Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
2027257_0001.png
KL
MAJ 2018
EFFEKTMÅLING
EFFEKTRAPPORT
2017
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0002.png
2
Tabeloversigt
Effektrapport 2017
Effektrapport 2017
Kontoret for Digitalisering og Borgerbetjening
Økonomisk Sekretariat
Kontoret for Vækst og Beskæftigelse
© KL
Maj 2018
Produktion: KL’s Trykkeri
Design: e-Types
Tryk: KL’s Trykkeri
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
Indhold
Effektrapport 2017
3
INDHOLD
INDHOLD ....................................................................................................................................3
TABELOVERSIGT ..........................................................................................................................4
1. RESUME/INDLEDNING ..........................................................................................................5
2. METODE ...................................................................................................................................6
2.1 DEFINITION AF KONTROLTRIN ................................................................................................................... 6
2.2 REGISTRERINGER I EFFEKTMÅLINGSREDSKABET............................................................................... 6
2.3 DATA FRA KOMMUNERNE ............................................................................................................................. 7
2.4 KOMMUNERNES OG DEN FÆLLES DATAENHEDS OPGØRELSESMETODE .......................... 7
2.5 KVALITETSSIKRING AF DATA .......................................................................................................................... 7
2.6 INDSATSEN I KONTROLENHEDERNE ....................................................................................................... 8
2.7 EFFEKTMÅL PÅ KONTROLTRIN 1 OG 2.................................................................................................... 8
TIDSPLAN FOR EFFEKTMÅLINGER PÅ PILOTERNE ................................................................8
3. DE OVERORDNEDE RESULTATER AF KOMMUNERNES EFFEKTMÅLING
PÅ KONTROLTRIN 3....................................................................................................................9
3.1. EFFEKTMÅLINGEN 2017 ............................................................................................................................... 9
4. KOMMUNERNES SAMARBEJDE MED INTERNE OG EKSTERNE MYNDIGHEDER ....... 11
4.1. SAMLET OVERBLIK OVER KANALERNE ............................................................................................... 11
5. ANALYSER PÅ YDELSESTYPER ............................................................................................ 14
5.1. KOMMUNERNES KONTROL MED DE KOMMUNALE YDELSESTYPER ................................ 14
5.2. EFFEKTEN OPGJORT PÅ YDELSESTYPER ............................................................................................. 15
6. HVORDAN DER BLIVER SNYDT – ANALYSE AF SAGSTYPER ........................................... 17
7. EFFEKTMÅLING PÅ KONTROLTRIN 1 OG 2 ...................................................................... 19
7.1 FORELØBIGE RESULTATER PÅ PILOTPROJEKT 1: KONTANTHJÆLP
PÅ KONTROLTRIN 2 ................................................................................................................................................ 19
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
4
Tabeloversigt
Effektrapport 2017
TABELOVERSIGT
Tabel 1 - Oversigt over Kommunernes og Den Fælles Dataenheds opgørelse
over registersammenkørte sager ...........................................................................................................7
Tabel 2 - Tidsplan for effektmålinger på kontroltrin 1 og 2.........................................................................8
Tabel 3 - Overordnede resultater af analysen ..................................................................................................10
Tabel 4 - Kanaler der leverer sager til kommunerne ....................................................................................11
Tabel 5 - Antal sager kommunerne videresender til andre myndigheder ......................................13
Tabel 6 - Overblik over de kommunale ydelsestyper..................................................................................14
Tabel 7 - Overblik i kr. for de tre største ydelsestyper..................................................................................15
Tabel 8 - Effekten fordelt på ydelsestyper..........................................................................................................16
Tabel 9 - Overblik over sagstyper og andele af sager ..................................................................................18
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
01 / Resume/Indledning
Effektrapport 2017
5
01 / RESUMÉ/INDLEDNING
Effektmåling af kommunernes kontrolindsats har været gennemført i alt 4 gange i år 2016
og 2017. Denne årsrapport sker på baggrund af kommunernes registreringer for hele året
2017, og vil blive sammenlignet med tallene for hele året 2016.
Der er i perioden år 2016 -2017 sket en modning og professionalisering af kontrolindsatsen
i kommunerne. Dette er bl.a. sket gennem en massiv indsats af de kommunale kontrol-
teams, og gennem samarbejdet med Den Fælles Dataenhed.
Den samlede helårseffekt opregnet til alle landets kommuner udgør 333 mio. kr. for 2017.
I 2016 var den samlede effekt 323 mio. kr. Der er således en forøgelse af effekten af kom-
munernes kontrolindsats på 3% fra 2016 til 2017. Desuden er antallet af behandlede sager
steget 10 % (fra 20.000 behandlede sager i 2016 til 22.000 sager i 2017).
I 2017 har kommunerne i stigende grad anvendt dataunderstøttet udsøgning af sager, som
Den Fælles Dataenhed stiller til rådighed for kommunerne. I alt kommer 26% af kommuner-
nes kontrolsager fra denne kilde.
Som et led i at skabe et øget fokus på kontrolindsatsen i selve sagsbehandlingen, blev det
Økonomiaftalen for 2018 aftalt, at der skal etableres effektmålinger på ansøgningstids-
punktet og i den løbende sagsbehandling også kaldet kontroltrin 1 og 2. Dette kan få be-
tydning for, at sagerne opdages på et tidligere tidspunkt. Hermed er en mulighed for, at det
på sigt vil give anledning til et fald i antallet af sager på kontroltrin 3.
Det første pilotprojekt er udarbejdet i et samarbejde mellem 15 pilotkommuner, Den Fæl-
les Dataenhed og KL, og er gennemført på den løbende §10-sagsopfølgning på kontant-
hjælp. Metoden har vist sig at styrke den løbende sagsopfølgning både kvalitetsmæssigt og
giver en mere effektiv sagsbehandlingsproces.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0006.png
6
01/ Indledning
Effektrapport 2017
02/
METODE
Denne afrapportering baserer sig på kommunernes registreringer af
afsluttede sager på kontroltrin 3 for hele 2017.
Dokumentationsredskabet og opgørelsesmetoderne er udviklet af
KL i samarbejde med 11 kommuner og Udbetaling Danmark i efter-
året 2015.
Metoden er en fælles standard for opgørelse af effekten af kontrol-
indsatsen med den dybdegående kontrol (kontroltrin 3). Samtidig
kan redskabet generere ledelsesinformation til intern brug i kom-
munen. Endelig giver det mulighed for at foretage benchmark af
den enkelte kommunes egne tal op imod det resultat, der tegner
sig for alle landets kommuner.
I nogle kommuner kan den interne afrapportering være afgjort af,
hvilke opgaver, der konkret udføres af kontrolgruppen. Fx kan visse
typer af adviser eller efterreguleringer på udvalgte områder blive
løst af kontrolgruppen og ikke af ydelsesmedarbejderne. For at
sikre sammenlignelighed og synlighed om kommunernes indsats,
har KL i samarbejde med en række kommuner udarbejdet en vej-
ledning og en FAQ, der opdateres primo hvert år. Her er der rede-
gjort for definitioner af relevante begreber og information om regi-
streringspraksis. Ligeledes tilpasses effektmålingsværktøjet årligt.
I KL’s faglige vejledning s. 8
1
defineres sager på kontroltrin 3 på føl-
gende måde:
”Sager, som er opstået på baggrund af kontroloplysninger (undrin-
ger) fra andre myndigheder, borgere eller kolleger internt i kommu-
nen, og som derfor skal udtages til særlig kontrol, registreres som en
kontroltrin 3-sag. Dette gælder også sager, som er opstået som følge
af registersamkøringer. ”
Betingelsen for at en sag defineres som en kontroltrin 3-sag, og der-
med er blevet medtaget i kommunernes registreringer til KL, er, at
der dels har været en undring, og dels at undringen har krævet en
særlig dybdegående kontrol, som ikke har været del af den almin-
delige sagsbehandling.
2.2 Registreringer i effektmålingsredskabet
Kommunerne har registreret hver enkelt sag på sagstype, ydelses-
type og kanal.
Sagstyperne lægger sig op ad Udbetaling Danmarks definitioner.
Dette er besluttet, for at det på sigt vil være muligt at indsamle in-
formation om kendte snydmønstre, ligesom det vil sikre en vis grad
af sammenlignelighed.
Under ydelsestyperne registreres den ydelse, der som følge af kon-
trolsagen er blevet reguleret. Der er typisk tale om forsørgelses-
ydelser, men også andre mindre ydelser kan være omfattet af en
kontrolsag. Derfor åbnes mulighed for at registrere under hovedlo-
vene eller under kategorien Andet.
Kommunerne har registreret en effekt ud for hver sag ved at sam-
menlægge to typer af registreringer: Tilbagebetalingskrav og/eller
fremadrettet besparelse. Ved tilbagebetalingskravet registrerer
kommunerne det bagudrettede økonomiske krav, der rejses mod
en ydelsesmodtager, som har modtaget en ydelse uden at være
berettiget hertil. Ved den fremadrettede besparelse registreres vær-
dien af ydelsestoppet ud fra en fremskrivning af det beløb, som
borgeren ville have modtaget, hvis ydelsen var fortsat i 12 måneder.
Kommunerne har desuden registreret hvilken henvendelseskanal,
der har ført til, at en sag er opstået. Det sker for på sigt at kunne
2.1 Definition af kontroltrin
Konkret tages der afsæt i den nuværende kategorisering af sags-
kontroller på enten kontroltrin 0, 1, 2 eller 3.
Kontroltrin 0 omhandler information til borgerne om pligter og
rettigheder. Dette sker gennem mange forskellige kanaler og bl.a.
i samarbejde med Den Fælles Dataenhed, hvor der årligt skal gen-
nemføres informations- og kontrolkampagner på udvalgte områ-
der.
Kontroltrin 1 omfatter kontroller i forbindelse med behandlingen af
borgerens ansøgning. Kontroltrin 2 omfatter de løbende kontroller,
som fx et flytte-advis eller et advis fra e-indkomst genererer.
Der arbejdes fortsat på at finde relevante indikatorer, der kan vise
udviklingen af den gode sagsbehandling i ydelsesenhederne på
både kontroltrin 1 og 2.
1) http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_76744/cf_202/Faglig_vejledning.PDF
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0007.png
02/ Metode
Effektrapport 2017
7
følge, hvilke veje der fører til, at der opstår en konkret mistanke om
snyd med ydelser. Kommunerne registrerer tillige, om der er sendt
oplysninger til andre myndigheder på baggrund af den kommunale
kontrolsag.
Det betyder, at kommunerne rapporterer, at Den Fælles Dataenhed
som kanal giver 5.286 sager, hvoraf en stor andel udtages og lukkes
kort efter og derfor ikke bliver til egentlige kontrolsager. Den Fælles
Dataenhed opgør antallet af kontrolsager til 2.489 sager.
De to forskellige måder at opgøre sagsantallet på har ikke tidligere
givet anledning til betydelige forskelle i opgørelsen af det samlede
provenu. Der er ved denne måling dog tale om en betydelig forskel
i det registrerede provenu hos Den Fælles Dataenhed og kommu-
nernes registreringer, som tyder på, at der fremover skal findes en
måde at foretage opgørelsen på. Det kan f.eks. ske ved, at data blot
hentes fra Den Fælles Dataenhed, så kommunerne ikke skal regi-
strere det både hos DFD og til KL.
Den Fælles Dataenheds 2.489 sager udgør en delmængde af KL’s
samlede sagsantal fra Den Fælles Dataenhed som kanal. Registre-
ringen af kommunernes kontrolindsats viser dermed, at der foregår
et bagvedliggende kontrolarbejde i vurderingen af sagernes om-
stændigheder. Det er på baggrund af denne indledende indsats, at
de kontrolsager, der giver provenu, oprettes, hvorfor dette arbejde
er relevant at medregne i opgørelsen af effekten af kommunernes
kontrolarbejde.
2.3 Data fra kommunerne
I alt har 93 kommuner indsendt data til KL. Til sammenligning ind-
sendte 88 kommuner data til KL ved målingen for 1. halvår 2017 og
91 ved målingen for hele 2016. Det er vurderingen, at de 93 kom-
muner som udgør 95% af alle kommuner, er repræsentative for det
kommunale arbejde med sager på kontroltrin 3. På den samlede ef-
fekt er beløbet omregnet til at udgøre alle landets kommuner.
Der har, efter at kommunerne har indsendt data, været foretaget
en grundig gennemgang af materialet for at sikre datakvaliteten.
De indsendte data er bl.a. blevet vurderet i forhold til den enkelte
kommunes befolkningstal og sociale profil, og på den måde har det
været muligt at finde registreringer, som beroede på fejlindtastnin-
ger eller misforståelser.
2.4 Kommunernes og Den fælles Dataenheds opgørel-
sesmetode
I dataindsamlingen har kommunerne til KL indberettet det antal
sager, de løfter. Tallet viser med andre ord antallet af sager, hvor der
er foretaget et arbejde med at vurdere og visitere sagen, hvilket
i nogle tilfælde fører til oprettelse af en kontrolsag og i andre til-
fælde, at sagen bliver henlagt. Til sammenligning opgør Den Fælles
Dataenhed det antal sager, hvor der oprettes en egentlig kontrol-
sag. Det samlede antal sager bliver derfor mindre i deres opgørelse.
