Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1937530_0001.png
-- AKT 1482035 -- BILAG 1 -- [ Hyrdebrev arbejdsklausuler april 2018 ] --
Til samtlige ministerier
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
4. april 2018
Overholdelse af arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
Kære kolleger
Som opfølgning på finanslovsaftalen for 2015 har Beskæftigelsesministeriet hørt
en række statslige institutioner over erfaringerne med håndhævelse og kontrol med
arbejdsklausuler. Høringen tegner ikke et klart billede af brugen, men indikerer dog
bl.a., at ikke alle institutioner har haft den fornødne fokus på kontrol og håndhæ-
velse af arbejdsklausuler, hvilket bl.a. kan skyldes, at reglerne opleves som vanske-
lige at forstå og anvende.
Arbejdsklausuler skal medvirke til at sikre, at ansatte i virksomheder, som udfører
opgaver for statslige myndigheder, arbejder under ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Arbejdsklausuler er et vigtigt redskab til at bekæmpe social dumping, og staten bør
gå foran med at kræve sædvanlige løn- og arbejdsforhold.
Jeg vil derfor gerne opfordre jer til at sikre, at jeres ministerier er opmærksomme
på reglerne for anvendelse af arbejdsklausuler. Jeg vil samtidig benytte lejligheden
til at præcisere, at alle statslige myndigheder skal anvende arbejdsklausuler i alle
kontraktforhold om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller ydel-
ser af tjenester. Dette gælder uanset kontraktens størrelse.
Vedlagt finder I en række bilag, der bl.a. indeholder centrale opmærksomheds-
punkter, gode råd til efterlevelse af cirkulæret om arbejdsklausuler samt en tjekliste
til håndteringen af arbejdsklausuler i praksis. Disse kan med fordel anvendes i det
praktiske arbejde med at efterleve reglerne om arbejdsklausulers anvendelse.
Venlig hilsen
J.nr. 2017-823
Troels Lund Poulsen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Vedlagt:
Cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
Faktaark om arbejdsklausuler
FAQ om arbejdsklausuler i praksis
Fem-trins guide til håndteringen af arbejdsklausuler
Tjekliste til sagsbehandleren, der udarbejder kontrakter med arbejdsklausuler
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0003.png
-- AKT 1482035 -- BILAG 2 -- [ Cirkulære arbejdsklausuler ] --
CIR H nr
af
/
/
Gældende
- 57
Udskriftsdato:
. august
Mi isteriu :
Beskæftigelsesministeriet
Jour al u
er:
Beskæftigelsesmin.,
j. r.
Senere ændringer
til forskriften
I ge
Cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
§ 1.
Cirkulæret har til formål at sikre, at ansatte, der arbejder i virksomheder, som udfører tjenesteydel-
ser for offentlige myndigheder og ordregivere, får sædvanlige løn- og arbejdsvilkår ved brug af arbejds-
klausuler, jf. ILO konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Konventionen er
optrykt som bilag 1.
§ 2.
Samtlige statslige myndigheder (ministerier, styrelser mv.) skal anvende arbejdsklausuler, jf. § 4, i
alle kontraktforhold om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller ydelse af tjenester uanset
kontraktens størrelse.
Stk. 2.
Andre statslige ordregivere, herunder selskaber, som fuldt ud er ejet af statslige myndigheder og
ikke er i konkurrence, skal anvende arbejdsklausuler ved kontrakter på bygge- og anlægsområdet.
Stk. 3.
Hvert enkelt ministerium kan beslutte, om og på hvilken måde der skal anvendes arbejdsklausu-
ler i øvrige kontrakter, der indgås af andre end de centrale myndigheder.
Stk. 4.
Der er ikke krav om brug af arbejdsklausuler i kontrakter, der vedrører indkøb af varer, der ind-
går i en leverandørs almindelige produktion eller varelager, medmindre varen fremstilles i særlig produk-
tion for statslige myndigheder.
§ 3.
Ordregiver skal i kontrakten stille krav om, at ansatte hos leverandører og eventuelle underleveran-
dører, som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og an-
dre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til
en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Stk. 2.
Flere overenskomster, der er indgået med samme arbejdsgiverforening og under samme lønmod-
tagerorganisation og med vilkår, der må anses for ensartede og som samlet er landsdækkende, anses i den-
ne forbindelse også som én overenskomst, som gælder på hele det danske område.
§ 4.
Ordregiver skal i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsbetingelserne informere om kravet om brug
af arbejdsklausul.
§ 5.
Ordregiver skal i kontrakten med leverandøren stille krav om brug af arbejdsklausul. Kontrakten
skal indeholde bestemmelser om, hvilke dokumentationskrav der stilles til leverandøren for brug og over-
holdelse af arbejdsklausulen.
Stk.2. Det skal fremgå af kontrakten, at leverandøren og eventuelle underleverandører skal sikre, at de
ansatte får oplysninger om de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.
§ 6.
Det skal fremgå af kontrakten, hvilke konsekvenser det har, hvis leverandøren og eventuelle under-
leverandører ikke overholder arbejdsklausulen eller ikke overholder dokumentationskravene. Sanktionen
skal være effektiv, stå i forhold til overtrædelsens omfang og have en præventiv virkning.
§ 7.
Ordregiver skal gennemføre nødvendig kontrol af, om leverandøren og eventuelle underleverandø-
rer overholder arbejdsklausulen.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
§ 8.
Det henstilles, at alle kommuner og regioner anvender arbejdsklausuler i bygge- og anlægskontrak-
ter efter retningslinjerne i dette cirkulære uanset kontraktens størrelse samt i øvrige kontrakter, hvor det er
hensigtsmæssigt.
§ 9.
Cirkulæret gælder fra 1. juli 2014. Samtidig ophæves Arbejdsministeriets cirkulære af 18. maj
1966 og Arbejdsministeriets cirkulære nr. 115 af 27. juni 1990 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Beskæftigelsesministeriet, den 30. juni 2014
M
ETTE
F
REDERIKSEN
/ Vibe Westh
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Bekendtgørelse om Danmarks ratifikation af den af den Internationale Arbejdskonference i Geneve i året
1949 vedtagne konvention om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
1)
Ved kgl. resolution af 22. juli 1955 har Danmark ratificeret ovennævnte konvention hvis tekst lyder som
følger:
Konvention (nr. 94) om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Den internationale Arbejdsorganisations generalkonference, som er blevet sammenkaldt i Geneve af Det
internationale Arbejderbureaus styrelsesråd, og som er trådt sammen til sit 32. møde den 8. juni 1949,
som har truffet beslutning om vedtagelsen af visse forslag om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, der
er optaget som 6. punkt på mødets dagsorden, og
som har besluttet, at disse forslag skal tage form af en international konvention,
vedtager idag den 29. juni 1949 følgende konvention, der benævnes konventionen af 1949 om arbejds-
klausuler i offentlige kontrakter:
Artikel 1.
1.
Nærværende konvention finder anvendelse på kontrakter, der opfylder følgende betingelser:
a) at mindst en af kontraktens parter er en offentlig myndighed;
b) at kontraktens opfyldelse medfører
i) forbrug af midler fra en offentlig myndigheds side; og
ii) beskæftigelse af arbejdere fra en anden parts side;
c) at kontrakten er en kontrakt om
i)
bygning, ombygning, reparation eller nedrivning for det offentlige;
ii) fabrikation, samling, behandling eller afskibning af materialer, tilbehør eller udstyr; eller
iii) udførelse eller ydelse af tjenester; og
d) at kontrakten tildeles af en central myndighed i en af Den internationale Arbejdsorganisations med-
lemsstater, for hvilken konventionen gælder.
2.
Den kompetente myndighed skal bestemme, i hvilket omfang og på hvilken måde konventionen skal
finde anvendelse på kontrakter, der tildeles af andre end centrale myndigheder.
3.
Nærværende konvention finder anvendelse på arbejde, der udføres af underentreprenører eller perso-
ner, der har fået overdraget kontrakten; den kompetente myndighed skal træffe egnede forholdsregler med
henblik på at sikre konventionens anvendelse på sådant arbejde.
4.
Kontrakter, der medfører forbrug af offentlige midler af et beløb, der ikke overstiger en af den kom-
petente myndighed efter forhandling med vedkommende arbejdsgiver- og arbejderorganisationer, hvor så-
danne findes, fastsat grænse, kan undtages fra anvendelsen af nærværende konvention.
5.
Den kompetente myndighed kan efter forhandling med vedkommende arbejdsgiver- og arbejderorga-
nisationer, hvor sådanne findes, udelukke fra nærværende konventions område personer, der indtager le-
dende stillinger af teknisk eller videnskabelig karakter, hvis arbejdsforhold ikke reguleres ved nationale
love eller administrative forskrifter, kollektiv overenskomst eller voldgiftskendelse, og som normalt ikke
udfører manuelt arbejde.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Artikel 2.
1.
Kontrakter, på hvilke nærværende konvention finder anvendelse, skal indeholde bestemmelser, der
tilsikrer vedkommende arbejdere en løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som
ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller
industri på den egn, hvor arbejdet udføres,
a) i henhold til kollektiv overenskomst eller anden anerkendt forhandlingsform mellem arbejdsgiver- og
arbejderorganisationer, der repræsenterer en væsentlig del af henholdsvis arbejdsgiverne og arbejder-
ne i vedkommende fag eller industri; eller
b) i henhold til voldgiftskendelse; eller
c) i henhold til nationale love eller administrative forskrifter.
2.
I tilfælde, hvor de i foregående stykke omhandlede arbejdsforhold ikke reguleres på den deri om-
handlede måde på den egn, hvor arbejdet udføres, skal de bestemmelser, der bør optages i kontrakterne,
sikre vedkommende arbejdere en løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som
ikke er mindre gunstige end
a) dem, der er fastsat ved kollektiv overenskomst eller anden anerkendt forhandlingsform, ved voldgift
eller ved nationale love eller administrative forskrifter, for arbejde af samme art i vedkommende fag
eller industri på den nærmeste tilsvarende egn; eller
b) de vilkår, som i almindelighed bydes af arbejdsgivere indenfor det fag eller den industri, i hvilken
entreprenøren er beskæftiget, og hvis almindelige forhold er af lignende art.
3.
Betingelserne i de klausuler, der skal optages i kontrakter, eller afvigelser herfra, skal fastsættes af
den kompetente myndighed på den måde, der anses for mest hensigtsmæssig under hensyntagen til de na-
tionale forhold, efter forhandling med vedkommende arbejdsgiver- og arbejderorganisationer, hvor sådan-
ne findes.
4.
Den kompetente myndighed skal træffe egnede forholdsregler, f.eks. ved offentliggørelse af licitati-
onsbetingelser eller på anden måde, for at sikre, at personer, der ønsker at deltage i licitationen, er klar
over betingelserne i klausulerne.
Artikel 3
I tilfælde, hvor der ikke i forvejen i nationale love eller administrative forskrifter, kollektiv overens-
komst eller voldgiftskendelse findes bestemmelser vedrørende sundheds-, sikkerheds- og velfærdsforan-
staltninger for de arbejdere, der er beskæftiget ved opfyldelse af kontrakter, skal den kompetente myndig-
hed træffe egnede forholdsregler for at sikre de pågældende arbejdere gode og rimelige sundheds-, sikker-
heds- og velfærdsforhold.
Artikel 4
De love, administrative bestemmelser eller andre forskrifter, der sætter nærværende konventions be-
stemmelser i kraft,
a) skal
i)
bringes til alle vedkommendes kundskab;
ii) angive de personer, der har ansvaret for deres overholdelse; og
iii) kræve, at der ophænges plakater på iøjnefaldende steder i vedkommende virksomheder og ar-
bejdssteder, for at arbejderne kan få underretning om deres arbejdsvilkår; og
b) skal, såfremt der ikke består andre ordninger til sikring af en effektiv håndhævelse, indeholde bestem-
melser om
i) førelse af en dertil egnet protokol over vedkommende arbejderes faktiske arbejdstid og den løn,
der er udbetalt dem;
ii) indførelse af en tilsynsordning, der er egnet til at sikre en effektiv håndhævelse.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Artikel 5
1.
Der skal indføres passende straffebestemmelser, f.eks. undladelse af at give entrepriser eller lignende,
for undladelse af at overholde og gennemføre bestemmelserne i arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
2.
Der skal træffes egnede forholdsregler, f.eks. ved tilbageholdelse af udbetalinger i henhold til kon-
trakten eller på anden måde, for at gøre det muligt for vedkommende arbejdere at få udbetalt den løn, de
har ret til.
Artikel 6
De årlige rapporter, der skal aflægges i henhold til artikel 22 i Den internationale Arbejdsorganisations
statut, skal indeholde udførlige oplysninger om de foranstaltninger, der er truffet for at gennemføre nær-
værende konventions bestemmelser.
Artikel 7
1.
Hvis en medlemsstat omfatter store områder, hvor den kompetente myndighed på grund af områdets
ringe befolkningstæthed eller dets udviklingstrin anser det for umuligt at gennemføre konventionens be-
stemmelser, kan den pågældende myndighed efter forhandling med vedkommende arbejdsgiver- og arbej-
derorganisationer, hvor sådanne findes, undtage disse områder fra konventionens gyldighedsområde enten
generelt eller med de undtagelser, som den anser for hensigtsmæssige forsåvidt angår særlige virksomhe-
der eller faglige områder.
2.
Enhver medlemsstat skal i sin første årlige rapport om gennemførelsen af nærværende konvention,
som afgives i henhold til artikel 22 i Den internationale Arbejdsorganisations statut, angive de områder,
med hensyn til hvilke den påtænker at bringe nærværende artikels bestemmelser i anvendelse, og skal an-
føre grundene herfor; ingen medlemsstat må efter at have afgivet sin første årlige rapport bringe nærvæ-
rende artikels bestemmelser i anvendelse på andre end de således angivne områder.
3.
Enhver medlemsstat, der bringer nærværende artikels bestemmelser i anvendelse, skal med højst 3 års
mellemrum tage spørgsmålet op til fornyet overvejelse i samråd med de pågældende arbejdsgiver- og ar-
bejderorganisationer, hvor sådanne findes, med henblik på muligheden af at udvide konventionens gen-
nemførelse til områder, der er undtaget i henhold til stk. 1.
4.
Enhver medlemsstat der bringer nærværende artikels bestemmelser i anvendelse, skal i senere årlige
rapporter angive de områder, med hensyn til hvilke den giver afkald på retten til at bringe nærværende
artikels bestemmelser i anvendelse, samt oplyse, hvad den måtte have foretaget sig med henblik på en
gradvis gennemførelse af konventionen i disse områder.
Artikel 8
Nærværende konventions bestemmelser kan i tilfælde af force majeure eller i en nødsituation, der brin-
ger den nationale velfærd eller sikkerhed i fare, midlertidigt ophæves af den kompetente myndighed efter
forhandling med vedkommende arbejdsgiver- og arbejderorganisationer, hvor sådanne findes.
Artikel 9
1.
Nærværende konvention gælder ikke for kontrakter, der er indgået før konventionens ikrafttræden for
vedkommende medlemsstat.
2.
Nærværende konventions opsigelse skal ikke berøre dens anvendelse på kontrakter, der er indgået,
medens konventionen var i kraft.
Artikel 10
De officielle ratifikationer af nærværende konvention skal fremsendes til Det internationale Arbejdsbu-
reaus generaldirektør til indregistrering.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Artikel 11
1.
Nærværende konvention er kun bindende for de medlemmer af Den internationale Arbejdsorganisati-
on, hvis ratifikationer er blevet indregistreret af generaldirektøren.
2.
Den træder i kraft 1 år efter det tidspunkt, da 2 medlemmers ratifikationer er blevet indregistreret af
generaldirektøren.
3.
Derefter træder nærværende konvention i kraft for enhver medlemsstat 1 år efter datoen for indregi-
streringen af dens ratifikation.
Artikel 12
1.
De erklæringer, der fremsendes til Det internationale Arbejdsbureaus generaldirektør i medfør af arti-
kel 35, stk. 2, i Den internationale Arbejdsorganisations statut, skal angive
a) de territorier, for hvis vedkommende den pågældende medlemsstat forpligter sig til at gennemføre
konventionens bestemmelser uden modifikationer;
b) de territorier, for hvis vedkommende den forpligter sig til at gennemføre konventionens bestemmelser
med modifikationer, tillige med en nærmere redegørelse for disse modifikationer;
c) de territorier, hvor konventionen ikke kan gennemføres, og i disse tilfælde motiveringen for, at den
ikke kan gennemføres;
d) de territorier, med hensyn til hvilke den forbeholder sig sin stilling, indtil spørgsmålet er blevet nær-
mere overvejet.
2.
De i nærværende artikels stk. 1, a) og b), omhandlede forpligtelser skal betragtes som en integrerende
del af ratifikationen og skal have gyldighed som ratifikation.
3.
Enhver medlemsstat kan til enhver tid ved afgivelse af en senere erklæring helt eller delvis tilbagekal-
de de i dens oprindelige erklæring i henhold til nærværende artikels stk. 1, b), c) eller d), tagne forbehold.
4.
Enhver medlemsstat kan i de perioder, hvor konventionen i overensstemmelse med bestemmelserne i
artikel 14 kan opsiges, til generaldirektøren fremsende en erklæring, der i andre henseender modificerer
indholdet af en tidligere afgivet erklæring, og som angiver den nuværende stilling med hensyn til de deri
omhandlede territorier.
Artikel 13.
1.
De erklæringer, der fremsendes til Det internationale Arbejdsbureaus generaldirektør i medfør af arti-
kel 35, stk. 4 eller 5, i Den internationale Arbejdsorganisations statut, skal angive, om konventionens be-
stemmelser vil blive gennemført på territoriet med eller uden modifikationer; såfremt det angives i erklæ-
ringen, at konventionens bestemmelser vil blive gennemført med modifikationer, skal de nævnte modifi-
kationer nærmere angives.
2.
Vedkommende medlemsstat (er eller internationale myndighed kan til enhver tid ved afgivelse af en
senere erklæring helt eller delvis give afkald på retten til at bringe de i en tidligere afgivet erklæring an-
førte modifikationer i anvendelse.
3.
Vedkommende medlemsstat(er) eller internationale myndighed kan i de perioder, hvor konventionen i
medfør af bestemmelserne i artikel 14 kan opsiges, til generaldirektøren fremsende en erklæring, der i an-
dre henseender modificerer indholdet af en tidligere afgivet erklæring, og som angiver den nuværende
stilling med hensyn til konventionens gennemførelse.
Artikel 14.
1.
En medlemsstat, som har ratificeret nærværende konvention, kan ved afgivelse af en erklæring, der
fremsendes til Det internationale Arbejdsbureaus generaldirektør til indregistrering, opsige den efter 10
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
års forløb fra den dato at regne, da konventionen første gang træder i kraft. En sådan opsigelse træder
først i kraft 1 år efter datoen for dens indregistrering.
2.
Enhver medlemsstat, som har ratificeret nærværende konvention, og som ikke inden 1 år efter udlø-
bet af den i foregående stykke omhandlede 10-års periode benytter sig af den i nærværende artikel hjem-
lede opsigelsesret, er forpligtet i endnu et tidsrum af 10 år og kan derefter opsige nærværende konvention
ved udløbet af hver 10-års periode i overensstemmelse med de i nærværende artikel fastsatte bestemmel-
ser.
Artikel 15.
1.
Det internationale Arbejdsbureaus generaldirektør skal underrette alle Den internationale Arbejdsor-
ganisations medlemmer om indregistreringen af de ratifikationer, erklæringer og opsigelser, der tilsendes
ham af organisationens medlemmer.
2.
Samtidig med, at generaldirektøren underretter organisationens medlemmer om ratifikation nr. 2, skal
han henlede medlemmernes opmærksomhed på konventionens ikrafttrædelsesdato.
Artikel 16.
Det internationale Arbejdsbureaus generaldirektør skal i medfør af artikel 102 i De forenede Nationers
pagt give De forenede Nationers generalsekretær detaillerede oplysninger om de ratifikationer, erklærin-
ger og opsigelser, som indregistreres af ham i medfør af bestemmelserne i de foregående artikler.
Artikel 17.
Ved udløbet af hver 10-års periode efter nærværende konventions ikrafttrædelse skal Det internationale
Arbejdsbureaus styrelsesråd forelægge en rapport om gennemførelsen af nærværende konvention for ge-
neralkonferencen og overveje ønskeligheden af at sætte spørgsmålet om en fuldstændig eller delvis revisi-
on af den på konferencens dagsorden.
Artikel 18.
1.
Såfremt konferencen vedtager en ny konvention, der helt eller delvis reviderer nærværende konventi-
on, skal, medmindre den nye konvention bestemmer andet,
a) en medlemsstats ratifikation af den nye, reviderede konvention ipso jure medføre en øjeblikkelig op-
sigelse af nærværende konvention uanset bestemmelserne i artikel 14 ovenfor, såfremt og så snart den
nye, reviderede konvention træder i kraft;
b) nærværende konvention ikke længere kunne ratificeres af medlemsstaterne fra den dato at regne, da
den nye, reviderede konvention træder i kraft.
2.
Nærværende konvention skal under alle omstændigheder forblive i kraft, som den foreligger men
hensyn til form og indhold, for de medlemsstater, der har ratificeret den, men som ikke har ratificeret den
reviderede konvention.
Artikel 19.
De engelske og franske gengivelser af nærværende konventions tekst har samme gyldighed.
Foruden af Danmark, hvis ratifikationsinstrument deponeres den 15. august 1955, er konventionen rati-
ficeret af følgende lande: Belgien, Bulgarien, Cuba, Finland, Frankrig, Guatemala, Israel, Italien; Neder-
landene, Philippinerne, Storbritannien, Uruguay og Østrig.
Konventionen er i medfør af art. 11, stk. 3, for Danmarks vedkommende trådt i kraft den 15. august
1956.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Udenrigsministeriet, den 4. januar 1957.
H. C. Hansen.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1)
Andre landes senere tiltrædelse af konventionen fremgår af ILO�½s liste, der udgives årligt pr. 31. december. Oplysninger fra listen kan indhentes bl.a. fra
Arbejdsministeriet eller Udenrigsministeriet, der begge vil kunne undersøge tiltrædelser i det løbende år.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0012.png
-- AKT 1482035 -- BILAG 3 -- [ Vejledning arbejdsklausuler ] --
VEJ nr
af
/
/
Gældende
- 57
Udskriftsdato:
. august
Mi isteriu :
Beskæftigelsesministeriet
Jour al u
er:
Beskæftigelsesmin.,
j. r.
Senere ændringer
til forskriften
I ge
Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
1. Baggrund
I forbindelse med offentlige myndigheders udbud er der forskellige regler, der skal iagttages. Der er dels
EU’s udbudsregler, dels EU’s udstationeringsdirektiv. Endvidere er der ILO konvention nr. 94 om brug af
arbejdsklausuler, som statslige myndigheder er forpligtet til at følge, mens det alene henstilles til regioner
og kommuner at bruge arbejdsklausuler. Nedenfor redegøres kort for indholdet af disse regler og samspil-
let mellem disse.
1.1 Udbudsregler
Ved indgåelse af offentlige kontrakter, der overstiger tærskelværdierne i udbudsdirektiverne, er myndig-
hederne underlagt EU’s udbudsregler, herunder EUF-traktatens regler og principper samt procedureregler-
ne i udbudsdirektivet (direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004), forsyningsvirksomhedsdirektivet (di-
rektiv nr. 2004/17/EF af 31. marts 2004) og forsvarsdirektivet (direktiv nr. 2009/81/EF af 13. juli 2009).
Derudover er offentlige ordregivere underlagt tilbudslovens udbudsregler (LBK nr. 1410 af
07/12/2007), når kontraktens værdi ligger under tærskelværdierne i udbudsdirektiverne, men overstiger
tilbudslovens tærskelværdier.
I henhold til EU’s udbudsregler kan offentlige myndigheder fastsætte betingelser vedrørende kontrak-
tens udførelse. Offentlige myndigheder kan bl.a. fastsætte betingelser vedrørende løn- og arbejdsvilkår for
arbejdstagerne.
For at en betingelse vedrørende kontraktens udførelse lovligt kan anvendes, er det efter EU’s udbuds-
regler imidlertid en forudsætning, at betingelsen er:
1. Knyttet til kontraktens genstand
De betingelser, der stilles til kontraktens gennemførelse, skal angå fremstilling af de varer, leve-
ring af de tjenesteydelser eller udførelse af de bygge- og anlægsarbejder, som kontrakten vedrører.
2. Offentliggjort i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsbetingelserne
Betingelser for udførelse af kontrakten skal angives tydeligt i udbudsbekendtgørelsen eller ud-
budsbetingelserne, således at virksomhederne kan tage højde herfor ved afgivelse af tilbud.
3. I overensstemmelse med grundlæggende principper i EU-retten
Offentlige myndigheder skal bl.a. være opmærksomme på, at betingelserne for gennemførelse af
kontrakten er i overensstemmelse med EUF-traktatens grundlæggende regler om de fri bevægelig-
heder og de principper der kan udledes heraf, herunder principperne om ikke-diskrimination, gen-
nemsigtighed, ligebehandling og proportionalitet.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Det er i overensstemmelse med EU’s udbudsregler, at offentlige myndigheder anvender arbejdsklausu-
ler i offentlige kontrakter, forudsat at ovennævnte betingelser er opfyldt.
1.2. ILO konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler
ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter blev vedtaget af den Internationale
Arbejdskonference i 1949 og ratificeret af Danmark i 1955. Danmark er således folkeretligt forpligtet til
at følge ILO konvention nr. 94. Konventionen kan opsiges hvert 10. år fra den dato, da konventionen før-
ste gang trådte i kraft. Det vil sige, at næste gang konventionen vil kunne opsiges er i 2022.
Konventionen er et egnet instrument til at imødegå social dumping ved arbejde, der udføres for det of-
fentlige, samtidig med, at den understreger offentlige myndigheders ansvar som »modelarbejdsgiver«.
Konventionen gælder alle kontraktforhold om byggeanlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller ydelse
af tjenester, som de centrale myndigheder, dvs. ministerier og tilhørende styrelser måtte indgå. Det er op
til den enkelte medlemsstat at fastlægge om og på hvilken måde konventionen skal finde anvendelse på
kontrakter, der tildeles af andre end de centrale myndigheder.
ILO-konvention nr. 94 er optrykt som bilag 1.
I Danmark blev konventionen oprindelig gennemført ved Arbejdsministeriets cirkulære af 18. maj 1966
om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, hvor alle statslige myndigheder blev pålagt at indsætte ar-
bejdsklausuler i alle offentlige kontrakter.
Cirkulæret blev suppleret af cirkulæreskrivelse nr. 115 af 27. juni 1990 med et fornyet pålæg til de stats-
lige myndigheder og en henstilling til kommuner og amtskommuner om ligeledes at indsætte arbejdsklau-
suler efter samme retningslinjer, som gjaldt for statslige kontrakter. Cirkulæret fra 1990 omtalte kun brug
af arbejdsklausuler indenfor bygge-anlægsarbejde, da kommuner og amtskommuner kun blev opfordret til
at bruge arbejdsklausuler på dette område. I cirkulæret fra 1990 blev sat en tærskel ind, så brugen af ar-
bejdsklausuler kan begrænses til kontrakter, der overskrider tærskelværdien for EU-udbud på bygge- an-
lægsområdet (pt. ca. 37 mio. kr).
1.3. Udstationeringsdirektivet og forholdet til ILO konvention 94
Udstationeringsdirektivet er i Danmark implementeret ved lov om udstationering af lønmodtagere. Ud-
stationeringsdirektivet går i korthed ud på, at den udenlandske tjenesteyder i forbindelse med udstatione-
ring af lønmodtagere, skal overholde en kerne af minimumsrettigheder i værtslandet.
Kernen af beskyttede regler er:
• Maksimal arbejdstid og minimal hviletid
• Mindste antal betalte feriedage pr. år
• Mindsteløn, herunder overtidsbetaling
• Betingelser for at stille arbejdstagere til rådighed, herunder vikarbureauer
• Sikkerhed, sundhed og hygiejne på arbejdspladsen
• Beskyttelsesforanstaltninger for gravide og børn og unge
• Ligebehandling samt andre regler om ikke-diskrimination
I Danmark er løn og arbejdstid reguleret via de kollektive overenskomster i modsætning til de fleste
andre EU-lande, hvor mindstelønnen enten er fastsat ved lov eller ved det, som kaldes erga omnes over-
enskomster, altså overenskomster, der gælder for alle. I Danmark gælder overenskomsterne kun for de
parter, som har indgået dem. Eftersom der ikke i Danmark er et lovkrav om overenskomst eller mindste-
løn, kan en offentlig ordregiver ikke stille krav om, at en leverandør skal være omfattet af en overens-
komst.
ILO konvention 94 har på den ene side et bredere anvendelsesområde end udstationeringsdirektivet, da
konventionen ikke er begrænset til grænseoverskridende kontraktforhold. På den anden side har konventi-
onen et smallere anvendelsesområde, da den kun vedrører offentlige kontrakter og ikke juridisk forpligter
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
kommuner og regioner. Det betyder, at der er en overlap mellem konventionen og direktivet, når det
drejer sig om grænseoverskridende levering af tjenesteydelser til opfyldelse af en offentlig kontrakt.
Særligt efter EU-domstolens afgørelse i den såkaldte Rüffert-sag (C-346/06, Dirk Rüffert mod Land
Niedersachsen afsagt 3. april 2008) er der blevet stillet spørgsmål ved forholdet mellem ILO konvention
nr. 94 og Danmarks EU-retlige forpligtelser, herunder særligt kravene i udstationeringsdirektivet
1996/71/EF. Sagen handlede om brug af arbejdsklausuler i en tysk delstat, hvor domstolen kom frem til,
at den tyske delstats brug af arbejdsklausuler i offentlige udbud var i strid med EU-retten.
Beskæftigelsesministeriet udarbejdede – i samarbejde med Udenrigsministeriet og Justitsministeriet –
en analyse af dommen, som er sendt til Folketinget i september 2008. Det fremgår bl.a. af analysen af
dommen, at Tyskland havde implementeret udstationeringsdirektivet anderledes end Danmark, og at
Tyskland i modsætning til Danmark ikke havde ratificeret ILO konvention nr. 94 om brug af arbejdsklau-
suler. Domstolen tog ikke eksplicit stilling til ILO konvention nr. 94, da det ikke var relevant i den kon-
krete sag, og Beskæftigelsesministeriet konkluderede, at der ikke var belæg for, at Danmarks praksis ve-
drørende ILO konvention nr. 94 ikke kunne fortsætte uændret.
For yderligere information om brug af arbejdsklausuler kan der henvises til Rapport fra Udvalget om
modvirkning af social dumping fra oktober 2012, jf.
http://bm.dk/upload/BEM/Files/Dokumenter/Pressemeddelelser/2012/Social_dumping_rapport. pdf
1.4. Finanslovsaftalen for 2013
Under finanslovsforhandlingerne for 2013 blev der opnået enighed om at øge brugen af arbejdsklausu-
ler. Det blev således aftalt, at det eksisterende regelsæt om arbejdsklausuler skal moderniseres og gøres
mere gennemskueligt og tilgængeligt, så det bliver lettere at håndhæve og kontrollere brugen af arbejds-
klausuler.
Endvidere er det aftalt at fjerne tærskelværdien på ca. 37 mio. kr. ved udbud for brug af arbejdsklausuler
for de statslige bygge- og anlægsopgaver, så alle statslige myndigheder fremover skal benytte arbejds-
klausuler ved alle udbud på bygge- og anlægsområdet. Herudover skal statslige ordregivere (herunder sel-
skaber, som fuldt ud er ejet af statslige myndigheder og ikke er i konkurrence) benytte arbejdsklausuler
ved alle offentlige udbud af bygge- og anlægsprojekter.
Endelig er der enighed mellem regering, kommuner og regioner om at øge brugen af arbejdsklausuler
og kommuner og regioner opfordres til at bruge arbejdsklausuler i alle udbudskontrakter indenfor bygge-
og anlægsarbejde, samt øvrige udbudskontrakter, hvor det er hensigtsmæssigt.
2. Uddybende vejledning til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Cirkulæret har til formål at gennemføre ILO konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler i offentlige
kontrakter. Konventionen blev ratificeret af Danmark i 1955.
En arbejdsklausul efter cirkulæret er en klausul, der skal sikre ansatte løn (herunder særlige ydelser),
arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme
art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Til § 2
Samtlige statslige myndigheder, dvs. samtlige ministerier med tilhørende styrelser og institutioner skal
anvende arbejdsklausuler i alle kontraktforhold om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse el-
ler ydelse af tjenester uanset kontraktens størrelse. Statslige myndigheder er ministerier og de institutio-
ner, herunder styrelser, som direkte hører under pågældende ministerium.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Af stk. 2 fremgår det, at statslige ordregivere, herunder selskaber, som fuldt ud er ejet af statslige myn-
digheder og ikke er i konkurrence, skal anvende arbejdsklausuler ved kontrakter på bygge- og anlægsom-
rådet. Det gælder fx Sund og Bælt Holding A/S (herunder bl.a. A/S Storebælt, Femern A/S mv.), Energi-
net.dk, Metroselskabet I/S, Udviklingsselskabet By og Havn I/S, Statens Ejendomssalg A/S, DSB Finan-
siel Stabilitet A/S samt Banedanmark.
Derimod er fx DONG ikke omfattet, da selskabet er i konkurrence med andre selskaber.
Det påhviler hvert enkelt ministerium at beslutte, om og på hvilken måde der skal anvendes arbejds-
klausuler i øvrige kontrakter, cfr. stk. 2, der indgås af andre end de centrale myndigheder.
Efter ILO konvention nr. 94 er der ikke krav om brug af arbejdsklausuler for arbejde, der udføres for
danske myndigheder udenfor Danmark. Men et ministerium kan positivt beslutte, at og på hvilken måde
der skal anvendes arbejdsklausuler ved opgaver udført i udlandet for offentlige midler indenfor minister-
området. I givet fald vil det som udgangspunkt være de løn-, arbejdstid- og arbejdsvilkår, som gælder in-
denfor pågældende industri eller fag på den »pågældende egn«, dvs. efter det udenlandske niveau, dér
hvor arbejdet udføres.
Der er ikke krav om brug af arbejdsklausuler i kontrakter, der vedrører indkøb af varer, der indgår i en
leverandørs almindelige produktion eller varelager. Men hvis varerne fremstilles i særlig produktion for
statslige myndigheder, skal der bruges arbejdsklausuler. Som eksempel kan nævnes, at hvis staten bestil-
ler et antal uniformer til at blive syet i Danmark, skal der bruges arbejdsklausuler. I tvivlstilfælde vil det
være op til det enkelte ministerium selv at afgøre, om der skal bruges arbejdsklausuler.
Til § 3
Ordregiver skal i kontrakten stille krav om, at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører,
som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre ar-
bejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Flere overenskomster, der er indgået med samme arbejdsgiverforening og under samme lønmodtageror-
ganisation og med vilkår, der må anses for ensartede og som samlet er landsdækkende, anses i denne for-
bindelse også som én overenskomst, som gælder på hele det danske område.
Leverandøren og eventuelle underleverandører er således forpligtet til at følge et niveau, som ikke er
mindre gunstigt end overenskomstens mindsteniveau med hensyn til løn, arbejdstid og andre arbejdsvil-
kår, uanset om den pågældende leverandør eller underleverandør er part i overenskomsten.
I ILO’s henstilling nr. 84 til ILO konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter fremgår
det bl.a., at arbejdsklausuler i offentlige kontrakter enten direkte eller ved henvisning til egnede bestem-
melser i kollektive overenskomster bør foreskrive »den normale lønsats og satsen for overarbejde (herun-
der særlige ydelser), der ydes til de forskellige kategorier af arbejde«. Formentlig er det en oversættelses-
fejl, at der i den danske version alene henvises til satsen for overarbejde og ikke lønsatsen. De særlige
ydelser vedrører således både den normale lønsats og overarbejdsbetalingen. Det skal i øvrigt fremgå,
hvordan arbejdstiden reguleres samt bestemmelser om ferie og sygeorlov.
Hvis der er tvivl om lønniveauet mv., kan der fx søges oplysning hos relevante arbejdsgiver- og/eller
arbejdstagerorganisationer, som har overenskomst på området.
Til § 4
Efter EU-retten er det et krav, at betingelser om udførelse af kontrakten skal fremgå tydeligt i udbudsbe-
kendtgørelsen eller udbudsbetingelserne, således at virksomheden kan tage højde herfor ved afgivelse af
tilbud. Derfor skal ordregiveren informere om kravet om brug af arbejdsklausuler i udbudsmaterialet.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
Til § 5
Arbejdsklausulen skal fremgå af kontrakten mellem ordregiveren og leverandøren. Det skal endvidere
fremgå af kontrakten, hvilke krav der stilles til dokumentation for brug af arbejdsklausul. Endelig skal det
fremgå af kontrakten, hvilke sanktioner leverandøren eller underleverandøren kan blive pålagt for man-
glende overholdelse af arbejdsklausulen eller manglende overholdelse af dokumentationskravene.
Det skal fremgå af kontrakten på hvilken måde leverandøren kan dokumentere, at arbejdsklausulen er
overholdt. Relevant dokumentation kan fx være lønsedler, lønregnskab, timesedler, tidsregistrering, e-ind-
komst, ansættelseskontrakter samt erklæring om overholdelse af arbejdsklausulen.
Det kan fremgå af kontrakten, at leverandøren – efter skriftligt påkrav herom – er forpligtet til inden for
et nærmere fastsat antal arbejdsdage at sende dokumentation fra såvel egne som eventuelle underleveran-
dørers arbejdstagere.
Det kan endvidere fremgå af kontrakten, at leverandøren på anmodning efter en nærmere fastsat frist
skal dokumentere løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår for leverandørens og eventuelle underleverandø-
rers ansatte, som medvirker til at opfylde kontrakten.
Det skal fremgå af kontrakten, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer, at de ansatte får
oplysninger om de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.
Til § 6
Det skal fremgå af kontrakten, hvilke konsekvenser det har, hvis arbejdsklausulen ikke overholdes.
Ordregiver skal ved fastsættelse af sanktionsbestemmelser i kontrakten være opmærksom på, at arbejds-
klausuler er en biforpligtelse til selve den udbudte kontrakt.
Konsekvensen skal være proportional i forhold til forseelsens karakter. Udover EU-rettens begrænsnin-
ger med hensyn til proportionalitet mv. er der aftalefrihed mellem ordregiver og leverandør med hensyn
til håndhævelse.
Eksempelvis kan det fremgå af kontrakten, at hvis leverandøren ikke overholder sine forpligtelser i
medfør af arbejdsklausulen, og hvis dette medfører et berettiget krav på yderligere løn fra arbejdstagerne,
kan ordregiver tilbageholde vederlag med henblik på at tilgodese sådanne krav. Det kan desuden fremgå
af kontrakten mellem ordregiver og leverandør, at leverandøren kan hæfte for opfyldelse af arbejdstageres
lønkrav mv. hos underleverandører.
Det kan endvidere fremgå af kontrakten, at hvis arbejdsklausulen ikke overholdes, kan ordregiveren på-
lægge leverandøren en bod. Boden kan være aftalt til et bestemt beløb. Ved væsentlig misligholdelse af
aftalen, fx ved gentagne alvorlige overtrædelser, kan kontrakten ophæves.
Til § 7
Det skal af kontrakten fremgå, hvordan kontrollen med, at leverandøren og eventuelle underleverandø-
rer overholder arbejdsklausulen, gennemføres. Det er op til den enkelte ordregiver at udstikke retningslin-
jer for, af hvem og hvordan der skal foretages kontrol.
For ordregiver vil det være et indicium for arbejdsklausulens overholdelse, hvis leverandøren er omfat-
tet af en af de overenskomster, der henvises til i § 4. Det skyldes bl.a., at overenskomstdækkede virksom-
heder er omfattet af det arbejdsretlige system, som hurtigt og effektivt håndterer spørgsmål om manglen-
de overholdelse af en overenskomstbestemmelse.
Ordregiver kan til brug for sin vurdering af, om leverandøren eller underleverandører har overholdt
klausulen fx søge oplysning hos relevante arbejdsgiver- og/eller arbejdstagerorganisationer, som har over-
enskomst på området.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0017.png
Til § 8
Efter cirkulærets § 8 opfordres kommuner og regioner til at bruge arbejdsklausuler i alle udbudskon-
trakter inden for bygge- og anlægsarbejde samt øvrige udbudskontrakter, hvor det er hensigtsmæssigt.
Det er således op til den enkelte kommunalbestyrelse eller det enkelte regionsråd, om og i hvilket om-
fang der skal anvendes arbejdsklausuler i udbudskontrakter.
Hvis den enkelte kommunalbestyrelse eller det enkelte regionsråd beslutter sig for at bruge arbejdsklau-
suler, skal kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ifølge udbudsreglerne informere om kravet om brug af
arbejdsklausuler i udbudsbekendtgørelsen eller i udbudsbetingelserne, jf. i øvrigt cirkulærets § 4.
Eftersom det er op til den enkelte kommunalbestyrelse og det enkelte regionsråd at tage stilling til an-
vendelsen af arbejdsklausuler i den enkelte kommune og region, beror det også på kommunalbestyrelsens
eller regionsrådets beslutning, i hvilket omfang cirkulærets øvrige regler skal anvendes. Hvis den enkelte
kommunalbestyrelse eller det enkelte regionsråd beslutter sig for at anvende arbejdsklausuler i overens-
stemmelse med det, der gælder på det statslige område, vil anvendelse af cirkulærets øvrige regler dog
kunne sikre, at kommunalbestyrelsens eller regionsrådets beslutning herom efterleves.
Hvis den enkelte kommunalbestyrelse eller det enkelte regionsråd beslutter sig for at bruge arbejdsklau-
suler, skal kommunalbestyrelsen eller regionsrådet desuden sikre, at lovgivningen, herunder EU-retten,
overholdes. En kommune eller en region må fx ikke stille et generelt krav om, at private leverandører, der
skal udføre opgaver for kommunen eller regionen, skal have indgået en dansk overenskomst. Dette ville
være i strid med principper om ligebehandling i dansk forvaltningsret, EU-udbudsreglerne og på EU-trak-
tatsniveau.
Eksempler på formulering af kontraktvilkår mv.:
Eksempel på en formulering i udbudsbekendtgørelsen:
Det vil være et kontraktmæssigt krav, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer medar-
bejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunsti-
ge end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af
de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark,
og som gælder på hele det danske område.
Eksempel på en arbejdsklausul i kontrakten:
Leverandøren skal sikre, at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører, som medvirker
til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår,
som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv
overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejds-
markedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0018.png
Leverandøren skal sikre, at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører orienterer de
ansatte om de gældende arbejdsvilkår.
Eksempel på kontrol af overholdelse af krav:
Ordregiver kan til enhver tid udbede sig relevant dokumentation for, at løn- og arbejdsvilkår for ar-
bejdstagerne lever op til den forpligtelse, som arbejdsklausulen fastsætter.
Ordregiver kan kræve, at leverandøren – efter skriftligt påkrav herom – inden for 10 arbejdsdage
fremskaffer relevant dokumentation såsom løn- og timesedler, lønregnskab og ansættelseskontrakter
fra såvel egne som eventuelle underleverandørers arbejdstagere.
Ordregiver kan til brug for sin vurdering af, om leverandøren eller underleverandører har overholdt
klausulen søge rådgivning hos relevante arbejdsgiver- og/eller arbejdstagerorganisationer.
Eller
Leverandøren er forpligtet til inden for 10 dage efter skriftlig anmodning at udlevere et udtræk pr.
medarbejder fra E-indkomst, med en oversigt over leverandørens indbetalte A-skat for de pågælden-
de medarbejdere. For personale, hvor oplysningerne indberettes til andre landes skattemyndigheder,
skal tilsvarende oplysninger udleveres.
Eksempel på håndhævelse af krav:
Hvis leverandøren ikke overholder sine forpligtelser i medfør af arbejdsklausulen, og hvis dette med-
fører et berettiget krav på yderligere løn fra arbejdstagerne kan ordregiver tilbageholde vederlag med
henblik på at tilgodese sådanne krav.
Leverandøren kan endvidere pålægges at betale en bod på xx % af kontraktsummen til udbyder, hvis
arbejdsklausulen ikke overholdes.
Beskæftigelsesministeriet, den 30. juni 2014
V
IBE
W
ESTH
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0019.png
-- AKT 1482035 -- BILAG 4 -- [ Hyrdebrev FAQ ] --
NOTAT
FAQ om arbejdsklausuler i praksis
J.nr. 2017-823
Koncernstyring
CAL
Hvornår skal arbejdsklausuler anvendes?
Når en statslig myndighed skal indgå en kontrakt med en privat leverandør, skal det
overvejes, om der i kontrakten skal indsættes en arbejdsklausul. Det skal der, hvis
der skal indgås en kontrakt om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse
eller ydelse af tjenester, og hvis det arbejde, der skal udføres i henhold til kontrak-
ten, udføres på dansk territorium.
Andre statslige ordregivere
herunder selskaber, der er fuldt ud statsejede og ikke
er i konkurrence
skal anvende arbejdsklausuler ved kontrakter på bygge- og an-
lægsområdet.
Ved køb af varer er der ikke krav om, at der gælder en arbejdsklausul, medmindre
varen fremstilles i særlig produktion for statslige myndigheder.
Hvem er forpligtet af arbejdsklausulen?
Arbejdsklausulen skal forpligte hovedleverandøren (den, som den statslige ordre-
giver indgår kontrakt med) og eventuelle underleverandører.
Det er hovedleverandørens ansvar, at eventuelle underleverandører kender og
overholder arbejdsklausulen, og hovedleverandøren må derfor videreføre arbejds-
klausulen i kontrakter med eventuelle underleverandører for at sikre sig, at også
underleverandørens ansatte arbejder på de relevante overenskomstvilkår.
Det er alene de ansatte hos hovedleverandør og underleverandør, som medvirker til
at opfylde kontrakten med den statslige ordregiver, der skal sikres de relevante
overenskomstvilkår.
Hvilke vilkår regulerer arbejdsklausulen?
De vilkår, som ansatte hos hovedleverandøren og eventuelle underleverandører
skal have under udførelse af arbejdet efter kontrakten med den statslige ordregiver,
omfatter løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og ferie.
Disse vilkår må ikke være ringere end det, der gælder for arbejde af samme art i
henhold til en landsdækkende kollektiv overenskomst, der er indgået af de inden
for det pågældende fagområde mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Dan-
mark. Er der tvivl om, hvilken overenskomst og hvilke vilkår der konkret skal læg-
ges til grund, kan arbejdsmarkedets parter konsulteres. Det er også en mulighed at
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0020.png
rette henvendelse til SKI og spørge om, hvilke vilkår der er blevet lagt til grund i
eventuelle aftaler, som SKI måtte have indgået på det pågældende område.
De relevante vilkår skal identificeres, inden processen, der afsluttes med indgåelse
af kontrakt mellem den statslige ordregiver og en leverandør, sættes i gang, da det
skal kunne stå klart for leverandøren, hvilke krav denne skal leve op til.
Hvor skal arbejdsklausulen stå henne?
Hvis en anskaffelse foretages ved et udbud skal det fremgå af udbudsmaterialet, at
der vil gælde en arbejdsklausul. Det er dog ikke nødvendigt at skrive detaljeret om
arbejdsklausulen i udbudsmaterialet, men en potentiel leverandør skal have mulig-
hed for at få nærmere oplysning om, hvilke forpligtelser der følger af arbejdsklau-
sulen.
Hvis der ikke er tale om et udbud, men en anden form for konkurrenceudsættelse,
skal informationen fremgå af dette materiale eller udkastet til kontrakten.
Herudover skal arbejdsklausulen altid skrives ind i den kontrakt, der indgås.
Hvad skal der ellers skrives i kontrakten?
I tilknytning til selve arbejdsklausulen skal det fremgå af kontrakten, at hovedleve-
randøren og eventuelle underleverandører skal sikre, at de ansatte får oplysning om
de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.
Det skal være muligt at føre kontrol med overholdelse af arbejdsklausulen og at
håndhæve klausulen, og derfor skal kontrakten indeholde et krav om, at leverandø-
ren kan dokumentere, at arbejdsklausulen overholdes, og det skal fremgå, hvad
sanktionen for manglende overholdelse af klausulen eller manglende opfyldelse af
kravet om dokumentation er.
Ud over selve arbejdsklausulen skal kontrakten altså indeholde bestemmelser om
information, om dokumentation og om sanktion.
Hvad så, når kontrakten er indgået?
Der skal gennemføres nødvendig kontrol med, at arbejdsklausulen overholdes. Og
der skal reageres, hvis det viser sig, at arbejdsklausulen ikke overholdes.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0021.png
-- AKT 1482035 -- BILAG 5 -- [ Hyrdebrev faktaark ] --
FAKTA
Fakta om brug af arbejdsklausuler
J.nr. 2017-823
CAL
Kirsten Weber Olsen
Hvad er en arbejdsklausul?
En arbejdsklausul er en klausul i en kontrakt om, at ansatte hos leverandører og
eventuelle underleverandører, som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret
løn, arbejdstid og andre vilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder
for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de in-
denfor det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder hele det danske område.
Retlige rammer
Danmark har ratificeret ILO Konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler. Kon-
ventionen forpligter alene centrale myndigheder til at bruge arbejdsklausuler, når
de indgår kontrakter indenfor bygge- og anlæg, fabrikation og udførelse af tjene-
ster.
Konventionen er i Danmark gennemført ved Beskæftigelsesministeriets cirkulære
om brug af arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, som senest er revideret pr. 1.
juli 2014 (cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014 samt en tilhørende vejledning + link
hertil).
Hvem er omfattet?
Alle statslige myndigheder (ministerier, styrelser og institutioner) skal anvende
arbejdsklausuler i alle kontraktforhold om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation
og udførelse eller ydelse af tjenester. Dette gælder uanset kontraktens størrelse.
Krav om arbejdsklausul gælder ikke ved køb af varer.
Andre statslige ordregivere, fx selskaber, som fuldt ud er ejet af statslige myndig-
heder og som ikke er i konkurrence, skal anvende arbejdsklausuler ved kontrakter
på bygge- og anlægsområdet.
Hvert ministerium kan beslutte, om og på hvilken måde, der skal bruges arbejds-
klausuler i kontrakter, der tildeles af andre end de centrale myndigheder.
Kommuner og regioner er ikke forpligtet af cirkulæret om brug af arbejdsklausuler.
Hvad skal den statslige ordregiver gøre?
Krav om arbejdsklausul skal fremgå af udbudsmaterialet. Kontrakten med leveran-
døren skal indeholde krav om
Arbejdsklausul
også i forhold til underleverandører
Oplysning til de ansatte om de vilkår der følger af arbejdsklausulen
Dokumentation og kontrol i forhold til overholdelse af arbejdsklausulen
Sanktion for manglende overholdelse af kontrakten
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0022.png
-- AKT 1482035 -- BILAG 6 -- [ Hyrdebrev fem trin ] --
GUIDE
Fem-trins guide til håndteringen af arbejdsklausuler
J.nr. 2017-823
Koncernstyring
CAL
1. Find ud af, om der skal anvendes en arbejdsklausul.
Arbejdsklausuler skal bruges i
alle
kontrakter om bygge- og anlægsarbej-
der, fabrikation og udførelse eller ydelse af tjenester.
Der skal ikke bruges arbejdsklausuler i kontrakter om varekøb, medmindre
varen fremstilles i særlig produktion for statslige myndigheder.
2. Find ud af, hvilken eller hvilke overenskomster der skal lægges til
grund og dermed hvilke løn- og arbejdsvilkår der skal være gælden-
de.
Hvis man er i tvivl, kan man rette henvendelse til arbejdsmarkedets parter.
Man kan også kontakte SKI, der har indgået mange aftaler indeholdende
arbejdsklausuler, om overenskomster på en række forskellige områder.
3. Oplys i materialet leverandørerne om, at der vil gælde en arbejds-
klausul.
Det skal stå klart for potentielle leverandører, at de i givet fald skal over-
holde en arbejdsklausul. Potentielle leverandører skal kunne få nærmere
oplysning om, hvad der vil gælde med hensyn til løn (herunder særlige
ydelser), arbejdstid og ferie i forhold til de medarbejdere, der løser den på-
gældende opgave.
4. Skriv arbejdsklausulen ind i kontrakten.
Leverandøren og eventuelle underleverandører er kun forpligtet til at over-
holde arbejdsklausulen, hvis den er en del af kontrakten.
5. Skriv ind i kontrakten, at de pågældende medarbejdere skal oplyses
om arbejdsklausulen, hvilke dokumentationskrav der gælder i forhold
til arbejdsklausulen, og hvilke sanktioner manglende overholdelse af
klausulen vil blive mødt med.
Herved sikres det, at der kan føres fornøden kontrol, og at arbejdsklausulen
kan håndhæves.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om arbejdsklausuler i Tolkemyndighedens kontrakter, til beskæftigelsesministeren
1937530_0023.png
-- AKT 1482035 -- BILAG 7 -- [ hyrdebrev tjekliste ] --
TJEKLISTE
Tjekliste til arbejdet med arbejdsklausuler
J.nr. 2017-823
Koncernstyring
CAL
Inden opgaven konkurrenceudsættes:
Er der taget stilling til, om der skal anvendes en arbejdsklausul?
Er den eller de relevante overenskomster identificeret?
Vil det kunne oplyses, hvilke overenskomstvilkår der konkret skal følges?
Er der oplyst om arbejdsklausulen i evt. materiale til konkurrenceudsættelsen?
Inden kontrakten indgås:
Er der indskrevet en arbejdsklausul i kontrakten?
Er der krav om, at ansatte skal informeres om arbejdsklausulen, i kontrakten?
Er der et dokumentationskrav i kontrakten?
Er der en sanktionsbestemmelse i kontrakten?
Efter kontraktindgåelsen:
Føres der kontrol med, at arbejdsklausulen overholdes?
Følges der op på manglende overholdelse af arbejdsklausulen?