Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1951004_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. juli 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
498 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 498:
”Vil
ministeren bede Ankestyrelsen om en redegørelse for, hvor mange tidligere
afgørelser den har revurderet i lyset af de nye regler om ressourceforløb pr. 1. juni
2018, herunder hvor mange afgørelser der er stadfæstet, henholdsvis omgjort eller
hjemvist til kommunen, og hvad begrundelserne har været? Vil ministeren på bag-
grund af Ankestyrelsens redegørelse tilkendegive, om ministeren mener, at lovæn-
dringen har haft den ønskede effekt? Der henvises til artiklen i Fagbladet 3F den
10. juli 2018: "Førtidspension: Kun tre syge fik glæde af nye regler"
https://fagbladet3f.dk/artikel/kun-tre-syge-fik-glaede-afnye- regler).”
Svar:
Efter spørgerens ønske har Ankestyrelsen udarbejdet en redegørelse for de sager,
styrelsen har genbehandlet i lyset af de nye regler om ressourceforløb og dokumen-
tationskrav for tilkendelse af førtidspension pr. 1. juni 2018. De 45 genbehandlede
udgør kun en delmængde af de afgørelser, som Ankestyrelsen har truffet efter lov-
ændringen, idet der alene er tale om de sager, der i perioden fra den 1. til 6. juni
ved en fejl blev behandlet uden at tage højde for lovændringen. Derfor oplyser An-
kestyrelsen også om udviklingen i klagesagsbehandlingen i øvrigt.
I lyset af at lovændringen kun har været gældende siden 1. juni i år, er det meget
tidligt at udtale sig om effekten. Med det forbehold er det imidlertid min opfattelse,
at Ankestyrelsens redegørelse indikerer, at der er sket en praksisændring som følge
af lovændringen, og at den derfor har den ønskede effekt.
For at starte med det overordnede spørgsmål om, hvorvidt lovændringen har med-
ført en ændring af Ankestyrelsens praksis har styrelsen blandt andet svaret følgen-
de:
"Lempelsen af reglerne om førtidspension har betydet, at Ankestyrelsen
har kassereret to principafgørelser 33-15 og 92-16.”
”Ankestyrelsen
vil i løbet af efteråret 2018 behandle flere sager principielt
med henblik på at udmelde styrelsens nye praksis efter lempelsen af reg-
lerne om førtidspension."
10. oktober 2018
J.nr.
18/10527
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om en redegørelse fra Ankestyrelsen om, hvor mange tidligere afgørelser den har revurderet i lyset af de nye regler om ressourceforløb pr. 1/6-18, til beskæftigelsesministeren
De to kasserede principafgørelser omhandler i korte træk sager, hvor Ankestyrelsen
havde givet afslag på førtidspension med den begrundelse, at det ikke kunne ude-
lukkes, at arbejdsevnen kunne udvikles.
Ankestyrelsens redegørelse viser, at andelen af ændrede afgørelse om ressourcefor-
løb er steget fra 12 pct. til 18. pct. og at andelen af ændrede afgørelser i sager om
førtidspension er steget fra 5 pct. til 9 pct. Kommunernes afgørelser er truffet, før
lovændringen trådte i kraft, mens Ankestyrelsens afgørelser er truffet efter lovæn-
dringen trådte i kraft.
I forhold til resultatet af de 45 genvurderede sager hos Ankestyrelsen skal det be-
mærkes, at størstedelen af disse sager handler om afslag på førtidspension, hvor
kommunens afgørelse er truffet på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Der
er tale om såkaldte ansøgningssager, hvor borgeren har ansøgt om førtidspension
og hvor både kommunens afgørelse og efterfølgende Ankestyrelsens afgørelse skal
træffes på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Når der indgives en ansøgning om førtidspension, skal kommunen stoppe den
igangværende sagsbehandlingsproces og fremskynde, at der bliver truffet en afgø-
relse på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Hvis det foreliggende dokumentationsgrundlag ikke er tilstrækkeligt, skal der gives
afslag på førtidspension. Medmindre Ankestyrelsen finder, at det foreliggende do-
kumentationsgrundlag var tilstrækkeligt for tilkendelse af førtidspension, vil Anke-
styrelsen derfor stadfæste kommunens afgørelse.
Om de 45 genvurderede sager og udviklingen i klagesagsbehandlingen i øvrigt
skriver Ankestyrelsen således følgende:
”Ankestyrelsen
kan oplyse, at i forbindelse med, at reglerne om førtidspension blev
lempet den 1. juni 2018, brugte styrelsen ved en fejl i en kort periode til og med
den 6. juni 2018 ikke de nye regler i alle relevante sager. Ankestyrelsen skulle have
vurderet sagerne efter de regler, der gælder fra den 1. juni 2018, uanset at de påkla-
gede afgørelser var truffet før de nye reglers ikrafttræden.
Derfor genoptog Ankestyrelsen 45 ud af de 50 sager, der blev afgjort mellem 1. og
6. juni 2018. Styrelsen genoptog alle klagesager om ressourceforløb, hvor borgeren
ønskede førtidspension, samt alle sager om førtidspension, hvor vi havde stadfæstet
kommunens afgørelse.
De 45 sager fordelte sig på:
7 sager om ressourceforløb og 1 sag om afslag på påbegyndelse af førtidspension.
Disse sager stadfæstede Ankestyrelsen.
32 sager om afslag på ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumen-
tationsgrundlag. Styrelsen hjemviste 3 sager og stadfæstede 29 sager.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om en redegørelse fra Ankestyrelsen om, hvor mange tidligere afgørelser den har revurderet i lyset af de nye regler om ressourceforløb pr. 1/6-18, til beskæftigelsesministeren
1951004_0003.png
Endelig stadfæstede Ankestyrelsen 1 sag om seniorførtidspension og 4 sager, som
handlede om tilkendelsestidspunktet, hvor kommunen havde tilkendt førtidspensi-
on.
I alt hjemviste styrelsen således 3 sager og stadfæstede 42 sager.
Fra den 7. juni 2018 har Ankestyrelsen anvendt de nye regler i alle klagesager om
ressourceforløb, hvor borgeren ønsker førtidspension, samt alle klagesager om før-
tidspension.
Ankestyrelsen har i perioden fra 1. juni 2018 og frem som følge af lovændringen
ændret eller hjemvist forholdsvist flere sager om ressourceforløb, førtidspension og
seniorførtidspension end tidligere.
Flere af sagerne er hjemvist med henblik på, at kommunen rejser sag om påbegyn-
delse af førtidspension, da styrelsen har fundet, at der ikke er udviklingsmuligheder
for den enkelte borger.
Tabellen nedenfor viser afgørelsesprocent og antal afgjorte sager om ressourcefor-
løb og førtidspension i henholdsvis 3. kvartal 2018 og 3. kvartal 2017. Der skal ta-
ges forbehold for, at 3. kvartal 2018 kun omfatter perioden 1.7.-8.8. og derfor om-
fatter færre sager end 3. kvartal 2017. Tallene viser derfor alene en foreløbig ten-
dens.
Afgørelsesprocent og antal afgjorte sager
3. kvartal 2018 (1.7.-
8.8.)
Procent
Antal
78
4
18
100
Procent
39
2
9
50
Antal
3. kvartal 2017
Procent
81
6
12
100
Procent
Antal
139
11
21
171
Antal
Ressourceforløb
Stadfæstelse
Hjemvisning
Ændring
Samlet
Førtidspension og
seniorførtidspensi-
on
Stadfæstelse
Hjemvisning
Ændring
Samlet
82
9
9
100
46
5
5
56
94
1
5
100
110
1
6
117
Tallene summer ikke til 100 procent på grund af afrunding.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om en redegørelse fra Ankestyrelsen om, hvor mange tidligere afgørelser den har revurderet i lyset af de nye regler om ressourceforløb pr. 1/6-18, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4