På månedsbasis er antal berørte opgjort som fuldtidspersoner. På årsbasis er antallet opgjort
som det samlede antal personer, der har været berørt hen over året. Tallene er afrundet til nærmeste
hundrede.
Kilde:
KMD og STAR’s ydelsesregistre.
Samlet set vil afskaffelse af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen medføre, at
udgifterne til boligstøtte, særlig støtte og øget udbetaling af kontanthjælp, uddan-
nelseshjælp og integrationsydelse pr. måned vil stige med 58,3 mio. kr. (før skat).
Ydermere vil der være negative adfærdseffekter af afskaffelsen, således at ydelses-
udbetalinger i kontanthjælpssystemet forventes at stige. Denne virkning er ikke
medregnet i denne opgørelse.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3