Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1825308_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
29. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 58 (alm. del), som hermed besvares.
”Ministeren
bedes i en tabel oplyse, hvad den årlige økonomiske gevinst i kr. er for
en kommune, som får:
- 1 helårsperson på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 5 timer om ugen hele
året.
- 1 helårsperson på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 10 timer om ugen hele
året.
- 1 helårsperson på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 15 timer om ugen hele
året.
- 1 helårsperson på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 20 timer om ugen hele
året.
- 10 helårspersoner på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 5 timer om ugen
hele året.
- 10 helårspersoner på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 10 timer om ugen
hele året.
- 10 helårspersoner på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 15 timer om ugen
hele året.
- 10 helårspersoner på ressourceforløbsydelse i et fleksjob på 20 timer om ugen
hele året.”
Svar:
Spørgsmål nr. 58:
J.nr. 2017-7981
I tabel 1 er opstillet beregningseksempler på den gennemsnitlige årlige økonomiske
nettogevinst for en kommune ved at få borgere på ressourceforløbsydelse i fleks-
job. Beregningseksemplerne er opstillet før eventuelle virkninger via det kommu-
nale tilskuds- og udligningssystem.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om at oplyse, hvad den årlige økonomiske gevinst i kr. er for en kommune, som får ressourceforløbsydelse m.v., til beskæftigelsesministeren
1825308_0002.png
Tabel 1. Beregningseksempler på en kommunes årlige gennemsnitlige nettogevinst, når modta-
gere af ressourceforløbsydelse kommer i fleksjob
Ugentligt timetal
Gennemsnitlig time-
Nettogevinst før skat
Nettogevinst efter
løn kr.
kr. (2017)
skat kr. (2017)
1 helårsperson
5
162
13.200
34.800
10
173
15.100
43.100
15
181
17.200
51.900
20
203
28.400
69.900
10 helårspersoner
5
162
132.000
348.100
10
173
151.000
430.700
15
181
172.000
519.300
20
203
284.000
698.700
Kilde: Danmarks Statistiks lønstatistik 2014, Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, kommunale regnskaber, job-
indsats.dk samt egne beregninger.
Anm.: På baggrund af en stikprøve fra Danmarks Statistiks lønstatistik for 2014 er der beregnet fire forskellige gennemsnitsløn-
ninger i forhold til timetallet (2017-niveau), idet den gennemsnitlige timeløn varierer alt efter det ugentlige timetal. Lønstatistik-
ken dækker over ca. 10 pct. af samtlige personer i fleksjob på den nye ordning. Stikprøven er ikke nødvendigvis repræsentativ. I
beregningen er der taget udgangspunkt i den gennemsnitlige årlige udgift til ressourceforløbsydelse for personer i ressourcefor-
løb (152.117 kr.) opgjort ved aktivitet og udgifter for regnskab 2016 opregnet til 2017-niveau. Statens refusionsandel af kommu-
nens udgifter til ressourceforløbsydelse og fleksløntilskud er den samme på tværs af ydelser. Det er i beregningerne antaget, at
personen har modtaget en offentlig ydelse i mere end 52 uger, hvorfor den statslige refusion udgør 20 pct. Den gennemsnitlige
årlige udgift til aktive indsatser for borgere i ressourceforløb er opgjort på baggrund af aktivitet og udgifter for regnskab 2016,
opregnet til 2017-niveau (22.046 kr.). Herfra skal trækkes den statslige refusion på 50 pct. I beregningerne er der ikke taget
højde for afledte virkninger via tilskuds- og udligningssystemet samt eventuelle mer- eller mindreudgifter til mentorstøtte, hjæl-
pemidler og befordring. Borgere i både ressourceforløb og fleksjob har ret til mentorstøtte. Der er ikke tage højde for driftsudgif-
ter til indsatser på social- og sundhedsområdet, da det ikke er muligt at opgøre disse udgifter særskilt for personer i hhv. res-
sourceforløb og fleksjob. Til beregning af gevinsten efter skat er anvendt en gennemsnitlig kommunal skatteprocent på 24,91
pct. afrundet til hele 100 kr.
Beregningseksemplerne viser, at der er en umiddelbar økonomisk nettogevinst for
kommunerne, hvis en borger overgår fra ressourceforløb til fleksjob. Gevinsten sti-
ger, når der tages højde for afledte virkninger på den kommunale indkomstskat.
Gevinsten for kommunen stiger proportionalt, når timetallet i fleksjobbet stiger fra
5 til 10 til 15 timer. Fra 15 til 20 timer sker der en relativt større stigning i den øko-
nomiske gevinst. Det skal ses i sammenhæng med, at fleksløntilskuddet aftrappes
med en større andel af lønindkomsten, når lønindkomsten overstiger 14.116 kr. pr.
måned (2017-niveau). Dertil kommer, at den forudsatte timeløn i beregningsek-
semplerne stiger relativt mere, når man går fra 15 til 20 timer sammenlignet med
eksempelvis fra 10 til 15 timer.
Nettovirkningen for kommunen dækker over, at overgangen fra ressourceforløb til
fleksjob indebærer en mindreudgift til ressourceforløbsydelse og aktive indsatser,
men ligeledes en kommunal merudgift til fleksløntilskud. Dertil kommer et statsligt
tilskud (fleksbidrag) til kommunerne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2