Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1847420_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
19. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 64 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 64:
J.nr. 20175200435
”Hvad
er ministerens holdning til at gøre det obligatorisk for beskæftigede, som
opsætter arbejds- og søjleplatforme og personlifter at have gennemført et kursus i
opsætning af arbejds- og søjleplatforme og personlifter?”
Svar:
Jeg er bekendt med, at spørgsmålet om indførelse af en obligatorisk personløfter-
uddannelse har været rejst tidligere. Der henvises i den forbindelse til daværende
beskæftigelsesminister Inger Støjbergs besvarelse af 28. marts 2011 af spørgsmål
nr. 236 (alm. del) fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.
Det fremgår bl.a. af den nævnte besvarelse, at Arbejdstilsynet i 2010 gennemførte
en analyse af arbejdsulykker med personløftere i perioden 2003-09, og at tilsynet
på baggrund heraf vurderede, at omkostningerne ved indførelse af en lovpligtig pe-
ronløfteruddannelse ikke ville stå mål med den effekt, en sådan uddannelse vil få
på ulykker med personløftere og arbejdsplatforme. Indførelse af en sådan uddan-
nelse blev af Undervisningsministeriet skønnet til at ville medføre en samlet mer-
udgift på ca. 120 mio. kr. inkl. VEU-godtgørelse fordelt over en periode på 3-5 år.
Jeg tager som beskæftigelsesminister de her ulykker meget alvorligt, og jeg har
derfor bedt Arbejdstilsynet om at foretage en fornyet vurdering af behovet for en
lovpligtig personløfteruddannelse på baggrund af en gennemgang af ulykker med
personløftere i perioden 2010-2016.
Arbejdstilsynet har i den anledning oplyst følgende:
”Arbejdstilsynet
har gennemgået ulykker med personløftere i perioden 2010-2016.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at en uddannelse i brug og opsætning af person-
løftere og arbejdsplatforme mv. kunne have haft en betydning ved ca. 15-20 pct. af
ulykkerne, hvilket svarer til 5-8 ulykker om året. En mindre del af disse ulykker
kan kategoriseres som alvorlige
svarende til ca. 2 alvorlige ulykker om året.
Det er fortsat Arbejdstilsynets vurdering, at omkostningerne ved indførelse af en
obligatorisk uddannelse for de, der arbejder med brug og opstilling af arbejds- og
søjleplatforme og personlifte, ikke vil stå mål med den effekt, en sådan uddannelse
vil få på ulykker med arbejds- og søjleplatforme og personlifte.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, ministerens holdning til at gøre det obligatorisk for beskæftigede at have gennemført et kursus i opsætning af arbejds- og søjleplatforme, til beskæftigelsesministeren
Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at arbejdet gennemføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og at de beskæftigede har de fornødne kvalifika-
tioner til at udføre arbejdet. Der udbydes i dag kurser i opsætning og anvendelse af
arbejdsplatforme mv., og virksomheder har derfor mulighed for at opkvalificere si-
ne medarbejdere, hvilket flere virksomheder gør brug af, jf. beskæftigelsesministe-
rens besvarelse af 27. november 2017 af spørgsmål nr. 63 (alm del) fra Beskæfti-
gelsesudvalget.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Arbejdstilsynet, herunder tilsynets vur-
dering af behovet for indførelse af en obligatorisk personløfteruddannelse.
Men det er klart, at vi er nødt til at se på, om der er mulighed for at gøre mere for at
forebygge arbejdsulykker, og jeg har på den baggrund bedt Arbejdstilsynet om at
drøfte problemstillingen med relevante branchefællesskaber med henblik på at få
sat fokus på nødvendigheden af bl.a. oplæring og instruktion. Samtidig er forebyg-
gelsesperspektivet også noget, som ekspertudvalget om arbejdsmiljøindsatsen skal
se nærmere på.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2