2.5 Kvalitetssikring af data
Data kvalificeres gennem direkte dialog med kommunerne. Brut-
toresultaterne præsenteres for kommunerne på to netværksmøder
for kontrolmedarbejderne, hvor i alt 73 kommuner er repræsen-
teret. Endelig har kommunerne fået en overordnet præsentation
af resultatet af effektmålingen på de ERFA-møder, som KL i samar-
Tabel 1 - Oversigt over Kommunernes og Den Fælles Dataenheds opgørelse over registersamkørte sager
Data fra
Samlet antal register-
samkøringssager der er
vurderet af kommunerne*
5.286
NA
Antal afsluttede
kontrolsager
Samlet provenu,
kr. 1000
Provenu pr. sag,
kr. 1000
Hitrate
Kommunerne
DFD
NA
2,489
51.229
68.474
9,7
27.5
*Både sager der vurderes, visiteres, og efterfølgende henlægges, samt sager, der fører til egentlige kontrolsager.
Tallene i tabellen er reelle tal for 1. halvår 2017, og er ikke ganget op til hel-årseffekt.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0008.png
8
02/ Metode
Effektrapport 2017
bejde med Udbetaling Danmark afholder i Udbetaling Danmarks
centre. Kommunernes tilbagemeldinger sikrer en underbygning af
resultaterne, samtidig med at der er blevet taget højde for kommu-
nernes tilbagemeldinger i rapporten.
Antallet af registreringer under kategorien Andet på ydelsestyper
ligger ret stabilt. Det faktiske antal af sager under Andet ligger en
smule lavere for 2017 end for 2016. KL er fortsat i tæt dialog med
kommunerne for at sikre en korrekt registrering.
leres to piloter: én på at fange data på ansøgningstidspunktet og én
på den løbende sagsopfølgning.
Alle piloter opbygges individuelt, og derefter testes de af i pilot-
kommunerne. Når metoden er færdigudviklet, bliver det frigivet,
således at alle kommuner har mulighed for at benytte sig af meto-
derne i deres sagsbehandling.
Det betyder, at metoden til at registrere effekten deraf stiller krav
om en automatisk dataopsamling, da det ellers bliver en alt for res-
sourcekrævende opgave. Derfor er der i forbindelse med udvikling
af metoden, taget stilling til, hvorvidt der i pilotforløbene kan tages
udgangspunkt i de data, der bliver til rådighed i forbindelse med
kommunernes nye ydelsessystemer.
Da Økonomiaftalen lyder på at der skal ske effektmålinger i 2018,
er det ikke muligt at vente på udvikling af de nye ydelsessystemer.
I stedet bliver Den Fælles Dataenhed den kanal der anvendes til at
opsamle effektmålinger på trin 1 og 2 på den konkrete sagsbehand-
ling, da en manuel registrering af ansøgningstidspunktet og 3 må-
neders opfølgning på hver af de ca. 200.00 kontanthjælpsager og
ca. 700.000 sygedagpengesager.
2.6 Indsatsen i kontrolenhederne
De data, som indgår i denne rapport, er ikke fuldt dækkende for
kontrolenhedernes indsats. En del af deres arbejde er også at løfte
sager for Udbetaling Danmark (§11-sager), samtidig med at kon-
trolenhederne også mange steder er ansvarlige for en del af de
forebyggende aktiviteter, som iværksættes internt i kommunerne.
Det vil fx ofte være kontrolmedarbejderne, der underviser deres
kolleger i ydelsesenhederne i, hvad man skal være særligt opmærk-
som på i forhold til tildeling af ydelser og den opfølgende sagsbe-
handling. I visse kontrolenheder håndteres desuden særlige typer
af adviser, som rent registreringsmæssigt er en sag på kontroltrin 2
(den løbende sagsopfølgning), men som alligevel giver store regu-
leringer for kommunen.
Tidsplan for effektmålinger på piloterne
2.7 Effektmål på kontroltrin 1 og 2
I Økonomiaftalen for 2018 indgik KL og regeringen aftale om at
igangsætte effektmålinger af kommunernes kontrolindsats på trin
1 og 2 ift. kontanthjælp, sygedagpenge og økonomisk friplads. Der-
for har KL igangsat et projekt for at identificere egnede indikatorer
for effekten af kontrolindsatsen og efterfølgende igangsætte ef-
fektmåling på kontroltrin 1 og 2.
På Kontrolområdet er der 22.000 sager årligt, mens omfanget af
ansøgninger på kontanthjælp og sygedagpenge udgør hhv. 200.000
og 600.000 sager årligt. Den løbende sagsopfølgning på kontant-
hjælp sker ved, at de 200.000 sager gennemgås i alt fire gange årligt.
Omfanget af sager er således langt større end på kontrolområdet,
så det kræver en anden tilgang til registrering end, det der i dag sker
på kontroltrin 3.
I efteråret 2017 blev der gennemført en foranalyse med det formål
at udvikle en ny metode til at synliggøre kontroller på trin 1 og 2,
og i øvrigt understøtte den løbende kommunale sagsbehandling. I
forbindelse med foranalysen er der blevet anvendt en eksplorativ
metode, hvor der har været foretaget en række kommunebesøg.
Resultaterne af foranalysen viste ikke overraskende, at selve sags-
behandlingen af de tre ydelser er meget forskellig grundet ydelser-
nes forskellighed, ligesom der er nogen forskel i systemunderstøt-
telse, herunder forskel på hvor automatiserede processerne er for
de tre ydelser.
Derfor opdeles den enkelte ydelsestype samt hvert kontroltrinene i
selvstændige delprojekter. Således at der for hver ydelsestype etab-
Der leveres effektmålinger på piloterne på kontroltrin 1 og 2 i takt
med, at de udvikles. Det betyder i praksis, at der i første omgang le-
veres effektmålinger på pilotprojekt 1: kontanthjælp på kontroltrin
2 (de foreløbige resultater præsenteres i afsnit 7.2).
På pilotprojekt 2 forventes det, at projektet kommer i testfase i ef-
teråret 2018. Tilsvarende processer er igangsat på sygedagpenge
trin 1 og 2 (projekt 3-4). Projekterne på økonomisk friplads (projekt
5-6) forventes igangsat i 2019.
Tidsplanen er illustrereret i nedenstående tabel 8:
Tabel 2 - Tidsplan for effektmålinger på kontroltrin 1 og 2
Første
effektmålings-
resultater
Marts 2018
Oktober 2018
Oktober 2018
Oktober 2018
Oktober 2019
Oktober 2019
Projekter
Projekt 1: §10
Projekt 2
Projekt 3
Projekt 4
Projekt 5
Projekt 6
Ydelser/kontroltrin
Kontanthjælp K2
Kontanthjælp K1
Sygedagpenge K2
Sygedagpenge K1
Økonomisk friplads K2
Økonomisk friplads K1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
03/ De overordnede resultater af kommunernes effekstmåling
Effektrapport 2017
9
03/
DE OVERORDNEDE
RESULTATER AF
KOMMUNERNES
EFFEKTMÅLING
3.1. Effektmålingen 2017
De deltagende kommuner har i hele 2017 behandlet 22.503 sager.
Dette er en stigning på omtrent 2.100 sager i forhold til 2016. De
samlede resultater for 2017 forklarer denne bevægelse med, at der
løftes ca. 1.200 flere sager, der er startet internt i kommunen, lige-
som der er en stigning på knap 900 sager fra Den Fælles Dataenhed
(læs mere herom i afsnit 4).
Effekten af kommunernes kontrolsager udgør samlet set en frem-
adrettet besparelse på 258 mio. kr. og et tilbagebetalingskrav på 67
mio. kr. Begge disse tal er større end den tilsvarende tal fra 2016.
Den samlede effekt er således 325 mio. kr. for 2017. I 2016 udgjor-
de den samlede effekt 312 mio. kr., og de ekstra sager giver altså
anledning til en forøgelse af effekten af det samlede resultat på 4%
fra 2016 til 2017.
Opgjort til landstal for alle 98 kommuner bliver den samlede effekt
333 mio. kr. sammenlignet med de 323 mio. kr. i 2016. Det indikerer,
at indsatsen forbedres løbende.
Når analyseresultaterne for år 2016 og år 2017 sammenstilles,
fremgår det, at de overordnede tendenser er de samme og viser
en fortsat positiv udvikling i antal behandlede kontrolsager. Særligt
skal det bemærkes, at de registersamkørte sager for alvor har vun-
det indpas i kontrolarbejdet, idet de nu udgør mere end ¼ af alle
sagerne.
Lokalkendskab og et velfungerende samarbejde internt
i kommunen er afgørende for en effektiv kommunal kon-
trolindsats. Det ses ved, at 48% af sagerne opstår i kommu-
nen (enten fra kontrolenheden selv eller fra andre fagfor-
valtninger/institutioner). I 2016 var denne andel 42%. Disse
sager tegner sig for 62% af den samlede effekt, som viser et
lille fald i forhold til målingen for hele 2016, hvor den sam-
lede effekt udgjorde 66%. Dette kan forklares ved, at sager-
ne fra Den Fælles Dataenhed har en højere hitrate end tid-
ligere, og det påvirker det samlede billede på trods af, at
kommunerne samlet set tager flere sager.
Der er sket en stigning i antallet af de registersamkørte
sager fra Den Fælles Dataenhed. De udgør nu 26% af kon-
trolsagerne, i 2016 lå tallet på 22%. Hitraten øges løbende,
og der er sket en stigning på 5 procentpoint fra 9% i 2016 til
14% i 2017.
Der er fortsat et stort potentiale i et tættere samarbejde
mellem kommunerne og SKAT, politiet og STAR. Der er
meget få sager fra disse myndigheder, men sagerne er
gode og giver store afledte besparelser i kommunerne. Sa-
gerne fra hhv. politi, SKAT og STAR udgør hver ca. 1%, hvilket
er et fald fra 2% i 2016.
Fordelingen af sagsmængden tegner sig således: kontant-
hjælpsområdet (42%), økonomisk friplads (20%) og syge-
dagpenge (8%).
For hele 2017 har der i 3.563 sager været en fremadrettet bespa-
relse. Tilsvarende har der været et tilbagebetalingskrav i 3.153 sager.
Generelt er der enten registreret et tilbagebetalingskrav eller frem-
adrettet besparelse i 25% af de registrerede sager. Dette ligger ca.
2,5 procentpoint lavere end det tilsvarende tal fra 2016, men idet
den samlede sagsmængde samtidigt er steget, er effekten af kon-
trolindsatsen for hele 2017 højere end den var i 2016.
De indledende resultater fra analysen af kommunernes arbejde på
kontroltrin 3 viser således en generelt øget indsats sammenlignet
med resultaterne for 2016. Kommunerne behandler flere sager,
og effekten heraf er større. Dette er på trods af, at andelen af sager,
hvor der findes en effekt, er en anelse mindre end det var tilfældet
i 2016.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0010.png
10
03/ De overordnede resultater af kommunernes effekstmåling
Effektrapport 2017
Disse sammenhænge sammenfattes i nedenstående tabel 1:
Tabel 3 - Overordnede resultater af analysen
Overordnede resultater
Antal unikke sager
Antal sager i alt
Fremadrettet besparelse
Tilbagebetalingskrav
Effekt i alt
Effekt på årsbasis omregnet til alle landets kommuner
Antal sager med fremadrettet besparelse
Antal sager med tilbagebetalingskrav
Antal sager med enten fremadrettet besparelse eller tilbagebetalingskrav
Fremadrettet besparelse pr. sag med besparelse
Tilbagebetalingskrav pr. sag med tilbagebetalingskrav
2017
20.510 stk.
22.503 stk.
258 mio. kr.
67 mio. kr.
325 mio.kr.
333 mio. kr.
3.563 stk.
3.153 stk.
5.714 stk
72.362 kr.
21.369 kr.
2016
18.293 stk.
20.344 stk.
247 mio. kr.
64 mio. kr.
312 mio. kr.
323 mio. kr.
3.443 stk.
3.061 stk.
5.625 stk.
71.796 kr.
20.955 kr.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0011.png
04/ Kommunernes samarbejder med interne og eksterne myndigheder
Effektrapport 2017
11
04/
KOMMUNERNES
SAMARBEJDER MED
INTERNE OG EKSTERNE
MYNDIGHEDER
4.1. Samlet overblik over kanalerne
Nedenstående tabel 2 giver et overblik over de kanaler, som har
ført til, at kommunernes kontrolsager er blevet rejst. Tabellen viser
det samlede tilba-gebetalingskrav og den samlede fremadrettede
besparelse opnået fra hver kanal. Derudover fremgår det af tabel-
len, hvor stor en hitrate kanalerne har – dvs. andelen af sagerne fra
kanalen, der har effekt – samt hver kanals gen-nemsnitlige effekt pr.
kanal.
Tabel 4 - Kanaler der leverer sager til kommunerne
Kanal
Andel
af sager
Antal
sager
Samlet tilbage-
betalingskrav
(1.000 kr.)
20.661
13.164
1.641
466
35.932
2.891
9.548
229
4.813
1.489
2.519
5.477
2.043
1.413
745
67.100
325 mio. kr.
62 %
Samlet fremad-
rettet besparelse
(1.000 kr.)
