Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. september 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 574 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 574:
”Vil
ministeren i forlængelse af sit svar på B 120 spørgsmål 1 (2016-17) konkret
nævne de partier, der i dag indgår i forliget om seniorførtidspensionen, og vil mini-
steren oplyse om den forligsmæssige binding også omfatter ændringer i seniorfør-
tidspensionsordningen vedrørende mulighederne for at gøre brug af den, for eks.
tilknytningskravet til arbejdsmarkedet og tidspunktet for tilkendelsen af seniorfør-
tidspension (jf. bekendtgørelse nr. 1555 af 18. december 2013 om seniorførtidspen-
sion). Endelig bedes ministeren oplyse hvor mange, der indtil nu har fået tilkendt
seniorførtidspension, og hvad forventningerne var om antal tilkendelser i 2018?”
Svar:
Muligheden for at søge om førtidspension efter reglerne om seniorførtidspension
blev indført med tilbagetrækningsaftalen mellem V, K, DF og RV i 2011 og trådte i
kraft den 1. januar 2014. Formålet med seniorførtidspension var at sikre en hurtige-
re og enklere adgang til førtidspension for nedslidte personer, der er tæt på folke-
pensionsalderen.
Eventuelle ændringer af reglerne om seniorførtidspensionsordningen kræver ikke
tilslutning fra partierne bag tilbagetrækningsaftalen.
Siden tilbagetrækningsaftalen er der med forliget om en reform af førtidspension
og fleksjob fra 2012 (S, RV, SF, V, LA og K) gennemført lovændringer, som inde-
bærer en meget direkte regulering af sagsbehandlingsproces og vurdering af ret til
førtidspension
–
herunder er der indført krav om, at arbejdsevnen som udgangs-
punkt skal søges udviklet i et ressourceforløb, inden der kan tilkendes førtidspensi-
on, såfremt det er realistisk, at arbejdsevnen kan udvikles i et ressourceforløb.
Med henvisning til mit svar på B 120 spørgsmål 1 (2016-2017) kan jeg derfor op-
lyse, at materielle lempelser af adgangen til førtidspension efter regeringens opfat-
telse er bundet af forliget om en reform af førtidspension og fleksjob. Det omfatter
ændringer i målgruppen for seniorførtidspension og kravet til arbejdsevnen.
24. oktober 2018
J.nr.
2018 - 6128