Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1955040_0001.png
MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. oktober 2018
2018-4409
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 22. august 2018 stillet mig følgende
spørgsmål 515 (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er
stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 515:
”Beskæftigelsesministeren
har den 21. august fremsendt svar på BEU alm. del-
spørgsmål 497. Ministeren svarer dog imidlertid kun helt eller delvis på enkelte
af de 12 spørgsmål. F.eks. har ministeren slet ikke bidraget med sin egen me-
ning om, at arbejdere overnatter på landets byggepladser og heller ikke svaret
på hverken omfang, kontrol eller sanktioner for at overtræde reglerne. Spørgs-
målet genstilles derfor til fyldestgørende besvarelse hos transport-, bygnings-
og boligministeren
– inkl. et ekstra 13. spørgsmål.: ”Fra tid til anden overnatter
bygningsarbejdere på byggepladsen i skurvogne, pavilloner eller campingvog-
ne. Vil ministeren orientere udvalget om, i hvilket omfang det måtte være lov-
ligt, og ikke mindst, hvad ministeren mener om overnatning på byggepladser,
og herunder besvare følgende:
1) Er det lovligt at overnatte på byggepladser?
2) Skal der søges om tilladelse til overnatning og i givet fald hos hvilken myn-
dighed?
3) Hvilke regler skal opfyldes for at få en mulig tilladelse?
4) Hvilke krav stilles til overnatningsfaciliteten?
5) Hvilke regler stilles til støjgener i forhold til naboer?
6) Hvilke brandregler er gældende?
7) Hvor længe kan overnatning på en byggeplads i givet fald ske?
8) Hvor mange kan overnatte på en byggeplads?
9) Hvad er sanktionen, hvis overnatning sker uden tilladelse? Er der tale om
bøde, og hvem skal i givet fald betale bøden, de overnattende eller entreprenø-
ren?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om ministerens holdning til og om reglerne for bygningsarbejdere der overnatter på byggepladser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1955040_0002.png
10) Hvilke myndigheder kontrollerer overnatning på byggepladser?
11) Hvor ofte er der konstateret ulovlige overnatninger på byggepladser i perio-
den 2012-2018
fordelt på landsdele/regioner?
12) Hvilke sanktioner er effektueret
– fordelt på landsdele/regioner?” og
et
yderligere spørgsmål:
13) Hvis ministerens kollega ikke kan svare på spørgsmålene om overtrædelser,
sanktioner mm. vil ministeren fremskaffe disse svar ad anden vej, så proble-
mernes omfang kan afdækkes tilfredsstillende?”
Svar:
Nedenfor fremgår konkret besvarelse af spørgsmålene i nummerereret række-
følge i overenstemmelse med udvalgsspørgsmålet.
Spørgsmål nr. 1:
Ja, under forudsætning af, at bygningsreglementets regler om bl.a. brandsik-
kerhedsmæssige- og konstruktionsmæssige forhold er overholdt. Man kan fx
overnatte i en skurvogn eller anden lignende transportabel konstruktion opstil-
let på en byggeplads, såfremt opstillingen lever op til bygningsreglementets
regler om fx flugtvejsforhold, installering af røgalarmanlæg, afstandsforhold til
andre bygninger mv., og såfremt der er indhentet en byggetilladelse fra kom-
munen. Det skal fremgå af byggetilladelsen, at der må overnattes i konstruktio-
nen.
Der kan også være anden lovgivning, der skal påses for at opstillingen er lovlig,
herunder fx Arbejdstilsynets regler for bygge- og anlægsarbejde under Beskæf-
tigelsesministeriets ressort. Krav, der er fastsat i medfør af anden lovgivning,
skal fremgå af byggetilladelsen.
Spørgsmål nr. 2:
Ja. Der henvises til svaret på spm. 1.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har supplerende oplyst, at der er dele af sty-
relsens bidrag givet den 13. august 2018 til besvarelse af BEU alm. del spm. 497
om overnatning på byggepladser, der bør præciseres, da der i svaret ikke son-
dres klart mellem reglerne for overnatning i skurvogne mv. på byggepladser og
reglerne for overnatning andre steder.
Det fremgår af besvarelsen af BEU alm. del spm. 497, at: ”Skurvogne og lig-
nende transportable konstruktioner som fx campingvogne og containere kan
opføres uden byggetilladelse, uanset om de skal anvendes til overnatning eller
Side 2/5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om ministerens holdning til og om reglerne for bygningsarbejdere der overnatter på byggepladser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1955040_0003.png
ej. De skal dog overholde de relevante krav i bygningsreglementet om fx kon-
struktions- og brandsikkerhed, og de må maksimalt være opstillet på pladsen i
6 uger.
Såfremt en skurvogn eller lignende opstilles på samme sted i mere end 6 uger,
vil den blive betragtet som en permanent konstruktion, og der vil derfor skulle
søges om byggetilladelse efter reglerne i bygningsreglementet, inden den op-
sættes. For visse skurvogne og lignende er der krav om byggetilladelse, uanset
hvor længe de opstilles. Dette gælder fx skurvogne i mere end én etage. Det er
kommunerne, der i deres rolle som bygningsmyndighed, udsteder byggetilla-
delse. ”
Som det fremgår af ovenstående, kræver det som udgangspunkt ikke byggetil-
ladelse at opstille skurvogne, containere og lignende transportable konstrukti-
oner, medmindre konstruktionen er opstillet i mere end 6 uger.
Tidsgrænsen på de 6 uger, hvorefter der er krav om byggetilladelse fra kommu-
nen, omfatter ikke transportable konstruktioner,
der er opstillet på en bygge-
plads.
Det forudsætter dog, at der er givet tilladelse til det pågældende bygge-
arbejde på byggepladsen, herunder varigheden af arbejdet på byggepladsen mv.
Såfremt en transportabel konstruktion som eksempelvis en skurvogn skal
an-
vendes til overnatning
på en byggeplads, er den transportable konstruktion
ikke omfattet af ovenstående undtagelse til kravet om byggetilladelse. En skur-
vogn eller lignende transpotabel konstruktion, der anvendes til personophold
uden for arbejdstiden, fx overnatning på en byggeplads, bliver betragtet som
beboelse efter bygningsreglementet, som bl.a. betyder, at der er skærpede
brandsikkerhedsmæssige krav til konstruktionen. Skurvogne og lignende
transportable konstruktioner, der skal anvendes til overnatning, og som opstil-
les på en byggeplads, kræver således altid en byggetilladelse fra kommunen.
TBST er blevet opmærksom på, at reglerne om brug af skurvogne med fordel
kan gøres mere klare, hvilket styrelsen vil tage initiativ til snarest.
Spørgsmål nr. 3:
Reglerne for opstilling af fx skurvogne, der skal overnattes i på en byggeplads,
fremgår af bygningsreglementets bestemmelser og afhænger af den konkrete
anvendelse og opstilling. Det er kommunen, der som bygningsmyndighed vur-
derer, hvilke krav der skal stilles i den enkelte byggesag. I den forbindelse vur-
deres det fx hvor mange personer skurvognen skal bruges af, skurvognens pla-
cering og sikring af brandforhold mv. Derudover kan det alt efter anvendelsen
være relevant at stille krav om adgangsforhold, krav til vand- og afløbsinstalla-
tioner, indeklima, energiforbrug mv.
Spørgsmål nr. 4:
Side 3/5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om ministerens holdning til og om reglerne for bygningsarbejdere der overnatter på byggepladser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1955040_0004.png
Der henvises til svaret på spm. 3.
Spørgsmål nr. 5:
Miljø-
og fødevareministeren oplyser at: ”Støj fra byggepladser anses som støj
fra virksomheder og reguleres af miljøbeskyttelseslovens regler. Det er kom-
munerne, der er tilsynsmyndighed, og som med hjemmel i miljøbeskyttelseslo-
vens § 42 kan gribe ind over for væsentlige støjulemper fra byggepladser.
Hjemlen omfatter alle støjende aktiviteter på byggepladsens område. Endvide-
re kan kommunerne med hjemmel i miljøaktivitetsbekendtgørelsen (Miljø- og
Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 844 af 23.06 2017) fastsætte regler om
støj fra midlertidige bygge- og anlægsarbejder. Miljøstyrelsen har ikke fastsat
vejledende grænseværdier for støj fra bygge- og anlægsarbejder, men en række
kommuner har vedtaget kommunale forskrifter, hvori der er fastsat støjgræn-
ser, der bl.a. afhænger af aktiviteternes tidspunkter på døgnet. Kommunalbe-
styrelserne er forpligtet til at påse, at støjulemper forebygges og bekæmpes
indenfor de rammer, der er fastsat med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven.”
Spørgsmål nr. 6:
Brandkravene afhænger af skurvognens størrelse, anvendelse og placering. Det
er kommunalbestyrelsen, der ud fra det oplyste i ansøgningen, vurderer, hvilke
af bygningsreglementets brandkrav den pågældende konstruktion er omfattet
af, herunder fx regler om flugtvejsforhold, installering af røgalarmanlæg, af-
standsforhold til andre bygninger mv. I praksis vil kommunen typisk basere
vurderingen af en ansøgning om byggetilladelse i de omhandlede tilfælde på
bl.a. antallet og typen af overnattende personer og stille de relevante brandkrav
herefter.
Spørgsmål nr. 7:
Byggelovgivningen regulerer ikke varigheden af en overnatning på en bygge-
plads. Det er kommunen, der som bygningsmyndighed træffer afgørelse om,
hvor lang tid en skurvogn fx må bruges til overnatning. Det sker på baggrund af
oplysninger fra bygherre i ansøgningen om byggetilladelse, herunder bl.a. op-
lysning om byggearbejdets art og varighed. Vilkår herom vil fremgå af byggetil-
ladelsen.
Spørgsmål nr. 8:
Byggelovgivningen opstiller ikke loft over antallet af overnattende personer på
en byggeplads, så længe kravene til fx konstruktion- og brandsikkerhed til
skurvognen er overholdt. Der kan også være regler på arbejdsmiljøområdet,
som skal iagttages.
Spørgsmål nr. 9:
Side 4/5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om ministerens holdning til og om reglerne for bygningsarbejdere der overnatter på byggepladser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1955040_0005.png
Hvis der overnattes i en transportabel konstruktion på en byggeplads uden, at
der er givet byggetilladelse hertil, er der tale om et ulovligt forhold efter bygge-
loven, som kan straffes med bøde. Det vil være ejeren af den transportable kon-
struktion, der som ansvarlig vil ifalde bødestraf. Den ansvarlige vil i praksis
typisk være bygherren.
Spørgsmål nr. 10:
Det er kommunen, der som bygningsmyndighed skal sikre, at byggelovgivnin-
gen overholdes. Kommunen har ikke en aktiv tilsynspligt, men bliver kommu-
nen opmærksom på et ulovligt forhold, har den pligt til at søge forholdet lovlig-
gjort. Derudover har Arbejdstilsynet tilsynskompetence på byggepladser.
Spørgsmål nr. 11:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kender ikke til omfanget af eventuel-
le ulovlige overnatninger på byggepladser, eller hvilke sanktioner der eventuelt
måtte være effektueret. Der henvises til den stedlige kommune eller lokale poli-
tikreds, der er de ansvarlige myndigheder i denne sammenhæng.
Spørgsmål nr. 12:
Der henvises til svaret på spm. 9, 10 og 11.
Spørgsmål nr. 13:
Der henvises til svaret på spm. 11.
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen