Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1950501_0001.png
TALE
Samrådstale AS om økonomien i reformen af
førtidspension og fleksjob
12. september 2018
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspolitik
MRU
Samrådsspørgsmål AS:
”Vil ministeren redegøre for, om reformen af førtidspension/fleksjob lever
op til de aftalte sparemål på 1,9 mia. kr. årligt i 2020 og 3,6 mia. kr. på læn-
gere sigt? Hvad vil ministeren gøre, såfremt der er afvigelser i op- eller
nedadgående
retning?”
Indledning
Samrådet i dag handler om økonomien i reformen
af førtidspension og fleksjob og de aftalte spare-
mål i 2020 og på længere sigt.
Det overordnede formål med reformen var at ven-
de udviklingen på området, så flere fik tilknytning
til arbejdsmarkedet, og færre skulle ende på varig
passiv forsørgelse.
Der er blevet udarbejdet en dybdegående evalue-
ring af reformen, som blev offentliggjort i marts.
Resultatet viser, at det på mange måder går rigtigt
godt, og at udviklingen på reformområdet i høj
grad følger intentionerne med reformen. Det ven-
der jeg tilbage til senere.
Det har vist sig, at det kan være svært isoleret set,
at opgøre de økonomiske effekter af reformen. Det
skyldes blandt andet, at der er gennemført refor-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
mer på en række tilstødende områder, som også
påvirkede førtidspensions- og fleksjobområdet.
Det gælder først og fremmest sygedagpengerefor-
men og kontanthjælpsreformen fra 2013.
Samtidig påvirkes området også af en række andre
udefrakommende faktorer, som man ikke kunne
forudsige med sikkerhed i 2013. Det gælder fx,
hvordan konjunkturerne ville udvikle sig.
Jeg er derfor mere optaget af, at lovgivningen le-
ver op til den politiske intention om at øge tilknyt-
ningen til arbejdsmarkedet, fremfor snævert at fo-
kusere på de økonomiske skøn, der af gode grunde
ikke har kunnet tage højde for de øvrige reformer
og konjunkturer.
Dette var også medvirkende til, at forligskredsen
tilbage i efteråret 2014 besluttede ikke at foretage
den årlige økonomiske opfølgning på reformen,
som det ellers var forudsat i aftaleteksten.
I stedet blev det aftalt, at forligskredsen løbende
skulle følge udviklingen i de faktiske udgifter og
aktivitetstal for henholdsvis ressourceforløb, fleks-
job, ledighedsydelse og førtidspension.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
Ikke muligt at følge reformøkonomien
Først vil jeg gå tilbage til 2012 og aftalen om re-
formen.
Afsættet for reformen var, at førtidspensionsre-
formen fra 2000 ikke havde opfyldt reformforud-
sætningen om at fastholde flest mulige udsatte
borgere i beskæftigelse.
Udgifterne til førtidspension, fleksjob og ledig-
hedsydelse var betydeligt højere end forventet, og
der var knap 55.000 flere personer på førtidspensi-
on og i fleksjobordningen end forventet.
Det overordnede mål med reformen af førtidspen-
sion og fleksjob i 2012 var derfor at vende udvik-
lingen. Flere skulle have tilknytning til arbejds-
markedet, og færrest muligt skulle ende på varig,
passiv forsørgelse. Og endelig skulle unge ikke
opgives og parkeres på varig offentlig forsørgelse.
I aftalen blev det forudsat, at reformen ville for-
bedre de offentlige finanser med 2,1 mia. kr. i
2020 og med 3,9 mia. kr. på længere sigt (i 2017-
priser).
På grund af flere andre reformer, der fulgte efter,
er det som sagt ikke muligt at isolere effekten af
reformen af førtidspension og fleksjob. Derfor fo-
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
retages der ikke længere den årlige opfølgning på
den samlede reformøkonomi.
Men det betyder på ingen måde, at vi ikke har
kendskab til, hvordan det går med reformen. Den
samlede evaluering af hele reformområdet giver os
et stort indblik i, hvordan det er gået, siden refor-
men trådte i kraft.
I evalueringen er aktivitets- og udgiftsudviklingen
på de enkelte områder blevet belyst via centrale
nedslagspunkter.
Nedslagspunkterne er valgt med henblik på at
kunne indfange de centrale bevægelser, der var
forudsat i reformen.
Målet er at få indsigt i, om tilgange, afgange og
varigheder på de enkelte ordninger samt overgan-
ge mellem ordningerne indikerer, at forudsætnin-
gerne i reformen er realiseret.
Status på evalueringen
Den samlede evaluering af hele reformområdet vi-
ser, at aktiviteten for den samlede reformgruppe,
der omfatter personer på førtidspension, i fleks-
jobordningen og i ressourceforløb, har ligget sta-
bilt siden reformen og ligger på et niveau omkring
310.000 fuldtidspersoner.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
Personerne i reformmålgruppen har imidlertid
skiftet forsørgelsesgrundlag. Der er i dag færre
personer på førtidspension og flere i fleksjob og
ressourceforløb. Det er i overensstemmelse med
reformens forudsætninger.
Evalueringen viser også, at tilgangen til reform-
målgruppen ligger ca. 30.000 fuldtidspersoner la-
vere end det forventede. Hovedparten antages at
befinde sig i andre ordninger som fx kontanthjælp
og jobafklaringsforløb.
Ses der på den faktiske udvikling i udgifterne til de
enkelte reformområder, fremgår det helt overord-
net, at udgifterne til førtidspension er faldet, og at
udgifterne til ressourceforløb og fleksjob er steget.
Disse bevægelser i udgifterne er helt som ventet.
Siden 2012, inden reformen trådte i kraft, er udgif-
terne til førtidspension faldet fra 45,2 mia. kr. til
39,7 mia. kr. i 2017. Det flugter med, at man med
reformen ønskede at begrænse tilgangen til før-
tidspension. Og samtidig indførte man de nye res-
sourceforløb for personer, der var i risiko for at
ende på førtidspension.
Udgifterne til ressourceforløb løb i 2017 op i 3,1
mia. kr.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
Endelig er udgifterne til fleksjobordningen steget
med 2,7 mia. kr. siden 2012 til 15,4 mia. kr. i
2017. Det flugter med reformens intention om, at
også personer med en lille arbejdsevne kan komme
ind i ordningen.
Vi bør dog have i baghovedet, at udviklingen i ud-
gifterne til de tre ordninger ikke udelukkende
skyldes reformen. Andre reformer har fx også en
indvirkning på udviklingen i udgifterne, ligesom
konjunkturudviklingen og demografien også kan
have en indvirkning.
Derfor kan det være mere relevant at zoome ind på
et par reform-relevante indikatorer.
Evalueringen viser nemlig, at udviklingen på re-
formområdet på flere centrale indikatorer følger de
overordnede intentioner i reformen.
For det første
er der sket en opbremsning i tilgan-
gen til førtidspension, hvilket var hovedintentio-
nen med reformen.
I 2012, før reformen, var der ca. 14.700, der fik
tilkendt førtidspension. I 2017 fik 10.000 borgere
tilkendt førtidspension.
Her vil jeg gerne fremhæve, at tilgangen igen er på
vej op efter nogle år, hvor den var noget lavere end
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
forudsat. Der er sket en stigning på 17 procent
sammenlignet med 2016.
Det er således lykkedes at reducere antallet, som
også er formålet med reformen, men vi har ikke
stoppet for tilkendelserne.
Evalueringen viser
for det andet
at flere er kom-
met i fleksjob. Der er fx oprettet mere end 25.000
fleksjob, hvor den ugentlige arbejdstid er op til ti
timer, og det er flere end ventet. Det har givet bor-
gere med en lille arbejdsevne mulighed for at få
tilknytning til arbejdsmarkedet. Samtidigt er antal-
let af personer på ledighedsydelse faldet.
For det tredje
er ressourceforløbene ved at komme
godt i gang efter en langsommere start end ventet.
Kommunerne har dog fortsat udfordringer med at
iværksætte indsatser i ressourceforløb. Det gælder
i særlig grad virksomhedsrettede indsatser. Det er
ét af de områder, som forligskredsen og jeg følger
meget tæt. Det kommer jeg tilbage til.
Evalueringen bekræfter på flere måder, at refor-
men viser gode takter. Flere mennesker er blevet
en del af arbejdsmarkedet, hvilket netop var ho-
vedintentionen med reformen.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne understrege, at intentionerne med re-
formen efter regeringens opfattelse er både rigtige
og helt nødvendige.
Det er afgørende at understøtte, at mennesker med
en potentiel arbejdsevne kommer tættere på ar-
bejdsmarkedet gennem et ressourceforløb eller et
fleksjob. Men det er også vigtigt, at kommunerne
tilkender førtidspension til de borgere, hvor der
ikke er udsigt til, at de nogensinde kan blive en del
arbejdsmarkedet.
Derfor er jeg også meget tilfreds med, at forligs-
kredsen tidligere på året var med på at handle hur-
tigt, da den fremrykkende delevaluering viste et
behov for at præcisere lovgivningen.
Med den nylige lovændring, der præciserer snit-
fladerne mellem ressourceforløb og førtidspension,
mener jeg, at vi har sikret en reel ændring.
Helt konkret. Med de gamle regler var det muligt
at give afslag på førtidspension med henvisning til,
at det ikke kunne
udelukkes,
at arbejdsevnen kun-
ne udvikles i et ressourceforløb. Med de nye regler
er et ressourceforløb udelukkende relevant, når der
er et udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsev-
nen.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
Behov for at justere reformen
Med den samlede evaluering har vi fået et stort og
dybdegående indblik i, hvad der fungerer godt på
reformområdet, og hvad der endnu ikke fungerer
optimalt.
Jeg vurderer, at der fortsat er forbedringspotentia-
ler inden for reformen. Det gælder særligt på res-
sourceforløbsområdet.
Jeg kan ikke understrege nok, at kommunerne skal
blive bedre til at give deres borgere en ordentlig
indsats i ressourceforløb.
Alt for mange borgere får slet ikke en indsats, og
for få får en virksomhedsrettet indsats. Det er på
trods af, at kommunernes egne rehabiliteringsteam
indstiller borgerne til det, og at virksomhedsrettede
indsatser er noget af det, vi ved virker bedst. Det
skal kommunerne have rettet op på.
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne understrege, at både forligs-
kredsen og jeg følger reformområdet meget tæt, så
vi sikrer os, at intentionerne med den grundlæg-
gende omlægning af hele førtidspensions- og
fleksjobområdet indfries.
Når vi har valgt ikke at følge reformøkonomien, er
det alene fordi, at det ikke giver et retvisende bil-
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om talepapir fra samrådene den 12/9-18 om reformen af førtidspension og flexjob, til beskæftigelsesministeren
lede af virkeligheden. I stedet følger vi den fakti-
ske udvikling på området meget tæt.
Jeg vil afslutningsvist gerne understrege, at refor-
men af førtidspension og fleksjob ikke er sat i ver-
den med det formål at spare penge.
Reformen handler om at hjælpe flere til at blive en
del af arbejdsmarkedet. Og hvis det kan lykkes,
bliver der mange vindere
også for statskassen,
det vil jeg ikke lægge skjul på. Men først og
fremmest er vinderne de mennesker, der bliver en
del af arbejdsmarkedet.
Tak for ordet.
10