Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
2027288_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 565 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 565:
”Hvor
mange af de visiterede sager hos Udbetaling Danmark og hvor mange af de
anførte sager/navne på borgere, som Udbetaling Danmark sender til kommunerne i
form af prioriteringslister, fører i sidste ende til ændring eller standsning af sociale
ydelser? Der ønskes en opgørelse i antal og pct.”
Svar:
Den Fælles Dataenhed ved Udbetaling Danmark arbejder med at udvikle og for-
bedre registersamkøringer, der er effektive i forhold til at identificere relevante
kontrolsager hos fx kommunerne.
Det er i den sammenhæng afgørende, at kommunerne undersøger relevante kon-
trolsager, da tilbagemeldinger til Udbetaling Danmark om resultatet af sagsbehand-
lingen er afgørende for, at Udbetaling Danmark kan videreudvikle og forbedre kri-
terierne for registersamkøring, sådan at man mere præcist kan identificere de rele-
vante sager.
På den baggrund har regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Socialdemokra-
tiet i
aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger
besluttet, at kommunernes brug af Udbetaling Danmarks
fremsendte lister med kontrolsager skal indgå i en model til benchmarking af
kommunernes anvendelse af lister med kontrolsager og resultater.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Udbetaling Danmark, og af ne-
denstående tabel fremgår anvendelsen af prioriteringslister (Udbetaling Danmark
omtaler disse lister som undringslister) i form af sager leveret af Den Fælles Data-
enhed i Udbetaling Danmark til kommunerne på forskellige ydelsesområder i 2017.
Der er i besvarelsen fokus på de sager, der afstedkommer en ændring eller stands-
ning af ydelser, som følge af registersamkøring initieret af Udbetaling Danmark.
Vedrørende kommunernes udbetaling af fx kontanthjælp fremgår det af tabellen, at
af de sager, som Den Fælles Dataenhed har stillet til rådighed, har kommunerne
10. marts 2019
J.nr.
18/14196
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 565: Spm. om, hvor mange af sagerne hos Udbetaling Danmark og prioriteringslisterne hos kommunerne der fører til ændring eller standsning af sociale ydelser, til beskæftigelsesministeren
2027288_0002.png
valgt at tage 7.624 sager fra Udbetaling Danmarks undringslister til kommunens li-
ste over prioriterede sager.
Ud af disse har kommunerne oprettet 2.144 kontrolsager, for at nærmere at under-
søge om der er forhold, der giver anledning til en ændring eller standsning mv. af
ydelsen. Resten af sagerne er henlagt, uden at der er oprettet en kontrolsag. Det
svarer til, at 28 pct. af de fremsendte sager har givet anledning til en nærmere un-
dersøgelse af, om der skal ske ændring eller standsning mv. af ydelsen.
Ud af de 2.144 sager, der blev oprettet på kontanthjælpsområdet, gav1.749 sager
anledning til nærmere undersøgelse. Ud af de 1.749 sager har 788 sager været sa-
ger med provenu, som opgøres til 55,5 mio. kr. ifølge Udbetaling Danmark. Det
svarer til, at der i 45 pct. af de afsluttede sager har været tale om en ændring eller
standsning af ydelsen.
Tabel 1: Sager leveret af Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Danmark til kommunerne på forskellige ydelsesom-
råder i 2017.
2017
Antal
udtruk-
ne sa-
ger til
kontrol
Opret-
tede
kon-
trolsa-
ger
Un-
dringsra-
te
Sager af-
sluttet ef-
ter kon-
trolarbej-
de
Antal
af-
gjorte
sager
med
pro-
venu
Total kommune
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
11.535
7.624
1.185
2.812
3.255
2.144
358
785
28%
28%
30%
28%
2.692
1.749
377
791
965
788
82
227
Andel
af-
gjorte
sager
med
pro-
venu
1)
(hitra-
te),
pct.
36%
45%
22%
29%
Pro-
venu i
af-
gjorte
sager
(mio.
kr.)
68,5
55,5
9,1
3,9
1) Andel i forhold til alle afsluttede sager.
Det bemærkes, at tabel 1 ikke kan sammenlignes med besvarelsen på udvalgs-
spørgsmål 561-564 (alm. del), da den indeholder resultatet af kontrolindsats på bå-
de kontroltrin 2 og 3, hvor de øvrige besvarelser alene vedrører kontroltrin 3.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2