Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1945881_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. august 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
543 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 543:
”Ifølge
ministerens vurdering, hvad er så årsagen/årsagerne til at, der for rengø-
ringsassistenter og butiksassistenter er henholdsvis 645 og 303 forgæves rekrutte-
ringer, når ledigheden ligger på henholdsvis 7813 og 6855.”
Svar:
Det er afgørende, at virksomhederne har adgang til den arbejdskraft, som de efter-
spørger. Ellers må de sige nej til ordrer, og det vil koste arbejdspladser og gå ud
over vækst og velstand i Danmark.
Det er samtidig helt afgørende, at vi bruger opsvinget til at få så mange danske le-
dige i arbejde som muligt.
Jobcentre og a-kasser skal derfor dels hjælpe danske ledige i arbejde og dels yde en
virksomhedsrettet indsats, der understøtter et hurtigt og effektivt match mellem le-
dig og virksomhed.
Regeringen har med en række politiske udspil og aftaler gjort meget for netop at
sikre, at jobcentre og a-kasser har de bedst mulige rammer for at hjælpe ledige i job
og yde en bedre virksomhedsrettet indsats.
Regeringen fremsatte i maj 2018 et udspil til at sikre kvalificeret arbejdskraft til
virksomheder. Udspillet indeholder bl.a. forslag om at forbedre jobcentrenes virk-
somhedsservice og øge virksomhedernes kendskab til de eksisterende tilbud til
dem, herunder muligheden for at sende jobordrer til jobcentrene og muligheden for
at kontakte Jobservice Danmark.
Udspillet følger op på Aftale om initiativer til at modvirke rekrutteringsudfordrin-
ger fra november 2017, hvor regeringen, sammen med forligskredsen bag beskæf-
tigelsesreformen, bl.a. afsatte en pulje på 20 mio. kr. til at professionalisere og for-
bedre jobcentrenes virksomhedsservice.
Senest har regeringen indgået en bred Aftale om en forenklet beskæftigelsesind-
sats. Aftalen gør op med bureaukratiske og unødige regler, så jobcentrene og a-
kasserne kan bruge mere tid på at understøtte et velfungerende arbejdsmarked gen-
2. oktober 2018
J.nr.
2018-5899
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm. om årsagerne til at, der for rengøringsassistenter og butiksassistenter er henholdsvis 645 og 303 forgæves rekrutteringer, når ledigheden ligger på henholdsvis 7813 og 6855, til beskæftigelsesministeren
nem bl.a. en målrettet, opsøgende indsats over for virksomhederne. Som en del af
aftalen får udvalgte a-kasser i en fireårig periode ansvaret for kontaktforløbet for
dagpengemodtagere i opsigelsesperioden og de første tre måneder af ledighedsfor-
løbet. Med initiativet får a-kasserne et større ansvar for kontaktforløbet for dagpen-
gemodtagerne i starten af ledighedsforløbet og således mulighed for at bidrage til at
løse rekrutteringsudfordringerne på arbejdsmarkedet.
Både rengørings- og butiksassistenter er i Arbejdsmarkedsbalancen i hovedparten
af RAR-områderne
kategoriseret som ’paradoksproblemer’.
Kategorien dækker
over stillingsbetegnelser, hvor der på samme tid forekommer rekrutteringsproble-
mer
at virksomhederne ikke kan få den ønskede arbejdskraft
samtidig med, at
der er registreret et væsentligt antal ledige tilmeldt som arbejdssøgende indenfor
den pågældende stillingsbetegnelse.
I en sådan situation mener jeg, at virksomhederne bør slå de ledige job op og sam-
tidig tage fat i enten de relevante a-kasser eller jobcentret.
Men det nytter ikke kun at pege fingre af arbejdsgiverne. De faglige organisationer
og a-kasserne har også en vigtig rolle at spille, når det gælder at følge op på med-
lemmernes jobsøgning og sikre, at de søger og tager de ledige job.
3F har tidligere indgået en aftale med Dansk Byggeri om rekruttering af arbejds-
kraft til bygge- og anlægsbranchen. Jeg synes, at det er meget positivt, når parterne
på den måde tager ansvar for at bidrage til at løse eventuelle mangelproblemer.
En medvirkende årsag til paradoksproblemer kan også være, at der for nogle grup-
per er en for ringe økonomisk gevinst ved at tage et arbejde. Det kan også være en
medvirkende årsag til, at mange lavtlønsjob ikke bliver besat af ledige danskere.
Derfor indgik den daværende V-regering, sammen med Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti, i 2015 Aftale om et kontanthjælpssystem,
hvor det kan betale sig at arbejde.
Med aftalen blev kontanthjælpsloftet indført, som giver personer på kontanthjælp
en mærkbar økonomisk gevinst ved at gå fra kontanthjælp til arbejde. I maj 2018
var 26.600 færre personer i kontanthjælpssystemet sammenlignet med april 2016,
hvor kontanthjælpsloftet og 225 timers-reglen blev indført. Udviklingen skyldes
selvfølgelig i høj grad de gode konjunkturer, men jeg er også overbevist om, at re-
geringens initiativer spiller ind.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2