Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1957596_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
25. oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 582 alm. del stillet af Beskæftigelsesudvalget
den 28. september 2018 efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren venligst oplyse omfanget af forbrugerens rettigheder ved
en fejlbehandling eksempelvis med kemikalier udført hos en ufaglært
frisør?
Svar:
Forbrugerens rettigheder ved frisørbehandling er reguleret af købeloven
og produktansvarsloven. Køb af frisørydelser er tjenesteydelser og derfor
ikke direkte reguleret af købelovens bestemmelser. For at vurdere, om en
tjenesteydelse er mangelfuld, kan man dog skele til principperne i købe-
lovens bestemmelser, som beskriver mangelfulde varer.
Hvis du, som forbruger, ønsker at klage over en frisørbehandling, har du
enten mulighed for at indgive en klage til det offentlige forbrugerklagesy-
stem eller anlægge en civil sag ved domstolene.
Det offentlige forbrugerklagesystem består af to faser. En obligatorisk
mediationsfase i Center for Klageløsning, som er en del af Nævnenes
Hus, og en nævnsfase i Forbrugerklagenævnet, der er et uafhængigt kla-
genævn, som sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus. Hvis der ikke kan
findes en løsning på sagen mellem parterne i Center for Klageløsning,
kan forbrugeren klage videre til Forbrugerklagenævnet.
Nævnenes Hus har oplyst nedenstående om, hvornår klager over frisør-
ydelser kan behandles i det offentlige forbrugerklagesystem ved Center
for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet:
”En klage kan behandles af Center for Klageløsning og Forbrugerklage-
nævnet, hvis følgende betingelser er opfyldt:
a) der skal være tale om et forbrugerkøb, og
b) sagens værdi skal overstige den fastsatte beløbsgrænse.
Et forbrugerkøb er et køb, som en køber foretager hos en erhvervsdriven-
de, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler
uden for sit erhverv (Forbrugeraftalelovens § 2, stk. 1). Forbrugerens ret-
tigheder er således ikke begrænset af, om en frisør er faglært indenfor sin
branche, men det er afgørende, om frisøren i det konkrete tilfælde kan
anses for at være erhvervsdrivende.
I Forbrugerklagenævnets praksis er begrebet erhvervsdrivende forstået
bredt. Det kræves ikke, at den pågældende udelukkende er beskæftiget
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om omfanget af forbrugerens rettigheder ved en fejlbehandling eksempelvis med kemikalier udført hos en ufaglært frisør, til erhvervsministeren
2/2
som erhvervsdrivende, eller at vedkommende har et fast forretningssted.
Det er heller ikke nødvendigt, at der tilsigtes økonomisk gevinst med
virksomheden. Virksomheden skal dog have et vist omfang og være af en
vis varighed.
Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet behandler klager, hvis
den omtvistede værdi af klagen overstiger 1.000 kr. For klager over tøj og
sko er grænsen dog 650 kr. (Bekendtgørelse om behandling af forbruger-
klager i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samt Forbrugerklagenæv-
net§ 3, stk. 1). Forbrugerklagenævnet har mulighed for til behandlingen
af en sag at indhente sagkyndig bistand inden for f.eks. frisør- og hårple-
jeområdet.
Forbrugere kan, hvis værdien falder inden for beløbsgrænserne, klage
over mangler ved varer eller over ikke-fagmæssig korrekt udførelse af
serviceydelser. Eksempelvis er køb og påsætning af extensions både en
fysisk vare og en tjenesteydelse. Ligeledes kan forbrugere klage over
produktskader, der er forårsaget af en defekt ved et produkt (produktan-
svarslovens § 1).”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov