Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1971259_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
19. november 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. september 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 558 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Beskæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 558:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget den samlede offentlige indkomst (inkl.
boligstøtte, særlig støtte, børne- og ungeydelse) for en kontanthjælpsmodtager er i
løbet af et år, hvis man fjerner kontanthjælpsloftet, og hvis man samtidig giver
kontanthjælpsmodtageren 50.000 kr. i hånden? Ministeren bedes opgøre den årlige
samlede indkomst i fravær af kontanthjælpsloftet og med indkomsten på 50.000 kr.
oveni kontanthjælpen for følgende familietyper:
a. En enlig kontanthjælpsmodtager over 30 år
b. En enlig kontanthjælpsmodtager over 30 år med 1 barn
c. En enlig kontanthjælpsmodtager over 30 år med 2 børn.
Ministeren bedes sammenholde indkomsten med indkomsten for tilsvarende perso-
ner med et fuldtidsarbejde til HK-mindsteløn, der ikke modtager 50.000 kr. i hån-
den.”
Svar:
Regeringen har en ambition om, at langt flere skal forsørge sig selv. Med Jobre-
form I indførte regeringen kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen, der sikrer, at
det bedre kan betale sig at arbejde, og at kontanthjælpsmodtagere, der kan arbejde,
reelt står til rådighed.
Det glæder mig, at udviklingen nu går i den rigtige retning. Antallet af personer i
kontanthjælpssystemet er faldet med 28.200 fuldtidspersoner fra april 2016, hvor
kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen trådte i kraft, til juni 2018. Samtidig arbej-
der flere ved siden af deres ydelse.
De fine tal skyldes selvfølgelig i høj grad de gode konjunkturer, men jeg er også
overbevist om, at regeringens initiativer med kontanthjælpsloftet og 225-timers-
reglen har en effekt. Man indretter sig efter reglerne og tager de job, man kan få.
Det er sund fornuft.
Derfor ønsker regeringen at fastholde kontanthjælpsloftet, ligesom jeg er meget
skeptisk overfor at give kontanthjælpsmodtagere 50.000 kr. i hånden.
J.nr.
2018 -6277
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om, hvor meget den samlede offentlige indkomst (inkl. boligstøtte, særlig støtte, børne- og ungeydelse) for en kontanthjælpsmodtager er i løbet af et år, hvis man fjerner kontanthjælpsloftet, og hvis man samtidig giver kontanthjælpsmodtageren 50.000 kr. i hånden, til beskæftigelsesministeren
1971259_0002.png
Tabel 1 viser indkomsten efter skat for enlige, der modtager kontanthjælp eller er i
fuldtidsbeskæftigelse
til HK’s mindsteløn.
Indkomsten er opgjort ved gældende regler, i tilfældet hvor kontanthjælpsloftet af-
skaffes, og i tilfældet hvor kontanthjælpsloftet afskaffes, og der samtidig indføres
et kontant beløb til kontanthjælpsmodtagere på 50.000 kr. det første år, som er
skattefrit og ikke modregnes i andre offentlige ydelser.
Med gældende regler har en enlig kontanthjælpsmodtager med 2 børn en indkomst
efter skat på 217.200 kr. om året, mens indkomsten efter skat stiger til 272.200 kr.
om året, når personen tager et fuldtidsarbejde
til HK’s mindsteløn.
Indkomststig-
ningen ved beskæftigelse udgør hermed 55.000 kr. om året
1
,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Enliges nettoindkomst som kontanthjælpsmodtager og fuldtidsbeskæftiget på
HK’s mindsteløn.
2018. Kroner pr. år.
Kontanthjælp
0 børn 1 barn 2 børn
(a)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
=Løn og offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Løn og offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Nettoindkomst, gældende regler
+Ekstra særlig støtte uden loft
+Ekstra boligstøtte uden loft
=Nettoindkomst, uden loft
+Kontant beløb
=Nettoindkomst, uden loft, med kon-
tant beløb
Indkomststigning ved beskæftigelse
Gældende regler
Uden loft, uden bonus
Uden loft, med bonus
159.600 258.800 301.800 157.100 225.200 272.200
(d)-(a)
47.400
47.400
(e)-(b)
45.800
16.400
(f)-(c)
55.000
20.400
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
2.600
5.200
0
0
(b)
0
0
7.700
14.300
11.400
(c)
Fuldtidsbeskæftigelse
0 børn 1 barn 2 børn
(d)
0
0
5.200
0
0
(e)
0
0
27.500
14.300
11.400
(f)
0
0
41.100
25.500
17.100
0 224.000 224.000 224.000
0
12.100
25.500
17.100
135.400 179.900 179.900
143.100 213.300 234.600 229.200 277.200 307.700
-33.500 -50.200 -50.100 -72.100 -68.300 -68.100
109.600 163.000 184.500 157.100 208.900 239.500
0
16.300
32.600
0
16.300
32.600
109.600 179.400 217.200 157.100 225.200 272.200
0
0
4.900
24.600
4.200
30.400
0
0
0
0
0
0
109.600 208.800 251.800 157.100 225.200 272.200
50.000
50.000
50.000
0
0
0
-2.600 -33.600 -29.600
Anm.: Der tages udgangspunkt i personer over 30 år, der ikke berøres af 225-timers-reglen. Der er forudsat en måned-
lig husleje for en enlig uden børn på 2.877 kr. og en husleje på 6.305 kr. for enlige med børn, samt øvrige boligudgifter
1
Da familierne i de konkrete regneeksempler har fuld friplads, uanset om de modtager kon-
tanthjælp eller er i fuldtidsbeskæftigelse, har det økonomiske fripladstilskud ikke betydning
for gevinsten.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om, hvor meget den samlede offentlige indkomst (inkl. boligstøtte, særlig støtte, børne- og ungeydelse) for en kontanthjælpsmodtager er i løbet af et år, hvis man fjerner kontanthjælpsloftet, og hvis man samtidig giver kontanthjælpsmodtageren 50.000 kr. i hånden, til beskæftigelsesministeren
på hhv. 770 og 1.089 kr. om måneden. I familier med et barn er barnet 5 år og i familier med 2 børn er børnene 5 og
10. Indkomsterne er inkl. børnebidrag. Ved beregning af børnebidrag tages udgangspunkt i normalbidraget, der udgør
16.320 kr. pr. år, pr. barn. Beregningerne tager ikke højde for indbetalinger til arbejdsmarkedspension. Tallene er af-
rundede.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra marts 2018.
Ved en afskaffelse af kontanthjælpsloftet stiger kontanthjælpsmodtagerens netto-
indkomst med 34.600 kr. om året. Dermed reduceres gevinsten ved at tage et fuld-
tidsarbejde til 20.400 kr. om året. Med indførelsen af et skattefrit beløb til kontant-
hjælpsmodtagere øges nettoindkomsten for kontanthjælpsmodtagere med yderlige-
re 50.000 kr. det første år. Da indkomsten som beskæftiget er uændret, indebærer
det, at kontanthjælpsmodtagerens indkomst efter skat falder med 29.600 kr. det før-
ste år ved at tage et fuldtidsarbejde. Det afhænger dog af, om kontanthjælpsmodta-
gerne frit kan disponere over beløbet. De efterfølgende år vil gevinsten igen være
20.400 kr. om året.
Det bemærkes, at der er tale om familietypeberegninger, og at beregningerne kun
vil være korrekte for familier med lige præcis de karakteristika (løn, skatteprocent,
antal børn, børnenes alder, husleje, øvrige boligudgifter etc.), som er lagt til grund i
beregningerne. I praksis vil der både være familier, som har højere og lavere ind-
komster.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3