Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1824342_0001.png
2015
Tre nye
reformer
– samspillet mellem kontanthjælps-,
erhvervsuddannelses- og beskæftigelsesreformen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0002.png
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0003.png
Indhold
Sammenhængen mellem de tre reformer .............................. side 4
Hovedelementerne i de tre reformer..................................... side 6
Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse .............. side 9
Udgivet af:
Undervisningsministeriet og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, maj 2015
1. oplag, 1.000 eksemplarer
Publikationen kan downloades fra
www.star.dk og www.uvm.dk
Redigering og tilrettelæggelse:
Cabi – bedre arbejde til lere, www.cabiweb.dk
Graisk produktion:
campire og co.
Foto:
Arkiv
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0004.png
Tre nye reformer
| Sammenhængen mellem de tre reformer
1.
Sammenhængen mellem
de tre reformer
De leste kender eller er blevet introduceret til formålet med
kontanthjælps-, erhvervsuddannelses- eller beskæftigelses-
reformen hver for sig. Men hvordan er samspillet mellem de
enkelte reformer? Hvilke udfordringer efterlader dette samspil,
og hvad betyder det for det nødvendige samarbejde mellem de
forskellige aktører på vejlednings-, beskæftigelses- og uddan-
nelsesområdet?
De konkrete måder, man bedst muligt skaber sammenhæng i indsatsen
med de nye reformer, afhænger naturligvis af lokale forhold og kræver,
at I udvikler og aftaler løsningerne i et lokalt samarbejde. Brug indhol-
det i denne pjece som inspiration og baggrundsviden for indsatsen.
Målet med kontanthjælpsreformen er, at unge uden en uddannelse skal
påbegynde og gennemføre en uddannelse, så deres muligheder for va-
rig tilknytning til arbejdsmarkedet øges. Dertil skal de forsikrede ledige
med færrest kompetencer som følge af beskæftigelsesreformen mødes
med en mere uddannelsesrettet indsats. Erhvervsuddannelsesreformen
skal styrke kvaliteten af undervisningen og resultere i en øget søgning,
trivsel og gennemførelse på erhvervsuddannelserne.
Med dette in mente: Hvordan får vi lere til at gennemføre en ud-
dannelse, når der bliver optagelseskrav på mindst karakteren 02 i
gennemsnit i henholdsvis dansk og matematik, og når der på erhvervs-
uddannelserne i højere grad sættes fokus på dem, der kan og vil,
samtidig med at vejen til arbejdsmarkedet for alle ledige unge går via
uddannelsessystemet?
Viden om reformerne
Kontanthjælpsreformen:
www.bm.dk og www.star.dk
Beskæftigelsesreformen:
www.star.dk
Erhvervsuddannelsesreformen:
www.uvm.dk
SU-reformen:
www.su.dk
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0005.png
Tre nye reformer
| Sammenhængen mellem de tre reformer
Jobcentrene skal sikre motivationen på en bred uddannelsesvej
Svaret handler i høj grad om engagement og motivation som de væ-
sentligste forudsætninger for gennemførelsen. Den har mange af de
unge på uddannelseshjælp, men langt fra alle.
Alligevel skal de have et uddannelsespålæg. For nogle unge kan det
opfyldes ved optagelse til en beskæftigelsesrettet ungdomsuddannelse
som kombineret ungdomsuddannelse (kuu), de erhvervskompetence­
givende erhvervsgrunduddannelser (egu) eller en af de 105 erhvervs-
uddannelser (eud).
For andre unge, der ikke umiddelbart har forudsætningerne for at star-
te på en uddannelse, betyder uddannelsespålægget, at de skal stå til
rådighed for en indsats, der er rettet mod uddannelse.
Der er med andre ord mange veje til uddannelse. Jobcentrene skal
fremover sikre, at de ledige, der skal påbegynde en erhvervsuddannel-
se, er motiverede og klar til uddannelse, inden de påbegynder en er-
hvervsuddannelse. Mange jobcentre arbejder allerede meget fokuseret
med det, men fremover er det afgørende, at alle jobcentre gør det.
Grundigere visitation og et tættere samarbejde
Jobcenterets arbejde med at sikre en grundig visitation af den enkelte
unge og iværksætte en uddannelsesrettet indsats med udgangspunkt
i den enkeltes ressourcer og behov er centralt, blandt andet fordi det
ikke er et formål med erhvervsuddannelserne at motivere eller afklare
elever, som optages på 2. del af grundforløbet. Desuden har unge og
voksne maksimalt tre forsøg til at gennemføre en erhvervsuddannelse
(med mindre de har en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver) efter
reformens ikrafttræden pr. august 2015.
Det er også essentielt at sikre et tæt samarbejde mellem jobcenter,
UU og uddannelsesinstitutionerne, der skal være med til at sikre, at de
unge kender og er rustet til de faglige og sociale krav, der stilles.
Erhvervsuddannelse for voksne på 25 år og derover (euv)
Voksne på 25 år og derover, der efter august 2015 ønsker en erhvervs-
uddannelse, skal påbegynde en erhvervsuddannelse for voksne (euv).
Det er som udgangspunkt et afkortet uddannelsesforløb i forhold til de
unge under 25 års forløb og tager højde for den eventuelle uddannel-
ses- og erhvervserfaring, som den voksne hidtil har opnået.
Beskæftigelsesreformen betyder blandt andet, at voksne, der er fyldt
30 år, og som ønsker at omskole sig eller løfte sig fra ufaglært til
faglært, kan få en erhvervsuddannelse for voksne (euv) på nedsatte
dagpenge, hvis uddannelsen kan gennemføres inden for dagpengepe-
rioden.
På side 9 ­ 23 inder du en række cases, som illustrerer samspillet
mellem elementer i reformerne i iktive forløb for unge og voksne, som
skal i gang med en uddannelse.