88.723
46.348
22.800
8.015
165.885
2.583
41.681
2.455
20.950
4.250
3.692
2.829
36
8.950
3.744
257.055
Hitrate
Gns. tilbage-
betalingskrav
pr. sag
4.630
4.437
867
1.203
3.701
3.449
1.806
1.745
1.670
3.470
10.366
29.057
38.827
4.419
2.771
3.297
Gns. fremadret-
tede besparelse
pr. sag i kr.
19.884
15.623
12.047
20.660
17.085
3.081
7.885
18.738
7.268
9.903
15.193
15.008
687
27.998
13.919
12.632
Internt i kommunen
(fra anden forvaltning)
Egen drift (kontrolenhed)
Projekter
Virksomhedsbesøg
Sager igangsat i kommunen
Udbetaling Danmark
Den Fælles Dataenhed
Kampagne
Anonyme anmeldelser
Navngiven anmelder
Politi
SKAT
STAR
Andet
Anden kommune
Sum
Samlet effekt i alt
Sager igangsat i kommunen
udgør % af samlet
økonomisk effekt
22%
15%
9%
2%
48%
4%
26%
1%
14%
2%
1%
1%
0,3%
2%
1%
100%
4.462
2.967
1.893
388
9.709
838
5.286
131
2.882
429
243
189
53
320
269
20.349
40%
50%
27%
18%
40%
10%
14%
29%
17%
16%
36%
40%
89%
80%
15%
28%
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0012.png
12
04/ Kommunernes samarbejder med interne og eksterne myndigheder
Effektrapport 2017
Figur 1 - Kanaler der leverer sager til kommunerne (%)
60%
2016
50%
42
40%
30%
22
20%
10%
0%
Sager igangsat
i kommunen
EUdbetaling
Danmark
Den Fælles
Dataenhed
Kanpagne
6
18
14
3
Anonyme
anmeldelser
2
2
Politi
2
SKAT
2
Andet
26
48
2017
4
4
1
1
1
1
0,3
STAR
2
1
1
Navngiven
anmelder
Jævnfør tabel 2 resulterer følgende tre kanaler i flest sager:
1. Sager igangsat i kommunen (48%)
Næsten halvdelen af alle sager er igangsat på kommuner-
nes eget initiativ. Sager fra de interne kanaler påbegyndes
enten i kontrolenhederne, via projekter, på baggrund af virk-
somhedsbesøg eller som følge af henvendelser fra andre
forvaltninger internt i kommunen. De sager der igangsættes
af kontrolenhederne har en hitrate på 50% og udgør den
højeste hitrate af alle de interne kanaler. Sammenlignet
med 2016 er dette en forøgelse på 6 procentpoint, hvilket
vidner om en styrkelse af samarbejdet kommunernes in-
terne kanaler imellem. Samlet har sagerne igangsat i kom-
munen en høj hitrate på 40%.
2. Den Fælles Dataenhed (26%)
DFD er den eksterne kanal, der leverer flest sager. 26% af sa-
gerne kom fra DFD i 2017 sammenlignet med 22% i 2016.
Sagerne har en hitrate på 14%.
3. Anonyme anmeldelser (14%)
Er udtryk for anmeldelser der fx kan være modtaget via
kommunens Snyd-knap. Der er færre anonyme anmeldelser
i 2017 end i 2016, hvor andelen var 18%.
Sagstallet fra DFD er steget løbende i både sagsandel og hitrate.
Således gjorde sagsandelen 22% for hele 2016 og nu 26% for hele
2017.
Der har i løbet af 2016 været gennemført en række informations-
og ERFA-møder med deltagelse af Udbetaling Danmark, DFD, kom-
munerne og KL, og det arbejde er fortsat i 2017. Udviklingen viser
en modning af samarbejdet, hvormed DFD løbende er blevet den
vigtigste eksterne samarbejdspartner for kommunerne.
Der er en løbende og tæt dialog mellem DFD og kommunerne, bl.a.
er der formaliserede tilbagemeldinger på arbejdet med de register-
samkørte sager. Ligeledes er der indledt samarbejde om at register-
samkøre data på ansøgningstidspunktet og i den løbende sagsbe-
handling, og der er et uudnyttet potentiale i dette.
Virksomhedsbesøg er stadig en interessant kanal. Kanalen giver få
sager (2% af sagerne), men disse har fortsat en høj gennemsnitlig
fremadrettet besparelse på 20.660,- kr. pr. sag og en hitrate på 18%.
Denne udvikling er i tråd med resultaterne fra 2016. Dog er hitraten
faldet fra 29% i 2016 til 18% i 2017. Der kan være mange forklarin-
ger på dette, men kommunerne målretter typisk indsatsen mod
virksomheder i en bestem branche i en periode, så en forklaring
kunne være at der besøgt virksomheder i brancher som snyder
mindre
Den interne kanal, som giver det største tilbagebetalingskrav og
den største fremadrettede besparelse er fra anden forvaltning in-
ternt i kommunen. Dette svarer til tendensen fra 2016.
Ligeledes i tråd med analysen fra 2016 kommer få sager fra de
andre offentlige myndigheder Politi, SKAT og STAR (tilsammen 2,3%
af det samlede antal sager). Niveauet er faldet fra 2% til 1% af sa-
gerne, der kommer fra de øvrige offentlige myndigheder. Det en
beklagelig tendens, at samarbejdet med de øvrige offentlige myn-
digheder løbende forringes, fremfor det modsatte, eftersom disse
sager har relativt høj hitrate og gennemsnitligt højt provenu.
4.1.1. Det interne samarbejde i kommunerne
I 2017 viser registreringerne, at samarbejdet på tværs af kommunen
er blevet endnu tættere, og at det interne samarbejde fortsat udgør
en væsentlig del af en effektiv kontrolindsats: kommunen som
kanal spiller fortsat en afgørende rolle i arbejdet med at reducere
fejludbetalinger og snyd. Dog er den samlede andel af den økono-
miske effekt fra sager igangsat internt i kommunen faldet fra 66%
Anden
kommune
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0013.png
04/ Kommunernes samarbejder med interne og eksterne myndigheder
Effektrapport 2017
13
i 2016 til 62% i 2017. Dette er imidlertid stadig en betydelig andel.
Kommunernes gode lokalkendskab og tætte samarbejde på tværs
af interne forvaltninger er derfor fortsat afgørende for det samlede
antal af sager, og dermed for størrelsen på den samlede effekt af
kommunernes kontrolarbejde.
Mange kontrolenheder har derfor fokus på at styrke det gode sam-
arbejde internt i kommunen, fx gennem undervisning af kollegaer.
Undervisningen omhandler primært, hvad kollegerne skal være
opmærksomme på for at være med til at yde en tidlig indsats mod
fejludbetalinger og snyd.
Den ydelse som oftest stoppes eller reguleres som følge af “undrin-
ger” fra egen kommune er kontanthjælp. Denne ydelse udgør 34%
af den samlede kommunale effekt. Ofte er det sager, der vedrører
ukorrekte bopælsforhold. Dette understreger atter vigtigheden af
et godt internt samarbejde mellem kontrolenheden, ydelsesafde-
ling og folkeregister for at yde en målrettet indsats mod fx fædre-
hoteller eller borgere på ukendt adresse.
Det er en del af kontrolenhedernes opgave at sagsoplyse på
vegne af Udbetaling Danmark på de ydelser, som Udbetaling Dan-
mark er ansvarlige for (§11-sager). Årsagen til faldet i videresendte
sager til Udbetaling Danmark kan derfor også tilskrives, at der er
kommet færre anmodninger om at sagsoplyse for Udbetaling
Danmark.
Det fremgår af tabellen, at videresendelse af “undringer” til de øv-
rige myndigheder fortsat er meget begrænset – 2,6% af sagerne
videresendes samlet til SU, Politi, STAR og SKAT. I 2016 blev 2,4 % af
sagerne videresendt til SKAT alene. Forskellen i det faktiske antal
sager sendt til SKAT er imidlertid ikke meget stor, idet kommunerne
som nævnt behandler flere sager i 2017 (398 sager er videresendt
til SKAT i 2017 imod 493 sager i 2016).
Tabel 5 - Antal sager kommunerne videresender til andre
myndigheder
Videresendelse af sager
til anden myndighed
Afsluttes i egen kommuner,
videresendes ikke
Udbetaling Danmark
SKAT
Anden myndighed
Anden kommune
SU
Politi
STAR
Antal
sager
18.079
1.636
398
63
175
58
51
44
Andel i
procent
88,2 %
8,0 %
1,9 %
0,3 %
0,9 %
0,3 %
0,2 %
0,2 %
4.1.2. Kommunernes videresendelse af sager til andre
myndigheder
Nedenstående tabel 3 viser, at ca. 88% af alle afsluttede sager bli-
ver afsluttet i egen kommune, uden at der videresendes sager til
andre myndigheder. Dette tal var ca. 79% i 2016, hvilket styrker den
førnævnte pointe om den fortsatte vigtighed af det interne samar-
bejde i kommunen.
Udbetaling Danmark (UDK) er stadig den største samarbejdspart-
ner, hvortil kommunerne i 2017 videresendte 1.636 sager svarende
til 8% af det samlede sagsantal. I 2016 sendte kommunerne 3.163
sager til UDK, hvilket vil sige, at antallet af videresendte sager hertil
er faldet med 48%. At færre sager videresendes er imidlertid en lo-
gisk konsekvens af, at flere sager afsluttes internt i kommunerne.
Figur 2 - Udviklingen fra år 2016 til år 2017 i sager som kommunerne videresender (%)
100%
90%
79,2
88,2
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
2,4
1,9
8,0
0,7
0,3
1,0
0,9
10%
0%
Afsluttes i egen
kommune
videresendes ikke
15,5
Udbetaling
Danmark
SKAT
Anden
myndighed
Anden
kommune
0,4
0,3
SU
Politi
0,4
0,2
Andel sager 2016
Andel sager 2017
0,2
0,2
STAR
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0014.png
14
05/ Analyser på ydelsestype
Effektrapport 2017
05/
ANALYSER PÅ
YDELSESTYPER
Nedenfor analyseres resultaterne af kontrolindsatsen på de tre
store kommunale ydelsestyper: kontanthjælp, sygedagpenge og
økonomisk Friplads. Desuden gennemgås hvilke ydelsesområder,
der giver de bedste sager, herunder tilbagebetalingskrav og fremti-
dig besparelse.
understøtte sagsbehandlingen på ansøgningstidspunktet og i den
løbende sagsbehandling. Listen er tilgængelig på KL’s hjemmeside
for kontrol med sociale ydelser
2
.
For mange kommuner vil der være et uudnyttet potentiale i at styr-
ke kontrollen og samarbejdet med jobcenteret på sygedagpenge.
KL har til det formål udarbejdet inspiration til gennemførsel af virk-
somhedskontroller til at understøtte kontrollen på dette område,
som er tilgængelig på KL hjemmeside vedr. effektmåling.
På økonomisk friplads ligger antallet af kontrolsager i 2017 på
samme niveau som i 2016. Dog er der sket et fald af sager, som
giver en effekt, fra 2016 til 2017. Således var der i 2016 39% af sa-
gerne, der havde en effekt, mens det er faldet til 33% i 2017.
Forklaringen skal muligvis findes i, at det blev skrevet ind i dagtil-
budsloven gældende fra 2016, at der sker automatisk regulering af
økonomisk friplads ved hjælp af E-indkomstregistret. Det kan være
et udtryk for, at den løbende regulering virker, og det betyder, at det
generelt er blevet sværere at snyde med denne ydelse. Dertil kom-
mer, at der tidligere har været en generel udfordring med at løfte
de såkaldte enligsager, hvortil økonomisk friplads er en ydelse, der
oftest modtages af enlige.
Det kan samlet set betyde, at kontrolarbejde vedrørende Økono-
misk Friplads i højere grad søges løftet via registersamkøring. Såle-
des at sagerne på økonomisk friplads i høj grad rejses på baggrund
af et udtræk fra Den Fælles Dataenhed.
5.1. Kommunernes kontrol med de kommunale
ydelsestyper
Af tabel 4 nedenfor fremgår det, at kontanthjælpssagerne udgør
den største andel med 42% i 2017. I 36% af disse sager er der regi-
streret en effekt. Sygedagpenge udgør 8% og økonomisk friplads
20%. Disse tal stemmer godt overens med resultaterne fra 2016.
For kontrolsager vedrørende kontanthjælp er der sket en stigning
både i andelen af sager, og i andelen af sager med effekt. Således
er der en stigning i andelen af det samlede antal sager på kontant-
hjælp fra 35% i 2016 til 42% i 2017, mens andelen af sager med
effekt er steget fra 34% i 2016 til 36% i 2017. Dog skal det siges, at
opgørelselsmetoden har ændret sig en anelse fra 2016 til 2017, idet
man i 2017 har forsøgt at opdele de forskellige ydelser under kon-
tanthjælpshatten, så fordelingen blev mere tydeligt. Derfor har man
også måtte lægge det hele sammen for at kunne drage samligning
med 2016 tallene.
Særligt gælder der for kontanthjælp, at mange borgere, der mod-
tager denne ydelse, får den over en længere periode. Nogle gange
igennem en årrække, i modsætning til både sygedagpenge og øko-
nomisk friplads, som oftest kun udbetales i en begrænset periode.
KL har udarbejdet en liste over indikatorer på kontanthjælp for at
Tabel 6 - Overblik over de kommunale ydelsestyper
Ydelsestype
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk Friplads
Andel af
alle sager 2016
35%
9%
23%
Andel af sager
med effekt 2016
34%
32%
39%
Andel af
alle sager 2017
42%
8%
20%
Andel af sager
med effekt 2017
36%
31%
32%
2) http://www.kl.dk/Okonomi-og-administration/Administration-og-digitalisering/God-borgerservice-efter-UDK/
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0015.png
05/ Analyser på ydelsestype
Effektrapport 2017
15
Figur 3 - Udviklingen fra 2016 til 2017 i sager som kommunerne videresender (%)
45%
42,0
35,0
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
23,0
20,0
9,0
2,0
2,0
5%
0%
Kontanthjælp
8,0
1,0
1,0
1,0
Sygedagpenge
Økonomisk
friplads
Alt under LAS
Alt under LAB
Alt under SEL
0,3
Andel af alle sager 2016
Andel af sager 2017
5.2. Effekten opgjort på ydelsestyper
Nedenstående tabel 6 viser sammenhængen mellem effekt og de
forskellige ydelsestyper.
Som tabellen viser, er det fortsat primært de tre store ydelsestyper
kontanthjælp, økonomisk friplads og sygedagpenge, som der regi-
streres i effektmålingen.
Tabel 7 - Overblik i kr. for de tre største ydelsestyper
Ydelsestype
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk Friplads
Gns. tilbagebetalingskrav
pr. sag m. effekt kr.
13.300
13.970
4.253
Gns. fremadrettet besparelse
pr. sag m. effekt kr.
49.574
87.608
19.231
18,0
Andet
19,0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0016.png
16
05/ Analyser på ydelsestype
Effektrapport 2017
Ydelsestype
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk Friplads
Gns. tilbagebetalingskrav
pr. sag m. effekt kr.
12.674
11.213
3.936
Gns. fremadrettet besparelse
pr. sag m. effekt kr.
51.103
89.761
26.489
Med afsæt i de nedenstående data viser det et par meget interes-
sante nedslag, fx integrationsydelse, som udgør 2% af sagerne og
har en effekt på 16 mio. kr.
Tabel 8 - Effekten fordelt på ydelsestyper
Ydelsestype
Antal
sager
7.683
3.900
4.134
1.710
501
278
70
554
391
354
501
49
211
130
Andel af alle
sager %
38%
19%
20%
8%
2%
1%
0,3%
3%
2%
2%
2%
0,2%
1%
1%
Udgør andel af
tilbagebetalings
kravet %
52%
9%
8%
11%
4%
3%
1%
2%
1%
1%
3%
1%
3%
2%
Udgør andel af den
fremadrettede
besparelse %
49%
4%
10%
18%
2%
3%
1%
1%
1%
2%
5%
0,5%
3%
1%
Effekt
mio. kr.
162
17
31
54
7
10
2
5
4
5
16
2
8
4
Kontanthjælp
Andet
Økonomisk friplads
Sygedagpenge
Andet under LAS
Andet under LAB
Andet under SEL
Førtidspension
Pension
Boligstøtte
Integrationsydelse
Ledighedsydelse
Ressourceforløbsydelse
Fleksjobydelse
Figur 4 - Udviklingen fra 2016 til 2017 i sager som kommunerne videresender (mio. kr.)
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Kontanthjælp
Økonomisk friplads
Sygedagpenge
32
31
62
54
167
192
26
15
10
7
Alt under LAS
Alt under LAB
7
Alt under SEL
2
Andet
2016
2017
17
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
06/ Hvordan bliver der snydt – analyse af sagstyper)
Effektrapport 2017r
17
06/
HVORDAN BLIVER
DER SNYDT
– ANALYSE AF SAGSTYPER
På nedenstående tabel 7 ses hvordan sagerne fordeler sig inden
for de enkelte sagstyper og dermed hvilke snydmønstre, der er
registreret på. Desuden viser tabel 7, hvordan de efterfølgende
reguleringer gennemsnitligt fordeler sig på sager, hvor der er et til-
bagebetalingskrav og/eller en fremadrettet besparelse. Dermed er
sager, der er henlagt uden provenu ikke medtaget i gennemsnitsbe-
regningerne i tabellen.
Tabellen viser desuden fordelingen på de forskellige snydmønstre
for de sager, der har resulteret i en regulering. I alt resulterer 4.415
sager i et tilbagebetalingskrav og 4.358 sager i en fremadrettet be-
sparelse.
Når tallene for 2017 sammenholdes med 2016 tegner der sig et
næsten uændret resultat. Der er dog en generel fremgang på sager,
der registreres som beskæftigelsesforhold samt et fald på sager, der
registreres som enligforhold.
Af tabellen ses også, at sagsantallet inden for hver kategori ikke
nødvendigvis er en indikator for, hvor mange sager, der resulterer i
et tilbagebetalingskrav og fremtidig besparelse. Fx udgør enligsager
22% af det samlede sagsantal, men da de er svære at løfte er det
kun få af sagerne, der afsluttes med et tilbagebetalingskrav eller en
fremadrettet besparelse.
På enligsager udgør det gennemsnitlige tilbagebetalingskrav 7.721,-
kr. pr. sag, og den fremadrettede besparelse udgør i gennemsnit
32.478,- kr. pr. sag. Den samlede effekt udgør 36 mio. kr. Vurderin-
gen af hvorvidt en borger er enlig afhænger af andet end blot bo-
pælsregistreringen, og dermed kan det være svært at påvise, om en
borger skal modtage ydelser som enlig eller samlevende.
nemsnitlige tilbagebetalingskrav udgør 8.558,- kr. pr. sag. Den gen-
nemsnitlige fremadrettede besparelse udgør 60.873,- kr. pr. sag, og
samlet set udgør Bopælsforhold en samlet effekt på 67 mio. kr.
En anden meget væsentlig sagstype er Beskæftigelsesforhold, som
udgør 23% af sagerne. Her er der 1.254 sager med et tilbagebeta-
lingskrav og de giver i gennemsnit en effekt på 16.073,- kr. pr. sag.
Der er 1.093 sager med en fremadrettet besparelse, hvor denne
udgør en fremadrettede besparelse på 82.089,- kr. pr. sag. Den sam-
lede effekt udgør 109,9 mio. kr. og er dermed den sagstype, der
udgør den højeste andel af effekten.
