Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1971248_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
19. november 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. september 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 557 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra (Beskæftigelsesudvalget).
Spørgsmål nr. 557 :
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det koster at give langvarige kontanthjælpsmod-
tagere (personer der har været på kontanthjælp i mere en tre år) 50.000 kr. i hån-
den? Ministeren bedes tage udgangspunkt i, at hhv. 25, 50, 75 og 100 pct. af de
langvarige kontanthjælpsmodtagere skal have 50.000 kr. i hånden. Ministeren be-
des opgøre udgifterne samlet set og for hver kommune.”
Svar:
Regeringen indførte kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen med den ambition, at
langt flere skal forsørge sig selv. Derfor glæder det mig, at udviklingen går i den
rigtige retning. Antallet af personer i kontanthjælpssystemet er faldet med 28.200
fuldtidspersoner fra april 2016, hvor kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen trådte
i kraft, til juni 2018.
De fine tal skyldes selvfølgelig i høj grad de gode konjunkturer, men jeg er også
overbevist om, at regeringens initiativer med kontanthjælpsloftet og 225-timers-
reglen har en effekt.
Som led i satspuljeaftalen for 2017-2020 på Børne- og Socialministeriets område er
der afsat midler til en forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter på
50.000 kr. målrettet borgere på offentlig ydelse med særlige sociale problemer.
Forsøget blev påbegyndt d. 1. juli 2017 og udløber den 31. december 2019
1
.
Radikale Venstre foreslår
i deres udspil ”Tør vi. Kan vi. Fremad” at udbrede
for-
slaget til
alle
langtidsledige kontanthjælpsmodtagere mv., før forsøget er afsluttet
og evalueret. Jeg er grundlæggende af den holdning, at vi skal have evalueret for-
søget, før vi kan tage nærmere stilling til en eventuel videreførelse af tiltaget. Det
skal også ses i sammenhæng med, at der vil være betydelige udgifter forbundet
1
J.nr.
2018 - 6277
I den nuværende forsøgsordning, er det den kommunale myndighed, som på vegne af bor-
geren betaler for de i budgettet planlagte aktiviteter og mindre udgifter m.v. Af hensyn til
borgeren udbetales der således ikke kontante beløb direkte til denne med det formål at sik-
re, at borgeren ikke risikerer at hæfte for eventuelle uhensigtsmæssige dispositioner.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om, hvad det koster at give langvarige kontanthjælpsmodtagere 50.000 kr. i hånden, til beskæftigelsesministeren
1971248_0002.png
med at udbrede forslaget og at der samtidig er risiko for fastholdelseseffekter, jf.
nedenfor.
I BEU 557 spørges der til, hvad det koster at give langvarige kontanthjælpsmodta-
gere 50.000 kr. i hånden.
I 2017 var der 64.050 kontanthjælpsmodtagere mv. med mere end 3 års anciennitet
i kontanthjælpssystemet. Hvis samtlige modtagere i den målgruppe i det første år
får et skattefrit beløb på 50.000 kr. i hånden, uden modregning i andre offentlige
ydelser, vil det indebære en direkte merudgift på godt 2,4 mia. kr. efter tilbageløb.
Der er ikke skønnet over eventuelle administrative udgifter ved at udbrede forsø-
get.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved skattefrit beløb på 50.000 kr. til kontanthjælps-
modtagere med mere end 3 års anciennitet
25 pct.
får bonus
801
604
50 pct.
får bonus
1.601
1.209
75 pct.
får bonus
2.402
1.813
100 pct.
får bonus
3.203
2.418
Mio. kr.
Merudgift før tilbageløb
Merudgift efter tilbageløb
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Anm: Der er forudsat et tilbageløb via moms og afgifter på 24,5 pct.
Forslaget kan herudover have negative adfærdsvirkninger. Udsigten til et kontant
beløb risikerer at fastholde kontanthjælpsmodtagerne i ledighed, hvis det skattefri
beløb først udbetales, når man opnår en 3-årig anciennitet i kontanthjælpssystemet.
I det konkrete tilfælde med et relativt stort skattefri beløb på 50.000 kr., kan forsla-
get risikere at medføre betydelige fastholdelseseffekter. Risikoen for fastholdelses-
effekter afhænger dog af, om kontanthjælpsmodtagerne frit kan disponere over be-
løbet, og hvordan målgruppen afgrænses, og om der er tale om en engangsudbeta-
ling eller en løbende udbetaling.
I tabel 2 er de direkte økonomiske konsekvenser af forslaget efter tilbageløb opdelt
på kommuner, hvis hhv. 25, 50, 75 og 100 pct. af de langvarige kontanthjælpsmod-
tagere skal have 50.000 kr. i hånden i det første år.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser efter tilbageløb ved skattefrit beløb på 50.000 kr. til
kontanthjælpsmodtagere med mere end 3 års anciennitet
Kommune
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
25 pct.
får bonus
110,1
6,5
4,9
6,8
50 pct.
får bonus
220,2
13,0
9,8
13,7
75 pct.
får bonus
330,2
19,6
14,7
20,5
100 pct.
får bonus
440,3
26,1
19,6
27,4
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om, hvad det koster at give langvarige kontanthjælpsmodtagere 50.000 kr. i hånden, til beskæftigelsesministeren
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
0,8
3,4
5,5
2,8
3,4
3,2
5,6
7,0
3,1
4,8
3,2
3,7
0,7
2,4
0,8
2,8
7,8
3,5
0,8
2,5
1,5
4,4
2,2
5,9
2,8
7,3
1,1
2,9
4,0
8,3
3,5
1,5
6,9
11,1
5,6
6,8
6,5
11,2
14,1
6,2
9,6
6,4
7,3
1,4
4,7
1,6
5,7
15,5
7,0
1,7
5,1
3,1
8,8
4,4
11,8
5,7
14,6
2,2
5,9
8,1
16,7
7,0
2,3
10,3
16,6
8,5
10,2
9,7
16,8
21,1
9,2
14,5
9,7
11,0
2,1
7,1
2,5
8,5
23,3
10,4
2,5
7,6
4,6
13,2
6,6
17,7
8,5
21,9
3,3
8,8
12,1
25,0
10,5
3,0
13,7
22,1
11,3
13,6
12,9
22,4
28,1
12,3
19,3
12,9
14,7
2,8
9,4
3,3
11,3
31,1
13,9
3,3
10,2
6,2
17,6
8,8
23,6
11,4
29,1
4,4
11,7
16,2
33,4
14,0
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om, hvad det koster at give langvarige kontanthjælpsmodtagere 50.000 kr. i hånden, til beskæftigelsesministeren
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
6,1
3,5
12,3
2,1
2,4
1,3
6,7
8,9
9,1
6,1
3,3
2,5
4,0
3,3
2,0
2,6
33,9
7,0
2,4
1,2
0,3
7,6
1,5
6,3
3,8
15,6
0,2
3,5
3,6
5,9
7,2
12,2
6,9
24,6
4,2
4,8
2,6
13,4
17,8
18,1
12,2
6,5
4,9
8,0
6,7
3,9
5,1
67,8
14,1
4,8
2,4
0,6
15,3
2,9
12,7
7,6
31,2
0,4
7,0
7,2
11,9
14,4
18,2
10,4
36,9
6,3
7,2
3,9
20,0
26,7
27,2
18,3
9,8
7,4
11,9
10,0
5,9
7,7
101,7
21,1
7,2
3,6
0,8
22,9
4,4
19,0
11,5
46,8
0,5
10,5
10,7
17,8
21,5
24,3
13,9
49,2
8,5
9,6
5,1
26,7
35,6
36,3
24,3
13,1
9,9
15,9
13,4
7,9
10,3
135,6
28,2
9,7
4,8
1,1
30,5
5,8
25,4
15,3
62,4
0,7
14,0
14,3
23,7
28,7
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om, hvad det koster at give langvarige kontanthjælpsmodtagere 50.000 kr. i hånden, til beskæftigelsesministeren
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
10,7
9,5
10,2
8,2
4,7
1,0
1,5
3,2
4,5
2,2
1,2
12,5
8,3
0,1
2,9
34,1
2,9
2,9
2,0
1,4
2,2
4,0
6,8
3,4
4,9
3,4
0,0
1,5
4,5
3,0
26,4
21,5
19,0
20,4
16,5
9,5
2,0
3,1
6,4
8,9
4,4
2,4
25,0
16,6
0,1
5,9
68,1
5,9
5,7
4,1
2,8
4,5
7,9
13,6
6,8
9,7
6,9
0,1
3,0
8,9
5,9
52,7
32,2
28,6
30,6
24,7
14,2
2,9
4,6
9,6
13,4
6,5
3,6
37,6
24,9
0,2
8,8
102,2
8,8
8,6
6,1
4,2
6,7
11,9
20,5
10,2
14,6
10,3
0,1
4,5
13,4
8,9
79,1
42,9
38,1
40,8
32,9
18,9
3,9
6,1
12,8
17,9
8,7
4,8
50,1
33,3
0,2
11,7
136,2
11,8
11,4
8,1
5,6
8,9
15,9
27,3
13,6
19,4
13,7
0,1
6,0
17,9
11,8
105,5
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om, hvad det koster at give langvarige kontanthjælpsmodtagere 50.000 kr. i hånden, til beskæftigelsesministeren
1971248_0006.png
Hjørring
I alt
604
4,0
1.209
8,1
1.813
12,1
2.418
16,1
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Anm: Der er forudsat et tilbageløb via moms og afgifter på 24,5 pct.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
6