Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
2027263_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
561 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 561:
”Hvor
mange penge blev der sparet på sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser
gennem ændring, standsning eller tilbagebetaling af ydelser i 2017 i forhold til det
samlede beløb, der blev udbetalt til sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser samme
år? Der ønskes en fordeling på de enkelte ydelser, opgjort i kr. og pct.”
Svar:
I Danmark har vi et velfærdssystem, der tilbyder et økonomisk sikkerhedsnet for bor-
gere med brug for hjælp. Det skal vi værne om. Men det svækker opbakningen og til-
liden til vores velfærdssamfund, hvis vi oplever, at skattefinansierede velfærdsydelser
udbetales til personer, som ikke har ret til dem. Derfor er det også afgørende, at vi lø-
bende kontrollerer, at der ikke er borgere, som uberettiget får udbetalt kontante ydel-
ser. Der, hvor der er foregået snyd, skal der endvidere rejses et tilbagebetalingskrav.
Derfor glæder det mig, at regeringen i november 2018 indgik en bred
aftale om mere
enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger
med
Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet. Aftalen har netop til formål at styrke kontrol-
len med udbetalingen af ydelser, så borgere, der bevidst snyder, opdages, og fejl rettes.
Det er de udbetalende myndigheders ansvar at sikre, at ydelser udbetales korrekt, og at
der foretages den nødvendige kontrol. Det vil sige, at det er kommunernes ansvar at
sikre, at udbetalinger af fx kontanthjælp og sygedagpenge er korrekt, mens det er Ud-
betaling Danmarks ansvar at sikre, at udbetaling af fx boligstøtte og folkepension er
korrekt.
Desuden er Den Fælles Dataenhed etableret i Udbetaling Danmark. Den Fælles Data-
enhed bistår kommunerne og Udbetaling Danmark med at foretage registersamkørin-
ger både på kommunale ydelsesområder og på Udbetaling Danmarks egne ydelsesom-
råder. Den Fælles Dataenhed udsøger således sager på grundlag af registersamkøring,
hvor der kan være tale om potentielt snyd eller fejladministration.
Der er således forskellige kanaler til at afdække kontrolsager:
1) sager, der er resultatet af Udbetaling Danmarks kontrol
2) sager, der er resultatet af kommunernes kontrol
CVR 10172748
10. marts 2019
J.nr.
18/14196
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvor mange penge der blev sparet på sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser gennem ændring, standsning eller tilbagebetaling af ydelser i 2017 ift. det samlede beløb, der blev udbetalt til ydelserne samme år, til beskæftigelsesministeren
Der er mange årsager til, at ydelser ændres, standses eller tilbagebetales. Borgeren kan
f.eks. selv oplyse om nyt arbejde eller nyt samlivsforhold, kommunen kan på bag-
grund af nye oplysninger igangsætte en undersøgelse, eller kommunen kan modtage
anonyme henvendelser om snyd.
For flere ydelser sker der en automatisk månedlig regulering af ydelsen på baggrund
af oplysninger i indkomstregistret som led i den løbende administration. Det gælder
f.eks. boligstøtte, pension og arbejdsløshedsdagpenge. Der sker således mange løben-
de ændringer af ydelsesudbetalingerne på grundlag af nye registeroplysninger eller op-
lysninger fra borgerne, som ikke kan tages som udtryk for, at der er sket en fejludbeta-
ling.
Derfor har jeg valgt at besvare spørgsmålet med udgangspunkt i, at spørgeren sigter til
et besparelsespotentiale foranlediget af en egentlig kontrolindsats i sagen.
Når man skal opgøre effekten af kontrolindsatsen, vil jeg henvise til, at KL og Udbeta-
ling Danmark arbejder med afsæt i følgende kategorisering af sagskontroller på enten
kontroltrin 0, 1, 2 eller 3:
Kontroltrin 0
omhandler information til borgerne om pligter og rettigheder (fx kam-
pagner).
Kontroltrin 1
omfatter kontroller i forbindelse med behandlingen af
borgerens ansøgning.
Kontroltrin
2 omfatter de løbende kontroller i forbindelse med
fx nye oplysninger om flytning, samliv, indkomstændringer mv. Endelig er der
kon-
troltrin 3,
som består af sager, hvor der har været en undring, og at undringen har
krævet en særlig dybdegående kontrol. Dermed adskiller den dybdegående kontrol sig
fra den løbende kontrol ved, at den ikke har været del af den almindelige sagsbehand-
ling.