Casene er iktive eksempler og kan ikke betragtes som en facitliste for,
hvilke tilbud en given borgergruppe skal have: Den uddannelsesrettede
indsats skal altid tilrettelægges på baggrund af en helhedsvurdering ud
fra den lediges ønsker og motivation samt en vurdering af den enkeltes
udfordringer og potentiale samt vilkår og omstændigheder omkring
den lediges livssituation.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0006.png
Tre nye reformer
| Hovedelementerne i de tre reformer
2.
Hovedelementerne
i de tre reformer
Kontanthjælpsreformen – fokus på uddannelse
Med kontanthjælpsreformen er der gennemført en række initiativer,
som understøtter, at lere unge kommer i uddannelse og derved sikres
en stabil og varig tilknytning til arbejdsmarkedet. Reformen trådte i
kraft 1. januar 2014.
Det indebærer blandt andet:
At målet for alle unge under 30 år uden en erhvervskompetencegi-
vende uddannelse entydigt er uddannelse, og at de derfor modtager
uddannelseshjælp frem for kontanthjælp.
• At alle uddannelseshjælpsmodtagere får et uddannelsespålæg, der
danner rammen for arbejdet med uddannelsesrettede indsatser og
understøtter målet om uddannelse.
• En styrket indsats med systematisk brug af læse-, skrive- og regne-
test og undervisning for at forbedre de unges faglige kompetencer.
• Systematisk understøttelse af overgange fra uddannelseshjælp til
uddannelse, blandt andet via en styrket dialog mellem jobcentre og
uddannelsesinstitutioner.
Erhvervsuddannelsesreformen – højere kvalitet, attraktivitet og
øget gennemførsel
Erhvervsuddannelsesreformen indeholder en række centrale indsats-
områder, der skal hæve kvaliteten af undervisningen og det faglige
niveau og samtidig øge trivslen og gennemførelsen på erhvervsuddan-
nelserne. Lovgrundlaget aftalt med
Aftale om bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser
er vedtaget, og de væsentligste elementer i
reformen træder i kraft 1. august 2015.
Målet med reformen er, at:
• Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10
klasse.
• Flere skal gennemføre en erhvervsuddannelse.
• Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dyg-
tige, som de kan.
• Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0007.png
Tre nye reformer
| Hovedelementerne i de tre reformer
Det indebærer blandt andet:
Et mere overskueligt valg mellem ire erhvervsfaglige hovedområder.
• Grundforløbet opdeles i to dele på 20 uger hver. Første del forbehol-
des elever, der kommer direkte fra 9. og 10. klasse. Elever, der påbe-
gynder senest i august måned året efter afsluttet 9. eller 10. klasse,
kan dog vælge at starte på første del af grundforløbet. Elever under
25 år, der ikke kommer direkte fra 9. eller 10. klasse, starter direkte
på anden del af grundforløbet, der også varer 20 uger.
• Indførelse af erhvervsuddannelse for voksne (euv), som bliver den
nye vej til en erhvervsuddannelse for voksne på 25 år og derover.
Målet og niveauet er det samme som for erhvervsuddannelser for
unge, men uddannelsesvejen er mere målrettet og har et stort fokus
på at bygge videre på den uddannelse og erfaring, den voksne alle-
rede har.
• Indførelse af adgangskrav til erhvervsuddannelser på mindst karak-
teren 02 i gennemsnit i henholdsvis dansk og matematik ved 9.- eller
10.-klasseprøve eller tilsvarende. Dertil kommer kravet om uddannel-
sesparathed eller en uddannelsesaftale om praktik i en virksomhed.
• At alle, herunder alle unge med et uddannelsespålæg og unge og
voksne kontanthjælpsmodtagere, maksimalt har tre forsøg til at
gennemføre en erhvervsuddannelse, med mindre de har en uddan-
nelsesaftale, før uddannelsen påbegyndes.
Beskæftigelsesreformen – styrket uddannelsesindsats
Med beskæftigelsesreformen følger det, at uddannelsesindsatsen for
dagpengemodtagere skal styrkes og målrettes de ledige med færrest
kompetencer og dermed størst behov. Reformen træder i kraft ad
lere omgange. Dele af reformen og dermed også dele af den styrkede
uddannelsesindsats trådte i kraft d. 1. januar 2015, mens andre dele
træder i kraft 1. juli 2015.
Den styrkede uddannelsesindsats i reformen indebærer blandt
andet, at:
• Voksenlærlingeordningen målrettes ledige og ufaglærte beskæftige-
de, der er fyldt 25 år. Det betyder, at beskæftigede med en uddannel-
se ikke længere kan benytte ordningen. Målretning af voksenlærlin-
geordningen er trådt i kraft d. 1. januar 2015.
• Forsikrede ledige over 30 år, som enten er ufaglærte eller faglærte
med en forældet uddannelse, kan få mulighed for at tage en er-
hvervsuddannelse på reduceret dagpengeydelse, hvis uddannelsen
kan gennemføres inden for den lediges resterende dagpengeperiode.
Denne ordning træder i kraft d. 1. juli 2015.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0008.png
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0009.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
3.
Cases: Reformernes samspil
på vejen til uddannelse
Vejene til uddannelse kan være mange og forskelligartede.
På de næste sider kan du i en række iktive cases se, hvordan
det kan forløbe – og hvordan reformerne spiller sammen – når
en ung med et uddannelsespålæg fx har faglige udfordringer,
afbrudte grundforløb, ADHD, ordblindhed eller ønsker at gå fra
ufaglært til faglært.
Om casene
Casene illustrerer forløb, hvor de nye regler i reformerne har betydning
for uddannelseshjælpsmodtagere og ledige dagpengeberettigede, som
har behov for vejledning, støtte og hjælp til at blive forberedt, afklaret
eller motiveret til at vælge den rette uddannelse.
Casene tager afsæt i unge og voksne med sværere problemstillinger
for at illustrere de forskellige veje, der kan være til at komme i gang
med en uddannelse. Langt de leste uddannelseshjælpsmodtagere er
unge, som måske har været usikre på at træffe det rette uddannel-
sesvalg, og som hurtigt kommer i gang med en uddannelse. For nogle
unge er en særlig indsats dog påkrævet før, at den unge kan komme i
uddannelse.
Casene er ikke repræsentative eller facit for, hvilken indsats eller
hvilket tilbud der skal gives i den konkrete borgers tilfælde. Der er
altid tale om en individuel vurdering af, hvilken vej der er den rigtige,
og den vurdering bør foretages i et samarbejde mellem jobcenteret,
uddannelsesinstitutionen, UU og borgeren.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0010.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Case
Navn: Louise
Alder: 21 år
Har faglige udfordringer
Louise opkvaliicerer sig via
snusepraktik og avu til at påbegynde
sosu-assistentuddannelsen
Louise er 21 år. Hun har aldrig været vild med skolen, havde svært ved
det faglige og ik aldrig taget sin afgangsprøve.
Louise har altid gerne villet arbejde med mennesker, men har måttet
sande, at det er for svært at få en fast tilknytning til arbejdsmarkedet
uden en uddannelse. I øjeblikket er hun på uddannelseshjælp. Jobcen-
teret sendte Louise på en snusepraktik på en SOSU-skole, og det gav
Louise blod på tanden i forhold til uddannelse. Snusepraktikken sker
som et led i Louises uddannelsespålæg, fordi hun skal inde ud af, hvil-
ken uddannelse hun ønsker at arbejde hen imod.
Det er en udfordring, at Louise ikke opfylder adgangskravene for at
kunne påbegynde uddannelsen til social­ og sundhedshjælper. Hendes
sagsbehandler anbefaler hende derfor at tage dansk og matematik på
basis og G-niveau via almen voksenuddannelse (avu) på det lokale
VUC. Det svarer til hhv. 8. og 9. klasses niveau. Sagsbehandleren på
jobcenteret taler med studievejlederen på VUC, og Louise får sammen-
sat et forløb, der passer til hende.
Efter forløbet, der i Louises tilfælde varer 30 uger, får Louise karakte-
ren 02 og 4 i dansk og matematik, og hun opfylder nu adgangskravet
til at blive optaget på SOSU-skolen.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0011.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Fakta: Erhvervsuddannelserne
Hvad er kravene til de forskellige erhvervsuddannelser?
Som led i eud-reformen er der udarbejdet vejledende kataloger eller
såkaldte ’varedeklarationer’ over deltagerforudsætninger for hver af de
105 erhvervsuddannelser. Varedeklarationerne skal give overskuelige
og overordnede oplysninger om, hvilke krav der venter eleven i hoved-
forløbet. Varedeklarationerne bliver lagt på uddannelsesguiden.dk og
vil være et værktøj, som kan bruges til at skitsere for den enkelte elev,
hvilke fagniveauer og krav der stilles gennem uddannelsen, men også
hvilke beskæftigelsesperspektiver uddannelserne har.
Adgangskrav til erhvervsuddannelserne
Eud-reformen medfører, at alle fra august 2015, uanset alder, mindst
skal have opnået karakteren 02 i gennemsnit i henholdsvis dansk og
matematik ved 9.- eller 10.-klasseprøve eller tilsvarende eller have en
uddannelsesaftale med en virksomhed om skoleundervisning i grund-
og hovedforløb og om praktikuddannelse for at få adgang til at påbe-
gynde en erhvervsuddannelse. Karakteren 02 på 7-trins-skalaen svarer
til karakteren 6 på den tidligere 13-skala.
Unge og voksne, der ikke opfylder adgangskravene, kan opnå adgang
via avu (almen voksenundervisning) ved at bestå dansk og matema-
tik på G-niveau eller eventuelt ved bestået FVU-læsning trin IV og
FVU-matematik trin II. På VUC udbydes desuden målrettede eud-for-
beredende forløb, der ofte vil være tilrettelagt i samarbejde med den
lokale erhvervsskole.
Optagelsesprøve på erhvervsskole
Elever, som ikke opfylder adgangskravet (hverken karakterkravet eller
har en uddannelsesaftale), har mulighed for at blive optaget på en er-
hvervsuddannelse på baggrund af en helhedsvurdering, der bygger på
ansøgerens resultat ved en centralt udviklet og fastsat prøve i dansk
og matematik og en personlig samtale, der har til formål at afdække
ansøgerens speciikke faglige potentiale.
Den faglige test vil være på niveau med kravene til at opnå karakteren
02 i henholdsvis dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve,
men testen vil have en faglig toning med et alment erhvervsrettet ud-
gangspunkt i praktiske situationer. Der er tale om en test i henholdsvis
dansk og matematik, og både testen og den personlige samtale foregår
på en erhvervsskole.
Nye SU regler - højst fem ungdomsuddannelser
Fremover vil man kun kunne få SU til højst fem ungdomsuddannelser.
Der vil ikke blive givet SU til den sjette påbegyndte ungdomsuddannel-
se. Dog kan unge med et uddannelsespålæg få dispensation til fortsat
at få SU til en ungdomsuddannelse ud over de fem ungdomsuddannel-
ser.
I opgørelsen af antallet af påbegyndte ungdomsuddannelser regnes alle
ungdomsuddannelser med, som man er begyndt på og har fået SU til.
Reglerne gælder fra den 1. januar 2015. Det betyder, at begynder man
på en ungdomsuddannelse efter 1. januar 2015, vil alle ungdomsud-
dannelser, man er begyndt på og har fået SU til før den 1. januar 2015,
blive regnet med.
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0012.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Case
Navn: Johan
Alder: 19 år
Har to afbrudte grundforløb
Johan har kun ét forsøg tilbage til at
gennemføre en erhvervsuddannelse
Johan på 19 år har haft en del problemer med misbrug og kriminalitet.
Han har tidligere påbegyndt to grundforløb efter 1. august 2015, som
han har afbrudt. Johan er på uddannelseshjælp. Til sin første samtale
ik Johan et uddannelsespålæg (se faktaboks side 13), hvilket betød, at
han til næste møde skulle give et konkret bud på, hvilken uddannelse
han gerne vil tage.
Johan opfylder karakterkravet fra grundskolen, men han mangler moti-
vation og er ikke mødestabil. Johan har tidligere hjulpet sin far med at
reparere biler på farens autoværksted, og han synes, det er spænden-
de. Sagsbehandleren vurderede, at Johan socialt og fagligt er klar til en
uddannelse, men hun er dog ikke sikker på, at Johan kan møde stabilt.
Johan skal derfor, som led i sit uddannelsespålæg, deltage i en mel-
lemlang virksomhedspraktik på et værksted, hvor der er fokus på, at
han får mulighed for at snuse til området, og hvor der er fokus på,
at han møder stabilt frem. Johan møder stabilt i en længere periode,
hvilket blandet andet skyldes, at han kommer rigtig godt ud af det med
sin mentor på arbejdspladsen. Samtidig taler Johan med den lokale
UU-vejledning om, hvilke faglige krav der stilles i automekanikeruddan-
nelsen, om det vil være det rigtige valg for ham, og om hvornår han
kan starte på grundforløbets anden del.
Det er helt afgørende, at Johan gennemfører erhvervsuddannelsen
denne gang. Jobcenteret har aftalt med Johans mentor, at han fortsæt-
ter som mentor for Johan, efter han er begyndt på erhvervsuddannel-
sens grundforløb, og indtil han har fundet en praktikplads. Hvis Johan
igen falder fra på grundforløbet, har han ikke lere forsøg tilbage, med
mindre det lykkes ham at inde en praktikplads, inden han starter på
ny. En egu kan være en alternativ uddannelsesmulighed.
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0013.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Fakta: Erhvervsgrunduddannelse (egu)
Egu er en kompetencegivende, individuel uddannelse, der er beskæf-
tigelsesrettet og samtidig rettet mod fortsat uddannelse. Det er et
tilbud, som kommunerne har pligt til at give til alle unge i uddannel-
sens målgruppe. Kommunerne kan overlade produktionsskoler og in-
stitutioner for erhvervsrettet uddannelse at tilrettelægge egu på deres
vegne. Målgruppen er unge under 30 år, der bor i kommunen, ikke er
under uddannelse eller i beskæftigelse og ikke har forudsætninger for
umiddelbart at gennemføre en anden kompetencegivende ungdomsud-
dannelse.
Uddannelsen varer normalt 2 år og består af praktik i offentlig eller pri-
vat virksomhed kombineret med relevante elementer af eksisterende
uddannelser.
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0014.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Case
Navn: Anastasia
Alder: 21 år
Har tre afbrudte grundforløb
Jobcenteret hjælper Anastasia
med at få en uddannelsesaftale
Anastasia er 21 år. Hun har efter 1. august 2015 påbegyndt tre grund-
forløb uden at gennemføre dem. Hun afbrød grundforløbene, da hun
ikke trivedes hverken fagligt eller socialt, og hun mistede som følge
heraf interessen for uddannelsen.
Anastasia har efterfølgende haft et sommerjob på en restaurant, hvor
hun hjalp til i køkkenet. Hun var rigtig glad for jobbet, men desværre
kunne restauranten ikke beholde hende. Hun valgte derfor at søge ud-
dannelseshjælp. Det medførte, at hun ik et uddannelsespålæg og skul-
le komme med ønsker om, hvilken uddannelse hun gerne ville tage.
Hun besluttede på grund af sine gode erfaringer fra sit sommerjob, at
hun gerne ville uddanne sig som kok.
Da hun har opbrugt sine tre forsøg på at gennemføre en erhvervsud-
dannelse, kan hun ikke påbegynde endnu en, med mindre hun får en
uddannelsesaftale med en virksomhed. Jobcenteret går derfor målret-
tet efter at hjælpe Anastasia med at få en uddannelsesaftale.
Til at begynde med får hendes sagsbehandler arrangeret virksomheds-
praktik for Anastasia hos en restaurantkæde. Det går rigtig godt hos
virksomheden, og Anastasia gør et rigtig godt indtryk på arbejdsgive-
ren. Arbejdsgiveren kan se et lys i Anastasia og indgår derfor en fuld
uddannelsesaftale med Anastasia, og hun kan på denne måde starte
på kokkeuddannelsen (gastronom).
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0015.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Fakta: Uddannelsespålæg
Uddannelsespålægget danner udgangspunkt og ramme for kommu-
nernes arbejde med unge på uddannelseshjælp og den indsats, der
iværksættes.
Under det relevante trin i uddannelsespålægget beskrives de aktiviteter
og indsatser, som skal understøtte den unge i gennemførelsen af de
konkrete trin i uddannelsespålægget:
• Ved trin 1 skal den unge, inden for en nærmere fastsat frist, komme
med forslag til relevante uddannelser.
• Ved trin 2 skal der fastsættes et uddannelsesmål, og den unge skal
inde relevante uddannelsessteder.
• Ved trin 3 skal den unge, inden for en nærmere fastsat frist, søge om
optagelse på en eller lere uddannelser.
• Ved trin 4 skal den unge påbegynde og gennemføre den eller de ud-
dannelser, som den pågældende er optaget på.
I forbindelse med visitationen skal der fastsættes en frist for, hvornår
den unge skal have afklaret uddannelsesønsker. For nogle unge kan
fristen være kort/unødvendig, fordi de kender deres uddannelsesvalg,
og de vil derfor hurtigt gå til trin 2 eller 3 i uddannelsespålægget. For
andre unge med betydelige udfordringer kan fristen være lang, fordi
den unge har behov for støtte og hjælp til fx afklaring, motivation og
opkvaliicering, inden den unge er parat til næste trin.
To begreber om uddannelsesparathed
Uddannelsesparathed er i uddannelsessystemet et begreb, der hen-
tyder til det, at alle unge, der fra 9. og 10. klasse vil søge ind på en
ungdomsuddannelse (gymnasial eller erhvervsuddannelse), skal have
foretaget en vurdering af deres uddannelsesparathed (UPV). UPV’en
bliver med eud-reformen fremrykket til 8. klasse.
I beskæftigelsessystemet skelnes der mellem om en ung er åbenlyst
uddannelsesparat, uddannelsesparat eller aktivitetsparat. Åbenlyst
uddannelsesparate er unge, som slet ikke har barrierer i forhold til
at kunne påbegynde og gennemføre en ordinær uddannelse. Uddan-
nelsesparate er unge, der vurderes – med den rette støtte og aktive
indsats – at kunne påbegynde en uddannelse inden for ca. 1 år og gen-
nemføre denne uddannelse på ordinære vilkår. Mens aktivitetsparate er
unge, der vurderes at have behov for ekstra støtte og hjælp i længere
tid end ca. 1 år, inden de kan påbegynde en uddannelse, som de kan
gennemføre på almindelige vilkår.
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0016.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Case
Navn: Stephanie
Alder: 19 år
Har mindre faglige udfordringer
Stephanie overvejer en kort
erhvervsuddannelse
Stephanie er 19 år. Hun har tidligere påbegyndt det merkantile grund-
forløb, men faldt fra efter få måneder på grund af manglende motiva-
tion. Hun har efterfølgende haft småjob, men er nu på uddannelses-
hjælp. Stephanie vil gerne have en uddannelse, men hendes karakterer
fra folkeskolen er ikke særligt gode, hun mangler selvtillid og ved ikke,
hvilken uddannelse hun skal vælge.
Jobcenteret vurderer, at Stephanie kan have gavn af et brobygnings-
forløb, hvilket hun selv har hørt godt om fra kammerater.
Forløbet giver hende selvtillid, faglig opkvaliicering og motivation til
at søge optagelse på erhvervsuddannelsens grundforløb, hvor hun
optages og begynder. Hun vil være ernæringsassistent – en uddannel-
se, der tager 3 år, men med mulighed for at stige af efter 1�½ år som
ernæringshjælper.
16
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0017.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Fakta: Brobygningsforløb
Forsøgene med ’Brobygning til uddannelse’ har til formål at afklare,
motivere og opkvaliicere unge uddannelseshjælpsmodtagere under 30
år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse til at påbegynde
og gennemføre en ordinær uddannelse.
Målgruppen er unge med faglige og/eller sociale udfordringer, der
vurderes at kunne gennemføre en ordinær uddannelse med et Brobyg-
ningsforløb.
Brobygningsforløb tilrettelægges som et samarbejde mellem jobcentre
og erhvervsskoler. Jobcenteret har ansvar for og visiterer de unge til
Brobygningsforløbet, og erhvervsskolen tilrettelægger, igangsætter og
gennemfører selve Brobygningsforløbet for den unge.
Samarbejdet om unge via Brobygningsforløb kan inddrage lere aktører
(fx UU-vejledningen og øvrige forvaltninger), hvor det giver mening og
understøtter den unges vej til uddannelse.
Brobygningsforløb er et samlet
uddannelsesrettet tilbud i 2 faser:
Fase 1 – undervisning på erhvervsskolen og praktik
• Brobygning foregår på en erhvervsskole i et ordinært skolemiljø med
krav om dagligt fremmøde.
• Brobygningsforløb indeholder relevante ”snusepraktikker” på de for-
skellige erhvervsuddannelsers hovedspor.
• Brobygningsforløb indeholder relevante virksomhedspraktikforløb på
skolernes samarbejdsvirksomheder.
• Brobygningsforløb indeholder undervisning, der minimum giver kom-
petencer svarende til 9. klasses niveau i dansk og matematik.
• Den unge skal have en fast gennemgående uddannelsesmentor på
erhvervsskolen. Mentoren skal understøtte den unges gennemførelse
af hele fase 1 og fortsætter som en fastholdelsesmentor i fase 2, jf.
nedenstående.
Fase 2 – fastholdelse:
• Den tilknyttede uddannelsesmentor må ikke slippe den unge, før
en praktikplads er opnået. Den gennemgående uddannelsesmentor
følger således den unge i Brobygningens fase 2, videre til og igennem
grundforløbet, og indtil der er indgået en uddannelsesaftale (om
enten virksomhedspraktik eller skolepraktik).
• Dvs. at uddannelsesmentoren, som har en personlig relation til den
unge, fortsætter som fastholdelsesmentor. Fastholdelsesmentoren
skal primært hjælpe den unge med at håndtere faglige såvel som
sociale udfordringer på grundforløbet og give den unge særlig hjælp
og støtte i praktikpladssøgningen
Brobygningsforløb
er i uddannelsessystemet et begreb, som re-
fererer til aktiviteter, som elever i 9. og 10. klasse tilbydes på en
ungdomsuddannelsesinstitution med henblik på, at de unge bliver
mere afklarede i deres valg af ungdomsuddannelse. I beskæftigel-
sessystemet refererer begrebet til Brobygningsforløb som en samlet,
uddannelsesrettet pakke til uddannelseshjælpsmodtagere, der beror på
elementerne i ovenstående 2 faser, jf. casen med Stephanie side 16.
17
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0018.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Case
Navn: Carsten
Alder: 33 år
Ønsker at gå fra ufaglært til faglært
Carsten går fra ufaglært til faglært
Carsten er 33 år og har aldrig gjort sin ungdomsuddannelse færdig.
Han gennemførte gymnasiet, men har aldrig brugt sin studenterek-
samen til noget. I stedet har han arbejdet som ufaglært forskellige
steder, nogle gange afbrudt af perioder med ledighed. Senest har han
arbejdet et års tid som ufaglært i sin vens tømrer- og snedkervirk-
somhed. Undervejs har han taget et par AMU-kurser. Carsten er netop
blevet ledig og modtager nu dagpenge.
Carsten er træt af, at han ikke ik sig en uddannelse, og han har
derfor besluttet sig for at tage en uddannelse for at få en mere fast
tilknytning til arbejdsmarkedet. Carsten har talt med sagsbehandleren i
jobcenteret om sine muligheder for at tage en erhvervsuddannelse, der
bygger videre på den erfaring, han allerede har.
Ved hjælp af ”min kompetencemappe” på nettet og vejledning på
VEU­centret får han overblik over den uddannelse og de kurser, han
har. Det viser sig, at Carsten sandsynligvis vil kunne tage en uddan-
nelse som maskinsnedker på afkortet tid, fordi han på baggrund af sin
studentereksamen, AMU-kurser og erfaring fra tømrer- og snedker-
virksomheden kan få godskrevet dele af praktikuddannelsen og skole-
undervisningen. Som led i sin studentereksamen har han eksamen på
højere niveau i dansk og matematik, og han opfylder derfor adgangs-
kravet til erhvervsuddannelserne.
Carsten vil gerne tage en uddannelse som maskinsnedker, så jobcen-
tret køber en realkompetencevurdering på erhvervsskolen, som skal
afgøre, hvor meget grundforløb, skoleundervisning i hovedforløbet og
praktikuddannelse han skal have.
Resultatet af realkompetencevurderingen viser, at Carsten skal følge
den uddannelsesvej for erhvervsuddannelsen for voksne, der hedder
euv2. Her skal hans erhvervsuddannelse både bestå af dele af grund-
forløbets 2. del, et standardiseret hovedforløb for voksne og en prak-
tikuddannelse med en varighed på maksimalt to år.
Carsten bliver optaget på uddannelsen til maskinsnedker. Med hans
erfaring kan han gennemføre uddannelsen til maskinsnedker på lige
under to år. Han vil derfor kunne gennemføre uddannelsen inden for
sin dagpengeperiode (se faktaboks om ’Pulje til uddannelsesløft’ side
19).
18
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0019.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Fakta: Uddannelsesløft af ledige med størst behov
Pulje til uddannelsesløft
Med beskæftigelsesreformen gives der mulighed for, at
ufaglærte ledige eller faglærte ledige med en forældet
uddannelse, der er fyldt 30 år, kan påbegynde en er-
hvervsuddannelse allerede i starten af deres ledigheds-
periode.
Uddannelsen skal kunne gennemføres inden for den ledi-
ges resterende dagpengeperiode. Midlerne hertil er afsat
som en pulje på 150 mio. kr. årligt, når denne er fuldt
indfaset i 2017. Der er 55,9 mio. kr. i 2015 og 142,1
mio. kr. i 2016.
Den ledige skal have relevant erhvervserfaring eller ud-
dannelse, så erhvervsuddannelsen kan gennemføres på
to år. Det betyder, at de erhvervsuddannelser, de ledige
kan tage, alene kan omfatte:
• Erhvervsuddannelser uden praktikforløb (euv1 i den
nye erhvervsuddannelse for voksne).
• Erhvervsuddannelser med praktikforløb, hvor uddan-
nelsen kan gennemføres med skolepraktik og inden for
den toårige periode.
Derudover skal den ledige, hvis uddannelsen skal gen-
nemføres via euv2, have opnået mindst 02 i gennem-
snitskarakter i både dansk og matematik til afgangsprø-
ven i 9. eller 10. klasse eller en tilsvarende prøve som
følge af de nye adgangskrav til erhvervsuddannelserne.
De generelle adgangskrav gælder også i forhold til euv3,
men puljen til uddannelsesløft kan ikke anvendes til
erhvervsuddannelser for voksne, der gennemføres via
euv3.
Under hele uddannelsen vil den ledige kunne få en redu-
ceret dagpengeydelse på højst 80 pct. af den maksimale
dagpengesats, men med mulighed for at låne op til den
hidtidige dagpengesats. Under uddannelsen fritages den
ledige for pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed
for henvist arbejde. Den ledige skal have en samtale i
jobcenteret efter 16 måneders ledighed med henblik på
at komme i job efter endt uddannelse.
Jobcenteret beslutter i dialog med den ledige, om uddan-
nelsesløftet skal igangsættes, og hvad indholdet skal
være. Det er således jobcenteret, der visiterer ledige
til erhvervsuddannelserne i forbindelse med puljen til
uddannelsesløft.
Fakta: Realkompetencevurdering og relevant erhvervserfaring
Erhvervsuddannelse for voksne (euv)
Med eud-reformen indføres erhvervsuddannelsen for
voksne (euv) for alle personer på 25 år og derover. Euv
giver kompetence på samme niveau, som erhvervsud-
dannelse for unge, og den voksne opnår samme bevis,
afslutter med samme prøve mv.
Det, der adskiller euv fra erhvervsuddannelsen for unge,
er, at uddannelsesvejen kan være forskellig, afhængigt
af hvad den voksne har foretaget sig før euv påbegyn-
des. Der er tre overordnede uddannelsesveje i euv.
Vejen deineres af mængden af relevant erhvervserfaring
og/eller uddannelse, som den voksne har i forvejen. Hvis
den voksne har to års relevant erhvervserfaring gennem-
føres erhvervsuddannelsen alene som skoleundervisning
i hovedforløbet, hvortil man har ret til SU, hvis man er
ledig og er SU-berettiget. Hvis den voksne ikke har to
års relevant erhvervserfaring, vil uddannelsesforløbet
bestå af grundforløbselementer og et hovedforløb med
både skoleundervisning og praktik. Varighed og indhold
bestemmes af erfaring og uddannelse.
Euv erstatter den grundlæggende voksenuddannelse
(gvu) pr. 1. august 2015. Gvu-planer vil dog være gyldi-
ge i seks år.
Alle uddannelsesforløb i erhvervsuddannelsen for voksne
over 25 år (euv) indledes med en realkompetencevur-
dering med en varighed på mellem en halv og 10 dage.
Realkompetencevurderingen deinerer uddannelsesvejen
i euv (euv1, euv2 eller euv3). Jobcentret kan købe en
realkompetencevurdering af erhvervsskolen efter lov om
åben uddannelse.
Uddannelsesvejen bestemmes blandet andet af, om den
voksne har to års relevant erhvervserfaring. Kriterier
for, hvad der kan godskrives i den pågældende euv, er
beskrevet i bilag 1 til uddannelsesbekendtgørelsen for
hver uddannelse.
I 2016 forventes det at implementere første fase af et
realkompetencevurderingsværktøj, hvor borgeren kan
logge ind og få overblik over, hvilken uddannelsesvej han
eller hun skal følge for at opnå kompetence på erhvervs-
uddannelsesniveau.
For ufaglærte dagpengemodtagere over 30 år er der med
beskæftigelsesreformen indført en ret til realkompeten-
cevurdering. Realkompetencevurderingen kan føre til, at
den ledige får mulighed for at få sin erfaring meriteret
med henblik på at tage en erhvervskompetencegivende
uddannelse under puljen til uddannelsesløft.
19
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0020.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Case
Navn: Mathilde
Alder: 20 år
Har ADHD
Mathilde vurderes ikke at kunne
gennemføre en erhvervsuddannelse
Mathilde på 20 år har ADHD. Hun havde det meget svært både i fol-
keskolen og derhjemme, pga. hendes forældres alkoholmisbrug. Hun
afsluttede folkeskolen med et resultat, der gør, at hun ikke kan komme
ind på erhvervsuddannelserne. Mathilde har i stedet i perioder haft
arbejde i det lokale supermarked.
Da Mathildes forældre bliver skilt, slår det hende helt ud; hun får mere
og mere fravær og bliver til sidst fyret og kommer på uddannelses-
hjælp.
Mathilde overvejer i denne forbindelse at starte på en uddannelse. Hun
har været glad for sit arbejde i supermarkedet og har på sigt mod på
at gå i gang med det merkantile grundforløb for at blive butiksassi-
stent.
Hendes sagsbehandler vurderer dog, at Mathilde ikke inden for en kor-
tere årrække vil kunne opnå de faglige, personlige og sociale forudsæt-
ninger for at kunne påbegynde og gennemføre hverken en gymnasial
eller en erhvervsfaglig ungdomsuddannelse.
Mathilde vil stadig gerne noget med butik og handel, og har hørt om
den kombinerede ungdomsuddannelse, som passer meget godt til
hende, fordi hun egentlig er motiveret for uddannelse, men bare ikke
ved hvilken. Mathilde målgruppevurderes af UU og opnår en af de
dimensionerede pladser til at starte på den kombinerede ungdomsud-
dannelse med temaet ”Handel og kundeservice”. Målet er, at hun skal
blive erhvervsassistent og arbejde i en butik. Det er vurderingen fra
jobcenteret, at der er beskæftigelsesmuligheder i lokalområdet. På sigt
vil hun muligvis kunne gennemføre en erhvervsuddannelse og få god-
skrevet dele af erhvervsuddannelsen på baggrund af den kombinerede
ungdomsuddannelse.
20
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0021.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Fakta: Kombineret ungdomsuddannelse
Kombineret Ungdomsuddannelse er et to-årigt uddannelsestilbud til
unge under 25 år, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en
erhvervsuddannelse eller gymnasial uddannelse. Tilbuddet målrettes
beskæftigelse på det lokale arbejdsmarked og kan desuden give grund-
lag for at fortsætte i kompetencegivende uddannelse.
Det er Ungdommens Uddannelsesvejledning i den unges bopælskom-
mune, der afgør, om den pågældende kan komme ind på uddannelsen.
Der kan højst optages 2.500 elever pr. år på landsplan i den kombine-
rede ungdomsuddannelse.
21
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0022.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Case
Navn: Hassan
Alder: 19 år
Er ordblind
Hassan bliver klar til eud
via produktionsskolen
Hassan på 19 år er stærkt ordblind og har stort set kun dårlige ople-
velser fra folkeskolen og afslutter med et resultat, der betyder, at han
ikke kan komme ind på erhvervsuddannelserne, fordi han ikke lever op
til adgangskravene. Hassan har altid arbejdet om eftermiddagen i sin
farfars autoforretning. Han vil gerne være karrosserismed og reparere
biler, men kan ikke overskue at gå i skole.
Hassan bliver fyret fra sit job, da hans farfar skal sælge forretningen,
så Hassan må stoppe, fordi den nye ejer kun vil have faglærte. Hassan
kan ikke inde et andet arbejde og søger derfor om uddannelseshjælp.
Hassan vil gerne have en uddannelse, men kan ikke klare adgangs-
kravet til grundforløbet. Han kan slet ikke forestille sig at skulle sidde
på skolebænken, fx på VUC for at lære dansk og matematik, men
hans sagsbehandler fortæller, at Hassan kan opnå adgangskravene til
erhvervsuddannelsen via produktionsskolen.
På produktionsskolen kan der tilrettelægges særlige forløb, der kombi-
nerer undervisning på erhvervsskolen, undervisning i dansk og mate-
matik og ordinær værkstedsundervisning på produktionsskolen.
Sagsbehandleren kontakter produktionsskolen, og Hassan bliver efter
en positiv målgruppevurdering i UU og en samtale mellem ham selv,
sagsbehandleren og vejlederen på skolen optaget på et særligt tilret-
telagt forløb. Forløbet kombinerer undervisning på erhvervsskolen, un-
dervisning i dansk og matematik samt ordinær værkstedsundervisning
på produktionsskolen. Når forløbet er gennemført, vurderer erhvervs-
skolen ud fra en helhedsvurdering på baggrund af en centralt stillet
prøve og en samtale, om Hassan kan optages på erhvervsuddannelsen
som karrosserismed.
22
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0023.png
Tre nye reformer
| Cases: Reformernes samspil på vejen til uddannelse
Fakta: Muligheder for opkvaliicering
via produktionsskole
Produktionsskolerne har mulighed for at målrette produktionsskolefor-
løb til unge, som er motiveret for erhvervsrettet uddannelse, men som
på grund af mangelfulde skolekundskaber har brug for opkvaliicering
for at kunne optages i en erhvervsuddannelse samtidig med, at de
deltager i meritgivende erhvervsrettede kombinationsforløb.
Tilbuddet gives til unge under 25 år, som ikke har gennemført en
kompetencegivende ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har
forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse.
Før en produktionsskole kan optage en deltager med statstilskud, skal
Ungdommens Uddannelsesvejledning have vurderet, at den unge er
omfattet af produktionsskolernes målgruppe.
23
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan kommunerne skal hjælpe de unge på uddannelseshjælp, til beskæftigelsesminsteren
1824342_0024.png
Oversigt over uddannelser og målgrupper
Uddannelse/alder
Erhvervsuddannelser
for unge
Karakteristika for målgruppen
• Unge under 25 år, der har en god fornemmelse af, hvilket fagområde de ønsker at arbejde med inden
for et af følgende hovedområder: Teknologi, byggeri og transport, omsorg, sundhed og pædagogik,
kontor, handel og forretningsservice, fødevarer, jordbrug og oplevelser.
• Ønsker en uddannelse, der veksler mellem skole og praktik i en virksomhed, og som giver direkte
adgang til arbejdsmarkedet som faglært, til videregående uddannelse, eller til at man kan starte sin
egen virksomhed.
• Er motiveret for at lægge det engagement og den motivation, det kræver at gennemføre en erhvervs-
faglig uddannelse, der normalt varer 3­4 år, men som kan variere fra 1�½ til 5�½ år ­ ca. 30­50 pct. af
tiden på skole og 50­70 pct. i en praktikvirksomhed.
Produktionsskole
• Ofte fagligt svage unge under 25 år, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse.
• Opfylder ikke adgangsforudsætningerne til gym/eud.
• Ved ofte hverken hvilken uddannelse eller beskæftigelse, de ønsker.
• Er ikke i stand til at formulere et realistisk perspektiv for deres arbejdsliv og er mindre motiveret for
at påbegynde en uddannelse.
Har ofte sociale eller psykiske udfordringer og/eller misbrugsproblemer.
Kombineret
ungdomsuddannelse
• Ofte fagligt svage unge under 25 år, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse.
• Opfylder ikke adgangsforudsætningerne til gym/eud.
Ønsker en kort uddannelse, som kan føre til beskæftigelse og eventuelt på sigt anden kompetence­
givende uddannelse.
• Ved ikke, hvad de kan, eller hvad jobbet skal handle om.
• Typisk den yngste andel af målgruppen, hvor mange er sårbare, uselvstændige, umodne eller forsigtige.
Har derfor brug for et socialt fællesskab, kontinuerlig voksenkontakt og en tydelig uddannelsesramme.
Har behov for socialisering i forhold til arbejdsmarkedet.
Erhvervsgrund-
uddannelsen (egu)
• Unge under 30 år, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse.
• Opfylder ofte ikke adgangsforudsætningerne til gym/eud.
• Har en tydelig fornemmelse af, hvilket beskæftigelsesområde, de ønsker at arbejde med.
• Er i stand til at indgå i et aftaleforhold med en arbejdsgiver.
• Kan gennemføre et typisk meget individuelt uddannelsesforløb.
• Typisk den ældre andel af målgruppen, som er mere selvstændige og modne.
Erhvervsuddannelse
for voksne (euv)
• Målgruppen er den samme som for erhvervsuddannelser i almindelighed – alder er den eneste forskel
(nogle voksne har dog meget erhvervserfaring inden for den uddannelse, de ønsker).
• Når en person på 25 år og derover skal gennemføre en erhvervsuddannelse, hedder det altid en euv
– også selv om euv’en i omfang og varighed kan svare til uddannelsesforløbet for unge med hensyn til
varigheden af praktikuddannelsen og skoleundervisningen.
• Fører til uddannelse på samme niveau og med samme titel og bevis som erhvervsuddannelser i almin-
delighed. Euv kan gennemføres med eux.
• Undervisningen i euv skal altid tilrettelægges med den voksne elevgruppe for øje.
Forberedende
voksenundervisning
(FVU)
• Hovedsageligt personer over 18 år, der har behov for at forbedre deres grundlæggende færdigheder i
læsning og matematik med henblik på uddannelse eller fastholdelse af beskæftigelse.
• Også for personer, der har behov for at styrke deres grundlæggende læse- og regnefærdigheder med
henblik på at deltage aktivt i alle sider af samfundslivet.
En stor del af målgruppen indes blandt de kortuddannede, men også personer med uddannelse kan
have behov for at blive bedre til at skrive, læse og stave eller blive bedre til den grundlæggende ma-
tematik.
Tosprogede kursister kan i mange tilfælde proitere af et eller lere FVU­forløb.
• Deltagerne er ofte i beskæftigelse eller deltager som led i en jobplan.
Almen
voksenuddannelse
(avu)
• Hovedsageligt personer over 18 år, der har behov for at forbedre deres basale kundskaber (dog kan
unge under 18 år deltage, hvis uddannelsesforløbet er et led i en uddannelsesplan).
• Den overvejende andel af kursister er i dag unge voksne mellem 18 og 30 år, der har forladt grund-
skolen med utilstrækkelige kundskaber.
• Kursistgruppen er dog forholdsvis heterogen og spænder fra kursister med faglige mangler, der for-
holdsvist hurtigt kan rettes op, til kursister med massive faglige og/eller sociale, sundhedsmæssige og
økonomiske udfordringer.
• En stor andel er tosprogede kursister med utilstrækkelige danskkundskaber.
Udgivet af:
Undervisningsministeriet, www.uvm.dk
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, www.star.dk