Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1939327_0001.png
TALE
18. september 2018
Samråd om konsekvenser af jobreformen
den 11. september 2018
J.nr. 2018 - 2646
CAP
Mette Rude
Kristine Svendsen
Samrådsspørgsmål AW
Mener ministeren, at han har givet et retvisende billede til offentligheden af
kontanthjælpsloftets og 225 timers reglens effekt på beskæftigelsen af kontant-
hjælpsmodtagere på baggrund af den kritik som er rejst af DRs Detektor
den 8. marts 2018 i udsendelsen ”Virker kontanthjælpsloftet” og af Rockwoolfon-
den i Jyllandsposten den 9. marts
2018, jf. artiklen: ”Økonomer: Løkke
overdriver effekten af kontanthjælpsloftet”?
Samrådsspørgsmål AX
Vil ministeren forklare, hvorfor han tager beskæftigelsesministeriets effektanalyse
af Jobreform fase 1 til indtægt for at kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen er en
primær årsag til at flere kontanthjælpsmodtagere er kommet i job eller uddannel-
se?
Samrådsspørgsmål BH
Ministeren bedes redegøre for, om effekterne fra kontanthjælpsloftet og 225
timers reglen har sammenhæng med de 9 pct. stigning i udsættelser, der jf.
opgørelsen 2018 fra Domstolsstyrelsen - Danmarks Domstole, har fundet sted
fra 2016 til 2017, hvor der ellers har været fremgang i samfundsøkonomien?
Samrådsspørgsmål BQ
Vil ministeren forklare, hvorfor han i en pressemeddelelse af 12. juni 2018 siger
at ”der er intet der tyder på at kontanthjælpsmodtagere er tvunget til at
flytte på grund af loftet”, på trods af at STAR selv konkluderer, at deres analyse
af flyttemønstrene ikke kan bruges til at konkludere sådan, og på trods af
at samme analyse viser, at der i 2017 er en stigning i antal flytninger blandt
kontanthjælpsmodtagere, som er ramt af loftet.
Indledning
Tak for det. Samrådsspørgsmålene bliver besvaret
under et, og det som er temaet i dag, for samrådet
eller for samrådene, handler om virkningerne af
kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen. Det gæl-
der både i forhold til, om folk, der omfattet af lof-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
tet og timereglen, afgår til beskæftigelse, og om
flere af dem flytter fra deres bolig.
Spørgsmål AW og AX handler om det første: Be-
skæftigelseseffekterne
med udgangspunkt i Be-
skæftigelsesministeriets effektanalyse af Jobre-
form fase 1, som blev offentliggjort tilbage i fe-
bruar måned.
Spørgsmål BH og BQ handler om flyttemønstre og
antallet af udsættelser.
Beskæftigelseseffekter og ny analyse
Jeg vil starte med de to spørgsmål om beskæftigel-
seseffekterne, og jeg vil med det samme sige, at
der som sådant ikke er noget nyt at fremhæve i
forhold til det samråd vi også havde her den 27.
juni 2018, hvor jeg havde fornøjelsen af at besva-
rede en række lignende spørgsmål.
Men det skal ikke afholde mig fra at gentage nogle
af de konklusioner som der var fra samrådet før
sommerferien
Beskæftigelsesministeriets effektanalyse blev
trukket tilbage i starten af juni, efter der fra flere
sider blev rejst tvivl om analysen. Beskæftigel-
sesministeriet og Finansministeriet er i gang med
at lave en ny effektanalyse, som ventes at blive of-
fentliggjort i løbet af efteråret 2018.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
Før den nye effektanalyse foreligger, kender vi
derfor ikke til virkningerne af kontanthjælpsloftet
og 225-timersreglen. Vi kan gisne om det
og det
kan vi blandt andet gøre ud fra deskriptive analy-
ser af, hvor mange der er kommet i beskæftigelse.
Det var også fremme ved samrådet i juni. Men det
er selvfølgelig også afgørende at slå fast, at en de-
skriptiv analyse, ikke er en effektanalyse.
Lad mig derfor kort opsummere fra sidst, hvad den
nye effektanalyse kommer til at indeholde.
I lyset af de rigtig gode konjunkturer i Danmark er
det selvfølgelig helt centralt, at analysen tager høj-
de for konjunkturernes indvirkning på beskæftigel-
seseffekten.
Jeg vil også gerne understrege, at vi kommer til at
se
samlet
på effekten af kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen. Det er analytisk ikke muligt at
skille de to regler fra hinanden.
Den nye analyse vil, i det omfang data og metode
tillader det, yderligere undersøge reformens effekt
på, om flere kontanthjælpsmodtagere arbejder ved
siden af deres ydelse.
Vi kan nemlig se i tallene, at flere kontanthjælps-
modtagere har beskæftigelse ved siden af deres
kontanthjælp end tidligere.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
Analysen vil desuden forsøge at se isoleret på af-
gangen til beskæftigelse og dermed imødekomme
kritikken af, at den første analyse så på den samle-
de afgang til både beskæftigelse og uddannelse.
Det vil også i den nye analyse være nødvendigt at
isolere effekten af andre reformer og regelændrin-
ger, som kan påvirke afgangen fra kontanthjælps-
systemet til fx beskæftigelse.
Det betyder, at effektanalysen kommer til at se på
en afgrænset gruppe af kontanthjælpsmodtagere.
Hvis vi ønsker at få et indblik i den samlede effekt,
bliver det med en række forbehold. Det er der hel-
ler ikke noget odiøst i. Det er helt normalt, når
man laver sådan en type af effektanalyse.
Færre på kontanthjælp
Indtil den nye effektanalyse foreligger, kan vi jo
heldigvis forholde os til, at antallet af personer i
kontanthjælpssystemet bliver ved med at falde,
nærmest måned for måned. Og det synes jeg fak-
tisk er en rigtig glædelig udvikling.
Fra 1. april 2016, hvor kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen trådte i kraft, og frem til maj 2018, er
der 26.600 færre fuldtidspersoner i kontanthjælps-
systemet.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
Det skyldes både en
lavere tilgang
til kontant-
hjælpssystemet og en
større afgang
fra kontant-
hjælpssystemet.
Der er samtidig ikke noget, der tyder på, at faldet
alene skyldes, at flere modtager andre ydelser i
stedet for kontanthjælp.
Det samlede antal offentligt forsørgede er faldet
med ca. 45.400 fuldtidspersoner fra april 2016 og
frem til april 2018. I bund og grund et rigtigt flot
tal.
Selvom antallet af personer på førtidspension,
fleksjob, ledighedsydelse, ressourceforløb, revali-
dering, forrevalidering, sygedagpenge og jobafkla-
ringsforløb samlet set er steget med 6.200 fultids-
personer, modsvarer det langt fra faldet i antallet
af personer i kontanthjælpssystemet.
Det store fald skyldes uden tvivl, at det går godt på
arbejdsmarkedet og i dansk økonomi. Det har jeg
aldrig lagt skjul på, og det understregede jeg også
meget klart ved samrådet i juni måned.
Det er rigtigt, at jeg også har meldt ud, at jeg tror,
at kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen har en
medvirkende årsag. At folk indretter sig efter reg-
lerne. I min verden giver det god mening.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
Flyttemønstre og udsættelser
Jeg vil nu gå videre til spørgsmål BH og BQ, og
jeg vil starte med BQ, som handler om en analyse
af flyttemønstre blandt kontanthjælpsmodtagere,
som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
har udarbejdet.
Hr. Finn Sørensen har stillet spørgsmålstegn ved
mine udtalelser om analysen og henviser til Be-
skæftigelsesministeriets pressemeddelelse, hvor
jeg udtaler, at
”der er intet der tyder på,
at kon-
tanthjælpsmodtagere er tvunget til at flytte på
grund af loftet”.
Hr. Finn Sørensen mener, at analysen viser det
modsatte: At antallet af flytninger blandt kontant-
hjælpsmodtagere berørt af loftet er steget i 2017.
Og derfor synes jeg, at det giver god mening, nu
kort at gennemgå tallene.
2017 er det første hele år med de nye regler, fordi
kontanthjælpsloftet først fik virkning fra slutnin-
gen af 2016. Det var jo midt i 2016, at reglerne
blev ændret.
Så hvis vi skal have det mest retvisende før-efter-
billede, så skal man jo netop sammenligne 2017
med 2015 og 2014,da det er hele år som ikke er
forurenet af regelændringer.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
Ser vi på omfanget af flytninger i 2017 i forhold til
2014 og 2015, fremgår det, at en mindre andel på
kontanthjælp flytter end tidligere. Det gælder også,
når vi zoomer ind på gruppen af kontanthjælps-
modtagere, som var berørt af loftet i 2017, som hr.
Finn Sørensen henviser til.
I 2014 flyttede 7,9 pct. af de kontanthjælpsmodta-
gere, som i 2017 var berørt af loftet. I 2015 flytte-
de 7,0 pct. af de kontanthjælpsmodtagere, som var
berørt af loftet i 2017. I 2016 var det 5,7 pct., og i
2017 flyttede 6,0 pct. af de kontanthjælpsmodtage-
re, som var berørt af loftet i 2017.
Og det betyder, at der er en lille stigning fra 2016
til 2017
men et klart fald, når vi sammenligner
2017 med både 2014 og 2015, som jo er det jeg
nævnte før, er de år som giver mening at sammen-
ligne med, fordi 2016 jo var forurenet i forhold til
regelændringer.