For at besvare spørgsmålet er det således relevant at fokusere på den del af indsatsen,
hvor der foretages en egentlig kontrolindsats. Derfor fokuseres der nedenfor på resul-
tatet fra sager på kontroltrin 3, når effekten af kontrolindsatsen i kommunerne og Ud-
betaling Danmark opgøres.
Effekten af kontrolindsatsen består både af et egentlig tilbagebetalingskrav af uberetti-
get udbetalte ydelser og af en beregning af den fremadrettede besparelse. Tilbagebeta-
lingskravet opgøres som det bagudrettede økonomiske krav, der rejses mod en ydel-
sesmodtager, som har modtaget en ydelse uden at være berettiget hertil. Både Udbeta-
ling Danmark og KL opgør den fremadrettede besparelse som værdien af ydelsesstop-
pet ud fra en fremskrivning af det beløb, som borgeren ville have modtaget, hvis ydel-
sen var fortsat i 12 måneder.
Sager, der er resultatet af Udbetaling Danmarks kontrol
I tabel 1 nedenfor fremgår resultaterne af den samlede kontrolindsats, som Udbetaling
Danmark udfører i forhold til ydelser, der udbetales af Udbetaling Danmark. Sagerne
opstår både som led i den almindelige sagsbehandling i Udbetaling Danmark, hvor der
er fundet grundlag for at indlede en kontrolsag, anonyme anmeldelser og oplysninger
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvor mange penge der blev sparet på sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser gennem ændring, standsning eller tilbagebetaling af ydelser i 2017 ift. det samlede beløb, der blev udbetalt til ydelserne samme år, til beskæftigelsesministeren
fra andre myndigheder, men også som følge af registersamkøringer i Den Fælles Da-
taenhed.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvor mange penge der blev sparet på sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser gennem ændring, standsning eller tilbagebetaling af ydelser i 2017 ift. det samlede beløb, der blev udbetalt til ydelserne samme år, til beskæftigelsesministeren
2027263_0004.png
Tabel 1. Effekten af den samlede kontrolindsats foretaget i Udbetaling Danmark i 2017 som led i både den al-
mindelige sagsbehandling og den registerbaserede kontrolindsats, ift. antal ydelsesmodtagere og samlede ud-
betalte ydelser.
2017
Samlede
offentlige
Antal
udgifter ydelsesmod-
(mio.
tagere
1)
kr.)
1)
214.000
4)
2.695.000
Antal af-
gjorte sa-
ger med
provenu
5)
2.242
6)
1.605
637
Andel af-
gjorte sa-
ger med
provenu
2)
,
pct.
Udbetaling
Danmark i alt
Sagsbehandling
Registerbaseret
kontrol
Boligstøtte
Sagsbehandling
Udbetaling Danmark/HOK
Provenu
Samlet
ift. de
provenu
samlede
i afgjorte
udbetalte
sager
ydelser
3)
,
(mio. kr.)
pct.
0,08
144
0,07
0,06
0,02
0,1
0,09
0,01
0,23
0,17
0,06
0,03
0,02
0,01
0,15
0,04
0,11
105,4
38,6
22,2
19,7
2,6
56,1
42,7
13,4
57
39,3
17,7
8,7
3,8
4,9
0,05
0,02
0,15
0,13
0,02
0,31
0,24
0,07
0,03
0,02
0,01
0,08
0,03
0,04
15.000
600.000
612
555
57
Registerbaseret
kontrol
Familieydelser
Sagsbehandling
Registerbaseret
kontrol
Pension
Sagsbehandling
Registerbaseret
kontrol
Barselsdagpenge
Sagsbehandling
Registerbaseret
kontrol
18.000
680.000
1.570
1.139
431
170.000
1.350.000
402
294
108
11.000
65.000
95
26
69
1) Afrundet
2) Andel opgjort i forhold til det samlede antal ydelsesmodtagere.
3) Andel opgjort i forhold til de samlede offentlige udgifter.
4) Kilde: Intern driftsrapportering i Udbetaling Danmark
5) Udbetaling Danmark oplyser, at provenuet opgøres teknisk som tilbagebetalingskrav og/eller fremadrettet be-
sparelse. Ved tilbagebetalingskravet registreres det bagudrettede økonomiske krav, der rejses mod en ydelses-
modtager, som har modtaget en ydelse uden at være berettiget hertil. Ved den fremadrettede besparelse regi-
streres værdien af ydelsesstoppet ud fra en fremskrivning af det beløb, som borgeren ville have modtaget, hvis
ydelsen var fortsat i 12 måneder.
6) De enkelte ydelser summer ikke i totalen, da én sag kan have betydning for udbetalingen af flere forskellige ydel-
ser. Det vil sige, at samme sag kan give provenu på mere end én ydelse.
Sager, der er resultatet af kommunernes kontrol
Omkring resultatet af kommunernes egen sagsbehandling vedrørende kontrolsager kan
jeg henvise til KL’s effektrapport for 2017 (vedlagt som bilag 1), hvor effekten af den
samlede kommunale kontrolindsats fremgår. Heraf fremgår det, at KL opgør den sam-
lede effekt på de kommunale ydelsesområder (dvs. inklusiv registersamkøringssagerne
fra Den Fælles Dataenhed) til 333 mio. kr. i 2017.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvor mange penge der blev sparet på sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser gennem ændring, standsning eller tilbagebetaling af ydelser i 2017 ift. det samlede beløb, der blev udbetalt til ydelserne samme år, til beskæftigelsesministeren
2027263_0005.png
Ifølge KL’s opgørelse, fremgår det på side 7, at godt 51 mio. kr. heraf kan tilskrives
registersamkøringssagerne fra Den Fælles Dataenhed. Tabel 2 nedenfor baserer sig på
kommunernes registreringer af afsluttede sager på kontroltrin 3 for hele 2017 og delt
op på ydelsestyper. Tabellen stammer fra
KL’s Effektrapport
2017 side 16.
Tabel 2
Effekten fordelt på ydelsestyper gengivet fra KL’s effektrapport for
Ydelsestype
Antal
sager
Andel af
alle sager i
%
38%
19%
20%
8%
2%
1%
0,30%
3%
2%
2%
2%
0,20%
1%
1%
Udgør andel
af tilbagebe-
talingskravet
%
52%
9%
8%
11%
4%
3%
1%
2%
1%
1%
3%
1%
3%
2%
7
1)
Effekt
mio.kr
Udgør andel af frem-
adrettede besparelse
%
49%
4%
10%
18%
2%
3%
1%
1%
1%
2%
5%
0,50%
3%
1%
Kontanthjælp
Andet
Økonomisk friplads
Sygedagpenge
Andet under LAS
Andet under LAB
Andet under SEL
Førtidspension
Pension
Boligstøtte
Integrationsydelse
Ledighedsydelse
Ressourceforløbsydelse
Fleksjobsydelse
7.683
3.900
4.134
1.710
501
278
70
554
391
354
501
49
211
130
162
17
31
54
7
10
2
5
4
5
16
2
8
4
1) Den samlede effekt på landsplan opregnes til 333 mio. kr. jfr. KL´s Effektrapport 2017
Tabel 1 og 2 er ikke direkte sammenlignelige. I tabel 1 opgøres antal sager
med pro-
venu,
mens opgørelsen i tabel 2 vedrører
alle indledte kontrolsager.
Tabel 1 opgør
desuden andelen af sager med provenu i forhold til alle ydelsesmodtagere, hvor kun
det samlede provenu for kommunens kontrolindsats fremgår af tabel 2.
KL’s Effektrapport for 2017 viser en forbedring af resultaterne i forhold til 2016, her-
under at antal kontrolsager er steget, hit-raten er forbedret og effekten af kontrolind-
satsen er steget. Desuden er der sket en stigning i kommunernes anvendelse af regi-
stersamkørte sager fra Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Danmark.
KL’s Effektrapport for 1. halvår 2018 viser, at provenuet for første halvdel af 2018 er
25 % højere end i samme periode 2017 og udgør 255 mio. kr.
Jeg finder det positivt, at kommunerne øger kontrolindsatsen og fortsat øger brugen af
registersamkørte sager fra Dataenheden.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvor mange penge der blev sparet på sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser gennem ændring, standsning eller tilbagebetaling af ydelser i 2017 ift. det samlede beløb, der blev udbetalt til ydelserne samme år, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
6