Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1948689_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Sofie Carsten Nielsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
5. oktober 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. august 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
518 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie
Carsten Nielsen (RV).
Spørgsmål nr. 518:
”Ministeren
bedes kommentere høringssvar fra De Usynlige Danskere vedrørende
lovforslag om opholdskrav, jf. BEU alm. del - Bilag 439 og redegøre for, om hen-
vendelsen giver anledning til, at ministeren vil ændre på reglerne, så de negative
konsekvenser af lovforslaget forhindres?”
Svar:
Regeringen ønsker, at man skal have en tættere tilknytning til det danske arbejds-
marked, før man kan drage nytte af vores favorable dagpengesystem. Derfor indgik
Regeringen
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensi-
onsindbetalinger
med Dansk Folkeparti den 6. februar 2018, hvor der indføres op-
tjeningsprincipper på ydelsesområdet, herunder et opholdskrav for ret til dagpenge.
Opholdskravet for ret til dagpenge retter sig mod alle, der er medlemmer af en a-
kasse og som ønsker at søge om dagpenge
uanset statsborgerskab. Indførelsen af
opholdskravet for ret til dagpenge sender et signal om, at man har bidraget til det
danske samfund i en længere årrække, før man kan få dagpenge. Medlemmer af en
a-kasse skal som udgangspunkt have opholdt sig lovligt her i riget og/eller i et an-
det EU/EØS land i sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 8 år for at kunne få
ret til dagpenge. Opholdskravet bidrager endvidere til at flere kommer i arbejde og
færre er på offentlig forsørgelse, hvilket vil styrke udlændinges samlede integration
i det danske samfund.
Regeringen ønsker ikke at stille hindringer i vejen for det globale arbejdsmarked.
Derfor er der lagt op til en række undtagelser til opholdskravet, hvor ophold i ud-
landet sidestilles med ophold her i riget - uanset om det er inden for eller uden for
EU/EØS. Således vil følgende ophold kunne sidestilles med ophold her i riget:
1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig myn-
dighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller
datterselskab.
J.nr.
18/12750
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om kommentar til høringssvar fra De Usynlige Danskere vedrørende lovforslag om opholdskrav, til beskæftigelsesministeren
5) Ophold i udlandet med henblik på erhvervskompetencegivende uddannel-
se, når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold umiddelbart før
uddannelsen blev påbegyndt.
6)
Ophold i udlandet som forsker ved udenlandsk universitet, forskningsinsti-
tution eller virksomhed, når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og
ophold umiddelbart før udlandsopholdet blev påbegyndt.
Desuden vil medfølgende børn eller ægtefælle/samlever til et medlem, der er om-
fattet af en af undtagelsen til opholdskravet, også kunne sidestille sit udenlandsop-
hold med ophold i riget.
Lovforslaget om opholdskrav for ret til dagpenge vurderes at være i overensstem-
melse med både grundloven og Danmarks øvrige internationale forpligtelser. Jeg
henviser til vedlagte høringsnotat, hvor Beskæftigelsesministeriet kommenterer
konkret på den kritik, som
”de
usynlige danskere” rejser i deres høringssvar i for-
bindelse med høring af lovforslaget.
Jeg ser frem til en god udvalgsbehandling af lovforslaget.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2