Samme billede går igen, når vi ser på kontant-
hjælpsmodtagere berørt af 225-timersreglen i
2017.
I 2014 flyttede 10,0 pct. af de kontanthjælpsmod-
tagere, som i 2017 var berørt af timereglen. I 2015
var det 8,9 pct. af de kontanthjælpsmodtagere, som
var berørt af timereglen i 2017. I 2016 var det 8,2
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
pct., og i 2017 flyttede 7,9 pct. af de kontant-
hjælpsmodtagere, som var berørt af timereglen i
2017.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
lavet en ekstra opgørelse i anledning af samrådet,
hvor der ses på flyttemønstre blandt kontant-
hjælpsmodtagere, der både var berørt af loftet og
timereglen i 2017.
Igen viser tallene det samme. Færre flyttede i 2017
i forhold til både 2014 og 2015.
I 2014 flyttede 7,4 pct. af de kontanthjælpsmodta-
gere, der var berørt af både loftet og timereglen i
2017. I 2015 var det 6,5 pct. I 2016 var det 5,1
pct., og i 2017 flyttede 5,8 pct.
Jeg skal selvfølgelig nok sørge for, at de nye opda-
tererede oplysninger også bliver sendt til udvalget
snarest, sådan at udvalget selv for mulighed for at
dykke ned i tallene.
Jeg er klar over, at vi ikke kan sige noget om,
hvorvidt faldet i flytninger er en effekt af vores po-
litik. Men jeg kan i hvert fald konstatere, at oppo-
sitionens varslinger og mange dommedags profeti-
er ikke har holdt stik.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
Der er
ikke
sket en voldsom stigning i antallet af
kontanthjælpsmodtagere, der fraflytter deres bolig,
efter at vi har indført kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen. Og det er jo i bund og grund en rigtig
glædelig nyhed.
Svar på spørgsmål BH om udsættelser
Det sidste spørgsmål BH handler om antallet af
udsættelser.
Der er det sådan, Hr. Torsten Gejl henviser til en
opgørelse fra Domstolsstyrelsen, hvor det fremgår,
at antallet af udsættelser er steget med 9 pct. fra
2016 til 2017.
Igen synes jeg, det er på sin rette plads, at vi ikke
kun sammenligner med 2016, hvor reglerne først
fik virkning fra slutningen af året, men også ser på
årene, før jobreformen trådte i kraft.
I 2014 var der 3.184 udsættelser. I 2015 var der
2.551. I 2016 var der 2.115, og i 2017 var der
2.306 udsættelser.
Der er en lille stigning fra 2016 til 2017. Til gen-
gæld er der i 2017 betydeligt færre udsættelser end
i henholdsvis 2014 og 2015, hvor kontanthjælps-
loftet og 225-timersreglen endnu ikke var trådt i
kraft.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne understrege to ting.
For det første
er
antallet af udsættelser i 2017 det næstlaveste i de
seneste 15 år. Der er på ingen måde tale om en ek-
splosion, som nogen politiske partier jo forudsag-
de, dengang loftet og timereglen blev indført.
For det andet
er 2.300 udsættelser i 2017, jo en
meget trist situation for de berørte mennesker. Det,
at blive sat ud af sin bolig, er bestemt en alvorlig
sag. Der kan dog også være mange forskellige år-
sager til, at man kommer i den ulykkelige situati-
on.
Tidligere undersøgelser fra VIVE
Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
viser,
at der sjældent kun er tale om én enkelt forklaring
på, at lejere sættes ud af deres bolig. Der er typisk
tale om en række faktorer, som spiller ind. Det kan
være manglende evne til at administrere egen øko-
nomi, stor gæld, psykiske problemer, misbrug og
også andre faktorer.
Afslutning
Og lad mig så til sidst understrege, at jobreformen
ikke ændrer på, at man som ydelsesmodtager i
kontanthjælpssystemet fortsat har et rimeligt for-
sørgelsesgrundlag.
Vi har derfor også hele tiden haft en forventning
om, at vi ikke ville se en voldsom stigning i hver-
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om talepapir fra samrådene den 11/9-18 om kontanthjælpsloftet, 225-timer reglen, udsættelser og flyttemønsteranalysen, til beskæftigelsesministeren
ken antallet, der fraflytter deres bolig eller antallet
af udsættelser.
Men det er klart, at jeg følger selvfølgelig denne
udvikling meget tæt, og det samme gør Beskæfti-
gelsesudvalget, og på den måde så har vi jo hele
tiden et godt overblik over hvordan udviklingen
kommer til at foregå.
Tak for ordet.
11