Udlandsforhold udgør blot 7% af de samlede sager, hvilket er en
tilbagegang fra 9% i 2016. Dog har de gennemsnitligt 31.635,- kr.
i tilbagebetalingskrav pr. sag, hvilket er en væsentlig forøgelse fra
2016. Den fremadrettede besparelse udgør 59.332,- kr. Det udgør
en samlet effekt på 36,4 mio. kr. I disse sager spiller kommunens
folkeregister en stor rolle, og der er, som tallene viser, en forholds-
mæssig stor besparelse og et stort tilbagebetalingskrav ved at løfte
disse sager.
Sager om indkomst/formue udgør 19% af sagerne. Der er 18.064,-
kr. i gennemsnitlig tilbagebetalingskrav og 66.324,- kr. i gennemsnit-
ligt fremadrettet besparelse. Dette giver en samlet effekt på 60,9
mio. kr.
At tilbagebetalingskravene er så store på dette område kan skyldes,
at der fx ikke er oplyst om arv eller indtægter. Disse sager vil typisk
blive løftet i forbindelse med, at der findes dokumentation, der kan
underbygge sagen. Hermed er muligheden for at rette et tilbagebe-
talingskrav mod borgeren langt bedre, end det fx er i enligsager.
Det overvejes, hvordan disse sagstyper kan understøttes gennem
registersamkøringer. Således arbejdes der i regi af Den Fællesoffent-
lige Styregruppe for Fejludbetalinger og Kontrol (SFK) for at ana-
lysere mulighederne for tilvejebringelse af hyppigere formuedata
bl.a. fra banker og pengeinstitutter.
Bopælsforhold
udgør 25% af sagstyperne og er dermed den sags-
type, der er årsag til igangsættelse af den største andel af sagerne.
Som det fremgår af tabel 7, fører langt de fleste sager til, at der blot
sker et ydelsesstop, idet det sker i 1.032 af sagerne, hvorimod at
der kun stilles krav om tilbagebetaling i 504 af sagerne. Det gen-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0018.png
18
06/ Hvordan bliver der snydt – analyse af sagstyper)
Effektrapport 2017r
Tabel 9 - Overblik over sagstyper og andele af sager
Sagstype
Andel af
sager
I procent
Enligforhold
Indkomst/formueforhold
Bopælsforhold
Beskæftigelsesforhold
Udlandsforhold
Andet
Sum
22%
19%
25%
23%
7%
5%
100%
Samlede andel af
tilbagebetalingskravne
Antal
sager
682
1.128
504
1.254
356
491
4.415
Mio.
Kr.
5,3
20,4
4,3
20,2
11,3
6
67,4
Gennemsnit
pr. sag
7.721
18.064
8.558
16.073
31.635
12.224
-
Antal
sager
946
611
1.032
1.093
424
252
4.358
Samlede andel af den
fremadrettede besparelse
Mio.
Kr.
30,7
40,5
62,8
89,7
25,2
8,9
257,8
Gennemsnit
pr. sag
32.478
66.324
60.873
82.089
59.332
35.219
-
Samlet
effekt
36
60,9
67,1
109,9
36,4
14,9
325
Figur 5 - Udviklingen fra år 2016 til år 2017 fordelt op sagstyper (%)
30%
26
25
25%
20%
15%
10%
5%
0%
28
22
20
19
15
23
9
7
Enligforhold
Indkomst/
formueforhold
Bopælskommune
Beskæftigelses-
forhold
Udlandsforhold
2016
2017
3
Andet
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
07 / Effektmåling på kontroltrin 1 og 2
Effektrapport 2017
19
07/
EFFEKTMÅLING PÅ
KONTROLTRIN 1 OG 2
Som led i Økonomiaftalen for 2018 har KL igangsat et projekt for at
identificere egnede indikatorer for effekten af kontrolindsatsen og
efterfølgende igangsætte effektmåling på kontroltrin 1 og 2.
Filosofien bag piloterne er at tage registersamkøringen i brug på
trin 1 og 2 og måle effekten deraf. Det bemærkes, at metoden un-
derstøtter den løbende kommunale sagsbehandling i form af for-
enklede arbejdsgange mv.
Hermed opnås der dobbelteffekt ved indførelsen. Piloterne opde-
les både i de 3 ydelser samt på hhv. ansøgnings- samt opfølgnings-
tidspunktet, da der også der er forskelligt databehov, afhængigt af
om der er tale om behandling af en ny ansøgning eller den løbende
sagsopfølgning.
Pilotprojektet består i udviklingen af en automatiseret løsning,
hvormed alle ydelsesmodtagere kontrolleres ugentligt via register-
samkøring. Resultatet af samkøringen identificerer de sager, som
kommunerne skal undersøge yderligere for at afgøre, om der skal
ske en ændring af hjælpen.
De foreløbige resultater for pilotprojektet viser, at sagsbehandlerne
i de 15 pilotkommuner har skulle gennemgå ca. 52.233 sager i de
15 pilotkommuner for at efterleve den lovpligtige § 10-opfølgning.
Samtidigt viser resultaterne, at det kun er ca. 9.402 sager, som der
reelt er sket ændringer på i samme periode. De sager er blevet
fremsøgt ved hjælp af registersamkøring. Samlet set viser det sig, at
det kun er ca. 4% af alle 52.233 sager, som giver anledning til, at der
igangsættes en egentlig kontrolsag. På den baggrund er der i de 15
pilotkommuner afsluttet i alt 104 sager med et provenu i forløbets
periode fra december 2017 til marts 2018.
De foreløbige resultater viser desuden, at der i perioden ikke er fun-
det sager ved den manuelle gennemgang, som registersamkørin-
gen ikke også har fanget. Deraf kan det konkluderes, at dataenhe-
dens løsning lever op til kravene om opfølgning i aktivlovens § 10.
Af de foreløbige resultater tegner der sig et samlet billede af, at kva-
liteten af sagsopfølgningen løftes, fordi der ved hjælp af register-
samkøring kan udpeges de sager, som der reelt er sket ændringer
på. Dermed hjælpes sagsbehandlerne i sagsopfølgningen, som el-
lers ville foregå manuelt.
7.1 Foreløbige resultater på pilotprojekt 1: kontant-
hjælp på kontroltrin 2
Den Fælles Dataenhed har i samarbejde med 15 kommuner udvik-
let og testet en ny automatiseret løsning, der erstatter kommuner-
nes manuelle § 10-opfølgning.
Den nuværende praksis for § 10-opfølgning er, at alle ydelsesmod-
tagernes forhold skal gennemgås mindst hver tredje måned med
henblik på en vurdering af, hvorvidt betingelserne for tildeling af
ydelsen fortsat er opfyldt. Kontrollen foretages via manuelle sy-
stemopslag i diverse it-systemer. Derudover gennemgås alle borge-
res forhold én gang årligt i forbindelse med årsopgørelsen fra SKAT
bliver tilgængelig.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027257_0020.png
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk