Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
7. marts 2019
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. august 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
508 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 508:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad konsekvenserne vil være, hvis det antages, at al-
le har ret til fri med løn på barnets 1. og 2. sygedag, og at staten derudover giver
forældrene ret til dagpengesats i op til ti dage om året for hvert barns sygedage ud-
over 1. og 2. sygedag? Ministeren bedes antage, at man tager udgangspunkt i, at
dagpengesatsen hæves med 25 pct. - svarende til op til 4.658 kr. ekstra om måne-
den - som foreslået af SF. Svaret bedes indeholde effekten på arbejdsudbuddet,
BNP og merudgifterne for det offentlige. Desuden bedes ministeren redegøre for,
hvor meget AM-bidraget skal hæves for at finansiere ændringen, samt hvordan det
vil påvirke antallet af folk med et forskelsbeløb på under 2.000 kr. om måneden.”
Svar:
For så vidt angår konsekvenserne af, at staten giver forældre ret til en ydelse sva-
rende til dagpengesatsen plus 25 pct. i op til 10 dage om året for hvert barn ud over
de aftalte muligheder for fri under barns 1. og 2. sygedag, er det ikke muligt at
skønne præcist over de økonomiske konsekvenser.
Det skyldes, at der ikke er et erfaringsmæssigt grundlag for at vurdere forældrenes
behov bl.a. set i lyset af, at der vil være tale om en indtægtsnedgang i forbindelse
med anvendelse af ordningen.
Det er derfor heller ikke muligt at redegøre for, hvor meget AM-bidraget skulle
hæves for at finansiere den foreslåede ret til fri ved barns sygedage udover 1. og 2.
sygedag, eller hvordan det vil påvirke antallet af personer med et forskelsbeløb på
under 2.000 kr. om måneden.
J.nr.
2018 - 5475
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen